Botoşanii de altădată
Gropile din străzile Botoșanilor, vechi de aproape 200 de ani, un copil era să se înece în noroaie

Deși poate nu ați crede, problema străzilor pline cu gropi datează cel puțin din urmă cu aproape 200 de ani. Încă din acele vremuri, mai marii târgului întâmpinau probleme cu banii pentru repararea ulițelor orașului care în unele zone erau impracticabile. Într-un limbaj care a rămas întipărit în paginile istorice, Artur Gorovei a cuprins în ”Monografia orașului Botoșani” povestiri despre cum erau rezolvate problemele gropile din drumuri cu ajutorul locuitorilor sau a neguțătorilor mai înstăriți.

Nici atunci autoritățile n-aveau bani și apelau la un fel de sponsori

Chestiunea stradelor a fost totdeauna, în Botoșani, chestiunea care a pus mai mult pe gânduri pe cârmuitorii orașului.
Dacă Botoșanii nu ar fi avut strade așa de rele, nu ar fi ieșit la iveală hrisovul din 1820 al prințului Mihai Șuțu, care poate fi socotit, cu drept cuvânt, ca prototipul organizației noastre comunale.
La înființarea eforielor (n.r. nume dat unor instituții administrative de utilitate publică sau social-culturală din trecut), după regulamentul organic, s-a pus multă râvnă pentru îmbunătățirea stradelor și fiindcă veniturile târgului nu erau îndestulătoare pentru mulțimea cheltuielilor cerute, Sfatul orășenesc a făcut apel la negustorii mai cuprinși, ca să contribuie și ei la înfrumusețarea și la nevoile orașului.

Cum se întâmplă de obicei, apelul acesta nu a avut mult răsunet în inimile negustorilor și numai doi dintre ei s-au lăsat influențați: chir Iani Vasiliu a dăruit târgului o tulumbă, cu tot tacâmul ei pe care a adus-o de la Brașov, iar Hristea Matasariu a adus șapte coșuri de piatră, pe a sa cheltuială, pentru astuparea ”batacurilor”, adică a gropilor cu glod de pe ulițele târgului.

Gropi astupate cu moloz

Batacurile acestea erau o mare nenorocire. Pentru astuparea lor, Eforia încheie, pe 22 aprilie 1832 următorul contract:

”Adică eu, Sachilariu preot Gheorghe și cu Diaconul Iordache din satul Vorniceni, încredințăm prin acest zapis al nostru, ce-l dăm la cinstitul Sfat a orașului Botoșani, precum să fie știut că ne-am alcătuit cu îndatorire ca din satul Vorniceni să avem a scoate 30 de care cu doi boi și a duce moloz de câte două ori pe zi de la satul Cucorăni, de pe moșia domniei sale Hatmanului Manu și a astupa batacurile pe unde ne va arăta rânduitul din partea cinstitului Sfat; însă carele avel a le încărca bine, cu vade de o lună de zile și cinstit Sfat are a ne da de fiștecare car pentru 31 de zile lucrătoare, câte 90 de lei, care acum înainte am primit 600 de lei. „
                                2 aprilie 1832

Încă din anul 1830 târgoveții din Botoșani cumpăraseră de la Hatmanul Teodorache Sturza, un loc din târg cu 140 de galbeni, în interesul deschiderii unul drum care să iasă în drumul pieței târgului, pentru orice întâmplare, ”ferească Dumnezeu și de foc” și la 15 mai 1832 cu voința obștei s-a vândut acel loc cu 120 de galbeni neguțitorului Nazarie Armanul, rămânând și drumul deschis.

La 27 iulie 1833 Eforia face cunoscut Departamentului că o samă de drumuri s-au stricat cu totul, dar găsindu-se niște moloz de la o Biserică armenească ce s-a risipit, Eforia a și tocmit vreo zece cară cu boi, cu oamenii lor, pe 15 zile, câte 4 lei pe zi, ca să care acel moloz, spre astuparea batacurilor și meremetesirea drumurilor.

De asemenea, Eforia a găsit un meșter cu salahorii lui ca să pietruiască pliațurile cu piatra ce o are adunată încă din anul trecut și cere învoirea Departamentului.

