Ancheta săptămânii
DOCUMENT Casa tuturor posibilităților: Județul și Municipiul s-au zbătut să cumpere o casă monument care nu era de vânzare și pe care, de fapt, au refuzat să o achiziționeze când au avut prilejul

Se spune deseori că ”România este țara tuturor posibilităților”. Și cum Botoșani face parte din această țară, nu poate constitui o excepție. Mai ales atunci când discutăm despre administrația publică locală.

”Casa Mavrocordat” este monument istoric și poate fi vândută unui privat doar dacă Ministerul Culturii, CJ și CL nu vor să o cumpere


De aproape o lună, o clădire din municipiul reședință, strada Mihail Kogălniceanu nr.20, a devenit un fel de vedetă a ședințelor de Consiliu Județean și Consiliu Local, provocând dezbateri aprinse, presărate cu tot felul de acuzații.


Cunoscută drept ”Casa Mavrocordat”, a făcut inițial obiectul unui proiect de hotărâre de CJ, prin care se dorea exercitarea dreptul de preemțiune de către instituție, în baza legii 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice.


Respectivul imobil, în care a funcționat ani buni Grădinița 24, se află pe Lista Monumentelor Istorice întocmită de Ministerul Culturii și potrivit actului normativ menționat, proprietarul care dorește să o înstrăineze trebuie să notifice mai întâi acest minister, care poate decide sau nu declanșarea operațiunilor de achiziție.


Pe data de 11 iunie 2021, Direcția Județeană pentru Cultură (DJC), corespondenta Ministerul Culturii la nivel local, a informat Consiliul Județean Botoșani că ”nu își exercită dreptul de preemțiune asupra imobilului sus-menționat”.


Aceasta pentru că în același act normativ se stipulează că, dacă Ministerului Culturii sau DJC nu fac uz de preemțiune, acest drept se transferă Consiliului Județean și Consiliului Local.

 

Proprietarul nu vrea să vândă, dar Consiliul Județean vrea să cumpere


În plenul CJ aleșii liberali s-au abținut de la vot și cum în dezbatere era un proiect de patrimoniu, care pentru aprobare necesită două treimi de voturi din totalul consilierilor județeni, mai exact 22 din 33, a fost respins.


Consilierii liberali au invocat atunci faptul că notificarea făcută către Ministerul Culturii, prin care se anunță intenția de vânzare, nu aparține proprietarului, Cosmin Victor Mihalachi, ci lui Victor Mihalachi și, ca atare, nu poate fi luată în considerare.


Marea surpriză a venit însă cu doar câteva ore înainte de ședință, când omul de afaceri a declarat public că imobilul respectiv, pe care îl deține fiul său minor, nu este de vânzare și, în consecință, nu înțelege cum a ajunsă să facă obiectul unui astfel de proiect.


Președintele CJ, Doina Federovici, a adus însă o adresă semnată ”Victor Mihalachi” prin care s-a înștiințat DJC asupra intenției de vânzare a imobilului în cauză. Numai că putea fi tatăl, dar și fiul atât timp cât unul dintre prenume este același în cazul ambilor.

 

Proprietarul tot nu vrea să vândă, dar de acum vrea Consiliul Local să cumpere


Cu toate acestea, după mai puțin de trei săptămâni, povestea s-a reluat la Consiliul Local Botoșani, unde s-a întocmit un proiect asemănător celui de la Consiliul Județean, în sensul exercitării de către municipalitate a dreptului de preemțiune, prima etapă în vederea cumpărării imobilului.


Ca într-un episod transmis în reluare, patronul din construcții a anunțat din nou public că nici el și nici fiul său nu au contactat pe cineva de la Primărie sau Consiliul Local pentru a discuta despre o posibilă vânzare pentru că, pur și simplu, nu doresc să facă asta.


Poziția businessmanului a fost invocată de consilierul local Andrei Amos chiar în timpul ședinței, acolo unde a reclamat că se dorește cumpărarea a ”ceva ce nu este de vânzare”.


”Pentru a nu știu câta oară proprietarul a afirmat că acea clădire nu este de vânzare”,


Andrei Amos, consilier local.


Primarul a explicat că dorește amenajarea clădirii pentru o grădiniță și că spațiul este necesar dat fiind faptul că mai multe astfel de unități au intrat în reabilitare și trebuie găsite soluții pentru copii pe perioada derulării lucrărilor.


