Cind ziaristii se intereseaza de deszapezire, unii dintre cei care se ocupa de aceasta activitate se enerveaza brusc.
Altii, cazul sefului Sectiei Drumuri Nationale Vasile Gherasa sustin ca, pur si simplu, nu stiu ce fonduri s-au consumat in ultima iarna cu deszapezirea. Si chiar daca ar sti, tot nu ne-ar spune, pentru ca … nu ar avea voie. El spune ca numai sefii de la Directia Regionala de Drumuri si Poduri Iasi au dreptul sa prezinte astfel de date... Numai ca acestia nu le fac publice.
La drumurile judetene se stie cit s-a cheltuit, dar cu greu se gaseste timp pentru o scurta discutie pe aceasta tema. Abia dupa aproape o jumatate de saptamina de incercari esuate, am reusit sa dialogam cu directorul Geanina Pintilii.
Atitudinea celor implicati in activitatea de iarna este de inteles.
Dupa cel mai calduros sezon rece de dupa 1989, presarat cu o singura ninsoare serioasa, s-a reusit sa se cheltuie circa 50 miliarde lei vechi cu deszapezirea si activitatile conexe.
Din nefericire, nu este o gluma. Aproape un milion si jumatate de euro au fost cheltuiti de la buget intr-o iarna ... care numai iarna nu a fost.
Platiti degeaba prin lege
Cum este posibil asa ceva? In primul rind din cauza legislatiei.
Indiferent daca reusesc sau nu sa deszapezeasca drumurile nationale si judetene, firmele care contracteaza activitatea de iarna iau bani si atunci cind nu actioneaza. Pentru nivelul intii de viabilitate, adica la caile rutiere cele mai circulate, se pot deconta 16 sau chiar 24 de ore din 24, pentru cele din nivelul al doilea 16 din 24, iar pentru cele din nivelul al treilea opt ore din 24. Aceasta nu inseamna ca utilajele actioneaza in tot acest timp. Ele pot astepta in baze o eventuala interventie pina la care li se achita un asa numit
"tarif de asteptare tehnologica", seful bazei fiind cel care hotaraste ca un utilaj sa stea in aceasta stare.
Directorul Urban Serv, societate care se ocupa de deszapezirea municipiului, este chiar contrariat de faptul ca unitatii pe care o conduce nu i se deconteaza bani cu "asteptarea", in timp ce administratorii drumurilor nationale si judetene iau bani si pentru asta.
"
Nu se plateste la Botosani si nici in alte orase din tara statul in asteptare, fata de cei de la drumurile nationale sau judetene care printr-un ordin al ministrului primesc o suma de bani, 10-20%, nu stiu exact cit, pentru stat in asteptare", a declarat
Gheorghe Pricopi, director general S.C. Urban Serv S.A.
Ninge, nu ninge, teoretic se deszapezeste
Si totusi unde ajung toti acesti bani?
Cei mai multi, circa 30 miliarde lei vechi, s-au cheltuit si in aceasta iarna cu deszapezirea arterelor nationale din Botosani. Patru societati din afara judetului, COSADEL din Radauti, ALDP din Iasi, PACO din Onesti si UMB, controlata de regele asfaltului Dorinel Umbrarescu, au efectuat deszapezirea? Care deszapezire. Asta nu intrebam si noi ... Singura firma din Botosani care a reusit sa patrunda in aceasta companie selecta este ... Transporturi Auto, societatea unde actionar principal este presedintele Consiliului Judetean, Constantin Contac.
La drumurile judetene cheltuielile cu activitatea de iarna bat spre jumatate de milion de euro. "
Oamenii cind se trezesc dimineata gasesc drumurile deja curatate", este una din explicatiile date de
directorul DJDP Gianina Pintilii pentru cheltuielile generate de sezonul rece in conditiile lipsei aproape totale a zapezii. Ea mai spune ca, desi nu prea a nins, nisip si sare tot s-a imprastiat.
Invariabil, ca si inainte de adoptarea legii incompatibilitatii, grosul banilor pentru deszapezire, ajung tot la Transporturi Auto, firma controlata de Constantin Contac.Si asta in ciuda aparitiei mai multor legi restrictive si a organizarii unei noi licitatii.
De la Contzy pentru colegul de seral
Cum e posibil?
Simplu, se organizeaza o licitatie in care criteriul de baza este pretul cel mai scazut, se prezinta firma Construct Com, controlata de Ioan Andrici, fost coleg la seral cu Constantin Contac, care cistiga desi nu are decit doua masini grele. Apoi, pentru ca nu are cu ce sa deszapezeasca, inchiriaza utilajele de la Transporturi Auto.
Ioan Andrici este convins ca a cistigat pe merit:
"Asa a fost caietul de sarcini, s-a licitat, pina acuma se facea obiectiuni ca s-o licitat pe patru sau pe cinci ani, acuma o fost licitatie, o venit vreo 3 sau 4 firme".
Inainte de a dobindi contractul de deszapezire,
Construct Com avea o o cifra anuala de afaceri de
1-2 miliarde lei vechi,
dupa ... ea a ajuns
de ordinul zecilor de miliarde.
Cu toate acestea, ea nu are decit 15 angajati si fiinteaza intr-o casa din mahala.
Seful Construct Com este convins ca afacerea este un cit se poate de in regula si ca ancheta DNA, care a fost de altfel prezentata pe larg si in media locala, este rezultatul unor conflicte politice.
Iata ce sustine
patronul firmei Construct Com, Ioan Andrici:
"
Daca nu le convine cuiva ca am inchiriat utilaje de la dl.Contac sau Transporturi Auto, eu le inchiriez si de la prefect, si de la cei care trimit presa, daca au utilaje....
- Reporter- Are dl.prefect utilaje?
- Pai daca are le inchiriez de la dinsul sau de la astialalti, de la Tibuleac sau cum ii mai cheama".
Ba mai mult, patronul de la Construct Com, care recunoaste ca ii ramin maxim 15% din banii pentru activitatea de iarna, deoarece restul se duc la stat si la Transporturi Auto, este suparat de aparitia legii incompatibilitatii. Este vorba de actul normativ care nu-i mai da dreptul societatii controlate de presedintele CJ sa incheie contract direct cu Directia Judeteana de Drumuri si Poduri pentru activitatea de iarna.
Nici directorului DJDP Gianina Pintilii nu i se pare ceva neobisnuit ca drumurile judetene sa fie deszapezite de o societate cu mai putini angajati decit vagoanele unui marfar si care, pe deasupra, nici utilaje nu prea are.
Urban Serv asteapta ninsoarea
La municipiu s-au cheltuit mai putini bani, circa doua miliarde de lei vechi, lucru care, culmea, poate provoca si nemultumiri.
Gheorghe Pricopi, director Urban Serv: "Inca nu mi-am acoperit costurile. Cu tot cu cheltuiala din vara si cu tot ce am cheltuit in iarna la iesire. Inca nu mi-am acoperit costurile. Ar trebui sa mai ies o data. Adica sa mai ninga o data ca sa imi acopar costurile. In aceasta iarna, la deszapezire am avut o pierdere, care la ora aceasta insumeaza cam 300 de milioane pierdere pina acum"
Seful Urban Serv sustine ca a iesit in pierdere si pentru ca Primaria refuza sa ii deconteze statul in asteptare. El recunoaste insa ca:
"Eu am luat o situatie de lucrari mare in februarie, dar eu in februarie mai mult am maturat. In afara de 3-4 zile cind a nins si a fost inghetat, restul am maturat".
Investigatie efectuata in martie 2007