Se cerea ajutorul Departamentului, un fel de minister din zilele noastre

În anul 1834 văzând Eforia că toate eforturile de astupare a batacurilor sunt zadarnice, cu toată nespusa cheltuială ce se face cu salahorii și cu carăle pentru căratul molozului, cere Departamentului să mijlocească la Domn să hărăzească o milă asupra acestui târg ca 100 de locuitori din prisosul catagrafiei să fie întrebuințați pentru facerea ulițelor și alte înfrumusețări ale târgului. La această cerere, Departamentul răspunde că asemenea hrisoave, prin regulamentul organic s-au desființat cu totul.

Pe vremea aceea se făcuse în Botoșani și o stradă pavată cu lemn ”uliță podită” care în scurtă vreme s-a stricat și Eforia a adresat Departamentului un raport.

”Eforia în feluri de chipuri și publicații s-a sârguit de a tocmi oameni, de a căra piatră în pardosirea ulițelor din oraș și asemenea oameni din pricina secetei urmată nu s-au putut găsi, mai mult decât un coș de piatră s-a plătit a-l căra un preot, Costache din Dracșăni și ulița din piața târgului ce era începută din anul 1833 a rămas în anul acesta nelucrată”

La 12 noiembrie 1834 Eforia cere Departamentului să aprobe finanțarea pentru un pod nou pe unde intră comercianții cu sare, vin, păcură și altele deoarece în vremuri ploioase ”nu se va putea trece deloc”. Ca atare, Departamentul aprobă suma de 350 de lei cerută pentru construcția podului.

 

CITEȘTE ȘI:

Povestea primelor mașini din Botoșani - UNDE se distrau bogătașii cu automobile și CÂND a avut loc primul accident

N-aveau bani de drumuri, dar au făcut poduri gând a sosit Înălțimea Sa Sturza

În 1835 Mihalachi Sturza a vizitat Botoșanii și când a văzut cât de proaste sunt ulițele târgului a intervenit asupra interpretărilor din regulamentul organic care abrogase toate hrisoavele domnești cu privire la sarcinile impuse sătenilor pentru lucrul ulițelor în târguri și a dat poruncă Eforiei să găsească un sat ”cărora Eforia să li plătească birul, iar ei să fie îndatoriți a lucra a treia săptămână pe lună în meremetesirea și curățirea drumurilor”.

Deși nu avea bani pentru drumuri Eforia Botoșanilor a făcut o grămadă de cheltuieli cu primirea înaltului oaspete. Printre altele s-au construit trei poduri noi și s-a reparat un al patrulea.

Vizita Înălțimii Sale Domnului Mihail Sturza prin Botoșani nu a rămas fără consecințe. După ce a umblat pe ulițele strâmte și strâmbe, din cauza gardurilor de la casele locuitorilor ”a poroncit Eforiei ca toate acele garduri ce se vor găsi ieșite din linie să se taie și să se lărgească drumurile”.
Locuitorii respectivi nici nu au vrut să audă de mutarea gardurilor astfel încât Departamentul a ordonat Eforiei să îndeplinească poruncile înălțimii sale prin măsuri polițienești ”Iar gardurile să fie alineate atât în țentru cât și la mahalale”.

Până la urmă, tot prin gropi uriașe treceau botoșănenii, iar unele erau aproape... mortale

Străduințele Eforiei de a repara drumurile rămâneau însă fără rezultat. Elocventă este o petiție adresată Isprăvniciei de câțiva locuitori ai târgului : ”În ulița unde ne aflăm locuitori cu casele noastre sunt două batacuri pline cu noroi și apă, unde nu este cu putință a trece trăsuri cu încărcatul nici nu deșertul, măcar a ni se aduce câte un car de lemne și altele, nici măcar pe jos a trece, că în trecutele zile vrând un copil a trece, a dumisale neguțătorului Vasile Gheorghiu pe acea uliță, și ținându-se de zaplaz s-au scăpătat și au căzut într-un batac și de nu s-ar fi întâmplat un om pe acolo de a-l scoate, pentru a se îneca, pentru care noi plecați, ne rugăm cinstitei Isprăvnicii ca să binevoiască a poronci ca acele batacuri să se astupe și a se meremetisi acea uliță”.