La fel ca la CJ, fiindcă nu degeaba vă spuneam că parcă ar fi fost un episod în reluare, plenul CL a respins proiectul prin votul consilierilor liberali, diferența fiind că la municipiu chiar au votat împotrivă, nu doar s-au abținut ca la CJ, însă rezultatul a rămas același.

 


Municipalitatea a refuzat de fapt să cumpere clădirea încă din 2012


Dacă până acum vi s-a părut o poveste cel puțin ciudată, ca practic parlamentele de la județ și municipiu să discute despre posibila achiziție a unei clădiri despre care proprietarul susține că, de fapt, nu vrea să o vândă, ei bine aflați că e bizară de-a binelea.


Și asta pentru că, în realitate, Primăria Botoșani l-a notificat pe proprietarul clădirii încă din urmă cu nouă ani că nu își exercită dreptul de preemțiune.


”Vă facem cunoscut că în bugetul pe anul 2012 nu avem alocate fonduri și pe cale de consecință nu ne exercităm dreptul de preemțiune cu privire la cumpărarea imobilului proprietatea dvs., situat în municipiul Botoșani (Casa Mavrocordat)”.


Adresă trimisă de Cătălin Flutur, primar Botoșani la acea dată.

 

ADRESA primaria botosani


Atunci proprietarul clădirii era Mihai Ardeleanu, un cetățean din Suceava, însă întreg imobilul era exact același intrat și în 2021 în dezbaterea CJ și CL:


-    Teren 2.289 mp
-    Construcție C 1 (grădiniță) cu suprafața construită de 335 mp
-    Construcție C 2 (magazie din tablă) cu suprafața construită la sol de 123 mp.

 

Dacă Primăria Botoșani își exprimase practic refuzul de a demara procedurile de cumpărare, teoretic înseamnă că acest lucru fusese deja făcut până la data de 16 februarie 2012, zi în care municipalitatea i-a răspuns proprietarului, și de către Ministerul Culturii și Consiliul Județean, deoarece aceasta este ordinea de exercitare a dreptului de preemțiune.


Și atunci se naște firesc întrebarea: de ce s-a mai discutat despre exercitarea dreptului de preemțiune în 2021 dacă nu s-a uzat de acesta în 2012?

 

Imobilul poate fi vândut și de cinci ori într-un an în baza unei negații, dar nu mai poate fi vândut nici măcar o singură dată anul viitor


Ne răspunde Marcel Bejinariu, secretarul general al județului:


”Acest drept de preemțiune este valabil un an, deci nu este valabil pentru totdeauna. O negație este valabilă doar un an. Dacă proprietarul ne întreabă pe noi și noi nu ne exercităm dreptul de proprietate, iar el nu a vândut-o în anul respectiv și vrea să o vândă în următorul an, trebuie să reia procedurile. Neexercitarea este valabilă pentru anul calendaristic pentru care a fost solicitată, deci nici măcar 12 luni practic”.


Mai exact, dacă se obțin negațiile de la minister, CJ și CL în luna iulie, acestea sunt valabile doar până data de 31 decembrie a acelui. Dacă proprietarul vrea să vândă anul viitor, în ianuarie, deja negațiile nu mai sunt valabile și trebuie obținute altele.


”Dacă în același an se fac două-trei vânzări, este valabilă neexercitarea, dar dacă nu s-a vândut în acel an calendaristic, nu s-a reușit din anumite motive, în următorul an trebuie să se reia”,


Marcel Bejinariu, secretarul general al județului


”Numai prostii, se bat cap în cap cu tot felul de documente”


Toate bune și frumoase, numai că în adresa pe care Primăria Botoșani i-a transmis-o proprietarului în 2012 nu se preciza nicăieri că negația este valabilă doar până la sfârșitul anului.


În schimb, în scrisoarea trimisă de DJC în 2021 părinților proprietarului minor se menționează că, potrivit art.4 din legea 422/2001, ”comunicările privind neexercitarea dreptul de preemțiune au termen de valabilitate pentru întregul an calendaristic în care au fost emise, inclusiv pentru situațiile în care imobilul este vândut de mai multe ori”.


”Nu trebuiau să mai facă proiect nici unul și nici celălalt (...) Scrie negru pe alb. Mai am niște baliverne scrise de ei, numai prostii, se bat cap în cap cu tot felul de documente”, spune Victor Mihalachi despre hotărârile inițiate la CJ și CL.


