„Asta este povestea noastră…(plânge în hohote n.r.), nu a vrut să meargă, mi-a spus: eu dacă merg în spital, iau COVID. Și așa a fost, așa a fost… Nu știu ce să zic. El a fost candidatul ideal. Avea glicemie mai mare, avea tensiune, era supraponderal. Dar nu a avut nici un simptom de COVID de acasă, din astea trâmbițate” – Mihaela Pietrariu, soția unui botoșănean mort la Spitalul Județean.
Florin Pietrariu avea 56 de ani și de un an ieșise la pensie după ce a lucrat cât o viață de om la CFR, ca mecanic de locomotivă. Era președinte de asociație la Bucecea, orașul în care trăia, și în general un om activ și plin de viață.
A murit pe 11 iunie 2020 în Spitalul Județean Mavromati, pe secția ATI și este se pare al treilea pacient decedat în condiții cel puțin ciudate, din seria celor cu sedare și intubare și numeroase întrebări lăsate în urmă pentru familii.
În aceeași zi a murit Dumitru Spatariu care avea aceeași vârstă, 56 de ani, iar sâmbătă, pe 13 iunie Doinița Țurcanu, pacienta din Săveni care nu avea nicio afecțiune cronică. La toți trei, familiile acuză că personalul medical le-a închis telefoanele pacienților. Toți au fost sedați, după care s-a anunțat decesul.
Florin Pietrariu își serbase ziua de naștere pe 22 martie. Soția lui plânge și povestește: „Avea un an de când ieșise la pensie. De ce să-i plătească lui pensie 20 de ani? Sau 25 cât ar mai fi trăit”.
În perioada de pandemie a fost mai mult decât atent. A stat în casă fără a ieși decât pentru strictul necesar, când și-a luat toate măsurile de siguranță.
„Dacă ați ști cât s-a protejat... Până în 15 mai nu a ieșit decât dacă mergea la cumpărături, cu mănuși, cu spirt la el, clor în casă, la ușă. Cu spirt dezinfecta și legătura de pătrunjel pe care o cumpăra. O lăsa o oră, o spăla și eu când veneam de la serviciu, puteam să fac mâncare. Sacoșa, papucii, tot pufăia cu spirt. Nu știu de unde îl putea lua. Dacă l-a avut de acasă, dacă eu am stat cu el, nu am avut absolut nici un simptom. Dar mama lui, care are 80 de ani, a stat în patul ei, învelit cu pilota ei și femeia s-a culcat după aia. Dacă ei spun că se ia așa, ea nu ar fi avut nici un simptom?”,
Mihaela Pietrariu, soția pacientului decedat.
A mers la spital pentru că a acuzat o ușoară stare de rău. A avut febră și tensiunea mare. Avea un istoric medical din cauza tensiunii și avea tratament de 3 ani, pe care îl lua cu regularitate. Înainte de a merge la spital a fost extrem de activ. A luat masa cu soția, s-a comportat normal.
Îngrijorarea a apărut când soția i-a măsurat tensiunea, peste 20, și știind că a mai trecut printr-un episod similar, a decis să nu aștepte ca starea să i se înrăutățească.
„Știind că acum trei ani a mai avut probleme cu tensiunea, am zis să nu așteptăm prea mult. Și îi spun: «eu sun salvarea și mergi la spital». Atât nu a vrut să meargă… atât nu a vrut… până la urmă nu a avut ce face. Am chemat salvarea pe la 6 și un pic, a făcut singur duș. Soțul meu a ieșit pe picioarele lui din casă, s-a urcat în salvare”,
Mihaela Pietrariu, soția pacientului decedat
Din ambulanță a ajuns la Unitatea de Primiri Urgențe (UPU), mai apoi la Secția de Boli Infecțioase și apoi la Spitalul de Pneumoftiziologie. A revenit la Mavromati, după ce a fost văzut de doi medici care au pus un diagnostic inițial de răceală la plămâni.
A fost internat în cele din urmă pe Secția Medicală II unde a fost testat pentru COVID. Rezultatul a venit mai târziu. Pozitiv.
A doua zi i-au fost trimise toate lucrurile acasă, fără a se mai aștepta 14 zile cum s-a întâmplat la ceilalți pacienți.
Inclusiv costumele de pijama pe care le-a avut în spital. La primire, familia are parte de un nou șoc.
„Îmi pare rău că nu am putut să fac poze să am dovada cum erau. Pe lângă faptul că erau ude de la transpirație, erau însângerate într-un hal fără de hal. Pijamaua era ca și cum ar fi stat cu fundul într-o baltă de sânge, așa erau. Și la mâneci nu mai spun, dar poate i-o fi prins branule”
Soția lui Florin Pietrariu povestește și un episod cu telefonul mobil care a fost închis pentru o perioadă. I s-a transmis de la spital că s-a pierdut încărcătorul. A reapărut când familia a cumpărat altul nou: „I s-a închis telefonul, nu știu dacă el l-a închis, dacă i l-au luat, asta nu aș putea să spun. Până și cei de la pușcărie au dreptul la un telefon. Cei din spital nu mai au acest drept”.
Ultima dată a vorbit cu el duminică. Avea vocea vioaie și spunea că este mai bine, că este puternic și că va lupta cu boala pentru a merge mai repede acasă.
