Un nou conflict politico-administrativ se creionează în administrația publică locală de la Botoșani, în contextul animozității accentuate dintre filialele PNL și PSD, formațiuni care la nivel național se află în coaliția de guvernare. Nu și pe plan local.
Totul a pornit de la o plângere prealabilă din partea prefectului prin care se solicită revocarea Hotărârii de Consiliu Local adoptată în ședință extraordinară în data de 15 iunie 2022 care a avut ca obiect ”aprobarea studiului de fundamentare privind reorganizarea unor servicii publice de interes local”.
Vizată direct este Direcția de Servicii Publice, Sport și Agrement (DSPSA), aflată în subordinea Consiliului Local (CL) Botoșani și condusă încă de la înființare de același om: penelistul ex-PDL și ex-PRM Eugen Țurcanu.
Plângerea, potrivit primarului Cosmin Andrei, care este inițiatorul hotărârii, este...
„întemeiată pe argumente derizorii, puerile, trase de păr, doar ca să întârzie această procedură a noastră, ca să nu sufere dl Eugen Țurcanu, colegul de partid al prefectului care a avut sarcină să blocheze cu orice preț această hotărâre. Nu este niciun argument juridic pertinent care să ne determine să revocăm această hotărâre pentru că așa cum facem organizare cu serviciile publice, putem face și reorganizare, acesta fiind principalul motiv pe care-și întemeiază argumentația prefectul”.
Scopul principal al demersului Prefecturii, susține mai departe Cosmin Andrei, nu este neapărat încadrat în cerințele legislative, cât o intenție de a se ataca hotărârea în instanța de contencios administrativ pentru a fi întârziată reorganizarea DSPSA și a-i salva postul lui Eugen Țurcanu.
Practic, prin transferul „intervențiilor edilitare” și „serviciului de amenajare spații verzi” de la DSPSA către Serviciul Public de Administrare a Piețelor, Oborului și Cimitirelor (SPAPOC) din cadrul Primăriei, gestiunea activității directorului Eugen Țurcanu se reduce considerabil.
Și se pierde controlul asupra unor activități vizibile pentru locuitorii orașului.
„Dacă aceste servicii nu sunt prestate, bine își închipuie acoliții dlui Țurcanu că eu voi suferi electoral. Și vă dau câteva exemple unde lucrurile nu se mișcă așa cum ar trebui în municipiul Botoșani: solicitări de toaletare arbori întârziate de trei ani de zile, intervenții edilitare întârziate după ce am finalizat proiectele de investiții în municipiul Botoșani, cum ar fi străzi unde întârzie băncile, locuri de joacă unde întârzie echipamentele și alte comenzi care sunt pur și simplu cenzurate de dl director pe diverse motive”,
Cosmin Andrei, primar
Nu în ultimul rând, pe străzile orașului se poate observa că a crescut și numărul câinilor fără adăpost, serviciul de ecarisaj funcționând tot în cadrul DSPSA, menționează edilul șef.
Ori, consideră primarul, pierderea de către liberalul de la DSPSA a acestor servicii cu impact la botoșăneni, indirect ar însemna capital electoral pentru edilul-șef PSD în exercițiu, a cărei imagine se dorește a fi asociată cu ineficiența.
Cosmin Andrei consideră că prefectul ar fi fost supus unor presiuni din interiorul partidului pentru ca DSPSA să nu piardă din activități ”cheie” și, pe termen lung, funcția de primar să fie recâștigată de liberali, chiar și cu alt candidat decât Cătălin Flutur, eventual chiar Sorin Cornilă.
„I-a trasat sarcină prefectului care s-a făcut sluj în fața colegului de partid și atacă hotărârile de CL. Pentru acest motiv analizez varianta să-i fac plângere penală pentru abuz în serviciu. Pentru că nu se poate să iei decizii eminamente politice din poziția de prefect și să nu duci la îndeplinire conform jurământului, atribuțiile pe care le ai în Codul Administrativ. Prefectul poate să facă politică, dar să facă în sediul din strada Teatrului, nu la Prefectură cu hotărârile de CL. Și în interesul cetățeanului”,
Cosmin Andrei, primar
În plângerea prealabilă, Prefectura apreciază ”că Hotărârea nr. 250 din 15.06.2022 a fost adoptată cu nerespectarea (încălcarea) prevederilor legale”.
Juriștii Prefecturii arată, printre altele, că legislația specifică nu face niciun fel de trimiteri la reorganizări de servicii publice.
Deși consultându-se legislația de specialitate s-a considerat necesar un studiu de fundamentare pentru reorganizarea DSPSA la prima intenție a primarului în acest sens, după efectuarea lui, Prefectura susține că este inutil întrucât, ”necesitatea întocmirii unor studii de fundamentare este prevăzută în vederea înființării și organizării serviciilor publice de administrare a domeniului public și privat de interes local, iar nu în vederea reorganizării unor servicii publice deja înființate”.
Mai departe, în aceeași plângere este consemnat faptul că ”Legiuitorul, pe de o parte, a stabilit în competența Consiliului Local atribuții privind aprobarea înființării, organizării și funcționării serviciilor de administrare a domeniului public și privat, nu și atribuții privind reorganizarea acestora. Pe de altă parte, legiuitorul nu a stabilit în competența Consiliului Local atribuții privind aprobarea studiilor de fundamentare”.
