Ancheta săptămânii
Peste 400.000 de euro kilometrul de asfalt județean la Botoșani, ”săracii țării” ajungem să avem cele mai scumpe drumuri din România

Săraci, dar cu preţuri ca la bogaţi, asta s-ar putea spune despre politica de investiţii practicată de Consiliul Judeţean (CJ) şi Direcţia Judeţeană de Drumuri şi Poduri (DJDP). Săptămâna trecută, consilieri judeţeni au adoptat trei hotărâri referitoare la tot atâtea căi rutiere administrate de DJDP, iar costurile prevăzute pentru investiţii ridică serioase semne de întrebare asupra modului în care s-au făcut calculele.

Aproape două milioane de lei modernizarea unui singur kilometru de drum județean


„Modernizare şi consolidare DJ 282 A din DN 29 D – Ionăşeni – Măşcăteni, km 0+000 – 10+000, judeţul Botoşani” este denumirea completă a obiectivului pentru care s-au aprobat indicatorii tehnico-economici.


18,7 milioane de lei fără TVA


este valoarea estimată a investiţiei, adică 4,09 milioane de euro.


Cu alte cuvinte, fiecare kilometru de drum judeţean ar ajunge să coste 1,87 milioane de lei, adică mai mult de 400.000 de euro. Şi nu aveam de-a face cu un drum european şi nici măcar naţional, ci cu unul judeţean. Iar marea problemă este că preţul calculat este aproape dublu faţă de cel recomandat de Executiv.

 

Ministerul Dezvoltării recomandă un preț aproape la jumătate


În 2010, Guvernul a aprobat HG 77 privind standardele de cost pentru obiectivele de investiţii finanţate din fonduri publice. Prin respectivul act normativ, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, adică actualul Minister al Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurile Europene (MDRAPFE) a introdus un aşa-numit „cost investiţie de bază” pentru drumurile de categoria III – IV care se ridică la exact 1.150.191 de lei. În reglementare se stipulează foarte clar că în fundamentarea preţului s-au luat în calcul inclusiv contribuţiile asupra salariilor pe care le suportă angajatorul şi le include în costuri, CAS, CASS, ajutorul de şomaj, fondul de garantare, practic toate obligaţiile curente pe care o companie le are pentru salariaţi. S-a ţinut cont inclusiv de cheltuielile indirecte şi profit în procente de 10%, respectiv 5%  şi de o distanţă de 10 – 25 km de transport a materialelor.


„Standardul de cost constituie document de referinţă, cu rol de ghidare în promovarea obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri publice”,


HG 77/2010.

 

De unde o asemenea ”scumpete”?


Sunt totuşi categorii de cheltuieli neincluse în standardul de cost: cele pentru obţinerea şi amenajarea terenului, asigurarea utilităţilor necesare obiectivului, pentru proiectare şi asistenţă tehnică şi pentru probe tehnologice. Însă chiar în documentaţia elaborată de SC Nord Proiect SA şi care a stat la baza aprobării amintitelor hotărâri de CJ, cu excepţia capitolului privind proiectarea, estimat la 96.700/km , în dreptul celorlalte este trecut clar 0 lei. În aceste condiţii, singura explicaţie pentru o asemenea „scumpete” ar fi aceea că din 2010, când a fost probat HG 77 şi până în 2017, s-a dublat totul, de la pământ şi utilaje până la salarii şi contribuţiile aferente la bugetul de stat.

 

Mai ieftin este kilometrul în ”Patria lui Iohannis”, mai puțin costă și în ”Tărâmul lui Dragnea”


Diferenţa de preţ faţă de estimarea făcută de MDRAPFE nu este însă singura care bate la ochi. În şedinţa CJ de miercurea trecută, unul dintre consilierii judeţeni a arătat că s-a documentat special pentru victor ivanescuacest proiect şi că astfel a aflat că la Sibiu kilometrul de drum judeţean modernizat s-ar ridica la doar 0,7 milioane lei fără TVA, iar la Teleorman la 2,13 milioane lei fără TVA.


