Ancheta săptămânii
Marea ”pilăreală”: Statul a uitat de concursuri, puzderie de instituții conduse de interimarii cu pile la partid

”Exercită cu caracter temporar”, ”promovare temporară”, ”delegare atribuții”, ”preluare sarcini”, toate aceste expresii sofisticate nu fac altceva decât să ascundă la Botoșani un fenomen care a luat amploare în pandemie. La conducerile a tot mai multe instituții sunt propulsați oameni fără concurs, dar cu carnetul potrivit de partid.

Guvernul de Botoșani geme de interimari


Colegiul Prefectural este o structură care reunește șefii serviciilor publice deconcentrate, adică acele instituții care nu se subordonează Consiliului Județean sau Consiliului Local, ci direct ministerelor sau agențiilor guvernamentale.


Este condus de prefect și este un fel de Guvern al județului, având în componență trei conducători din Prefectură și 47 de șefi de instituții, de la Poliție și Jandarmerie până la Biroul Vamal, Direcția Agricolă și Direcția Județeană pentru Cultură.


Aproximativ o treime dintre acești directori, inspectori șefi, comandanți ocupă funcțiile în baza unor simple ordine sau decizii de ministru ori de șef de agenție guvernamentală, fără să fi susținut un concurs.

 

Instituții cu conducători fără concurs


Decebal Muraru – inspector șef Inspectoratul pentru Situații de Urgență
Rodica Crăcană – șef Serviciul Județean Botoșani al Arhivelor Naționale
Mihai Țurcanu – director executiv Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA)
Diana Șerbescu – șef Biroul Vamal de Frontieră Stânca-Costești
Octav Grosu – șef Biroul Vamal de Frontieră Rădăuți Prut
Monica Adăscăliței – director executiv Direcția de Sănătate Publică (DSP)
Daniela Lozneanu – inspector șef Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM)
Ada Macovei – inspector școlar general
Sorin Luca – director Casa Corpului Didactic
Gheorghe Lușneac – director Sistemul de Gospodărire a Apelor
Paul Vieru – șef Serviciul Teritorial Botoșani al Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate (ANANP)
Valerică Bârsan – inspector șef Inspectoratul Teritorial pentru Calitatea Semințelor și Materialului Săditor
Dan Pădurariu – șef Autoritatea Rutieră Română – Agenția Teritorială Botoșani
Remus Dulgheru – șef Registrul Auto Român – Reprezentanța Botoșani
Liviu Alexa – inspector coordonator județean Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR)

 

Dulce le-a fost pandemia


O bună parte a acestora au fost beneficiarii unor prevederi ale legislației din pandemie potrivit cărora directorilor interimari li s-au prelungit automat mandatele pe perioadă în care România s-a aflat în Stare de Alertă. După ce țara noastră a ieșit pe 8 martie 2022 din această situație, majoritatea directorilor care au avut de câștigat din ”Urgență” și ”Alertă” au rămas pe funcții.


Iar acolo unde s-a produs o schimbare, nu s-a făcut altceva decât să se reia balul înlocuirilor strict politice, elocvent fiind ceea ce s-a întâmplat la RAR, unde liberalul Cătălin Boboc a fost înlocuit de social-democratul Remus Dulgheru. Adică nici vorbă de organizarea unui concurs, despre care chiar nu vă putem spune când și dacă a avut lor vreodată la RAR Botoșani.

 

Unitate fără director prin concurs de cinci ani


Sunt unități de stat, precum birourile vamale de frontieră, unde șefii se schimbă și de câteva ori pe an. La Vama Rădăuți Prut abia a fost numit în ianuarie.


Sunt și altele în care provizoratul în conducere a devenit o normalitate. DSP, de exemplu, nu mai are director cu concurs de la demisia Silvanei Tudorache, în 2017. Ministerul Sănătății l-a delegat timp de șase luni pe Gabriel Ciochină, de la DSP Brăila. Ulterior, a fost numit tot interimar Teodor Ferariu, nimeni altul decât directorul economic al DSP Botoșani, instituția fiind prinsă de pandemie fără un medic în conducere.


