Dacă cineva ar încerca să dea o definiţie bătăii de joc investiţionale ar trebui să viziteze Gara Botoşani sau, mai bine spus, locul în care ar trebui aceasta să funcţioneze. Un deceniu nu a fost suficient pentru ca renovarea Staţiei CFR Botoşani să se termine, răstimp în care, de exemplu, în Suceava s-au modernizat mai multe gări. Imaginea Gării Botoşani, cea mai importantă poartă feroviară,a judeţului, frizează ridicolul.
Gara Botoşani în trei caşcarabete
Clădirea principală are gratii la unele uşi, iar la altele lemne. În faţă este o mocirlă generală, zăpadă, noroiul şi bălţile fiind dublate de tot soiul de cabluri, guri de canal şi altele asemenea. Mormane de gunoi s-au strâns lângă toaleta publică, închisă la rândul ei. Aşa-zisa gară îşi desfăşoară activitatea în trei module metalice asemănătoare barăcilor folosite de muncitorii de pe şantier. Într-una lucrează câţiva CFR-işti, alta ţine loc de casă de bilete, iar alta este nici mai mult, nici mai puţin… sală de aşteptare. Este pur şi simplu o caşcarabetă cu 12 scaune, puţin mai mare decât un chioşc stradal, pe care este scris „sală de aşteptare” şi are alături un anunţ incredibil:
„accesul permis doar cu legitimaţie de călătorie”. Deşi oficial lucrările sunt în derulare, fiind postate mai multe panouri cu „şantier în lucru” luni spre ora 16:00 nu lucra nici măcar un singur muncitor.
Muţenie pe linia CFR Botoşani - Iaşi - Bucureşti
Ce se întâmplă cu
Staţia CFR Botoşani este mai greu de spus. La Botoşani, nu are voie cineva să dea vreo relaţie presei, iar de la Regionala CFR Iaşi ni s-a transmis, de asemenea, că nu are voie cineva să dea declaraţii jurnaliştilor. Ne-am adresat Companiei Naţionale CFR Bucureşti, unde
purtătorul de cuvânt Oana Brânzan nici măcar nu a avut răbdare să asculte ce dorim să aflăm, cerându-ne să îi trimit întrebările pe e-mail, lucru care le-am făcut, fără a primit şi un răspuns.
Investiţia de 3 milioane euro bate pasul pe loc
Cert este că modernizarea
Staţiei CFR Botoşani face parte dintr-un program european în care sunt cuprinse alte trei gări din Moldova: Vaslui, Piatra Neamţ şi Brăila. Contractul pentru reabilitarea de la
Gara Botoşani a fost semnat pe 15 februarie 2012 şi prevedea executarea lucrărilor în termen de 17 luni. Acestea ar trebui terminate în luna mai a acestui an, însă chiar potrivit unei situaţii făcute publice de
Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA, la data de 13 februarie stadiul efectuării investiţiei era de numai 38%, ceea ce face practic imposibilă finalizarea în termen a lucrărilor. Modernizarea a fost câştigată la licitaţie de o asociere formată din Compania de Construcţii Feroviare – SC Conplast SA – SC West Star SRL – SC Construcţii Erbaşu SA.
Valoarea totală a lucrărilor este de exact 13.671.093 lei, fără TVA, adică, peste 136 miliarde de lei vechi, undeva la 3 milioane de euro, sumă care oricum este cea mai mică dintre toate cele alocate amintitului lot al gărilor din Moldova în care este inclus şi Botoşani. Pe lângă toate acestea, CFR SA a încheiat un contract de 5,1 milioane lei pentru
„consultanţă şi supervizare a lucrărilor de modernizare” pentru cele patru staţii din Moldova menţionate.
Ar fi trebuit să avem pasaj subteran
Conform indicatorilor tehnico-economici adoptaţi tocmai de Cabinetul Boc la Botoşani ar fi trebuit să iasă o mică minune. Astfel, renovarea
Staţiei CFR presupunea, printre altele, realizarea a 720 metri pătraţi de copertine, 1.530 mp de peroane şi, mai ales, a unui pasaj subteran de 150 mp. În loc de trecere subterană călătorii au parte de sală de aşteptare în caşcarabetă, la care oricum pot ajunge doar ocolind o autogară. Investiţia este susţinută din fonduri europene prin Programul Operaţional Sectorial Transport, cofinanţarea care trebuie asigurată de la bugetul de stat fiind de aproximativ 45%.
CITEŞTE ŞI:
Guvernul anunţă modernizarea gării din Botoşani cu bani europeni
[[galerie-foto]]
CITEŞTE ŞI:
Pasaje subterane şi locuri de parcare pentru tot poporul la Gara Botoşani
CITEŞTE ŞI:
...Turişti ţinuţi departe de gropi şi lucrări interminabile