„Cred că ar trebui un pic mai multă rigoare în analiza acestor indicatori tehnici şi economici”,


Victor Ivănescu (foto dreapta), consilier judeţean.


Şeful DJDP Botoşani a încercat o explicaţie.


„La drumul de la Măşcăteni valoarea este mai mare datorită faptului că este o consolidare la kilometrul 0+500, iar valoarea consolidării e la valoarea drumului. Standardul de cost este luat pentru platforma drumului”,


Cătălin Gheorghian, director executiv DJDP Botoşani.

 

La Botoșani toate-s peste standardul de cost elaborat de MDRAPFE


Drumarul şef al judeţului a precizat că tariful stabilit de MDRAPFE nu include şi eventuale consolidări, poduri sau alte lucrări adiacente, ori estimarea de la Botoşani este făcută pentru o investiţie care ar cuprinde și astfel de intervenții şi de aceea preţul este mai mare.


Consilierul liberal, care este şi director la SC Eltrans SA, a replicat însă că şi la celelalte două căi rutiere supuse aprobării în aceeaşi şedinţă de CJ, adică Vorona – Oneaga – Pădureni şi Coţuşca – Ghireni – DN 24 C, valoarea este „cam aceeaşi” cu a primului drum menţionat, adică exagerat de mult peste standardul de cost ministerial.


catalin gheorghianMai exact, la Vorona – Oneaga – Pădureni costul per kilometru a ieşit de 1,57 milioane lei, iar la Coţuşca – Ghireni – DN 24 C km s-a ajuns la 1,80 milioane lei.


„Şi la celelalte sunt consolidări, sunt poduri pe anumite trasee, sunt şanţuri. Standardul de cost este de 330.000 de euro fără TVA doar pe kilometrul de drum”,


Cătălin Gheorghian (foto stânga), director executiv DJDP Botoşani.


Alesul PNL nu a renunţat şi a arătat că instituţia pleacă greşit în realizarea investiţiei atât timp cât valoarea estimată este deja de două ori mai mare decât standardul MDRAPFE.


„E foarte adevărat că la licitaţie constructorii vor veni să concureze acolo, dar atât timp când noi dăm o valoare estimată dublă, n-o să vină nimeni sub valoarea estimată recomandată”,


Victor Ivănescu, consilier judeţean PNL.

 

Scump sau ieftin, oricum nu există bani pentru aceste investiții


Toate aceste calcule ar putea însă rămâne doar atât, nişte calcule deoarece în prezent CJ nu dispune de banii necesari pentru a suporta aceste investiţii şi face demersuri pentru a obţine finanţare de la MDRAPFE prin Programul Naţional de Dezvoltare Locală (PNDL). Fostul preşedinte al CJ Botoşani, Gheorghe Sorescu, şi-a exprimat pesimismul cu privire la alocarea sumelor menţionate, arătând că tot se vorbeşte de semnarea unor contracte prin PNDL, „dar văd că nu se întâmplă lucrul acesta”.


Cel care i-a luat locul s-a abţinut de la prea multe consideraţii pe această temă.


„Eu am un singur comentariu: în şedinţa operativă de luni am spus «hai să sărim nişte etape» şi colegii n-au fost de acord. Trebuie să urmăm etapele legale pentru semnarea contractelor”,


Costică Macaleţi, preşedinte CJ Botoşani.


În amintita şedinţă de CJ, aleşii au aprobat inclusiv cofinanţări în valoare totală de 1,7 milioane de lei pentru cele trei căi rutiere, chiar dacă nu s-a obţinut vreun leu de la MDRAPFE.

 

Loading...
Proiecte pentru modernizarea a 4 drumuri care au generat proteste, 750.000 de euro ajunge kilometrul de drum asfaltat - DOCUMENT
Șoferii s-au strâns pe stadion și-au cerut pe ritmuri hip-hop asfaltarea drumurilor județene: România, trezește-te - VIDEO & GALERIE FOTO

 

În urma acestui articol, Consiliul Județean ne-a trimis un drept la replică, CLICK pentrui a-l citi integral

 

DESCARCĂ APLICAȚIA BOTOȘĂNEANUL PENTRU MOBIL

download from google play download from apple store
Marea ţeapă a amenzilor pentru rovinietă, schema prin care Statul Român sileşte şoferii să plătească dublu

Tot mai mulţi conducători auto din Botoşani sunt puşi în imposibilitatea de a beneficia de prevederile legale potrivit cărora au dreptul să plătească jumătate din amendă în termen de 48 de ore de la aplicare pentru circulaţia fără rovinietă în afara localităţilor.