Foarte greu s-a găsit un doctor care să accepte preluarea postului în cea mai grea perioadă sanitară cel puțin de după revoluție, în aprilie 2020 fiind numită Monica Adăscăliței, medic la Unitatea de Primiri Urgențe a Spitalului Mavromati. Din 2017, o singură dată Ministerul Sănătății a scos postul la concurs, când au picat toți candidații, neoficial întrucât capii PSD-ului de la Botoșani, aflat atunci la guvernare, nu au reușit să cadă de acord asupra persoanei pe care să o sprijine.

 

Când s-a pornit un concurs, l-a anulat tocmai autoritatea care a vrut să-l organizeze


La Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Gabriel Hârtie a fost ultimul profesor care a ocupat primul post de conducere cu concurs. La terminarea mandatului acestuia, în aprilie 2021 a fost numit Daniel Botezatu, care a fost înlocuit însă în luna august din același an de colega sa de partid, Ada Macovei.


La DSVSA, după decesul Minodorei Vasiliu în urmă cu aproape doi ani, a fost numit Mihai Țurcanu. Abia în luna decembrie a anului trecut Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor a organizat un concurs, pe care ulterior l-a anulat.

 

Directori de partid


Deși teoretic șefii majorității instituțiilor care compun Colegiul Prefectural sunt funcționari publici, care nu ar avea voie decât să fie simpli membri de partid, în realitate unii sunt mai mult decât atât. Definitoriu este ceea ce se întâmplă la mitingurile electorale, când o pleiadă de directori care doresc să își păstreze funcțiile sau alții care le vânează, realizează brusc că au convingeri liberale ori social-democrate pentru a-și înlesni ocuparea unui post de conducere la stat.


De altfel, exceptând instituțiile militarizate, cu mare dificultate găsești un șef de serviciu public deconcentrat care să nu fie membru PSD ori PNL, să nu aibă rude sus puse prin cele două partide ori care să nu fi fost filmat pe la tot felul de acțiuni de partid, de la mitinguri și conferințe de alegeri până la acțiuni caritabile, colinde și urători.

 

Pandemia oficial s-a terminat, interimarele s-ar putea prelungi


De ce preferă liderii politici interimarii în fruntea unor instituții? Foarte simplu! Pentru că sunt mult mai ușor de controlat și de determinat să răspundă la comenzi. Un șef care poate fi oricând schimbat printr-un ordin al unui ministru ori secretar de stat, coleg de partid cu un parlamentar de Botoșani, va avea considerabil mai puțin curaj să se opună unor manevre politice, de la executarea unor agenți economici la efectuarea unor controale cu dedicație, decât unul care are mandatul asigurat pe patru ani.


Dar să vedem ce părere are prefectul despre acest fenomen. În condițiile în care fostul Guvern PNL – USR a repolitizat după aproape două decenii și funcția de prefect.


”Situația abia acum se clarifică vizavi de aceste interimate pentru că, într-adevăr, lor le expiră perioada aceasta de numire pe care au avut-o și mai are valabilitate 45 de zile după terminarea Stării de Alertă. Tocmai s-a făcut o propunere, ca să fie timp să se organizeze concursurile, se intenționează mărirea acestei perioade la 90 de zile. Adică, dacă le-a expirat numirea, să mai aibă încă 90 de zile ca să se poată face un calendar de concursuri la nivel național”,


Sorin Cornilă, prefect.


Primul reprezentant al Guvernului în județ a adăugat că este posibil ca Executivul să emită o ordonanță în acest sens.

 

”Ați auzit vreodată de concurs la RAR sau la ISCTR?”


Totodată, a precizat că s-a întâlnit cu o bună parte a conducătorilor de instituții, fie ei interimari sau cu concurs, și că în câteva zile va avea o situație exactă a acestora din perspectiva modului de ocupare a funcțiilor de conducere.


Prefectul a mai arătat că sunt instituții cu alt statut la care nu se organizează concursuri. Nici la nivel central și nici local.


