Ancheta săptămânii
Șoferul din autobuzul groazei a murit sub ochii soției și a lăsat orfani trei copii, două amenzi – singurele pedepse pentru 48 de morți

Cea mai mare tragedie rutieră din istoria României a avut eroul său negativ. Pentru că în comunism sistemul nu putea fi decât perfect, cei care greșeau erau doar oamenii. Chiar dacă, atunci când vorbim despre șoferi de exemplu, erau nevoiți să circule cu autobuze vechi, pline de improvizații și cu anvelope noi, dar cu defecte de fabricație.

Moartea șoferului catalogată drept accident de muncă


Astfel că, în mare viteză, întreaga răspundere pentru accidentul care a avut loc pe data de 29 iunie 1980 la Huțani, a fost aruncată asupra șoferului. Mai ales că nefericitul murise în mlaștina de sub pod și nu se putea apăra. Și doar în România se poartă inclusiv și în zilele noastre moda cu ”mortu-i vinovat”.


Ioan Aparaschivei avea 37 de ani și moartea sa la volanul autobuzului tip Roman Diesel A8 cu motor Saviem a fost cercetată ca ”accident de muncă mortal”.


Pe 29 iulie 1980, deci la exact o lună după tragedie, Inspectoratul de Stat Teritorial pentru Protecția Muncii (ISTPM) Botoșani, condus de Mihai Baltă, devenit prefect și deputat după revoluție, a înaintat dosarul către Procuratura Județului Botoșani (denumirea de atunci a Parchetului), Ministerul Muncii și Întreprinderea de Transporturi Auto (ITA) Botoșani și ITA Suceava.

 

De patru ani lucra ca șofer de autobuz


Născut pe 2 februarie 1943 la Fântâna Mare, în județul Suceava, Ioan Aparaschivei locuia în orașul Fălticeni. Era căsătorit și avea trei copii.


La data tragediei avea deja 17 ani în câmpul muncii, din care însă doar patru ca șofer de autobuz.


Conform diagramei, a plecat cu 32 de călători din Fălticeni, iar la 13:30 a trecut prin Autogara Suceava. Aici mijlocul de transport era deja arhiplin, unii botoșăneni povestind și în ziua de astăzi că au renunțat să mai urce în autobuz din cauza aglomerației dusă la extrem. Printre ei se regăsește și subofițerul de poliție în rezervă, Valeriu Apetrei.


Pe la 14:30, în momentul exploziei anvelopei din dreapta față, în autobuz se aflau deja 83 de oameni potrivit cercetărilor efectuate la acea dată.


Mijlocul de transport s-a prăbușit cu roțile în sus, înălțimea fiind aproximată la 6 metri, adâncimea mlaștinii la 4 metri, iar pe latura cea mai mare lungimea luciului de apă a fost calculată la 15 metri.


”În urma acestui eveniment, autobuzul a fost avariat, iar șoferul Ioan Aparaschivei și un număr de 46 de călători au fost accidentați mortal”, se menționa în amintitul dosar.

 

Cauza oficială a decesului


Fiind considerat un accident de muncă, trupul conducătorului auto a fost supus unor investigații la Medicina Legală, iar cauzele decesului au fost consemnate ”anoxie anoxică prin submersie” și ”emfizem pulmonar cadaveric”. Într-un limbaj mai comun, oxigenul a scăzut sub valorile normale din cauza cufundării totale în apă, înec într-un cuvânt.


Anchetatorii au concluzionat atunci că autobuzul se deplasa cu viteză sporită și cu încălcarea normei interne și a fișei de omologare întocmită de Întreprinderea Automecanica București.


Iar aici apare un semn de întrebare: ce viteză sporită putea avea un mijloc de transport de doar 130 Cai Putere cu numai 33 de locuri, dar în care se aflau 83 de oameni?

 

Despre morți numai de bine... dar totuși șoferul era colecționar de sancțiuni


Interogat în acele zile, Alexandru Pălănceanu, directorul ITA Suceava, a fost întrebat de ce nu a anunțat decesul șoferului. Răspunsul acestuia a fost că, deși a stat la fața locului de la ora 20:00 din ziua producerii accidentului până a doua zi la ora 4:00, nu a avut certitudinea decesului șoferului pentru că toți morții și răniții erau transportați la Spitalul Județean Botoșani, iar el ajunsese la Huțani după ce mulți dintre cei morți și răniți fuseseră deja extrași din apă.


