Ancheta săptămânii
Peste 400.000 de euro kilometrul de asfalt județean la Botoșani, ”săracii țării” ajungem să avem cele mai scumpe drumuri din România

Săraci, dar cu preţuri ca la bogaţi, asta s-ar putea spune despre politica de investiţii practicată de Consiliul Judeţean (CJ) şi Direcţia Judeţeană de Drumuri şi Poduri (DJDP). Săptămâna trecută, consilieri judeţeni au adoptat trei hotărâri referitoare la tot atâtea căi rutiere administrate de DJDP, iar costurile prevăzute pentru investiţii ridică serioase semne de întrebare asupra modului în care s-au făcut calculele.

Aproape două milioane de lei modernizarea unui singur kilometru de drum județean


„Modernizare şi consolidare DJ 282 A din DN 29 D – Ionăşeni – Măşcăteni, km 0+000 – 10+000, judeţul Botoşani” este denumirea completă a obiectivului pentru care s-au aprobat indicatorii tehnico-economici.


18,7 milioane de lei fără TVA


este valoarea estimată a investiţiei, adică 4,09 milioane de euro.


Cu alte cuvinte, fiecare kilometru de drum judeţean ar ajunge să coste 1,87 milioane de lei, adică mai mult de 400.000 de euro. Şi nu aveam de-a face cu un drum european şi nici măcar naţional, ci cu unul judeţean. Iar marea problemă este că preţul calculat este aproape dublu faţă de cel recomandat de Executiv.

 

Ministerul Dezvoltării recomandă un preț aproape la jumătate


În 2010, Guvernul a aprobat HG 77 privind standardele de cost pentru obiectivele de investiţii finanţate din fonduri publice. Prin respectivul act normativ, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, adică actualul Minister al Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurile Europene (MDRAPFE) a introdus un aşa-numit „cost investiţie de bază” pentru drumurile de categoria III – IV care se ridică la exact 1.150.191 de lei. În reglementare se stipulează foarte clar că în fundamentarea preţului s-au luat în calcul inclusiv contribuţiile asupra salariilor pe care le suportă angajatorul şi le include în costuri, CAS, CASS, ajutorul de şomaj, fondul de garantare, practic toate obligaţiile curente pe care o companie le are pentru salariaţi. S-a ţinut cont inclusiv de cheltuielile indirecte şi profit în procente de 10%, respectiv 5%  şi de o distanţă de 10 – 25 km de transport a materialelor.


„Standardul de cost constituie document de referinţă, cu rol de ghidare în promovarea obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri publice”,


HG 77/2010.

 

De unde o asemenea ”scumpete”?


Sunt totuşi categorii de cheltuieli neincluse în standardul de cost: cele pentru obţinerea şi amenajarea terenului, asigurarea utilităţilor necesare obiectivului, pentru proiectare şi asistenţă tehnică şi pentru probe tehnologice. Însă chiar în documentaţia elaborată de SC Nord Proiect SA şi care a stat la baza aprobării amintitelor hotărâri de CJ, cu excepţia capitolului privind proiectarea, estimat la 96.700/km , în dreptul celorlalte este trecut clar 0 lei. În aceste condiţii, singura explicaţie pentru o asemenea „scumpete” ar fi aceea că din 2010, când a fost probat HG 77 şi până în 2017, s-a dublat totul, de la pământ şi utilaje până la salarii şi contribuţiile aferente la bugetul de stat.

 

Mai ieftin este kilometrul în ”Patria lui Iohannis”, mai puțin costă și în ”Tărâmul lui Dragnea”


Diferenţa de preţ faţă de estimarea făcută de MDRAPFE nu este însă singura care bate la ochi. În şedinţa CJ de miercurea trecută, unul dintre consilierii judeţeni a arătat că s-a documentat special pentru victor ivanescuacest proiect şi că astfel a aflat că la Sibiu kilometrul de drum judeţean modernizat s-ar ridica la doar 0,7 milioane lei fără TVA, iar la Teleorman la 2,13 milioane lei fără TVA.


„Cred că ar trebui un pic mai multă rigoare în analiza acestor indicatori tehnici şi economici”,


Victor Ivănescu (foto dreapta), consilier judeţean.


