Ancheta săptămânii
Peste 400.000 de euro kilometrul de asfalt județean la Botoșani, ”săracii țării” ajungem să avem cele mai scumpe drumuri din România

Săraci, dar cu preţuri ca la bogaţi, asta s-ar putea spune despre politica de investiţii practicată de Consiliul Judeţean (CJ) şi Direcţia Judeţeană de Drumuri şi Poduri (DJDP). Săptămâna trecută, consilieri judeţeni au adoptat trei hotărâri referitoare la tot atâtea căi rutiere administrate de DJDP, iar costurile prevăzute pentru investiţii ridică serioase semne de întrebare asupra modului în care s-au făcut calculele.

Aproape două milioane de lei modernizarea unui singur kilometru de drum județean


„Modernizare şi consolidare DJ 282 A din DN 29 D – Ionăşeni – Măşcăteni, km 0+000 – 10+000, judeţul Botoşani” este denumirea completă a obiectivului pentru care s-au aprobat indicatorii tehnico-economici.


18,7 milioane de lei fără TVA


este valoarea estimată a investiţiei, adică 4,09 milioane de euro.


Cu alte cuvinte, fiecare kilometru de drum judeţean ar ajunge să coste 1,87 milioane de lei, adică mai mult de 400.000 de euro. Şi nu aveam de-a face cu un drum european şi nici măcar naţional, ci cu unul judeţean. Iar marea problemă este că preţul calculat este aproape dublu faţă de cel recomandat de Executiv.

 

Ministerul Dezvoltării recomandă un preț aproape la jumătate


În 2010, Guvernul a aprobat HG 77 privind standardele de cost pentru obiectivele de investiţii finanţate din fonduri publice. Prin respectivul act normativ, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, adică actualul Minister al Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurile Europene (MDRAPFE) a introdus un aşa-numit „cost investiţie de bază” pentru drumurile de categoria III – IV care se ridică la exact 1.150.191 de lei. În reglementare se stipulează foarte clar că în fundamentarea preţului s-au luat în calcul inclusiv contribuţiile asupra salariilor pe care le suportă angajatorul şi le include în costuri, CAS, CASS, ajutorul de şomaj, fondul de garantare, practic toate obligaţiile curente pe care o companie le are pentru salariaţi. S-a ţinut cont inclusiv de cheltuielile indirecte şi profit în procente de 10%, respectiv 5%  şi de o distanţă de 10 – 25 km de transport a materialelor.


„Standardul de cost constituie document de referinţă, cu rol de ghidare în promovarea obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri publice”,


HG 77/2010.

 

De unde o asemenea ”scumpete”?


Sunt totuşi categorii de cheltuieli neincluse în standardul de cost: cele pentru obţinerea şi amenajarea terenului, asigurarea utilităţilor necesare obiectivului, pentru proiectare şi asistenţă tehnică şi pentru probe tehnologice. Însă chiar în documentaţia elaborată de SC Nord Proiect SA şi care a stat la baza aprobării amintitelor hotărâri de CJ, cu excepţia capitolului privind proiectarea, estimat la 96.700/km , în dreptul celorlalte este trecut clar 0 lei. În aceste condiţii, singura explicaţie pentru o asemenea „scumpete” ar fi aceea că din 2010, când a fost probat HG 77 şi până în 2017, s-a dublat totul, de la pământ şi utilaje până la salarii şi contribuţiile aferente la bugetul de stat.

 

Mai ieftin este kilometrul în ”Patria lui Iohannis”, mai puțin costă și în ”Tărâmul lui Dragnea”


Diferenţa de preţ faţă de estimarea făcută de MDRAPFE nu este însă singura care bate la ochi. În şedinţa CJ de miercurea trecută, unul dintre consilierii judeţeni a arătat că s-a documentat special pentru victor ivanescuacest proiect şi că astfel a aflat că la Sibiu kilometrul de drum judeţean modernizat s-ar ridica la doar 0,7 milioane lei fără TVA, iar la Teleorman la 2,13 milioane lei fără TVA.


„Cred că ar trebui un pic mai multă rigoare în analiza acestor indicatori tehnici şi economici”,


Victor Ivănescu (foto dreapta), consilier judeţean.