Totodată, a estimat viteza de deplasare la 50 km/h, care s-ar fi încadrat în normele de circulație, mai ales că accidentul a avut loc în afara localității.


Șoferul deținea aviz psihologic, însă cu toate că avea doar patru ani de când lucra ca șofer de autobuz, colecționase deja sancțiuni pentru transport călători fără forme legale, pentru avarii și întârzieri în stații.


De asemenea, din declarațiile reprezentanților ITA Suceava, reieșea că fusese depistat transportând călători fără bilete și cu lipsă în gestiune.


Ca atare, în anii 1978, 1979 și inclusiv în 1980, primise în total patru sancțiuni de reducere cu 5-10% a salariului.

 

Două amenzi


Ancheta de atunci a inspectorilor de muncă s-a soldat cu două amenzi, ambele de câte 1.000 de lei, aproximativ o treime dintr-un salariu din acele vremuri. Sancțiunile bănești au fost aplicate directorului general și directorului adjunct de la ITA Suceava, Alexandru Pălănceanu, respectiv Ilie Popovici, pentru neluarea măsurilor de protecția a muncii. Cum dosarul penal a fost închis în același an fără trimiterea în judecată a vreunei persoane, este foarte posibil ca aceste două amenzi să fie singurele sancțiuni aplicate după accidentul de la Huțani. Sudicient se pare, pentru 48 de morți...

 

Ultimul drum al șoferului, făcut alături de soție


Ioan Aparaschivei și-a petrecut ultimele clipe din viață alături de soția sa, care se afla pe scaunul din dreapta. Doar că Valeria Aparaschivei a supraviețuit, iar în 2018 a povestit în monitorulsv.ro clipele de groază prin care a trecut. A relatat că autobuzul a rupt balustrada și după ce a căzut în mlaștină geamurile laterale s-au spart și apa a țâșnit în interior, împingând pasagerii afară. Aceasta ar putea fi și o explicație pentru faptul că, atunci când a fost scos la suprafață, autobuzul era gol, nu mai avea nici măcar un singur om înăuntru.


”Mulţi dintre cei care au ieşit însă la suprafaţa apei s-au înecat, pentru că nu ştiau să înoate. Eu am fost conştientă că am venit cu umărul în rama geamului, am reuşit să ies printr-un geam lateral şi am ştiut să înot, asta m-a salvat, altfel acolo rămâneam şi eu. Autobuzul a căzut întâi pe o parte, iar apoi s-a lăsat la fund, după ce s-a întors cu roţile în sus. Oamenii se ţineau unii de alţii, în încercarea de a se salva. Am stat o bucată de timp în speranţa că soţul meu va reuşi să iasă din apă, mi se părea că-l văd mai la deal, dar apoi mi-am dat drumul în apă şi am ieşit ceva mai la vale. Fiecare ar fi vrut să se salveze şi în spaima şi panica aceea se ţineau unii pe alţii de haine, de picioare şi nu se lăsau să iasă. Cei mai mulţi au murit din cauză cu nu ştiau să înoate şi după ce autobuzul s-a dus în scurt timp la fund, au rămas să plutească pe apă, unde şi-au găsit sfârşitul.”


Soțul său a murit cu mâinile încleștate pe volan astfel că s-a acreditat ideea că ar fi suferit un infarct. Necropsia, așa cum am arătat, a indicat însă doar înecul drept cauză a morții.


Plină de sânge după ce a trecut prin geamul spart, femeia a fost transportată la Spitalul Județean Botoșani. A refuzat însă internarea și în noaptea de după accident a plecat spre Fălticeni, la cei trei copii.

 

”A fost considerat vinovat pentru că luase oameni prea mulți în autobuz”


A contrazis informațiile neoficiale că s-ar fi certat cu soțul chiar înaintea producerii tragediei. De fapt, Ioan Aparaschivei ar fi avut o discuție în contradictoriu cu o angajată a Autobazei Suceava care refuza să plătească bilet.


Femeia a confirmat ceea ce și Botoșăneanul a relatat într-un episod anterior al anchetei și anume că anvelopa avea defecte de fabricație astfel încât a cedat din cauza supraîncărcării și a asfaltului fierbinte.


