Un tip cu chelie zâmbește șmecherește cu jumătate de față, cu cealaltă își coboară colțul gurii cu tristețe și se încruntă. O jumătate de trup e bine îmbrăcată, cealaltă nu, în timp ce mâna stângă arată cu fală un ceas de aur, iar cea dreaptă stă întinsă a pomană. Dualitatea om sărac-om bogat, a fost gândită de mai multe minți, mai multe autorități și-au dat mâna să creeze campania „Aparențele Înșală”, împotriva traficului de țigări. Și a ajuns și la Botoșani, nu se știe cum, nu se știe pe ce sume.
Campania a fost lansată în zona Nord-Est a României la începutul lui aprilie și a ajuns implicit și pe meleagurile lui Eminescu. Dar totul s-a făcut parcă în mare taină, fără o lansare oficială, fără ca oamenii să știe ce și unde să caute.
S-au pomenit dintr-odată botoșănenii că dau nas în nas cu un bărbat chel tăiat în două pe-un afiș, lipit în zonele cele mai populate din municipiu – lângă Piața Mare, lângă Casa de Cultură a Sindicatelor, lângă Teatrul „Mihai Eminescu”.
Preț de câteva zile, promoteri ai campaniei au împărțit flyere și au interacționat cu oamenii pentru a face cunoscută inițiativa, pornită de Euromonitor Business Consulting Services, având ca partener principal Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), alături de Jaban Tobacco International (JTI).
O campanie extinsă în 16 județe, cu o publicitate bine pusă la punct și sprijin din partea mediului virtual pentru a o face cunoscută. Pe site-ul faracontrabanda.ro, diferitele secțiuni informează internauții cu privire la afacerea care se ascunde în fața traficului de țigarete, cifre, limbajul folosit de contrabandiști și despre contrabanda în sine.
„Campania de marketing care a stat în spatele campaniei”, să-i spunem așa, a necesitat niște fonduri despre care niciuna dintre autoritățile contactate de reporterii de la Botoșăneanul, în măsură să răspundă, nu a știut CE anume să răspundă.
Directorul celor de la JTI România, Moldova și Bulgaria, Gilda Lazăr, s-a mărginit în a prezenta întreaga sumă ca fiind una „importantă”, fără să ofere cifre exacte, punctând că nu este prima campanie de acest gen pe care o sprijină.
Totodată, cealaltă parte interesată ca procesul de contrabandă să înceteze sau cel puțin să se înregistreze o scădere, și anume ANAF, prin reprezentantul său de la Botoșani, are și mai puține informații. „Sincer să fiu, nu am știut că au fost lipite aceste afișe în oraș, este prima dată când aud asta”, se mărginesc să spună reprezentanții Administrației Județene a Finanțelor Publice (AJFP) Botoșani.
Cu toate acestea, se pare că „Aparențele înșală”, campanie ale cărei fonduri rămân un „mister”, a avut succes în celelalte regiuni din țară în care a fost lansată și același rezultat se așteaptă și de la județele care se învecinează cu Republica Moldova și Ucraina, de unde provin cele mai multe țigări ilegale.
„În ceea ce ne privește, în prima parte a acestui an, JTI a demarat o campanie regională extinsă, în regiunile din nord, nord-est, vest și sud-vest, în parteneriat cu ANAF, DGV și autoritățile locale, în scopul reducerii pieței negre în zonele de graniță, cele mai afectate de comerțul ilegal cu țigarete. Este a patra campanie regională pe care o derulăm în parteneriat cu autoritățile. Aceste campanii au efecte notabile în reducerea pieței negre, însă doar în zonele și în perioadele în care sunt derulate.
Considerăm că este necesară o nouă strategie națională de combatere a comerțului ilegal cu țigarete, la nivel național, pentru perioada 2015-2018, care să vizeze îmbunătățirea cadrului de reglementare și măsurile concrete ce trebuie implementate în mod concertat, de către toate instituțiile responsabile”, a mai spus Gilda Lazăr.
Între timp, contrabandiștii găsesc metode din ce în ce mai inventive pentru a trece granița cu țigările ilegale, neobservați de oamenii legii. De pildă, una dintre acțiunile polițiștilor de frontieră din cadrul Sectorului Poliției de Frontieră Bivolari, a vizat prinderea unor contrabandiști care urmăreau să introducă pe teritoriul României țigări, cu ajutorul unei bărci… cu telecomandă.
Vot la CJ pentru două spitale noi, Iftime: Insist foarte mult ca acest proiect să treacă
Oana Sava
Nov 15, 2024
Hai la film! PROGRAMUL săptămânii la Happy Cinema Botoșani
Redacția Botoșăneanul
Nov 15, 2024
Gabriela Erdic
Nov 15, 2024
Redacția Botoșăneanul
Nov 15, 2024