Trăim într-o eră modernă, a confortului, iar cei mai mulți oameni muncesc zilnic pentru a beneficia de acest lucru. Alții, se pare că vor să se bucure de anumite servicii gratis, fără a-i interesa că orice lucru costă. Cel puțin, în anul 2019, există o persoană care niciodată în viața sa nu a achitat vreo factură la apă. Este de necrezut, însă se întâmplă chiar în municipiul Botoșani.
O statistică SC Nova Apaserv SA scoate la iveală detalii care arată că nesimțirea unora, în zilele noastre, atinge cote îngrijorătoare.
Un botoșănean care locuiește pe o stradă din municipiu se poate ”lăuda” cu o datorie uriașă la Nova Apaserv. Cum nu a achitat nici măcar o factură la acest serviciu de apă și canalizare, el a adunat în timp un debit total care se ridică la 26.192 de lei.
Practic, de la înființarea societății care se ocupă cu furnizarea apei în județul Botoșani, din luna a zecea a anului 2010 și până în luna a cincea a anului 2019, acest botoșănean a beneficiat de apă și canalizare, gratis. Asta pentru că, nu a trecut vreodată pe la casieriile Nova Apaserv timp de 9 ani. Nici măcar prima factură din anul 2010 nu a binevoit să o plătească.
Astfel, el s-a ales cu cinci procese, desfășurate în toți acești ani, mai precis : 2010-2011, 2011-2013, 2013-2015, 2015- 2017, 2017 și anul în curs.
Botoșăneanul, ce beneficiază de o locuință din partea SC Locativa SA, va avea de plătit pentru nesimțirea colosală, pe lângă suma uriașă adunată din facturi și cheltuielile de judecată.
”Noi ne prezentăm cu facturile la un executor, plătim taxa de 20 de lei pentru fiecare factură în parte, lucru pe care foarte multe persoane nu-l înțeleg, ajung la noi și întreabă de ce are debit de 300 de lei și cheltuieli de judecată de 700 de lei. Pentru că dacă debitul acela este format din 35 de facturi, 35 de facturi ori 20 de lei cât plătim taxa înseamnă 700 de lei. Există posibilitatea ca, cheltuielile judecătorești să fie mult mai mari decât valoarea debitului, asta pentru că nu au plătit la timp facturile respective”
Cristian Romanovschi (foto jos), director comercial SC Nova Apaserv SA.
Cert este că botoșăneanul are norocul ca și astăzi să beneficieze de apă. Iar acest „noroc” este dat de faptul că locuiește la bloc, iar vecinii săi nu pot suferi de pe urma acestuia, întrucât în condominiu nu se poate realiza debranșarea individuală.
”Debranșările se fac numai în baza unei hotărâri judecătorești, la blocuri nu putem debranșa, dar facem debranșări în condițiile în care obținem o hotărâre judecătorească de intrare în apartament, facem debranșări și acolo. Chiar ieri am afișat la peste 200 de scări de bloc. La scările de bloc, unde datoriile sunt mai mari de 50% din totalul clienților de pe scară și acolo au fost evidențiați clienții care au datorii și care urmează a fi debranșați,”
Cristian Romanovschi, director comercial SC Nova Apaserv SA.
Ei bine, deși este greu de crezut, cazul botoșăneanului care nu și-a plătit nicio factură la apă este depășit de cel al unui dorohoian.
De această dată schimbăm ”prefixul” și vorbim de o sumă ce se ridică la 33.757 de lei. Un locuitor al municipiului Dorohoi nu și-a achitat facturile pentru serviciile de apă și canalizare încă din anul 2013, luna iunie.
Spre deosebire de datornicul din Botoșani, aceasta a avut ghinionul să fie debranșat în luna noiembrie a anului trecut, însă nici acum nu și-a achitat, măcar o parte a debitului.
Practic, după șase ani, în care s-au adunat 64 de facturi și s-au derulat mai multe procese, în final, dorohoianul a rămas și fără apă, dar și cu o datorie imensă.
Într-adevăr, aceste două cazuri întrec orice limită, însă la nivelul județului Botoșani sunt 114 de clienți Nova Apaserv cu debite foarte vechi. Adunându-le pe toate acestea se ajunge la o sumă de peste un milion de lei, mai precis, de 1.557.077, 98 de lei.
Reprezentanții societății iau zilnic măsuri pentru a nu se ajunge la debranșări, însă pentru unii abonați se pare că nu sunt suficiente.
”Avem acțiuni zilnice, în fiecare zi emitem somații și ordine de debranșare pentru clienți care au mai mult de două-trei facturi restante,”
Cristian Romanovschi, director comercial SC Nova Apaserv SA.
În situațiile în care clienții nu își achită facturile restante, se ajunge la debranșări. În unele cazuri, se solicită chiar și sprijinul jandarmilor, întrucât oamenii nu înțeleg că nu mai pot beneficia în continuare de apă fără să plătească pentru acest serviciu.
”În general, dacă sunt clienți care au posibilități de plată, plătesc. Ordine de debranșare se emit undeva între 20-30 pe lună, iar efectiv debranșați ajung până în 10 (…). Am avut și o acțiune de genul acesta (cu jandarmi), undeva în primăvara anului trecut. Există o colaborare la nivel național, între Asociația Română a Apei și Inspectoratele de Jandarmerie Județene,”
Cristian Romanovschi, director comercial SC Nova Apaserv SA.
Reamintim că, cele mai recente debranșări au fost făcute la începutul lunii martie 2019, când mai multe vile din muncipiu au rămas fără apă. Atunci, botoșăneni ce locuiau pe strada Viilor, strada Petru Rareș, dar și pe bulevardul Mihai Eminescu au rămas fără apă. În astfel de cazuri, pe lângă cheltuielile restante, respectivii abonați mai au de plătit și o taxă de rebranșare ce ajunge la aproape 200 de lei.
DESCARCĂ APLICAȚIA BOTOȘĂNEANUL PENTRU MOBIL:
Cutremur la „Apă”, s-a cerut demiterea întregului Consiliu de Administrație – VIDEO
Gabriela Erdic
Nov 19, 2024
O nouă categorie de clienți la Modern Calor: În premieră avem în municipiul Botoșani...
Oana Sava
Nov 19, 2024