Şeful DJDP Botoşani a încercat o explicaţie.


„La drumul de la Măşcăteni valoarea este mai mare datorită faptului că este o consolidare la kilometrul 0+500, iar valoarea consolidării e la valoarea drumului. Standardul de cost este luat pentru platforma drumului”,


Cătălin Gheorghian, director executiv DJDP Botoşani.

 

La Botoșani toate-s peste standardul de cost elaborat de MDRAPFE


Drumarul şef al judeţului a precizat că tariful stabilit de MDRAPFE nu include şi eventuale consolidări, poduri sau alte lucrări adiacente, ori estimarea de la Botoşani este făcută pentru o investiţie care ar cuprinde și astfel de intervenții şi de aceea preţul este mai mare.


Consilierul liberal, care este şi director la SC Eltrans SA, a replicat însă că şi la celelalte două căi rutiere supuse aprobării în aceeaşi şedinţă de CJ, adică Vorona – Oneaga – Pădureni şi Coţuşca – Ghireni – DN 24 C, valoarea este „cam aceeaşi” cu a primului drum menţionat, adică exagerat de mult peste standardul de cost ministerial.


catalin gheorghianMai exact, la Vorona – Oneaga – Pădureni costul per kilometru a ieşit de 1,57 milioane lei, iar la Coţuşca – Ghireni – DN 24 C km s-a ajuns la 1,80 milioane lei.


„Şi la celelalte sunt consolidări, sunt poduri pe anumite trasee, sunt şanţuri. Standardul de cost este de 330.000 de euro fără TVA doar pe kilometrul de drum”,


Cătălin Gheorghian (foto stânga), director executiv DJDP Botoşani.


Alesul PNL nu a renunţat şi a arătat că instituţia pleacă greşit în realizarea investiţiei atât timp cât valoarea estimată este deja de două ori mai mare decât standardul MDRAPFE.


„E foarte adevărat că la licitaţie constructorii vor veni să concureze acolo, dar atât timp când noi dăm o valoare estimată dublă, n-o să vină nimeni sub valoarea estimată recomandată”,


Victor Ivănescu, consilier judeţean PNL.

 

Scump sau ieftin, oricum nu există bani pentru aceste investiții


Toate aceste calcule ar putea însă rămâne doar atât, nişte calcule deoarece în prezent CJ nu dispune de banii necesari pentru a suporta aceste investiţii şi face demersuri pentru a obţine finanţare de la MDRAPFE prin Programul Naţional de Dezvoltare Locală (PNDL). Fostul preşedinte al CJ Botoşani, Gheorghe Sorescu, şi-a exprimat pesimismul cu privire la alocarea sumelor menţionate, arătând că tot se vorbeşte de semnarea unor contracte prin PNDL, „dar văd că nu se întâmplă lucrul acesta”.


Cel care i-a luat locul s-a abţinut de la prea multe consideraţii pe această temă.


„Eu am un singur comentariu: în şedinţa operativă de luni am spus «hai să sărim nişte etape» şi colegii n-au fost de acord. Trebuie să urmăm etapele legale pentru semnarea contractelor”,


Costică Macaleţi, preşedinte CJ Botoşani.


În amintita şedinţă de CJ, aleşii au aprobat inclusiv cofinanţări în valoare totală de 1,7 milioane de lei pentru cele trei căi rutiere, chiar dacă nu s-a obţinut vreun leu de la MDRAPFE.

 

loading...
Proiecte pentru modernizarea a 4 drumuri care au generat proteste, 750.000 de euro ajunge kilometrul de drum asfaltat - DOCUMENT
Șoferii s-au strâns pe stadion și-au cerut pe ritmuri hip-hop asfaltarea drumurilor județene: România, trezește-te - VIDEO & GALERIE FOTO

 

În urma acestui articol, Consiliul Județean ne-a trimis un drept la replică, CLICK pentrui a-l citi integral

 