Şeful DJDP Botoşani a încercat o explicaţie.


„La drumul de la Măşcăteni valoarea este mai mare datorită faptului că este o consolidare la kilometrul 0+500, iar valoarea consolidării e la valoarea drumului. Standardul de cost este luat pentru platforma drumului”,


Cătălin Gheorghian, director executiv DJDP Botoşani.

 

La Botoșani toate-s peste standardul de cost elaborat de MDRAPFE


Drumarul şef al judeţului a precizat că tariful stabilit de MDRAPFE nu include şi eventuale consolidări, poduri sau alte lucrări adiacente, ori estimarea de la Botoşani este făcută pentru o investiţie care ar cuprinde și astfel de intervenții şi de aceea preţul este mai mare.


Consilierul liberal, care este şi director la SC Eltrans SA, a replicat însă că şi la celelalte două căi rutiere supuse aprobării în aceeaşi şedinţă de CJ, adică Vorona – Oneaga – Pădureni şi Coţuşca – Ghireni – DN 24 C, valoarea este „cam aceeaşi” cu a primului drum menţionat, adică exagerat de mult peste standardul de cost ministerial.


catalin gheorghianMai exact, la Vorona – Oneaga – Pădureni costul per kilometru a ieşit de 1,57 milioane lei, iar la Coţuşca – Ghireni – DN 24 C km s-a ajuns la 1,80 milioane lei.


„Şi la celelalte sunt consolidări, sunt poduri pe anumite trasee, sunt şanţuri. Standardul de cost este de 330.000 de euro fără TVA doar pe kilometrul de drum”,


Cătălin Gheorghian (foto stânga), director executiv DJDP Botoşani.


Alesul PNL nu a renunţat şi a arătat că instituţia pleacă greşit în realizarea investiţiei atât timp cât valoarea estimată este deja de două ori mai mare decât standardul MDRAPFE.


„E foarte adevărat că la licitaţie constructorii vor veni să concureze acolo, dar atât timp când noi dăm o valoare estimată dublă, n-o să vină nimeni sub valoarea estimată recomandată”,


Victor Ivănescu, consilier judeţean PNL.

 

Scump sau ieftin, oricum nu există bani pentru aceste investiții


Toate aceste calcule ar putea însă rămâne doar atât, nişte calcule deoarece în prezent CJ nu dispune de banii necesari pentru a suporta aceste investiţii şi face demersuri pentru a obţine finanţare de la MDRAPFE prin Programul Naţional de Dezvoltare Locală (PNDL). Fostul preşedinte al CJ Botoşani, Gheorghe Sorescu, şi-a exprimat pesimismul cu privire la alocarea sumelor menţionate, arătând că tot se vorbeşte de semnarea unor contracte prin PNDL, „dar văd că nu se întâmplă lucrul acesta”.


Cel care i-a luat locul s-a abţinut de la prea multe consideraţii pe această temă.


„Eu am un singur comentariu: în şedinţa operativă de luni am spus «hai să sărim nişte etape» şi colegii n-au fost de acord. Trebuie să urmăm etapele legale pentru semnarea contractelor”,


Costică Macaleţi, preşedinte CJ Botoşani.


În amintita şedinţă de CJ, aleşii au aprobat inclusiv cofinanţări în valoare totală de 1,7 milioane de lei pentru cele trei căi rutiere, chiar dacă nu s-a obţinut vreun leu de la MDRAPFE.

 

loading...
Proiecte pentru modernizarea a 4 drumuri care au generat proteste, 750.000 de euro ajunge kilometrul de drum asfaltat - DOCUMENT
Șoferii s-au strâns pe stadion și-au cerut pe ritmuri hip-hop asfaltarea drumurilor județene: România, trezește-te - VIDEO & GALERIE FOTO

 

În urma acestui articol, Consiliul Județean ne-a trimis un drept la replică, CLICK pentrui a-l citi integral

 