Totodată, cataloghează drept ”anomalie” și ”prostie” tot ceea ce s-a întâmplat în ultima lună la CJ și CL pe seama fostei Grădinițe 24.


După această serie incredibilă de ciudățenii, tatăl proprietarului susține că s-a ales cu un copil afectat de scandalul public privind Casa Mavrocordat:


”Pun minorul pe drumuri? A intrat în panică fiindcă îi cumpără clădirea, plânge”.


Dar oare râde oare cineva implicat pe tot acest fir imobiliar-administrativ?

 

loading...
Fosta grădiniță care (NU) se vinde! Dezbateri inutile și la Municipiu cu ironii, griji și „interese ascunse” – FOTO&VIDEO
Liberalii, abținere la achiziția fostei grădinițe: Nu putem valida prin vot un proiect cu nereguli

 

DESCARCĂ APLICAȚIA BOTOȘĂNEANUL PENTRU MOBIL

Îngrijitoare de lux la Spitalul Mavromati: Lefuri în plată de 6.000 - 9.000 de lei
Nu există posturi mai bine sau mai prost remunerate. În România angajatorii sunt cei care provoacă discrepanțele uriașe între mediul privat și cel bugetar.Și se ajunge astfel ca două persoane care prestează practic aceeași activitate, dar în locuri diferite, să aibă salarii diametral opuse, ca valoare.
După 31 de ani, Primăria Botoșani a înregistrat la OSIM „Premiul Național de Poezie Eminescu”: Eminescu este al nostru, al tuturor / Dacă dorește să-l provincializeze, să-l facă de nivel local, să implice și aprozarul nu știu care...
După trei decenii în care manifestările dedicate Zilelor Eminescu au fost organizate de Fundația Culturală Hyperion, de anul viitor organizatorii ar putea fi alții.Primăria municipiului Botoșani, finanțatorul principal al acestor evenimente culturale, a devenit proprietară pe titulatura premiului.
Lichidare până la capăt: S-a scos la vânzare și o cale ferată din ograda orașului - O să vină romii până la urmă să o cumpereGALERIE FOTO
Cabinetul Individual de Insolvență (CII) ”Dascălu Constantin Lulu” continuă încercarea de recuperare a datoriilor SC Termica SA. La 11 ani de la intrarea în faliment a fostei societăți de termoficare a orașului, în patrimoniul acesteia încă se mai găsesc bunuri care pot fi valorificate.
Marea ”pilăreală”: Statul a uitat de concursuri, puzderie de instituții conduse de interimarii cu pile la partid
”Exercită cu caracter temporar”, ”promovare temporară”, ”delegare atribuții”, ”preluare sarcini”, toate aceste expresii sofisticate nu fac altceva decât să ascundă la Botoșani un fenomen care a luat amploare în pandemie. La conducerile a tot mai multe instituții sunt propulsați oameni fără concurs, dar cu carnetul potrivit de partid.
„Omul care mânca două pâini” la companiile orașului, dat afară de la societatea în faliment care a îngropat Primăria în datorii
S-au câștigat și se câștigă bani frumoși la societățile Consiliului Local Botoșani, indiferent de situația lor financiarăDirectorul cu două salarii din termie și-a încheiat contractele de șef și a rămas doar cu statutul de angajat la Modern Calor
TRAGEDIA de la Huțani reprodusă după 41 de ani! Cât de pregătit e Botoșaniul să intervină la un accident de o asemenea amploare? – VIDEO 
Seria articolelor privitoare la cea mai mare tragedie rutieră a României se încheie cu un exercițiu de imaginație. Colonelul Decebal Muraru, inspectorul-șef al Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) „Nicolae Iorga”, a participat alături de Botoșăneanul la acest demers după un salt în trecut, pornind de la momentul în care s-a aflat de accident. 
Afaceri cu șomeri anchetate de Poliție și Agenția de Integritate, angajați de la AJOFM prinși în morișca subvențiilor
Polițiștii botoșăneni desfășoară o anchetă care vizează modul în care mai multe societăți comerciale și o organizație neguvernamentală au încercat, și unele chiar au și reușit, să obțină subvenții de la bugetul de stat și cel european prin Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM).