„Luni dimineață când sun îmi spun că l-au sedat, că era agitat, că din cauza lipsei de oxigen scotea perfuzia. Luni la amiază, după ce sun ca disperata până prind, că dacă prinzi centrala e ocupat pe reanimare, îți și vorbește cum își vorbește. Că dacă au făcut greșeala să spui că ai sunat și dimineață, deja te iau în ture: «dar noi stăm aici să dăm relații, că noi salvăm vieți»… Și îmi spune că d-na doctor intubează. Când după jumătate de oră am reușit să vorbesc cu d-na doctor, tocmai pe el îl intubase, pe la 15:00. Și asta a fost tot. Apoi am sunat în neștire, a sunat și fata de la Cluj, pentru un transfer…”,
Mihaela Pietrariu, soția pacientului decedat
Florin Pietrariu a rămas intubat trei zile după care s-a sfârșit pe 11 iunie.
Nu s-a mai putut face nimic pentru el. După primirea veștii despre deces, familia primește o nouă lovitură. Cel pe care l-au iubit a fost băgat dezbrăcat într-un sac și mai apoi în sicriu. A fost îngropat gol, deși dogmele creștine indică opusul.
„Trimiți în halul acesta pijamaua și mi-l îngropi dezbrăcat, ca pe un… nu știu cum, în pielea goală într-un sac? Nici hainele nu au vrut să le pună în sicriu? Dezbrăcat, nu l-au îmbrăcat. Nu știu cine a dat regula asta, l-au pus în sicriu gol, goluț, într-un sac. Dar hainele alea…. eu așa vreau să cred că măcar l-au spălat”.
Mihaela Pietrariu se îneacă în plâns: „Ce a fost mai scump și mai drag nimeni nu îmi mai poate aduce înapoi”.
Pe certificatul de deces la cauze s-a trecut un stop cardiorespirator ireversibil și pneumonie COVID-19.
Și în acest caz s-a solicitat schema de tratament administrată, fără succes. Familia Pietrariu, în care există și un medic, nu-și poate explica cum se pot administra medicamente, fără să se știe ce anume și dacă pacientul poate dezvolta alergii sau reacții adverse.
În toate aceste cazuri, după mai bine de o săptămână de așteptare, Spitalul Județean a transmis poziții oficiale legate de aceste decese:
„Regretăm pierderile suferite de familii în această gravă criză de sănătate, forma de afectare pulmonară secundar infecției cu COVID-19 fiind severă .
Atât tratamentul (care tratament, ce li se adminisrtează acestor bolnavi? - n.r.) cât și starea clinică a bolnavilor, agravată de hipoxie au determinat reacții imprevizibile din partea pacienților (halucinații, depresie, delir, etc)
Am considerat ca și un suport emoțional pentru pacienți și familiile acestora să permit accesul la telefon pentru intervale scurte de timp , chiar dacă starea generală a pacienților nu permitea, din partea acestora, nici un fel de efort.
În data de 9 iunie 2020, în ciuda suportului ventilator non invaziv, pacientul dezvoltă hipoxie severă, ceea ce a determinat agitație psihomotorie și a impus escaladarea suportului ventilator, necesitând intubarea și ventilația mecanică ceea ce presupune un grad de sedare.
Informațiile pe care suntem obligați să le oferim familiei se dau prin telefonul secției atunci când aceștia le solicită, cu precizarea că dacă se agravează sau intervine decesul avem obligația prin lege să anunțăm familia – așa cum am și procedat în cazul de față .
Ținând cont de efortul depus de personalul Secției AȚI, care lucrează în condiții excepționale considerăm nefondate acuzațiile apărute în presă, actul medical respectând protocoalele medicale în vigoare”
Dr. Cristian Ponea, medic interimar șef secție ATI
și...
„În aceste momente deosebite, când teama provocată de boală se cuibărește în noi, este o încărcătură emoțională foarte mare din partea familiei care interpreteză într-un mod personal discuțiile avute cu personalul medical, pacientul fiind cu risc crescut de deces.
De asemenea, regretăm faptul că aceste convorbiri telefonice nu pot fi înregistrate, pentru că în acest mod am avea contextul real al discuțiilor și s-ar observa faptul că personalul medical nu este de rea credință, dar este pus totdeauna în situația de a oferi familiei date neplăcute cu privire la pacienți.
Regretăm apariția acestor incidente care umbresc activitatea cadrelor medicale din cea mai mare unitate sanitară din județ, care dau dovadă de profesionalism în această perioadă de pandemie provocată de virusul SARS Cov 2”,
Dr. Radu Malancea, managerul Spitalului Județean Mavromati
De menționat este că răspunsul Spitalului Județean vizează doar unul dintre decesele cu acuze uluitoare survenite în această lună și că NU este semnat de vreo persoană din conducerea spitalului și nici măcar de șeful de secție, fiind un simplu document word.
DESCARCĂ APLICAȚIA BOTOȘĂNEANUL PENTRU MOBIL:
AUR Botoșani: Împreună, suntem dedicați unui viitor mai bun pentru Trușești și pentru întreaga țară
Redacția Botoșăneanul
Nov 08, 2024
INEDIT: Câțiva elevi din Botoșani au dirijat traficul alături de polițiști - VIDEO
Redacția Botoșăneanul
Nov 08, 2024