DESCARCĂ APLICAȚIA BOTOȘĂNEANUL PENTRU MOBIL

download from google play download from apple store
31.000 de lei! Cel mai bine plătit medic de la Mavromati, salarii exorbitante în sănătate, munca de jos plătită în continuare prost - DOCUMENT
Dacă, în urmă cu mulți ani, medicii și asistenți de la Botoșani erau nemulțumiți de salariile pe care le aveau pe fluturași, acum lucrurile stau cu totul altfel. S-a ajuns astfel ca un cadru medical în anul 2019 să câștige cu tot cu sporuri peste 31.000 de lei.
Business american cu miros de sfeclă, zeci de mii de euro stau într-o… grindină
Southern Harvest Partner România este un fond de investiții american care a cumpărat la Botoșani companii agricole și loturi întregi de suprafețe de teren agricol și a ajuns astfel la o suprafață de circa 10.000 de hectare.
Președintele polițiștilor destituit de Tribunal, câțiva oameni ai legii și-au călcat în picioare propriul regulament
Finalul în disputa privind alegerile de la Biroul Teritorial Botoșani al Corpului Național al Polițiștilor (CNP) a venit poate mai repede decât se preconiza și confirmă suspiciunile ivite încă din ziua scrutinului. Oamenii legii și-au încălcat practic propriul regulament de organizare și funcționare.
Cea mai grea boală pune stăpânire pe botoșăneni, tot mai mulți oameni mor în spitale, motivele sunt (ne)cunoscute  
Auzim adeseori în jurul nostru cuvântul cancer și ne înspăimântă. Oricât ne-am feri să recunoaștem. Ne gândim că nouă nu ni se poate întâmpla, suferim deopotrivă atunci când cineva drag este diagnosticat cu această boală grea și ne vin în minte o mie de întrebări care nu-și găsesc totdeauna răspuns. Un lucru este cert: tot mai mulți botoșăneni aud acest diagnostic dur din partea medicilor.
Clubul care a rupt lumea în două: scandal de la Primărie până la conducerea Poliției – Se aude pe o rază de 1 kmVIDEO & GALERIE FOTO
Deschiderea unui club într-una dintre cele mai mare comune ale județului a provocat un scandal care a ajuns până la Primărie, Consiliul Local și conducerea Inspectoratului Județean de Poliție. Iar disputele sunt departe de a se fi încheiat chiar și după ce autoritățile au fost sesizate și au dezbătut problema.
Afacerea GARAJUL de la Botoșani: Țepe imobiliare pe terenurile statului, oferte care depășesc și 10.000 de euro
Site-urile de profil sunt pline de anunțuri de vânzare a unor așa-zise proprietăți considerate de marea masă a fi chilipiruri. În general, vânzătorii vor să scape de o serie de proprietăți pentru care anual trebuie să scoată din buzunar sume consistente, mai puțin accesibile botoșănenilor care trăiesc la nivel mediu.
Botoșaniul câștigă războiul cu asistații sociali dar primarii (nu) mai au cu cine să muncească – TOPUL comunelor fără puturoși
În urmă cu câțiva ani, Botoșaniul era printre județele fruntașe când venea vorba despre statistici cu privire la asistații sociali. Între timp, lucrurile s-au schimbat iar la nivelul județului vorbim doar de aproape 3.200 de botoșăneni care primesc bani de la stat și nu muncesc.
Partidul SPERANȚĂ de la Botoșani secretizat de persoane acuzate de „legături pesediste”, noul lider REFUZĂ dialogul cu mass media
Tandemul politic aflat pe val prin prisma rezultatelor alegerilor europarlamentare a fost Alianța 2020 USR – PLUS, o uniune de partide care promitea schimbarea și insufla speranță. USR, un partid care aduce nume noi și cu CV-uri importante în propriile domenii de activitate. PLUS, partidul înființat de ex-premierul tehnocrat care „nu a fost lăsat” să ducă România spre progres.
Pensionarii de lux ai județului Botoșani, mii de lei intrate în casă lună de lună, case de vacanță, votanții lor TRĂIESC cu câteva sute de lei
