Botoşanii de altădată
Povestea primelor mașini din Botoșani - UNDE se distrau bogătașii cu automobile și CÂND a avut loc primul accident

Istoria automobilelor a apărut pe la începutul secolului al XX-lea la noi, cu mașini ce speriau trecătorii sau animalele și a început să se tot modernizeze. De la automobile marca Mors și Pipe, până acum, la Ferrari și Porsche.

Isprăvi pe Calea Națională

În România primul autoturism a fost adus de baronul Barbu Bellu, după numele căruia s-a format și Cimitirul Bellu, din capitală, spațiul pe care este amplasat acum locul de veci fiind, cândva, al lui.  În 1889 a apărut pe străzile Bucureștiului un Peugeot de 4 c.p, o trăsură cu patru locuri cu care se plimba baronul.  “Arătania” făcea zgomot puternic și mirosea urât, dar și murdărea totul prin jur,  iar caii de la trăsurile ce mai circulau pe stradă se speriau groaznic.

În 1905 apare automobilismul în Botoșani, inițial ca un sport. Primele astfel de mașinării au circulat pe străzile de aici încă din ultimul deceniu al secolului XIX-lea o și o făceau fără niciun regulament, la libera înțelegere, deoarece primele astfel de legi au apărut după Primul Război Mondial.Teribiliștii de la volan se distrau pe Calea Națională și adeseau băgau spaima în trecători. De aceea și presa locală a publicat de multe ori isprăvile săvârșite de ei.

Mașinile de la “Noul autogaraj”

Cei interesați pentru achiziționarea unor automobile aveau la dispoziție un centru numit “Noul autogaraj”, deținut de Gh. Ursian, care vindea în 1911 automobile marca Mors, Pipe, Delauny-Belleville, Renault, Lancia și Minerva. Benzina putea fi procurată din mai multe mici stații amenajate în centrul orașului. Printre acestea le amintim pe cele ale lui Florea Gheorghiu și Mișu Rizachievici.

În 1904, când erau la București doar 64 de automobile, la Botoșani se găseau doar în posesia celor avuți. Astfel, la 27 octombrie în acel an, două echipaje compuse din Nicu Rosetti împreună cu soția sa și Titus Canano-Bebe Ciolac au pornit spre capitală. Aceștia au trecut prin Tg-Frumos, Roman, Bacău, Trecătoarea Oituz și Brașov. S-au întors în Moldova după două zile.

 

Primul accident de mașină

Cel mai bun automobilist de la noi a fost la vremea aceea Dan Ionășescu. În 1927 a câștigat Cupa “Fiat”, după un concurs organizat de ACR . A pilotat o mașină marca Alfa Romeo, de tip “R.L.Turism” și a obținut cea mai bună viteză medie din țară pe o distanță de 2.200 de kilometri.

Primul accident cunoscut suferit de un botoșănean a avut loc în 1909, la 19 septembrie. Atunci, la o rampă de la Roman, când a vrut să treacă peste o trecere de cale ferată cu viteză mare,  mașina unui domn numit Ursian a găsit rampa închisă și s-a lovit cu putere de un tren. Toți cei din mașină au fost aruncați în șanț. Din fericire, aceștia au scăpat cu viață.

Sursa:  Monografia orașului Botoșani- Ștefan Ciubotaru

Bogdan OBUF
Regina Maria și țeapa dată Botoșanilor într-un moment de cumpănă

Mai răsfoim o filă în istoria orașului nostru și ajungem la o istorioară povestită de Eugen Neculau, una dintre persoanele care și-a adus un important aport pentru ca unul din monumentele de la Botoșani să dăinuiască în negura vremii, până astăzi. Iar festivitatea de atunci trebuia să fie animată de însăși prezența Reginei Maria a României.