”Cum este ANPC-ul, cum este RAR-ul. De exemplu, RAR funcționează altfel. ISCTR la fel, sunt unități care nu au concurs. Ați auzit vreodată de concurs la RAR sau la ISCTR? Nu! Nu a fost nici unul cu concurs pentru că au alt specific. ANPC-ul a avut concurs vreodată?”,


Sorin Cornilă, prefect.

 

Când provizoratul doare


Astfel s-a ajuns la Botoșani ca după accederea PSD la guvernare, unii membri PNL să fie dați afară pentru a face loc unor social-democrați, cum s-a întâmplat la RAR și ITM. Iar liberalii nu au putut să se opună tocmai pentru că respectivii nu aveau concurs astfel încât înlocuirea lor stătea în pixul unui șef de la București, social-democrat la rândul său. Iar astfel de schimbări nu se vor opri la ITM și RAR.

 

Tot felul de formulari sofisticate pentru a ascunde numirile politice


Foarte interesant este cum sună ”provizoratul” care tinde spre eternitate la unele instituții. De exemplu, Mihai Țurcanu ”exercită cu caracter temporar funcția publică de conducere vacantă de director executiv, grad II” la DSVSA, Diana Șerbescu beneficiază de o ”promovare temporară în funcția publică de conducere vacantă” de la Vama Stânca-Costești, iar Octav Grosu de o ”numire temporară” la Vama Rădăuți Prut. În același timp, Daniela Lozneanu are parte de ”delegare atribuții corespunzătoare funcției publice de conducere vacantă de inspector șef, gradul II” la ITM, pentru ca Dan Pădurariu să fie ”numit temporar să exercite funcția de conducere de șef agenție grad II”.


Sigur că, mult mai simplu în cazul majorității ar fi fost să li se spună ”director numit politic”, numai că oficial nu există așa ceva în Botoșani.

 

loading...
PNL și PSD, negocieri la sânge pentru împărțirea posturilor de directori: cereri grele de la social-democrați, unii liberali se îmbolnăvesc sau își pregătesc alte posturi
Proasta clasei a ajuns director

 

 

 