Doar că... ”la acea vreme, în urma anchetelor făcute de poliţie şi procuratură, s-a stabilit în final că cel de la volan, care își pierduse viața în accident, a fost vinovat de producerea lui. El a fost considerat vinovat pentru că luase oameni prea mulți în autobuz, unii dintre ei stând și pe motorul din mijlocul mașinii. La acea vreme însă, cel mai important era să-ți îndeplinești planul și să aduci încasări cât mai mari pentru autobază. A fost un mod de mușamalizare a cazului”.

 

Fălticeni – Suceava – Botoșani – Liteni – Fălticeni este traseul pe care ar fi trebuit să circule Ioan Aparaschivei în acea fatidică zi. Drumul său și a altor 47 de oameni s-a oprit însă brusc la Huțani, într-un chin imposibil de redat în cuvinte.

 

Urmărește-ne și pe Google News

loading...
Anchetă eveniment: Accidentul de la Huțani, cea mai mare tragedie rutieră din istoria României – VIDEO
Mărturiile femeii care a supraviețuit celei mai mari tragedii rutiere din România: Șoferul a strigat - ne răsturnăm / Fetițele alea au murit cu garoafele în mânăVIDEO & FOTO

 

DESCARCĂ APLICAȚIA BOTOȘĂNEANUL PENTRU MOBIL

 