„Ban la ban trage și păduche la păduche” spune o vorbă din popor și cât de luminată i-a fost mintea celui care a spus-o cel dintâi, de-a rămas exemplu și azi. Pentru că trăim vremuri în care păduchii sunt tot unii lângă alții, iar cei cu bani, delimitați de aceștia pe care-i detestă, însă de care au nevoie. La fiecare patru ani.
Șeful educației botoșănene cu „sabia deasupra capului” după ce a fost acuzat că a trimis date FALSE la minister, un alt „general” a fost deja demis
Se prea poate ca abia acum social democrații botoșăneni să încerce să-l înlăture din funcție pe inspectorul școlar general, Gabriel Hîrtie, considerat în trecut un apropiat al Mihaelei Huncă. Cum predecesoarea sa a părăsit barca PSD pentru Pro România, postul de șef al Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) ar putea fi râvnit de altcineva.
Final de anchetă în scandalul prefect – Nicuță din Palatul Administrativ: filmul incredibil al disputei, apar dezvăluiri despre ședințe la PSD
Disputa dintre prefectul Dan Șlincu și fostul director adjunct al SC Urban Serv SA, pornită de la un loc de parcare din Piața Revoluției, s-a terminat nedecis. Parchetul de pe lângă Judecătoria Botoșani a finalizat cercetările în dosarul constituit în luna ianuarie emițând ordonanță de clasare pentru plângerile depuse de ambii combatanți.
Un botoșănean cu cetățenie americană acuză un paznic de la ”Mavromati” că i-a agresat fetița pentru că vorbea cu mama ei pe FaceTime – VIDEO & FOTOGALERIE
Evenimentul regretabil a avut loc pe holul Unității de Primiri Urgențe (UPU) a Spitalului Județean Mavromati în dimineața zilei de sâmbătă, 6 iulie 2019.
Baronii PSD de Moldova sparg Regionala de Drumuri, Botoșaniul rămâne iarăși de căruță
În timp ce de mai bine de doi ani anunță iminența demarării investiției la drumul Botoșani – Târgu-Frumos fără ca măcar să fie în stare să atribuie contractul, reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au în realitate cu totul alte preocupări: reorganizarea unității în teritoriu.
5 lei X 2 declarația unică!!! O firmă de apartament vinde fișe fiscale în sediul Finanțelor, contribuabilii constrânși să le cumpere
O afacere cu declarații fiscale înflorește chiar în sediul Administrației Județene a Finanțelor Publice (AJFP) fără ca vreun reprezentant al instituției, dintre toți cei contactați de Botoșăneanul, să poată explica ce se întâmplă acolo. Contribuabilii ajung să plătească pentru formulare care ar trebui oferite gratuit de Statul Român.
Tânăr de 18 ani OMORÂT cu mașina de un șofer băut: Mama își plânge fiul și cere 50.000 de euro pentru viața lui
Mihai Boariu avea doar 18 ani și toată viața înainte. Destinul lui însă s-a frânt brusc într-o nefastă noapte de 12 aprilie 2015, când a fost călcat de o mașină. A lăsat în urmă părinți îndurerați și o comunitate întreagă șocată de ceea ce s-a întâmplat.
Peste 400 de botoșăneni au luat bani frumoși pentru alegeri fără să miște un deget
Cele peste 900 de voturi obținute de UDMR nu reprezintă singura ciudățenie a alegerilor europarlamentare de la Botoșani. Scrutinul din 26 mai a avut parte și de un aspect financiar greu de explicat și care a presupus o cheltuială importantă din partea statului.
Șoferii, singurii vinovați! Nici măcar o amendă în doi ani pentru gropile din drumuri care pun în pericol viața oamenilor – DOCUMENT
”A încercat să evite o groapă”, ”din cauza stării proaste a carosabilului”, ”ca urmare a unei porțiuni de drum fără asfalt”, sunt doar câteva formulări din zeci sau poate chiar sute de articole din presă referitoare la cauzele producerii unor accidente. Deși într-o mulțime de evenimente rutiere starea proastă a drumurilor reprezintă un factor determinant în producerea acestora, responsabili în final sunt doar șoferii. Iar acest lucru este confirmat chiar de către Poliția Română.