Ce democrație? Ce alegeri? Ce voturi? Botoșani intrat cu forța pe mâinile ”Tătarului”

Doar câteva ore ne mai despart până la startul uneia dintre cele mai importante zile pentru următorii patru ani de zile. Miza: conducerea orașului, a județului. A Botoșaniului. Dincolo de scaunele de conducere râvnite de politicieni, vă invităm la o incursiune în istoria orașului pentru a ne afla rădăcinile. Cele ale numelui, astăzi.

Primele cluburi din Botoșani: CINE erau ”șmecherii” de altădată, dueluri după beții, jocuri de noroc, țigări superioare și băuturi elevate

Au apărut pentru prima dată în 1603, la Londra, imediat după domnia Elisabetei I și au căpătat o largă răspândire, la un moment dat afirmându-se că viața unui englez însemna : familia, patria și clubul. Mare parte din orășeni își petreceau toată ziua și o parte din noapte în aceste localuri.

Corupții există la Botoșani de veacuri întregi și nu prea au fost pedepsiți – CINE era mutilat, spânzurat sau decapitat

Încă din urmă cu aproape 300 de ani istoria ne arată că au existat persoane cu funcții care au făcut abuz de puterea avută, fără a fi vreodată pedepsite. Se făcea dreptate într-o oarecare măsură la Botoșani în urmă cu sute de ani însă balanța nu înclina tot timpul în mod corect. Cum se derulau procesele în trecut și cum era organizarea administrativă de la Botoșanii anilor 1740?

Cea de-a șaptea artă de la Botoșani : Eveniment grandios cu un film lung de 3.000 de metri

Când au descoperit botoșănenii cinematografia și când a ajuns la Botoșani primul film? Câte eforturi s-au depus pentru ca și botoșănenii să aibă parte de ”cea de-a șaptea artă” și cine a adus cinematografia la Botoșani?

Marile lovituri ale Botoșaniului : Mii de morți într-un oraș pustiu și bântuit de ciocli: cadavrele erau aruncate de-a valma

Orașul Botoșani a suferit de-a lungul timpului crunt, însă puțini dintre contemporani cunosc episoadele în care orașul a sângerat efectiv și și-a jelit morții. Înainte de marele incendiu din 1887, Botoșanii a fost lovit de boală. Unii, spun că nici până astăzi nu și-a mai revenit.

CUM s-a sfârșit povestea celei mai urâte mirese din istoria Botoșaniului

Nu toate miresele sunt frumoase. Și nu toate cuplurile au șansa de a se cunoaște înainte de căsătorie iar uniunea să intervină de comun acord. Așa era în trecut, așa poate mai este și astăzi în alte religii decât cea creștin ortodoxă. Ce soartă a avut cea mai urâtă mireasă din istoria județului?

Gropile din străzile Botoșanilor, vechi de aproape 200 de ani, un copil era să se înece în noroaie

Deși poate nu ați crede, problema străzilor pline cu gropi datează cel puțin din urmă cu aproape 200 de ani. Încă din acele vremuri, mai marii târgului întâmpinau probleme cu banii pentru repararea ulițelor orașului care în unele zone erau impracticabile. Într-un limbaj care a rămas întipărit în paginile istorice, Artur Gorovei a cuprins în ”Monografia orașului Botoșani” povestiri despre cum erau rezolvate problemele gropile din drumuri cu ajutorul locuitorilor sau a neguțătorilor mai înstăriți.

Începuturile jocului de fotbal la Botoșani – primul căpitan botoșănean, textiliștii și celebrele 2.000 de capace

Echipa cu care se mândresc în acest moment suporterii botoșăneni este FC Botoșani. Fotbalul este la cel mai înalt nivel pe care l-a avut până acum județul, în 2015 formația calificându-se și în cupele europene. Totuși, nu multă lume cunoaște începuturile “sportului rege” la Botoșani.

POVESTEA celui ce se odihnește în singurul mormânt tip sarcofag din Eternitatea - FOTOGALERIE

A avut atât de multe funcții că puțini îl puteau egala în acea perioadă. General, politician, ministru de război și de lucrări publice. Iar lista poate continua. Tobias Gherghely a murit la sfârșitul anilor ’80 și locul în care se odihnește este Cimitirul Eternitatea.