”Reforma de la Apă” a născut până la urmă mai mulți șefi, instalatorii au fost rebotezați ”operatori circuite rețea apă” poate-poate vine cineva să se angajeze
Pe 20 aprilie, cu câteva zile înaintea Paștelui, Adunarea Generală a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) ”Aqua Botoșani”, structură constituită de Consiliul Județean și 73 de consilii locale, a avizat modificarea organigramei și statului de funcții la SC Nova Apaserv SA. După ce, în ianuarie, s-au redus directorii de la patru la doi, în aprilie numărul total al șefilor a crescut cu patru. În același timp, se găsesc foarte greu oameni pentru munca de jos.
Coșmar pe drumul Botoșani - Flămânzi: pietre, pământ, șanțuri și mult praf: Oamenii au rămas fără poduri, este disconfortul cu piatra, cu praful, cu penele... VIDEO & GALERIE FOTO
Pe 2 august 2021, Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) anunța deschiderea șantierului de lucrări pe DN 28 B, Botoșani – Târgu Frumos.Odată frontul de lucru ajuns aproape de limita orașului Botoșani, pentru șoferi parcurgerea unui drum către Iași sau spre sudul țării a devenit un calvar.
Gata negocierile pe directori PNL - PSD: Doi liberali grei lăsați fără funcție, social-democrații au aplicat din nou tactica ”oricine, numai el nu”
Așa cum am anunțat spre finele săptămânii trecute, una dintre „victimele” negocierilor s-a nimerit a fi Ada Macovei, șefa educației botoșănene pe care, și de această dată, o urmărește trecutul.Negocierile au fost în cele din urmă închise și la Botoșani după intervenția unor șefi de la București.
DEZVĂLUIRI explozive despre „faimoasele autobuze” : Eltrans plătește taxă pentru fiecare kilometru suplimentar și are deja peste 100.000 km în plus - VIDEO
3.600 de euro plătește Eltrans pe lună pentru fiecare autobuz închiriat de la compania turcească cu care s-a încheiat un contract de leasing operațional.Autobuzele s-au defectat de 200 de ori în mai puțin de doi ani și sunt limitate și la numărul de kilometri parcurși.
Femeia comisar de la Protecția Consumatorilor reținută de procurori este pensionară de doi ani, Parchetul și boala au înjumătățit comisarii de la Botoșani
Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Botoșani funcționează doar cu jumătate din personal după arestarea a doi comisari și îmbolnăvirea șefului. CJPC era condusă de Mirel Rogalschi, care oficial are funcția de comisar șef adjunct, pentru că postul de comisar șef este deținut la nivelul Comisariatului Regional pentru Protecția Consumatorilor Nord – Est (CRPC) Iași, căruia i se subordonează și unitatea de la Botoșani.
Îngrijitoare de lux la Spitalul Mavromati: Lefuri în plată de 6.000 - 9.000 de lei
Nu există posturi mai bine sau mai prost remunerate. În România angajatorii sunt cei care provoacă discrepanțele uriașe între mediul privat și cel bugetar.Și se ajunge astfel ca două persoane care prestează practic aceeași activitate, dar în locuri diferite, să aibă salarii diametral opuse, ca valoare.
După 31 de ani, Primăria Botoșani a înregistrat la OSIM „Premiul Național de Poezie Eminescu”: Eminescu este al nostru, al tuturor / Dacă dorește să-l provincializeze, să-l facă de nivel local, să implice și aprozarul nu știu care...
După trei decenii în care manifestările dedicate Zilelor Eminescu au fost organizate de Fundația Culturală Hyperion, de anul viitor organizatorii ar putea fi alții.Primăria municipiului Botoșani, finanțatorul principal al acestor evenimente culturale, a devenit proprietară pe titulatura premiului.
Lichidare până la capăt: S-a scos la vânzare și o cale ferată din ograda orașului - O să vină romii până la urmă să o cumpereGALERIE FOTO
Cabinetul Individual de Insolvență (CII) ”Dascălu Constantin Lulu” continuă încercarea de recuperare a datoriilor SC Termica SA. La 11 ani de la intrarea în faliment a fostei societăți de termoficare a orașului, în patrimoniul acesteia încă se mai găsesc bunuri care pot fi valorificate.
„Omul care mânca două pâini” la companiile orașului, dat afară de la societatea în faliment care a îngropat Primăria în datorii