ASFALT pentru primarii „la putere”, GROPI pentru aleșii din opoziție – CERC politic vicios cu împărțeala banilor la drumuri, Dorohoiul ia aproape tot
Cu PSD la guvernare, în județul Botoșani polul de atragere de fonduri, guvernamentale mai ales, pare să fie cel de-al doilea municipiu al județului. Primarul Dorin Alexandrescu de la Dorohoi, pe lângă sumele de la bugetul de stat de care beneficiază frecvent, s-a luptat și pentru a avea oameni pe funcții cheie, de la directori de instituții până la prefect.
Marea trădare roșie: Primari și directori PNL la conferința PSD. Afaceriști de calibru la ședința cu Dragnea - GALERIE FOTO
Conferința județeană a PSD Botoșani desfășurată vinerea trecută în prezența capilor naționali ai partidului, în realitate un miting electoral pentru alegerile europarlamentare, s-a dorit a fi și o demonstrație de forță a social-democraților în preajma scrutinului din luna mai.
Copiii cu valiza în mână așteptați la muncă, concurs cu salariu atrăgător la Primăria Botoșani, n-a venit nimeni
Odată deveniți majori și fără intenții de a învăța la o facultate, copiii care au fost în sistemul de protecție al statului se trezesc în stradă, cu valiza în mână și cu o lume mare care abia așteaptă să-i înghită. Dacă în familiile normale, majorii au parte în continuare de susținerea părinților, orfanii statului trebuie să se descurce singuri.
O data in viata a avut si Soptica dreptate cand a spus ca sunt toti dobitoci. Nu 400.000 euro km de asfalt, ci 1.000.000 de ni s- ar cere nu e nici o problema. Cui ii pasa? Cine sa negocieze? Dobitocii? Sa fim seriosi. Solutia: La cat de prosti suntem in fata Bucurestiului, nu ar fi mai bine sa ne apropiem de Chisinau? Aducem asfalt de la ei. Acum doi ani am fost de la Chisinau la Soroca. Ati fost? Va recomand sa vedeti ce calitate a drumurilor au. Daca n- ati fost veti ramane placut surprinsi. Suntem dobitoci cascand gura la altii si asteptand sa ne roage sa deschidem mintea si ochii.
7 octombrie 2017, 10:10
Pentru judetul, acesta daca incerci sa faci ceva, ori esti tampit, ori mori prin tribunale. Cea mai buna solutie este sa faci ce a facut turcanu si sorescu- nimic...sau ceva mai mult- drumul din flamanzi-prajeni pana la granita cu Iasiul- distrus in cateva luni in proportie de 90% este dovada vie a șederii acestor trântori in cj. Probabil de asta este citat nulitatea de sorescu, fiindca a dat dovada cu varf si indesat a (ne)profesionalismului in administratie.
2 octombrie 2017, 12:05
kalapod.net%20
starshiners.ro%20
Sondaj
Cu cine votați în turul II al alegerilor prezidențiale?
Klaus Iohannis
Viorica Dăncilă
Declaraţia zilei
”Încrederea și votul cetățenilor din comuna Păltiniș înseamnă enorm pentru mine și nu face decât să-mi întărească convingerile că vom izbăvi împreună pentru comunitatea noastră. Mulțumesc tuturor pentru încredere, ...
astratex.ro
Curs valutar
ieri
EUR
Euro
4.7667 lei
USD
Dolarul SUA
4.3224 lei
CHF
Francul elveţian
4.3685 lei
GBP
Lira sterlină
5.5647 lei
JPY
100 de yeni japonezi
3.9774 lei
XAU
Gramul de aur
203.6272 lei
MDL
Leul Moldovenesc
0.2467 lei
HUF
100 de Florinţi Maghiari
1.4239 lei
AUD
Dolarul Australian
2.9313 lei
CAD
Dolarul Canadian
3.2621 lei
CZK
Coroana Cehească
0.1864 lei
DKK
Coroana Daneză
0.6379 lei
Vremea
astăzi
Botosani
o C
Dorohoi
o C
Bucecea
o C
Darabani
o C
Saveni
o C
Ştefăneşti
o C
Horoscop
astăzi
app traffic statistics
© Copyright 2009 - 2019 Botoşăneanul. Toate drepturile rezervate.