În 10 județe, printre care și Botoșani, nu s-au afișat locurile, deși înscrierea începe marți.
Asociația Help Autism atrage atenția că, în privința alocării de locuri speciale în licee pentru copiii cu cerințe educaționale speciale (CES), sunt mai multe probleme legate de informarea părinților și de lipsa de acces.
Înscrierea copiilor cu CES la liceu are loc între 30 iunie și 5 iulie. În România sunt peste 60.000 de copii cu CES, potrivit Centrului European pentru Copiii cu Dizabilități. Dintre aceștia fac parte cei cu tulburări din spectrul autist, tulburări de învățare (ca dislexia), afecțiuni neuro-psihice (ADHD, depresie, anxietate), genetice (ca Sindromul Down) și copiii supradotați.
Potrivit Libertatea, pe 18 iunie a fost publicat în Monitorul Oficial ordinul prin care elevii cu CES pot beneficia de locuri speciale la înscrierea la liceu, cum sunt și pentru elevii de etnie romă. Numărul de locuri a fost stabilit de comisiile de admitere județene în baza unei proceduri stabilite de Comisia Națională de admitere, structură care aparține de Ministerul Educației.
“Este un mare pas înainte existența locurilor speciale“, spun cei de la Asociația Help Autism, care atrag însă atenția că distribuirea de locuri pe județe ar putea să nu fie echitabilă.
Din păcate, în ordin nu se menționează criteriile după care se alocă locurile pentru copiii cu CES.
Potrivit datelor colectate de Asociația Help Autism, în 6 județe inspectoratele școlare județene au acordat sub 15 locuri în licee și școli profesionale. Este vorba despre: Alba – 12 locuri, Brăila – 13 locuri, Buzău – 8 locuri, Sălaj – 14 locuri, Satu Mare – 9 locuri, Tulcea – 8 locuri.
Pe site-urile inspectoratelor județene sunt afișate în total 1.727 de locuri pentru copii cu CES în 31 de județe, plus municipiul București, conform aceleiași surse.
Pentru celelalte 10 județe (Constanța, Caraș-Severin, Covasna, Botoșani, Giurgiu, Ialomița, Olt, Sibiu, Vâlcea, Vrancea) nu sunt afișate locurile pe site-urile inspectoratelor școlare.
Acestea trebuiau să fie făcute publice din 26 iunie, după cum arată ordinul emis de Ministerul Educației.
Pe 8 iunie, Botoșăneanul.ro a solicitat lămuriri din partea Inspectoratului Școlar Județean Botoșani, după ce mai mulți părinți au precizat că procedura este neclară.
”Pe ce criterii vor fi repartizați? Cum vor echilibra numărul de candidați cu numărul de locuri? Și cât de pregătite sunt școlile pentru acești copii. Vorbim din punct de vedere material, profesional etc.”, erau întrebările la care mama unui copil cu autism, din municipiul Botoșani aștepta răspunsurile.
Doar că răspunsul venit din partea Inspectoratului Școlar Botoșani nu era în nici un fel lămuritor.
Gabriel Hârtie, inspector școlar general în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Botoșani, răspundea la acea dată că încă nu există procedură oficială de la minister.
”Nu am primit încă procedură în acest sens. Ca și în anii trecuți elevii cu CES din învățământul de masă pot să se înscrie la Evaluare Națională, desigur dacă doresc și părinții, și implicit să participe la Admitere. Ei pot susține Evaluarea Națională în condiții adaptate. Noi sperăm, așa cum au fost integrați până acum în învățământul de masă, în special în cel primar și gimnazial, să reușim în continuare și la liceu integrarea acestor copii. Avem și în prezent elevi cu CES și în clase de liceu”,
Gabriel Hârtie, inspector școlar general - ISJ Botoșani
În evidența statului se află doar 15.537 de copii și adulți cu autism, deși ONG-urile estimează că sunt peste 30.000 de persoane cu autism care trăiesc în România. În fiecare an, 1.000 de copii sunt diagnosticați cu autism în România.
DESCARCĂ APLICATIA BOTOSĂNEANUL PENTRU MOBIL:
Programul casieriilor Nova ApaServ în perioada Sărbătorilor de iarnă
Redacția Botoșăneanul
Dec 24, 2024
Redacția Botoșăneanul
Dec 24, 2024
Redacția Botoșăneanul
Dec 24, 2024
Abonează-te pentru a fi la curent cu noutățile