Femeia aruncată printre cadavre care a înviat la morgă: Mama, tu ai fost moartă și ești vie, ce ai văzut acolo?VIDEO & FOTOGALERIE
Aproape 42 de ani trecuți din ziua accidentului de la Huțani nu au fost nici pe departe suficienți pentru ca Virgina Varvarei, astăzi pensionară, să uite clipele îngrozitoare prin care a fost nevoită să treacă. Povestea acesteia este probabil cea mai tulburătoare dintre toate cele ale supraviețuitorilor pe care Botoșăneanul a reușit să îi găsească și să îi intervieveze.
”Șoferii iadului”, vinovații de serviciu în ”epoca de aur”: Mergeai non-stop până picai, mai ațipeai... / Când porneai motorul scotea o fumăraie că autogara nu se mai vedeaVIDEO & FOTOGALERIE
Despre modul inuman, un veritabil atentat la siguranța vieții, în care se circula în perioada comunistă...
Loading...
Șoferul din autobuzul groazei a murit sub ochii soției și a lăsat orfani trei copii, două amenzi – singurele pedepse pentru 48 de morți
Cea mai mare tragedie rutieră din istoria României a avut eroul său negativ. Pentru că în comunism sistemul nu putea fi decât perfect, cei care greșeau erau doar oamenii. Chiar dacă, atunci când vorbim despre șoferi de exemplu, erau nevoiți să circule cu autobuze vechi, pline de improvizații și cu anvelope noi, dar cu defecte de fabricație.
OMAGIU adus după 41 de ani de la tragedia în care au murit aproape 50 de botoșăneni - Troiță ridicată de Consiliul Județean și Primărie – VIDEO
Seria articolelor realizate de publicația Botoșăneanul despre tragedia care a avut loc la Huțani în urmă cu mai bine de patru decenii se aproapie de final. Atât cât s-a putut în condițiile date, am încercat să călătorim într-un trecut mai mult sau mai puțin îndepărtat pentru a readuce în atenție accidentul care rămâne pe primul loc în România, în privința numărului ridicat de morți.
Tragedia de la Huțani, dezvăluită în presa comunistă doar la anunțurile de condoleanțe: A fost tratat drept un accident de muncă
Tragedia de la Huțani nu a existat și totul a fost doar un vis urât dacă ar fi să ne luăm după presa botoșăneană din acea perioadă. Presă ce însemna de fapt un singur ziar care nu a pomenit ceva despre cel mai mare accident rutier din istoria României.
Adevărul făcut scrum! Dosarul accidentului de la Huțani TOPIT de Parchet și Poliție – GALERIE FOTO singurele IMAGINI de la tragedia rutieră
Autoritățile au distrus toate dosarele și documentele cu fotografii anexate, declarații de martori, expertize sau rezultate ale cercetărilor penale care au existat în urma celei mai mari tragedii rutiere din țara noastră.Accidentul rutier cu morți colective a avut loc la Huțani pe 29 iunie 1980, când un autobuz s-a răsturnat cu roțile în sus într-o mlaștină, iar în jur de 50 de oameni și-au pierdut viața.
PREMIERĂ: Colonelul Vasile Botezatu, dezvăluiri amănunțite despre ancheta celei mai mari tragedii rutiere a României: Era o situație de război! VIDEO
Jumătatea vieții i-a fost marcată colonelului botoșănean Vasile Botezatu de cea mai mare tragedie rutieră care s-a petrecut vreodată în România, la Huțani – Botoșani.A avut implicare directă în cercetarea ulterioară și, acum, la venerabila vârstă de 81 de ani, își amintește clar modul în care s-a derulat ziua de 29 iunie 1980.
Loading...
Dezvăluiri după 4 decenii: Anvelopa care a explodat era nouă, ”autobuzul morții” avea doar o ușă și transporta oameni pe... motor
A doua zi după accidentul din 29 iunie 1980 de la Huțani s-a constituit o comisie de constatare tehnică a condițiilor în care s-a produs tragedia. Autobuzul a fost scos din apă cu o macara și transportat la garajul IJTL – Întreprinderea Județeană de Transport Local Botoșani.
Televiziunea Română a ajuns la Botoșani pentru cea mai mare tragedie rutieră din România: Sunt încă întrebări la care după 41 de ani nu se știe răspunsul GALERIE FOTO & VIDEO