Sursa: ”Monografia orașului Botoșani” - Artur Gorovei

 

O ”stradă” din vremurile noastre:

Strada mlaștină din municipiul Botoșani – locul unde riști să rămâi blocat cu mașina și nu ai ce căuta fără cizme de cauciuc – VIDEO & GALERIE FOTO

 

Regina Maria și țeapa dată Botoșanilor într-un moment de cumpănă

Mai răsfoim o filă în istoria orașului nostru și ajungem la o istorioară povestită de Eugen Neculau, una dintre persoanele care și-a adus un important aport pentru ca unul din monumentele de la Botoșani să dăinuiască în negura vremii, până astăzi. Iar festivitatea de atunci trebuia să fie animată de însăși prezența Reginei Maria a României.

Ce democrație? Ce alegeri? Ce voturi? Botoșani intrat cu forța pe mâinile ”Tătarului”

Doar câteva ore ne mai despart până la startul uneia dintre cele mai importante zile pentru următorii patru ani de zile. Miza: conducerea orașului, a județului. A Botoșaniului. Dincolo de scaunele de conducere râvnite de politicieni, vă invităm la o incursiune în istoria orașului pentru a ne afla rădăcinile. Cele ale numelui, astăzi.

Primele cluburi din Botoșani: CINE erau ”șmecherii” de altădată, dueluri după beții, jocuri de noroc, țigări superioare și băuturi elevate

Au apărut pentru prima dată în 1603, la Londra, imediat după domnia Elisabetei I și au căpătat o largă răspândire, la un moment dat afirmându-se că viața unui englez însemna : familia, patria și clubul. Mare parte din orășeni își petreceau toată ziua și o parte din noapte în aceste localuri.

Corupții există la Botoșani de veacuri întregi și nu prea au fost pedepsiți – CINE era mutilat, spânzurat sau decapitat

Încă din urmă cu aproape 300 de ani istoria ne arată că au existat persoane cu funcții care au făcut abuz de puterea avută, fără a fi vreodată pedepsite. Se făcea dreptate într-o oarecare măsură la Botoșani în urmă cu sute de ani însă balanța nu înclina tot timpul în mod corect. Cum se derulau procesele în trecut și cum era organizarea administrativă de la Botoșanii anilor 1740?

Cea de-a șaptea artă de la Botoșani : Eveniment grandios cu un film lung de 3.000 de metri

Când au descoperit botoșănenii cinematografia și când a ajuns la Botoșani primul film? Câte eforturi s-au depus pentru ca și botoșănenii să aibă parte de ”cea de-a șaptea artă” și cine a adus cinematografia la Botoșani?

Marile lovituri ale Botoșaniului : Mii de morți într-un oraș pustiu și bântuit de ciocli: cadavrele erau aruncate de-a valma

Orașul Botoșani a suferit de-a lungul timpului crunt, însă puțini dintre contemporani cunosc episoadele în care orașul a sângerat efectiv și și-a jelit morții. Înainte de marele incendiu din 1887, Botoșanii a fost lovit de boală. Unii, spun că nici până astăzi nu și-a mai revenit.

CUM s-a sfârșit povestea celei mai urâte mirese din istoria Botoșaniului

Nu toate miresele sunt frumoase. Și nu toate cuplurile au șansa de a se cunoaște înainte de căsătorie iar uniunea să intervină de comun acord. Așa era în trecut, așa poate mai este și astăzi în alte religii decât cea creștin ortodoxă. Ce soartă a avut cea mai urâtă mireasă din istoria județului?

Începuturile jocului de fotbal la Botoșani – primul căpitan botoșănean, textiliștii și celebrele 2.000 de capace

Echipa cu care se mândresc în acest moment suporterii botoșăneni este FC Botoșani. Fotbalul este la cel mai înalt nivel pe care l-a avut până acum județul, în 2015 formația calificându-se și în cupele europene. Totuși, nu multă lume cunoaște începuturile “sportului rege” la Botoșani.