S-au câștigat și se câștigă bani frumoși la societățile Consiliului Local Botoșani, indiferent de situația lor financiarăDirectorul cu două salarii din termie și-a încheiat contractele de șef și a rămas doar cu statutul de angajat la Modern Calor
Loading...
TRAGEDIA de la Huțani reprodusă după 41 de ani! Cât de pregătit e Botoșaniul să intervină la un accident de o asemenea amploare? – VIDEO 
Seria articolelor privitoare la cea mai mare tragedie rutieră a României se încheie cu un exercițiu de imaginație. Colonelul Decebal Muraru, inspectorul-șef al Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) „Nicolae Iorga”, a participat alături de Botoșăneanul la acest demers după un salt în trecut, pornind de la momentul în care s-a aflat de accident. 
Afaceri cu șomeri anchetate de Poliție și Agenția de Integritate, angajați de la AJOFM prinși în morișca subvențiilor
Polițiștii botoșăneni desfășoară o anchetă care vizează modul în care mai multe societăți comerciale și o organizație neguvernamentală au încercat, și unele chiar au și reușit, să obțină subvenții de la bugetul de stat și cel european prin Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM).
Femeia aruncată printre cadavre care a înviat la morgă: Mama, tu ai fost moartă și ești vie, ce ai văzut acolo?VIDEO & FOTOGALERIE
Aproape 42 de ani trecuți din ziua accidentului de la Huțani nu au fost nici pe departe suficienți pentru ca Virgina Varvarei, astăzi pensionară, să uite clipele îngrozitoare prin care a fost nevoită să treacă. Povestea acesteia este probabil cea mai tulburătoare dintre toate cele ale supraviețuitorilor pe care Botoșăneanul a reușit să îi găsească și să îi intervieveze.
”Șoferii iadului”, vinovații de serviciu în ”epoca de aur”: Mergeai non-stop până picai, mai ațipeai... / Când porneai motorul scotea o fumăraie că autogara nu se mai vedeaVIDEO & FOTOGALERIE
Despre modul inuman, un veritabil atentat la siguranța vieții, în care se circula în perioada comunistă...
Șoferul din autobuzul groazei a murit sub ochii soției și a lăsat orfani trei copii, două amenzi – singurele pedepse pentru 48 de morți
Cea mai mare tragedie rutieră din istoria României a avut eroul său negativ. Pentru că în comunism sistemul nu putea fi decât perfect, cei care greșeau erau doar oamenii. Chiar dacă, atunci când vorbim despre șoferi de exemplu, erau nevoiți să circule cu autobuze vechi, pline de improvizații și cu anvelope noi, dar cu defecte de fabricație.
Loading...
OMAGIU adus după 41 de ani de la tragedia în care au murit aproape 50 de botoșăneni - Troiță ridicată de Consiliul Județean și Primărie – VIDEO
Seria articolelor realizate de publicația Botoșăneanul despre tragedia care a avut loc la Huțani în urmă cu mai bine de patru decenii se aproapie de final. Atât cât s-a putut în condițiile date, am încercat să călătorim într-un trecut mai mult sau mai puțin îndepărtat pentru a readuce în atenție accidentul care rămâne pe primul loc în România, în privința numărului ridicat de morți.
Tragedia de la Huțani, dezvăluită în presa comunistă doar la anunțurile de condoleanțe: A fost tratat drept un accident de muncă
Tragedia de la Huțani nu a existat și totul a fost doar un vis urât dacă ar fi să ne luăm după presa botoșăneană din acea perioadă. Presă ce însemna de fapt un singur ziar care nu a pomenit ceva despre cel mai mare accident rutier din istoria României.
Adevărul făcut scrum! Dosarul accidentului de la Huțani TOPIT de Parchet și Poliție – GALERIE FOTO singurele IMAGINI de la tragedia rutieră
Autoritățile au distrus toate dosarele și documentele cu fotografii anexate, declarații de martori, expertize sau rezultate ale cercetărilor penale care au existat în urma celei mai mari tragedii rutiere din țara noastră.Accidentul rutier cu morți colective a avut loc la Huțani pe 29 iunie 1980, când un autobuz s-a răsturnat cu roțile în sus într-o mlaștină, iar în jur de 50 de oameni și-au pierdut viața.
PREMIERĂ: Colonelul Vasile Botezatu, dezvăluiri amănunțite despre ancheta celei mai mari tragedii rutiere a României: Era o situație de război! VIDEO
Jumătatea vieții i-a fost marcată colonelului botoșănean Vasile Botezatu de cea mai mare tragedie rutieră care s-a petrecut vreodată în România, la Huțani – Botoșani.A avut implicare directă în cercetarea ulterioară și, acum, la venerabila vârstă de 81 de ani, își amintește clar modul în care s-a derulat ziua de 29 iunie 1980.
