Botoşanii de altădată
Povestea primelor mașini din Botoșani - UNDE se distrau bogătașii cu automobile și CÂND a avut loc primul accident

Istoria automobilelor a apărut pe la începutul secolului al XX-lea la noi, cu mașini ce speriau trecătorii sau animalele și a început să se tot modernizeze. De la automobile marca Mors și Pipe, până acum, la Ferrari și Porsche.

Isprăvi pe Calea Națională

În România primul autoturism a fost adus de baronul Barbu Bellu, după numele căruia s-a format și Cimitirul Bellu, din capitală, spațiul pe care este amplasat acum locul de veci fiind, cândva, al lui.  În 1889 a apărut pe străzile Bucureștiului un Peugeot de 4 c.p, o trăsură cu patru locuri cu care se plimba baronul.  “Arătania” făcea zgomot puternic și mirosea urât, dar și murdărea totul prin jur,  iar caii de la trăsurile ce mai circulau pe stradă se speriau groaznic.

În 1905 apare automobilismul în Botoșani, inițial ca un sport. Primele astfel de mașinării au circulat pe străzile de aici încă din ultimul deceniu al secolului XIX-lea o și o făceau fără niciun regulament, la libera înțelegere, deoarece primele astfel de legi au apărut după Primul Război Mondial.Teribiliștii de la volan se distrau pe Calea Națională și adeseau băgau spaima în trecători. De aceea și presa locală a publicat de multe ori isprăvile săvârșite de ei.

Mașinile de la “Noul autogaraj”

Cei interesați pentru achiziționarea unor automobile aveau la dispoziție un centru numit “Noul autogaraj”, deținut de Gh. Ursian, care vindea în 1911 automobile marca Mors, Pipe, Delauny-Belleville, Renault, Lancia și Minerva. Benzina putea fi procurată din mai multe mici stații amenajate în centrul orașului. Printre acestea le amintim pe cele ale lui Florea Gheorghiu și Mișu Rizachievici.

În 1904, când erau la București doar 64 de automobile, la Botoșani se găseau doar în posesia celor avuți. Astfel, la 27 octombrie în acel an, două echipaje compuse din Nicu Rosetti împreună cu soția sa și Titus Canano-Bebe Ciolac au pornit spre capitală. Aceștia au trecut prin Tg-Frumos, Roman, Bacău, Trecătoarea Oituz și Brașov. S-au întors în Moldova după două zile.

 

Primul accident de mașină

Cel mai bun automobilist de la noi a fost la vremea aceea Dan Ionășescu. În 1927 a câștigat Cupa “Fiat”, după un concurs organizat de ACR . A pilotat o mașină marca Alfa Romeo, de tip “R.L.Turism” și a obținut cea mai bună viteză medie din țară pe o distanță de 2.200 de kilometri.

Primul accident cunoscut suferit de un botoșănean a avut loc în 1909, la 19 septembrie. Atunci, la o rampă de la Roman, când a vrut să treacă peste o trecere de cale ferată cu viteză mare,  mașina unui domn numit Ursian a găsit rampa închisă și s-a lovit cu putere de un tren. Toți cei din mașină au fost aruncați în șanț. Din fericire, aceștia au scăpat cu viață.

Sursa:  Monografia orașului Botoșani- Ștefan Ciubotaru

Bogdan OBUF
loading...
Am descoperit abia acum articolele despre Botosaniul vechi. Foarte buna idee! Continuati, chiar ma intereseaza si astept cu nerabdare urmatoarele istorioare.
4 martie 2016, 23:40
Loading...
Loading...
loading...
Sondaj
Ar trebui montat un gard de protecție în Parcul Tineretului?
Da
Nu
Nu știu / nu mă interesează
Declaraţia zilei
"Vrem si noi sa intram in rand cu lumea. Suntem in 2017 si nu avem inca un asfalt! Nu se poate face un efort pentru 30 de kilometri de asfalt?!""E jalnic. S-a pietruit acum doi ani. Au pus piatra aia si apoi un strat de, nu se poate numi ...
Curs valutar
astăzi
EUR
Euro
4.5160 lei
USD
Dolarul SUA
4.2610 lei
CHF
Francul elveţian
4.2416 lei
GBP
Lira sterlină
5.2992 lei
JPY
100 de yeni japonezi
3.7938 lei
XAU
Gramul de aur
171.5721 lei
MDL
Leul Moldovenesc
0.2134 lei
HUF
100 de Florinţi Maghiari
1.4674 lei
AUD
Dolarul Australian
3.2690 lei
CAD
Dolarul Canadian
3.2332 lei
CZK
Coroana Cehească
0.1671 lei
DKK
Coroana Daneză
0.6076 lei
Vremea
astăzi
Botosani
18.9 o C
Dorohoi
16 o C
Bucecea
18.9 o C
Darabani
16 o C
Saveni
14.8 o C
Ştefăneşti
16 o C
Horoscop
astăzi
web site traffic statistics
© Copyright 2009 - 2017 Botoşăneanul. Toate drepturile rezervate.