POVESTEA celui ce se odihnește în singurul mormânt tip sarcofag din Eternitatea - FOTOGALERIE

A avut atât de multe funcții că puțini îl puteau egala în acea perioadă. General, politician, ministru de război și de lucrări publice. Iar lista poate continua. Tobias Gherghely a murit la sfârșitul anilor ’80 și locul în care se odihnește este Cimitirul Eternitatea.

Povestea unui monument simbol al orașului dispărut subit - Arcul de triumf din Centrul Vechi

În Botoșaniul de altădată au existat multe construcții ce acum puteau fi catalogate cu ușurință drept simboluri ale orașului. Printre acestea se numără  una mai puțin cunoscută, căreia i s-au șters urmele în negura timpului: Arcul de triumf!

Botoșaniul de altădată – Primele cafenele, cu oameni ce dădeau cafeaua pe gât și beau vin că nu aveau apă

Cu câteva secole în urmă, cafenelele ce astăzi sunt la tot pasul au pătruns prima dată în orașul moldav.  Erau locurile unde se putea bea cafea, se jucau table, cărți și zaruri, dar se și fuma tutun turcesc,  iar oamenii stăteau ceasuri bune la discuții.

POVESTEA înspăimântătoare a spânzuratului : În câteva minute nu mă mai vezi FOTO & VIDEO

Bărbatul care s-a spânzurat marți după amiază de colțul casei avea numeroase antecedente privitoare la tentative de suicid. El a încercat printre altele, să se omoare înfingându-și o furcă în piept sau de asemenea să se spânzure.

Povestea primelor mașini din Botoșani - UNDE se distrau bogătașii cu automobile și CÂND a avut loc primul accident

Istoria automobilelor a apărut pe la începutul secolului al XX-lea la noi, cu mașini ce speriau trecătorii sau animalele și a început să se tot modernizeze. De la automobile marca Mors și Pipe, până acum, la Ferrari și Porsche.

Povestea faimoasei bătălii de lângă lacul Dracșani și a cosiței de păr a Elisabetei Movilă ce există și acum

S-a petrecut cu exact 400 de ani în urmă, în 1616, când domn al Moldovei era Alexandru Movilă.  În vara acelui an, undeva lângă lacul Dracșani s-a întâmplat una din cele mai impresionante bătălii împotriva turcilor.

Povestea fetei pentru care a plâns un oraș întreg – Cea mai fastuoasă înmormântare din istoria Botoșaniului

Județul Botoșani a dat, de-a lungul timpului, o mulțime de personalități marcante ale istoriei, precum Mihai Eminescu, Nicolae Iorga, Ștefan Luchian sau George Enescu. Totuși, povestea Ruselei, o fată care făcea parte din boierimea botoșăneană, pare a fi una fără precedent.

Sondaj
Se impune organizarea unui miting împotriva ”Statului paralel și ilegitim”?
Da, fiindcă există un ”stat paralel și ilegitim”, altul deci decât cel ales de popor
Nu, pentru că nu există un ”stat paralel și ilegitim”
Nu știu / nu mă interesează
Declaraţia zilei
„În legătură cu transportul cu maxi-taxi consumatorii cred că ar trebui introduce microbuze ceva mai mari sau chiar autobuze pentru că am văzut că fluxul de călători crește. Nu toate au bare de susține adecvate, de multe ori te ...
Curs valutar
15 decembrie 2017
EUR
Euro
4.6346 lei
USD
Dolarul SUA
3.9285 lei
CHF
Francul elveţian
3.9729 lei
GBP
Lira sterlină
5.2711 lei
JPY
100 de yeni japonezi
3.5016 lei
XAU
Gramul de aur
158.8245 lei
MDL
Leul Moldovenesc
0.2275 lei
HUF
100 de Florinţi Maghiari
1.4767 lei
AUD
Dolarul Australian
3.0149 lei
CAD
Dolarul Canadian
3.0804 lei
CZK
Coroana Cehească
0.1804 lei
DKK
Coroana Daneză
0.6226 lei
Vremea
astăzi
Botosani
0.1 o C
Dorohoi
-1 o C
Bucecea
0.1 o C
Darabani
o C
Saveni
o C
Ştefăneşti
-1 o C
Horoscop
astăzi
web site traffic statistics
app traffic statistics
© Copyright 2009 - 2017 Botoşăneanul. Toate drepturile rezervate.