Primarii botoșăneni de care nu mai scapă lumea

Condamnaţi de judecători, demişi de prefect, pe alocuri şi cu procese pentru revenirea pe post pierdute în instanţă, unii primari din Botoşani au reuşit totuşi să rămână la conducerea localităţilor. Sub o formă sau alta decid direct sau „din umbră” ce se întâmplă în administraţia comunală.

Doi parlamentari PSD au locuit mai bine de un deceniu în ANL-uri din centrul orașului, dar au predat la Locativa altele, la Cișmea

Aşa cum a promis la începutul verii, Doina Federovici a renunţat la apartamentul pe care îl avea închiriat în cartierul Griviţa. La fel a procedat şi Marius Budăi, care a părăsit locuinţa de lângă bazar. Ambii însă au predat alte imobile decât cele în care au locuit efectiv.

Alarmă la sate! Firmele nu mai găsesc nici măcar tractorişti, barmanii sunt deja… parfum: Pare ceva de râs

Lipsa cronică a forţei de muncă sau mai exact a oamenilor dispuşi să lucreze loveşte şi mediul rural. Dacă la oraş antreprenorii s-au obişnuit să facă tot mai greu angajări din cauza lipsei resursei umane, unii ajungând să asigure gratuit transportul pentru locuitorii de la sate doar ca să aibă cu cine lucra, acum tocmai comunele se confruntă cu o criză generalizată a forţei de muncă.

Nova Apaserv, condusă de un textilist, un constructor de mașini și alți ”super-specialiști” - 12 șefi, nici măcar unul singur licențiat în furnizarea apei

Avem jurist, avem o pleiadă de economiști, avem chiar și un specialist în confecții-tricotaje. Plus o mulțime de ingineri specializați în tot felul de domenii, însă numai în hidrotehnică nu.
 

Școala din căminul cultural, grădinița din dormitor, toaleta ”accesul interzis” - adevărata față a învățământului botoșănean

Dincolo de discursuri sforăitoare, de defilarea oficialităților, de îndemnuri mobilizatoare, este realitatea. Iar într-o mulțime de școli botoșănene este cât se poate de crudă. Și asta reiese chiar din documentele instituțiilor care trebuie să contribuie la asigurarea condițiilor desfășurării unui act de învățământ cel puțin decent.

Vitejie doar cu pensionare și cerșetori? Poliția, Jandarmeria și Poliția Locală - nici o singură amendă pentru scandalul de două zile de la spital

Ameninţări, înjurături, obscenităţi, consum de băuturi alcoolice în loc public, toate acestea şi multe altele nu au fost suficiente pentru autorităţi ca să aplice măcar o singură amendă gloatei care timp de două zile s-a manifestat în curtea sau în împrejurimile celei mai mari unităţi sanitare din Botoşani.

Indicator fals în ”Intersecția morții” - eroare uluitoare a autorităților - GALERIE FOTO

Un lucru banal, care costă zero lei şi zero bani, ar fi putut salva vieţile unor oameni. Cum trăim însă în Botoşani – România, nimeni nu s-a gândit să îl facă. Iar autorităţile în puterea cărora stă o astfel de intervenţie preferă să asiste nepăsătoare la valul de tragedii produse în intersecţia de la Orăşeni Deal.

„Mogulii” de la Judeţ: Lefuri uriaşe pentru „vătămaţii” care au produs 0 euro în ultimul an

Consiliul Judeţean Botoşani a creionat o majorare copioasă a salariilor angajaţilor din aparatul propriu, care vor ajunge să câştige mult mai bine decât oameni care îşi riscă zi de zi viaţa la locul de muncă. Şi aceasta în condiţiile în care de la instalarea în urmă cu mai bine de un an a noii conduceri, instituţia nu a accesat nici măcar un program european.