Seria de articole inițiată de Botoșăneanul despre accidentul rutier care a avut loc la Huțani în 29 iunie 1980, când un autobuz cu circa 85 de persoane s-a răsturnat într-o mlaștină, a readus în atenția publică această tragedie unică în România prin proporțiile sale. Atunci când s-a produs, a fost înregistrat drept cel mai groaznic accident rutier de pe glob.
Dumitru Zmău în fața celei mai mari tragedii din carieră: Erau distruși. Oameni plângeau, țipau, răcneau. O nenorocire ca asta sper să nu mai prind în viața asta - VIDEO
Doar cei care au prins o bucată din comunism își pot aminti cum decurgeau călătoriile între localități sau cele interjudețene. Autobuzele plecau exclusiv din autogări, nu existau firme private, cum sunt în zilele noastre, pentru transportul călătorilor la orice destinație dorită. Nu erau bilete rezervate, aer condiționat sau altele de acest gen.
Pompierul care a intervenit la tragedia de la Huțani: Se scoteau oameni, intra unul, ieșea altul / Când vezi ce ai văzut acolo... nu-ți găsești cuvintele - VIDEO
Pe Liviu Adronic l-am cunoscut prin prisma activităților din ultimele două decenii, el dezvăluindu-și public sufletul sensibil îndrăgostit de cultură. A apărut și s-a poziționat firesc în mijlocul evenimentelor artistice ca și cum ar fi fost acolo dintotdeauna. Puțini cunosc faptul că Liviu Andronic a trăit o zi și o noapte în mijlocul celei mai mari tragedii rutiere care a lovit România. Și care l-a schimbat și pe el, pe viață. Deși, nu a pierdut pe nimeni drag. A preluat însă din durerea celorlalți, a celor care și-au plâns morții.
Eroul care OFICIAL nu există! Gheorghe Podaru, omul care într-o după-amiază de vară a salvat șase oameni din mlaștina de la Huțani: Totul s-a petrecut într-o tăcere de mormântVIDEO & GALERIE FOTO
Ne reîntoarcem în timp, în duminica zilei de 29 iunie 1980, în localitatea Huțani, unde a avut loc cea mai mare tragedie rutieră a României.Gheorghe Podaru a avut o implicare uriașă în partea a doua a evenimentului rutier, în ceea ce s-a înțeles pe atunci a fi misiunea de salvare.
Mărturiile femeii care a supraviețuit celei mai mari tragedii rutiere din România: Șoferul a strigat - ne răsturnăm / Fetițele alea au murit cu garoafele în mânăVIDEO & FOTO
Margareta Hergheligiu avea 27 de ani în anul care avea să marcheze iremediabil sute de oameni din trei județe ale Moldovei și este una dintre puținele persoane care a supraviețuit teribilului accident rutier din 29 iunie 1980.Își amintește fiecare detaliu extrem de clar, iar amintirile încă-i rănesc memoria pentru că, în cei 41 de ani care au trecut de atunci, nu s-a oprit din întrebările adresate Divinității: „De ce am trăit eu și nu unul dintre copiii care se aflau în autobuz? Sau una dintre familiile fericite care se aflau printre călători?”.
"strada Mihail Kogălniceanu nr.20" Ehei ce de angajări fictive s-au făcut acolo. Şi uite așa creșteau nr. locurilor de muncă "oferite".
19 iulie 2021, 10:07
Sondaj
Ar trebui introduse uniformele școlare obligatorii?
Da
Nu
Nu știu / nu mă interesează
Declaraţia zilei
”Colegilor mei care astăzi au intrat în echipă le urez mult succes și nu în ultimul rând vreau să mulțumesc și colegilor au făcut parte din echipa Inspectoratului Școlar până astăzi și cu care am colaborat excelent. Sper ...
starshiners.ro%20
fashiondays.ro
Curs valutar
ieri
EUR
Euro
4.9477 lei
USD
Dolarul SUA
4.7247 lei
CHF
Francul elveţian
4.7380 lei
GBP
Lira sterlină
5.8810 lei
JPY
100 de yeni japonezi
3.6529 lei
XAU
Gramul de aur
277.4951 lei
MDL
Leul Moldovenesc
0.2493 lei
HUF
100 de Florinţi Maghiari
1.2761 lei
AUD
Dolarul Australian
3.3196 lei
CAD
Dolarul Canadian
3.6853 lei
CZK
Coroana Cehească
0.2002 lei
DKK
Coroana Daneză
0.6649 lei
Vremea
astăzi
Botosani
16.6 o C
Dorohoi
16.7 o C
Bucecea
15.9 o C
Darabani
12.9 o C
Saveni
17.1 o C
Ştefăneşti
14.4 o C
Horoscop
astăzi
app traffic statistics
© Copyright 2009 - 2022 Botoşăneanul. Toate drepturile rezervate.