DESCARCĂ APLICAȚIA BOTOȘĂNEANUL PENTRU MOBIL

download from google play download from apple store
Dezastrul de la ”Mavromati”: Oameni intrați cu alte boli și infectați cu coronavirus - Am ținut bomba cu ceas fix în Spitalul Județean
Dimensiunile dezastrului de la Spitalul Județean Botoșani sunt mai mari decât le arată statisticile pe care autoritățile le fac publice, mai ales la insistențele jurnaliștilor. Unitatea care ar trebui să însănătoșească oamenii a ajuns să îi îmbolnăvească de cel mai temut virus al momentului.
Coronavirus 2020: Ziua în care dintr-un pix ne-au lăsat pradă infectării ca la Cernobâl
La 34 de ani de la explozia centralei de la Cernobâl, cel mai mare dezastru din istorie provocat de om, întreaga planetă se află din nou într-o situație disperată. Deși pe 26 aprilie 1986 a explodat o centrală nucleară, iar în 2020 ne confruntăm cu o pandemie, între cele două evenimente de proporții gigantice există câteva asemănări izbitoare. Și acestea țin de modul în care se comportă autoritățile din România.
AFACERE în plină pandemie la Răchiți! Primăria cumpără de peste 10.000 de euro bănci de la un (fost) angajat, abia devenit patron – DOCUMENT
Dedesubturile acestei afaceri pot fi lesne de înțeles. Un asistent comunitar despre care nu se poate spune foarte clar dacă mai lucrează sau nu la Primăria Răchiți a încheiat un contract cu administrația publică locală pentru a furniza… bănci. Totul s-a făcut în doar zece minute, pe Sistemul Electronic de Achiziții Publice, la o valoare de 49.500 de lei.
38.000 de lei!! Cei mai mulți bani dați unui medic de familie, alții se chinuiesc să supraviețuiască! Criza epidemică îi pune la treabă
Deși medicina de familie este considerată Cenușăreasa sistemului sanitar, există și cadre medicale care câștigă sume substanțiale, în unele cazuri chiar și de peste 35.000 de lei pe lună.
70 de copii și 50 de salariați la mâna unor birocrați de la București! Un complex care arată ca-n reviste, la un pas de închidere – GALERIE FOTO
Povestea începe în urmă cu 30 de ani, născută dintr-un gând al unei doamne orfane. În traducere liberă, denumirea englezească poate însemna o mână de ajutor oferită celor în nevoie. Vizualizând Hand of Help în interior, se poate spune fără exagerare că acolo este mâna lui Dumnezeu pe creștetul copiilor care s-au născut în familiile nepotrivite. Iar puntea dintre Dumnezeu și acești copii o reprezintă două familii, cei care au creat această poveste: misiunea Hand of Help.
PSD-iștii și-au lăsat singuri ditamai vicepreședintele fără postul de director, pur și simplu l-au... eliminat
Conflictul mocnit dintre cele două mari tabere din PSD Botoșani a mai făcut o victimă: vicepreședintele Consiliului Județean, Liviu Toma, a rămas fără postul de conducere de la SC Urban Serv SA, care pur și simplu a fost scos din organigramă.
METODA ideală pentru a scăpa de un director PSD, în favoarea unui văr de ministru – FOTOGALERIE
Directorii promovați cu concurs pe posturile publice de conducere, în teorie, ar trebui să-și desfășoare activitatea relaxați, fără teama că ar putea fi atinși de vântul schimbării. În practică, însă, oamenii politici mai ales, găsesc tot felul de metode „de a scăpa de ei”. Nu o fac doar social-democrații. Sau doar liberalii. O face toată lumea, la fiecare schimbare de guvernare, într-un tradițional firesc al mersurilor din sistemul bugetar.
1 milion de euro pe lună pentru cei 1.156 de botoșăneni care și-au păstrat pensiile speciale!
Disproporția flagrantă la salarizarea unor categorii profesionale se perpetuează și la apusul vieții, când este menținută aceeași inechitate între pensiile unor foști salariați, în comparație cu alții. Desigur, fericiții care s-au bucurat întreaga viață de venituri de vis și continuă aceeași fericire financiară și la pensie, nu sunt mulți. Și totuși nu sunt nici puțini.