Boierii de altă dată vs ciocoii noi cu bodyguard de astăzi – UNDE au ajuns bogații orașului cu mână largă

În trecut avuțiile boierilor care au trăit pe meleaguri botoșănene erau incomparabile milioanelor de euro care se află în conturile bogaților prezentului. Boierii s-au transformat de-a lungul timpului, din toate punctele de vedere. Duse sunt și actele mari de mărinimie, prezentul aduce cu sine o goană neobosită după noi și noi câștiguri.

Şefii Modern Calor omeniţi cu câte un sfert de miliard de lei vechi din profitul unităţii într-o manevră care a amuţit conducătorii

O parte importantă a profitului înregistrat de societatea de termoficare a oraşului în 2015 şi 2016 ajunge în buzunarele angajaţilor, dar mai ales a şefilor. Adunarea Generală a Acţionarilor de la SC Modern Calor SA a adoptat la şedinţa din 18 mai o decizie privind împărţirea câştigului din anii menţionaţi.

Mii de euro pentru Flutur și Macaleți, prefectul bate pasul pe loc, campionul de la Apă cu ”salariu nesimțit”, aproape detronat!

Din fericire pentru el, ocupantul scaunului de director general de la Nova Apaserv iese deocamdată din atenția opiniei publice, ca persoană cu ”salariu nesimțit”. L-au ajuns la acest capitol, de la începutul lunii în curs, demnitarii care conduc orașul și județul. Mai puțin prefectul care este pus de Legiuitor, dintr-o scăpare probabil, pe ”hold”.

La ce mai avem semafoare!? Ori sunt stricate, ori funcţionează cu program de bugetar. Iar tragediile curg în intersecţii

Dincolo de neatenţia unor şoferi, de inconştienţa altora, de graba unora, de tupeul prostesc al altora, valul de accidente care s-a abătut asupra municipiului reşedinţă odată cu venirea verii au un numitor comun: s-au produs în intersecţii în care semafoarele funcţionau pe intermitent sau deloc.

Arbitrul, şeful de la asociaţie, consilierul şomerilor, femeia care face toţi banii – Leii curg pe toate căile în buzunarele aleşilor de la municipiu

Dacă unii aleşi de la municipiu n-au nici casă, nici apartament, nici teren şi nici maşină, alţii sunt cât se poate de inventivi în a-şi ridica nivelul de trai şi îşi cresc veniturile din activităţi cât se poate de diverse, unele fără nici o legătură cu studiile sau domeniul lor de activitate.

Metoda ”Rănitul”: Doctorița, primarul și oamenii cu handicap închipuit care nu mai pot de grija alegerilor

Corectitudinea alegerilor desfăşurate duminică, 11 iunie, la Vlăsineşti, pentru desemnarea noului primar este pusă sub semnul întrebării de numărul mare de persoane care au votat cu urna mobilă.

Falimentara Termica face bani frumoși și-i cheltuiește pe „proceduri” , unități de stat care așteaptă banii primesc... de-o pizza

Mai mult de jumătate din sumele încasate de fosta societate de termoficare a oraşului în al doilea semestru al anului trecut s-au dus pe cheltuieli de procedură. Mai pe româneşte spus, majoritatea banilor ajunşi în contul unităţii au fost cheltuiţi ca să se… aducă bani.

Partidele din Botoșani, de la PNL la... dispărute prin fuziuni - datorii nesimțite la chirie

Faptul că politicienii au un statut special în România și la Botoșani deopotrivă, reiese și din istoria recentă a orașului. Spre deosebire de persoanele fizice sau operatorii economici, în cazul politicienilor ”statul” de cele mai multe ori închide ochii când este vorba de recuperat bani.

Albert a început să rezolve ”marile probleme”: Prima femeie a PSD-iștilor face PR la ”Apă”

Încă un concurs organizat pentru ocuparea unui post la SC Nova Apaserv SA a fost câștigat de un PSD-ist. Dominația social-democrată asupra operatorului de apă și canalizare nu se oprește doar la noul consiliu de administrație, unde cinci din șapte membri sunt membri ai formațiunii de guvernământ, ci se întinde până inclusiv la ”public relations”.

