Nici o autostrada nu va trece prea curînd prin judeţele Botoşani şi Suceava. Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) a făcut recent publică o strategie privind construcţia de autostrăzi în următorii ani, atît în ce priveşte lucrările realizate sau aflate în diverse stadii de execuţie, cît şi în ce priveşte lucrările ce urmeaza să se deruleze în anii următori sau pentru care se fac demersuri în vederea proiectării şi finanţării lor. Potrivit Obiectiv de Suceava, în niciuna din aceste categorii nu au fost incluse judeţele Botoşani şi Suceava şi, prin urmare, o concluzie aproape firească este aceea că măcar în următorii cinci ani, dacă nu chiar în următorul deceniu, e aproape inutil a se mai discuta despre varianta construirii unei autostrăzi care să lege nordul Moldovei de ţară.
Autostrăzi pentru Bucureşti
De altfel, nu doar nordul Moldovei este dat la o parte de strategii de la MTI în ce priveşte construcţia de autostrăzi, ci şi alte regiuni, cum ar fi Maramureşul şi Oltenia, iar unul din judeţele cel mai dezvoltat, dacă nu chiar cel mai dezvoltat din punct de vedere economic al Moldovei, Bacău, are aceeaşi soartă cu Botoşani şi Suceava. Toate autostrăzile pe care autorităţile centrale au de gînd să le finanţeze sunt gîndite dupa principiul centralismului, adică neapărat trebuie să se lege de Bucureşti, cu o singură excepţie şi anume autostrada ce va lega Moldova de Transilvania, dar care se afla „în pregătire”, dupa cum s-au exprimat oficialii MTI, iar asta dupa experienţa ultimelor două decenii înseamnă că poate dura cel puţin trei – patru ani, dacă nu chiar mai mult.
Marele drum spre nordul Moldovei s-a făcut scrum
O alta idee, agitată cu trei–patru ani în urmă, era aceea de construire a unei autostrăzi care să lege Budapesta de Odessa şi care ar fi urmat să treaca prin nordul României, ce ar fi însemnat ca judeţele Satu Mare, Maramureş, Suceava, Botoşani şi, probabil, Iaşi ar fi avut o autostradă. De acest proiect s-a ales scrumul şi nu a fost decît o petardă electorală, iar în felul în care este conceputa de MTI strategia de dezvoltare a reţelei de autostrăzi, prin nici unul din aceste judeţe nu va trece, cel puţin în următorii zece ani, vreo autostradă.