Trei luni până în vară, iar la Cornișa afaceriștii și-au scos la vânzare restaurantele neconstruite, unul singur adulmecă potențialul
Ceea ce s-a întâmplat sezonul trecut la Cornișa Aquapark & Sports cu clienți care au venit cu pachețelul alimentar de acasă sau cu cutii de pizza livrate peste gard s-ar putea repeta, la dimensiuni mai mici, și vara aceasta. Pentru că, până la acest moment, un singur om de afaceri din Botoșani care a câștigat prin licitație un loc de alimentație publică a început efectiv să se ocupe de deschiderea unui restaurant.
inpuff.ro
Loading...
Poveste de dragoste din Botoșani! O elevă virgină și-a acuzat tatăl vitreg de viol, bărbatul condamnat la 8 ani de închisoare
Dramele copiilor, acolo unde sunt, lasă urme adânci în inimile adulților și devin răni nevindecabile și pentru unii și pentru alții. Însă atunci când aceste drame sunt închipuite și generate de diferite angoase, viața adulților se schimbă radical și suferă deteriorări iremediabile.
UMILITOR! Filme 3D în sate cu oameni săraci și drumuri de pământ, cinematograful orașului ținut în „comunism”
În orice guvernare, de orice culoare politică, am fost martorii unui concurs de lăudăroșenii din partea politicienilor: care, cât și cum a făcut mai mult pentru popor. Nu știu cât a contat pentru acești oameni faptul că, poate, nevoile la nivel micro erau altele. Sau că la nivel macro, în programul de guvernare ar trebui să existe o logică a investițiilor, pliate și prioritizate în funcție de fiecare regiune în parte. De realitatea din teren.
SCANDAL național cu eliminarea pensiilor speciale – LISTA beneficiarilor de la Botoșani, cea mai mare pensie 40.000 de lei, cea mai mică 1.100 de lei
Decizia guvernării liberale de a elimina o parte din pensiile speciale achitate la acest moment unor categorii profesionale a rupt, din nou, România în două. Pe de o parte îi regăsim pe actualii sau potențialii viitori beneficiari ai acestor pensii de serviciu, iar în partea opusă, majoritatea cetățenilor care nu vor visa vreodată să beneficieze de astfel de venituri.
Conacul familiei Pillat de la Miorcani iese din hățișul licitațiilor: Aşteptăm ordinul - GALERIE FOTO
O şansă istorică, când părea că totul e fără speranţă, pentru ca o clădire monument din Botoşani să îşi recapete nu doar utilitatea socială, ci şi importanţa culturală pe care o merită.
Parcă e un vis! Proiect european gigant lansat la Primărie, de la asfalt în mahalale și scuaruri cu relaxare la magazine sociale și analize gratuite pentru nevoiași – VIDEO
GAL.Acronimul a fost auzit probabil de majoritatea botoșănenilor la nivel de informație, însă puțin conștientizat ca impact asupra orașului. Un impact care valorează 7 milioane de euro, bani care vor intra în municipiul Botoșani, în asfalt, în sensuri giratorii și spații verzi, locuri de joacă și magazine sociale pentru cei săraci.
Loading...
Pensii speciale pentru foști senatori de Botoșani! Peste 5.000 de euro la 4 oameni, numele ascunse sub regulamente europene, urmează și alții
Scopul principal al adoptării GDPR – Regulamentul de Prelucrare al Datelor cu Caracter Personal l-a reprezentat înlăturarea situațiilor în care o serie de informații duc la o persoana fizică identificată sau identificabilă. Intră în această categorie, din fericire pentru ei, și politicienii. Inclusiv cei care beneficiază de venituri de orice fel, din fonduri publice.
Botoșănenii care au MURIT în 1989: Ei sunt revoluționarii FĂRĂ carnet și privilegii
Pentru ei libertatea s-a sfârşit înainte de a începe. Chiar dacă în numele ei, al libertății, au sacrificat ceea ce aveau mai scump: propria viaţă.