download from google playdownload from apple store
Cătălin Flutur în vizită la AUR-ul condus de George Simion: Suntem prieteni de ani de zile - CULISELE unei întâlniri pentru o brățară (a)politică
În săptămâna 15 - 21 august, fostul primar al municipiului Botoșani a vizitat sediul Alianței pentru Unirea Românilor (AUR).Cătălin Flutur susține că a mers la partidul menționat doar ca să ridice o invitație la nuntă.
Recensământ 2022: Pentru prima dată după 30 de ani municipiul Botoșani scade sub 100.000 de locuitori. Orașul riscă să-și piardă rangul, o parte din consilierii și polițiștii locali, inclusiv bani de la buget
Este cea mai gravă depopulare de la cel de-al Doilea Război Mondial, în care pierderile omenești au fost puse pe seama luptelor.Recensământul populației a oficializat practic fenomenul migrației la adevărata-i amploare, cu orașe din România părăsite masiv de locuitori.
O adolescentă din municipiu a obținut ordin de protecție împotriva propriei mame!
În cele mai multe dintre cazuri, divorțul dintre părinți se răsfrânge asupra copiilor care devin, în mod nefericit, o armă între foștii parteneri care caută răzbunare reciprocă.O încheiere de căsnicie din municipiul Botoșani se consumă în aceste zile cu lupte grele la Poliție și în instanță, după ce copilul a obținut ordin de protecție împotriva mamei.
Luptă până la Tribunal și Parchet pe direcția ”unicului șef” de la municipiu, primarul îi face prefectului plângere penală: S-a făcut sluj
Un nou conflict politico-administrativ se creionează în administrația publică locală de la Botoșani, în contextul animozității accentuate dintre filialele PNL și PSD, formațiuni care la nivel național se află în coaliția de guvernare. Nu și pe plan local.
Prietenie ruptă în două de AUR: Povestea unei candidaturi sprijinite de o organizație văzută ca o continuatoare a legionarilor - VIDEO
15 august 2020 – Bogdan Cărăușu își lansează candidatura la Consiliul Local pe platoul Sălii Polivalente din mijlocul mai multor reprezentanți ai Frăției Ortodoxe, inclusiv a președintelui Dan Grăjdeanu.7 iulie 2022 – invitat la Botoșăneanul TV, Bogdan Cărăușu face public că a întrerupt colaborarea cu organizația religioasă în ciuda sprijinului care i-a fost acordat atunci.
Viorica Dăncilă, dezvăluiri la Botoșani după pierderea șefiei Guvernului: Nici Doina, nici Marius nu au dat un telefon / Nimeni nu se aștepta că o să-l aresteze pe Liviu Dragnea – VIDEO
În toată istoria sa, România a avut un singur prim-ministru femeie: Viorica Dăncilă. A condus Guvernul în perioada 29 ianuarie 2018 – 4 noiembrie 2019, perioadă marcată de proteste de stradă și de o luptă la baionetă cu Justiția.
E jale! Investiția la drumul Botoșani – Târgu-Frumos, doar la un sfert după jumătate din contract, pentru o mulțime de lucrări încă nu s-au obținut nici măcar avizele
Avem parte de anunțuri triumfaliste din partea unor demnitari botoșăneni cu poze în care apare asfaltul, dar în realitate situația de pe drumul Botoșani – Târgu-Frumos este una cel puțin îngrijorătoare. Asta reiese dintr-o situație primită de Prefectură de la Secția Drumuri Naționale (SDN), practic reprezentantul din județ al beneficiarului, adică al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) în Botoșani.
ALARMĂ: S-a cerut oficial suspendarea autorizației de mediu pentru rampa de deșeuri a județului, Botoșani riscă să fie îngropat în gunoaie
Comisariatul Județean Botoșani al Gărzii Naționale de Mediu a solicitat Agenției pentru Protecția Mediului (APM) suspendarea Autorizației Integrate de Mediu (AIM) emisă pentru Centrul Integrat de Management al Deșeurilor (CMID) Stăuceni. Mai direct spus, noua groapă de gunoi a județului riscă să rămână fără autorizație de mediu, ceea ce înseamnă că nu ar mai putea să își desfășoare activitatea, iar operatorii de salubrizare din întreg județul nu ar mai avea unde să ducă deșeurile.
Sătul să aștepte apa, un fost luptător în Legiunea Străină își vinde pensiunea din Botoșani: Chiar e strigător la cerVIDEO & GALERIE FOTO
Nici mai mult, nici mai puțin de 16 ani a luptat în instanță pentru a dobândi dreptul de proprietate asupra unui conac naționalizat de comuniști. L-a transformat în pensiune, a avut 50.000 de turiști, însă după opt ani de activitate dorește să renunțe la afacere. Iar motivul nu ar trebui să existe într-o țară membră a Uniunii Europene.
Val de procese deschise de Primărie pentru tranzacții cu locuințe din Centrul Vechi: Sume derizorii / Poate ne trezim și cu apartamentele noastre că devin nule
Primarul Cosmin Andrei susține că a intrat în posesia unor documente din care reiese că au fost vândute 15 apartamente din Centrul Istoric, iar contractele de vânzare – cumpărare nu au fost perfectate la notar. Drept pentru care toate aceste înțelegeri contractuale vor fi contestate în instanță.
Patru foști și actuali șefi ai Filarmonicii dați pe mâna Poliției, suspiciuni de luare de mită, abuz și neglijență în serviciu
Sesizarea organelor de cercetare a venit în urma unui audit efectuat la Filarmonica de Stat „George Enescu” Botoșani.Vizează patru angajați care au fost implicați în organizarea unui concurs pentru ocuparea poziției de concert maestru.
”Reforma de la Apă” a născut până la urmă mai mulți șefi, instalatorii au fost rebotezați ”operatori circuite rețea apă” poate-poate vine cineva să se angajeze