Problema este însă că însăși entitatea pusă în discuție, respectiv DSPSA, a fost constituită în 2011 prin aceeași procedură, respectiv reorganizarea fostului Serviciu Public de Administrare Baze Sportive şi Zone de Agrement (SPABSZA). Prin votul aceluiași Consiliu Local, dar cu altă componență politică, bineînțeles. Iar la acea dată Prefectura nu a mai atacat hotărârea, adică a considerat-o legală. Ce-i drept, atunci prefectul era susținut de același partid din care făcea parte și primarul, nu proveneau din formațiuni politice diferite, ca în 2022.
Și nu în ultimul rând, juriștii Prefecturii Botoșani consemnează că „legile administrației publice nu reglementează posibilitatea reorganizării”. Doar că asta ar însemna că nicăieri în țară, niciodată, vreun CL nu și-a reorganizat vreun serviciu public, un lucru pur și simplu imposibil atât timp cât inclusiv la Botoșani s-a întâmplat acest lucru și nu o singură dată.
„Este josnică atitudinea prefectului care a dat curs acestei solicitări și pe care a evaluat-o din punct de vedere politic și pur și simplu duce în derizoriu imaginea Instituției Prefectului. Trebuie să se gândească de două ori când merge și salută la manifestări oficiale cu respect militarii, dacă este mândru de ceea ce face acum”,
Cosmin Andrei, primar
Primarul susține că probabil prefectul va ataca hotărârea privitoare la reorganizarea DSPSA în instanța de contencios administrativ, ceea ce înseamnă că nu se va aplica și că DSPSA, cel puțin până la terminarea procesului, va rămâne în forma actuală, cu Eugen Țurcanu director.
Iar asta pentru că...
„Bineînțeles că nu vom revoca Hotărârea de Consiliu Local pentru că este adoptată cu respectarea prevederilor legale și acest lucru îl vom arăta și în instanță. Între timp, am cerut colegilor argumente pentru formularea unei plângeri penale la adresa prefectului”.
Primul reprezentant al Guvernului în județ a confirmat emiterea plângerii prealabile, însă s-a ferit să detalieze conținutul documentului, afirmând doar că...
„Juriștii din cadrul Instituției Prefectului au invitat secretarul Primăriei, dl Apostu, au discutat pe marginea hotărârii și i-au adus la cunoștință motivele invocate pentru care s-a formulat plângere cu solicitare de revocare pentru acea HCL. Prefectul prin Instituția Prefectului este garantul respectarii legii în județul Botoșani”,
Sorin Cornilă, prefect
Din argumentele invocate de Prefectură ar reieși că aleșii de la municipiu nu pot niciodată să mai reorganizeze un serviciu public din subordine, ceea ce ar însemna că proprietarul nu poate decât să înființeze o astfel de structură, dar nu o mai poate modifica vreodată.
Ori acest lucru s-a făcut de nenumărate ori. De exemplu, în legislatura 2000 – 2004, Consiliul Local a aprobat înființarea Direcției de Servicii Publice prin preluarea unor activități de la SC Locativa SA și SC Urban Serv SA. Doar că atunci prefectul Costică Macaleți și primarul Florin Egner erau ambii din același partid, PSD, și nu s-a considerat că HCL-ul ar fi nelegal. Ulterior, tot consilierii locali au pus capăt activității direcției menționate, bineînțeles fără ca prefectul să atace respective hotărâre.
De asemenea, tot CL a înființat societăți comerciale și a făcut de-a lungul timpului o mulțime de lucruri cu ele. De exemplu, a hotărât să fuzioneze SC CET SA cu SC Termodistribuție SA și să creeze SC Termica SA, companie care apoi tot prin hotărâri adoptate de CL a fost practic împinsă spre faliment.
În realitate, avem de-a face cu aceeași luptă politică dintre PNL și PSD, primul partid prin deținerea funcției de prefect cenzurând hotărârile care afectează directorii liberali, cazul SC Eltrans SA, în care fostul prefect Dan Nechifor a atacat în cascadă hotărârile prin care PSD și USR și-au impus reprezentanții în detrimentul celor de la PNL, fiind deja unul de notorietate.
Din cauza luptelor dintre liberali și social-democrați suferă botoșănenii, însă nici unii și nici ceilalți nu par a fi afectați de asta, adevărata preocupare a ambilor fiind aceea de a pune mâna pe cât mai multe direcții, companii, unități cu tot bugetul, directorimea și influențele aferente.
(P) Tot ce trebuie să știi despre centralele termice pe lemne - avantaje, alegere, beneficii
Redacția Botoșăneanul
Oct 29, 2024
(P) Strategii de marketing personal pentru modelele de videochat
Redacția Botoșăneanul
Oct 29, 2024
Laborator de la „Mavromati” lovit de ghinion, concurs ratat pentru încă un post
Oana Sava
Oct 29, 2024
Redacția Botoșăneanul
Oct 29, 2024