22 de asistenți medicali pensionați forțat înainte de sărbători! Unii au primit deciziile la ieșirea din tura de noapte
Situație explozivă înregistrată la Spitalul Județean de Urgență Mavromati în ultima lună din anul 2019, fix înaintea sărbătorilor de iarnă. Un val de asistenți medicali a ieșit din sistem, mai mult forțat. Sindicaliștii se întreabă dacă există înlocuitori pentru acești oameni.
SUTE de pensionari de la Botoșani care au și SALARII trimiși acasă de Guvernul Orban, de la spitale și instituții la învățământ sau administrație
Una dintre măsurile anunțate de actuala guvernare liberală îi vizează pe pensionarii care cumulează pensiile cu salariile. La nivelul județului Botoșani aceste persoane sunt de ordinul sutelor. Ne referim la botoșăneni care au calitatea de pensionar și beneficiază de venituri suplimentare din sistemul public.
Cum sună 2.000 de euro? OPT foști deputați de la Botoșani primesc pensii speciale, un nou lot pășește pe drumul ”specialilor”
De-a lungul anilor, mai exact după 1990, în perioada postrevoluționară, județul Botoșani a fost reprezentat în Parlamentul României de 44 de deputați, votați pe liste la scrutinele electorale, din partea unor formațiuni care și-au schimbat numele în timp sau au dispărut cu totul, cum ar fi FSN, PDSR, PRM, PNTCD sau PDL.
Tramvaiele sar de pe șine de vechi ce sunt, Eltrans și-a tras mașină nouă de peste 16.000 de euro – GALERIE FOTO
Dacă mijloacele de transport pentru călători au ajuns să se dezintegreze prin oraș, în schimb parcul auto al SC Eltrans SA, la care restul botoșănenilor nu au acces, se îmbunătățește.
O data in viata a avut si Soptica dreptate cand a spus ca sunt toti dobitoci. Nu 400.000 euro km de asfalt, ci 1.000.000 de ni s- ar cere nu e nici o problema. Cui ii pasa? Cine sa negocieze? Dobitocii? Sa fim seriosi. Solutia: La cat de prosti suntem in fata Bucurestiului, nu ar fi mai bine sa ne apropiem de Chisinau? Aducem asfalt de la ei. Acum doi ani am fost de la Chisinau la Soroca. Ati fost? Va recomand sa vedeti ce calitate a drumurilor au. Daca n- ati fost veti ramane placut surprinsi. Suntem dobitoci cascand gura la altii si asteptand sa ne roage sa deschidem mintea si ochii.
7 octombrie 2017, 10:10
Pentru judetul, acesta daca incerci sa faci ceva, ori esti tampit, ori mori prin tribunale. Cea mai buna solutie este sa faci ce a facut turcanu si sorescu- nimic...sau ceva mai mult- drumul din flamanzi-prajeni pana la granita cu Iasiul- distrus in cateva luni in proportie de 90% este dovada vie a șederii acestor trântori in cj. Probabil de asta este citat nulitatea de sorescu, fiindca a dat dovada cu varf si indesat a (ne)profesionalismului in administratie.
2 octombrie 2017, 12:05
Loading...
ecco-shoes.ro%20
Loading...
inpuff.ro
Sondaj
Credeți că se va găsi vaccin contra coronavirusului?
Da
Nu
Nu știu / nu mă interesează
Declaraţia zilei
”Am venit într-o țară săracă, în care un profesor câștigă 250 de euro pe lună. Prețurile din magazine nu sunt mult mai mici ca în Austria. Am întâlnit o grămadă de oameni nemulțumiți. Starea de spirit a lor nu e una ...
starshiners.ro%20
astratex.ro
fashiondays.ro
Curs valutar
22 mai 2020
EUR
Euro
4.8422 lei
USD
Dolarul SUA
4.4424 lei
CHF
Francul elveţian
4.5692 lei
GBP
Lira sterlină
5.4112 lei
JPY
100 de yeni japonezi
4.1337 lei
XAU
Gramul de aur
247.7333 lei
MDL
Leul Moldovenesc
0.2483 lei
HUF
100 de Florinţi Maghiari
1.3856 lei
AUD
Dolarul Australian
2.8989 lei
CAD
Dolarul Canadian
3.1686 lei
CZK
Coroana Cehească
0.1774 lei
DKK
Coroana Daneză
0.6493 lei
Vremea
astăzi
Botosani
o C
Dorohoi
o C
Bucecea
o C
Darabani
o C
Saveni
o C
Ştefăneşti
o C
Horoscop
astăzi
app traffic statistics
© Copyright 2009 - 2020 Botoşăneanul. Toate drepturile rezervate.