Pe 20 aprilie, cu câteva zile înaintea Paștelui, Adunarea Generală a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) ”Aqua Botoșani”, structură constituită de Consiliul Județean și 73 de consilii locale, a avizat modificarea organigramei și statului de funcții la SC Nova Apaserv SA. După ce, în ianuarie, s-au redus directorii de la patru la doi, în aprilie numărul total al șefilor a crescut cu patru. În același timp, se găsesc foarte greu oameni pentru munca de jos.
Coșmar pe drumul Botoșani - Flămânzi: pietre, pământ, șanțuri și mult praf: Oamenii au rămas fără poduri, este disconfortul cu piatra, cu praful, cu penele... VIDEO & GALERIE FOTO
Pe 2 august 2021, Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) anunța deschiderea șantierului de lucrări pe DN 28 B, Botoșani – Târgu Frumos.Odată frontul de lucru ajuns aproape de limita orașului Botoșani, pentru șoferi parcurgerea unui drum către Iași sau spre sudul țării a devenit un calvar.
Gata negocierile pe directori PNL - PSD: Doi liberali grei lăsați fără funcție, social-democrații au aplicat din nou tactica ”oricine, numai el nu”
Așa cum am anunțat spre finele săptămânii trecute, una dintre „victimele” negocierilor s-a nimerit a fi Ada Macovei, șefa educației botoșănene pe care, și de această dată, o urmărește trecutul.Negocierile au fost în cele din urmă închise și la Botoșani după intervenția unor șefi de la București.
DEZVĂLUIRI explozive despre „faimoasele autobuze” : Eltrans plătește taxă pentru fiecare kilometru suplimentar și are deja peste 100.000 km în plus - VIDEO
3.600 de euro plătește Eltrans pe lună pentru fiecare autobuz închiriat de la compania turcească cu care s-a încheiat un contract de leasing operațional.Autobuzele s-au defectat de 200 de ori în mai puțin de doi ani și sunt limitate și la numărul de kilometri parcurși.
Femeia comisar de la Protecția Consumatorilor reținută de procurori este pensionară de doi ani, Parchetul și boala au înjumătățit comisarii de la Botoșani
Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Botoșani funcționează doar cu jumătate din personal după arestarea a doi comisari și îmbolnăvirea șefului. CJPC era condusă de Mirel Rogalschi, care oficial are funcția de comisar șef adjunct, pentru că postul de comisar șef este deținut la nivelul Comisariatului Regional pentru Protecția Consumatorilor Nord – Est (CRPC) Iași, căruia i se subordonează și unitatea de la Botoșani.
Îngrijitoare de lux la Spitalul Mavromati: Lefuri în plată de 6.000 - 9.000 de lei
Nu există posturi mai bine sau mai prost remunerate. În România angajatorii sunt cei care provoacă discrepanțele uriașe între mediul privat și cel bugetar.Și se ajunge astfel ca două persoane care prestează practic aceeași activitate, dar în locuri diferite, să aibă salarii diametral opuse, ca valoare.
După 31 de ani, Primăria Botoșani a înregistrat la OSIM „Premiul Național de Poezie Eminescu”: Eminescu este al nostru, al tuturor / Dacă dorește să-l provincializeze, să-l facă de nivel local, să implice și aprozarul nu știu care...
După trei decenii în care manifestările dedicate Zilelor Eminescu au fost organizate de Fundația Culturală Hyperion, de anul viitor organizatorii ar putea fi alții.Primăria municipiului Botoșani, finanțatorul principal al acestor evenimente culturale, a devenit proprietară pe titulatura premiului.
Lichidare până la capăt: S-a scos la vânzare și o cale ferată din ograda orașului - O să vină romii până la urmă să o cumpereGALERIE FOTO
Cabinetul Individual de Insolvență (CII) ”Dascălu Constantin Lulu” continuă încercarea de recuperare a datoriilor SC Termica SA. La 11 ani de la intrarea în faliment a fostei societăți de termoficare a orașului, în patrimoniul acesteia încă se mai găsesc bunuri care pot fi valorificate.
Marea ”pilăreală”: Statul a uitat de concursuri, puzderie de instituții conduse de interimarii cu pile la partid
”Exercită cu caracter temporar”, ”promovare temporară”, ”delegare atribuții”, ”preluare sarcini”, toate aceste expresii sofisticate nu fac altceva decât să ascundă la Botoșani un fenomen care a luat amploare în pandemie. La conducerile a tot mai multe instituții sunt propulsați oameni fără concurs, dar cu carnetul potrivit de partid.
Sondaj
Credeți că trebuie limitată la 30 km/h viteza pe șoseaua de la Lebăda?
Da
Nu
Nu știu / nu mă interesează
Declaraţia zilei
„În aceste cazuri punctuale poate fi apelat numărul de urgență 112, se deplasează o patrulă de Poliție sau de Jandarmerie la locul indicat iar aceștia iau măsurile legale, conform Legii 61/1991 pentru tulburarea liniștii și ...
Curs valutar
ieri
EUR
Euro
4.9186 lei
USD
Dolarul SUA
4.6835 lei
CHF
Francul elveţian
4.9766 lei
GBP
Lira sterlină
5.7021 lei
JPY
100 de yeni japonezi
3.4069 lei
XAU
Gramul de aur
267.0437 lei
MDL
Leul Moldovenesc
0.2397 lei
HUF
100 de Florinţi Maghiari
1.2035 lei
AUD
Dolarul Australian
3.1265 lei
CAD
Dolarul Canadian
3.4210 lei
CZK
Coroana Cehească
0.2022 lei
DKK
Coroana Daneză
0.6613 lei
Vremea
astăzi
Botosani
8.7 o C
Dorohoi
8.7 o C
Bucecea
7.5 o C
Darabani
4.5 o C
Saveni
9.3 o C
Ştefăneşti
7.5 o C
Horoscop
astăzi
app traffic statistics
© Copyright 2009 - 2022 Botoşăneanul. Toate drepturile rezervate.