Povestea unui monument simbol al orașului dispărut subit - Arcul de triumf din Centrul Vechi

În Botoșaniul de altădată au existat multe construcții ce acum puteau fi catalogate cu ușurință drept simboluri ale orașului. Printre acestea se numără  una mai puțin cunoscută, căreia i s-au șters urmele în negura timpului: Arcul de triumf!

Botoșaniul de altădată – Primele cafenele, cu oameni ce dădeau cafeaua pe gât și beau vin că nu aveau apă

Cu câteva secole în urmă, cafenelele ce astăzi sunt la tot pasul au pătruns prima dată în orașul moldav.  Erau locurile unde se putea bea cafea, se jucau table, cărți și zaruri, dar se și fuma tutun turcesc,  iar oamenii stăteau ceasuri bune la discuții.

POVESTEA înspăimântătoare a spânzuratului : În câteva minute nu mă mai vezi FOTO & VIDEO

Bărbatul care s-a spânzurat marți după amiază de colțul casei avea numeroase antecedente privitoare la tentative de suicid. El a încercat printre altele, să se omoare înfingându-și o furcă în piept sau de asemenea să se spânzure.

Povestea faimoasei bătălii de lângă lacul Dracșani și a cosiței de păr a Elisabetei Movilă ce există și acum

S-a petrecut cu exact 400 de ani în urmă, în 1616, când domn al Moldovei era Alexandru Movilă.  În vara acelui an, undeva lângă lacul Dracșani s-a întâmplat una din cele mai impresionante bătălii împotriva turcilor.

Povestea fetei pentru care a plâns un oraș întreg – Cea mai fastuoasă înmormântare din istoria Botoșaniului

Județul Botoșani a dat, de-a lungul timpului, o mulțime de personalități marcante ale istoriei, precum Mihai Eminescu, Nicolae Iorga, Ștefan Luchian sau George Enescu. Totuși, povestea Ruselei, o fată care făcea parte din boierimea botoșăneană, pare a fi una fără precedent.

Am descoperit abia acum articolele despre Botosaniul vechi. Foarte buna idee! Continuati, chiar ma intereseaza si astept cu nerabdare urmatoarele istorioare.
4 martie 2016, 23:40
Sondaj
Se impune organizarea unui miting împotriva ”Statului paralel și ilegitim”?
Da, fiindcă există un ”stat paralel și ilegitim”, altul deci decât cel ales de popor
Nu, pentru că nu există un ”stat paralel și ilegitim”
Nu știu / nu mă interesează
Declaraţia zilei
„În legătură cu transportul cu maxi-taxi consumatorii cred că ar trebui introduce microbuze ceva mai mari sau chiar autobuze pentru că am văzut că fluxul de călători crește. Nu toate au bare de susține adecvate, de multe ori te ...
Curs valutar
15 decembrie 2017
EUR
Euro
4.6346 lei
USD
Dolarul SUA
3.9285 lei
CHF
Francul elveţian
3.9729 lei
GBP
Lira sterlină
5.2711 lei
JPY
100 de yeni japonezi
3.5016 lei
XAU
Gramul de aur
158.8245 lei
MDL
Leul Moldovenesc
0.2275 lei
HUF
100 de Florinţi Maghiari
1.4767 lei
AUD
Dolarul Australian
3.0149 lei
CAD
Dolarul Canadian
3.0804 lei
CZK
Coroana Cehească
0.1804 lei
DKK
Coroana Daneză
0.6226 lei
Vremea
astăzi
Botosani
0.1 o C
Dorohoi
-1 o C
Bucecea
0.1 o C
Darabani
o C
Saveni
o C
Ştefăneşti
-1 o C
Horoscop
astăzi
web site traffic statistics
app traffic statistics
© Copyright 2009 - 2017 Botoşăneanul. Toate drepturile rezervate.