Dezvăluiri după 4 decenii: Anvelopa care a explodat era nouă, ”autobuzul morții” avea doar o ușă și transporta oameni pe... motor
A doua zi după accidentul din 29 iunie 1980 de la Huțani s-a constituit o comisie de constatare tehnică a condițiilor în care s-a produs tragedia. Autobuzul a fost scos din apă cu o macara și transportat la garajul IJTL – Întreprinderea Județeană de Transport Local Botoșani.
Televiziunea Română a ajuns la Botoșani pentru cea mai mare tragedie rutieră din România: Sunt încă întrebări la care după 41 de ani nu se știe răspunsul GALERIE FOTO & VIDEO
Seria de articole inițiată de Botoșăneanul despre accidentul rutier care a avut loc la Huțani în 29 iunie 1980, când un autobuz cu circa 85 de persoane s-a răsturnat într-o mlaștină, a readus în atenția publică această tragedie unică în România prin proporțiile sale. Atunci când s-a produs, a fost înregistrat drept cel mai groaznic accident rutier de pe glob.
Daca aveti curiozitatea uitati va si la unitatile de cultura din Botosani unde sau modificat organigramele si sau infiintat posturi noi pe care sau pus interimari niste nulitati de oameni (oameni care pina acum un an nici nu veneau la serviviu si acum sunt pusi in functii cica sa faca digitalizare .
21 martie 2022, 15:04
Nu am auzit de nici-un concurs la RAR, inschimb am auzit de SICTIR!
21 martie 2022, 14:49
A rămas Soptica cu cv-urile pe masă?
21 martie 2022, 11:38
Voi ati observat ca dupa 1989 nimic nu a mai mers cum trebuie la Botosani?Si asta din cauza...pilarelii!Acuma credeti ca daca se organizeaza acele concursuri se schimba ceva?Nu,nu se schimba nimic!Concursurile sunt castigate de cine trebuie.Chiar daca proba scrisa nu poate fi masluita,la interviu se rezolva lucrurile.Nimic corect si cinstit nu se mai intampla in tara asta.Uneori ma gandesc sa-mi iau familia si sa plec din Romania.Copii mei nu au nici un viitor aici.De ce?Pentru ca nu am pile!
21 martie 2022, 10:02
Aștia și politicienii, marea lor majoritate, fară aceste funcții, mor de foame în lipsa acestor funcții. Doina si Costel îsi uau șpagile aferente.
21 martie 2022, 09:53
Și ce e așa surprinzător????
21 martie 2022, 09:37
Cocalara de la Coșula adulmecă clinchet de brățări din osteneala poporului?Nu pot să cred..
21 martie 2022, 09:34
"Pandemia oficial s-a terminat, interimarele s-ar putea prelungi" Umblă zvon prin ţară că arahatu, de la 1 aprilie, vrea să introducă seria a doua la pandemie, cică mai are măşti de vândut şi vaccinuri kăkălău.
21 martie 2022, 08:44
5 bani, 10 bani, ajutaţii pe golani!
21 martie 2022, 08:37
Ați uitat de Eugen Cristian Țurcanu, director de peste 10 ani la DSPSA - Botoșani, pus politic de către PNL , post înființat special pentru el și camarila acestuia. O persoană fără caracter și bun simț, cu un comportament brutal și răzbunător față de angajații din DSPSA și față de colegii consilieri ai acestuia. Dacă ar fi să dea concurs acest specimen, sigur ar pierde numai pentru simplu fapt că este agramat, cu acte în regulă!
21 martie 2022, 07:32
Sondaj
Credeți că se vor termina la timp lucrările la drumul Botoșani - Târgu-Frumos, adică la data de 12 mai 2023?
Da
Nu
Nu știu / nu mă interesează
Declaraţia zilei
„Mă rog la bunul Dumnezeu să prind eu vremea în viaţă când se va reface Mitropolia Bucovinei la Suceava, pentru că merităm. Noi am avut-o. Sunteţi aici preoţi, care alături de noi, de mireni, avem această obligaţie să ...
starshiners.ro%20
fashiondays.ro
Curs valutar
astăzi
EUR
Euro
4.9430 lei
USD
Dolarul SUA
4.7005 lei
CHF
Francul elveţian
4.9319 lei
GBP
Lira sterlină
5.7237 lei
JPY
100 de yeni japonezi
3.4468 lei
XAU
Gramul de aur
274.3717 lei
MDL
Leul Moldovenesc
0.2440 lei
HUF
100 de Florinţi Maghiari
1.2478 lei
AUD
Dolarul Australian
3.2317 lei
CAD
Dolarul Canadian
3.6495 lei
CZK
Coroana Cehească
0.1998 lei
DKK
Coroana Daneză
0.6644 lei
Vremea
astăzi
Botosani
35.5 o C
Dorohoi
34.5 o C
Bucecea
34.8 o C
Darabani
34.0 o C
Saveni
34.9 o C
Ştefăneşti
33.0 o C
Horoscop
astăzi
app traffic statistics
© Copyright 2009 - 2022 Botoşăneanul. Toate drepturile rezervate.