Securiştii elevului erou, la plimbare... de pe pietonal până la Cotroceni, după revoluţie: de la şefi la serviciile secrete la respectabili afacerişti – LISTA

„Un vis frumos mi-a fost viaţa / Cât am trăit pe acest pământ / La 20 de ani s-a stins lumina / Şi zac de tânăr în mormânt”… Sunt versurile emoţionante care se pot citi pe monumentul funerar ridicat la Cimitirul Pacea în memoria lui Mugur Călinescu, elevul care în 1981 a avut curajul de a protesta de unul singur faţă de neajunsurile şi nedreptăţile regimului comunist.

Dacă tac’su nu-i parlamentar… Un băieţel de 3 anişori se stinge într-un dormitor plin de igrasie cu părinţi aşteptând de cinci ani un ANL

Andrei a venit pe lume cu ghinion. Cu mult ghinion. La patru luni a fost diagnosticat cu mucoviscidoză sau fibroză chistică. Este o boală rar întâlnită care apare când un copil moşteneşte câte o genă de la ambii părinţi.

O data in viata a avut si Soptica dreptate cand a spus ca sunt toti dobitoci. Nu 400.000 euro km de asfalt, ci 1.000.000 de ni s- ar cere nu e nici o problema. Cui ii pasa? Cine sa negocieze? Dobitocii? Sa fim seriosi. Solutia: La cat de prosti suntem in fata Bucurestiului, nu ar fi mai bine sa ne apropiem de Chisinau? Aducem asfalt de la ei. Acum doi ani am fost de la Chisinau la Soroca. Ati fost? Va recomand sa vedeti ce calitate a drumurilor au. Daca n- ati fost veti ramane placut surprinsi. Suntem dobitoci cascand gura la altii si asteptand sa ne roage sa deschidem mintea si ochii.
7 octombrie 2017, 10:10
Pentru judetul, acesta daca incerci sa faci ceva, ori esti tampit, ori mori prin tribunale. Cea mai buna solutie este sa faci ce a facut turcanu si sorescu- nimic...sau ceva mai mult- drumul din flamanzi-prajeni pana la granita cu Iasiul- distrus in cateva luni in proportie de 90% este dovada vie a șederii acestor trântori in cj. Probabil de asta este citat nulitatea de sorescu, fiindca a dat dovada cu varf si indesat a (ne)profesionalismului in administratie.
2 octombrie 2017, 12:05
Sondaj
Se impune organizarea unui miting împotriva ”Statului paralel și ilegitim”?
Da, fiindcă există un ”stat paralel și ilegitim”, altul deci decât cel ales de popor
Nu, pentru că nu există un ”stat paralel și ilegitim”
Nu știu / nu mă interesează
Declaraţia zilei
„În legătură cu transportul cu maxi-taxi consumatorii cred că ar trebui introduce microbuze ceva mai mari sau chiar autobuze pentru că am văzut că fluxul de călători crește. Nu toate au bare de susține adecvate, de multe ori te ...
Curs valutar
ieri
EUR
Euro
4.6346 lei
USD
Dolarul SUA
3.9285 lei
CHF
Francul elveţian
3.9729 lei
GBP
Lira sterlină
5.2711 lei
JPY
100 de yeni japonezi
3.5016 lei
XAU
Gramul de aur
158.8245 lei
MDL
Leul Moldovenesc
0.2275 lei
HUF
100 de Florinţi Maghiari
1.4767 lei
AUD
Dolarul Australian
3.0149 lei
CAD
Dolarul Canadian
3.0804 lei
CZK
Coroana Cehească
0.1804 lei
DKK
Coroana Daneză
0.6226 lei
Vremea
astăzi
Botosani
4 o C
Dorohoi
4 o C
Bucecea
4 o C
Darabani
o C
Saveni
o C
Ştefăneşti
4 o C
Horoscop
astăzi
web site traffic statistics
app traffic statistics
© Copyright 2009 - 2017 Botoşăneanul. Toate drepturile rezervate.