O solicitare pentru introducerea teritoriului ITI – Asociația de Dezvoltare Intercomunitară – Dezvoltare sustenabilă și integrată în Țara de Sus în acordul de parteneriat al României cu Uniunea Europeană pentru perioada de programare 2021-2027 și alocarea sumelor necesare pentru asistență tehnică în vederea elaborării strategiei teritoriului Țara de Sus, a fost semnată în cursul zilei de ieri.
Consiliul Județean Botoșani împreună cu primăriile Dorohoi, Pașcani, Târgu Frumos, Săveni, Darabani, Vorona, Mihai Eminescu, Hilișeu Horia, Dolhasca, Siret și Dumbrăveni, în urma unei ample analize a situației economico-sociale a județului Botoșani, a județelor Iași și Suceava, precum și a regiunii Nord-Est în ansamblu, cu necesitățile ei, au identificat o serie de obiective comune ce au drept scop dezvoltarea sustenabilă și integrată a acestei zone.
Obiectivele propuse cuprind acțiuni pe domenii de responsabilitate multiplă (multisectoriale și multifond), drept pentru care se consideră necesară continuarea demersurilor legale pentru atragerea fondurilor europene, prin Programul național pilot de descentralizare - Investiții Teritoriale Integrate.
În acest sens, prin voința autorităților și prin hotărârile a 12 UAT-uri fondatoare din cele trei județe aflate în teritoriul desemnat, a fost constituită o structură asociativă încă din luna august 2020, respectiv Asociația de Dezvoltare Intercomunitară - DEZVOLTARE SUSTENABILĂ ȘI INTEGRATĂ ÎN ȚARA DE SUS.
Totodată s-au întreprins toate demersurile necesare în scopul obținerii recunoașterii și dezvoltării teritoriului pe care îl reprezentăm, inclusiv organizarea împreună cu Ministerul Fondurilor Europene a unei sesiuni de informare la Botoșani pe tema oportunității accesării fondurilor prin acest Programul național pilot de descentralizare - ITI.
Această parte a provinciei istorice Moldova, regiunea nord-estică a României este o zona în care istoria, cultura si tradiția completează mediul natural, deosebit de atrăgător. Regiunea Nord-Est este cea mai mare regiune de dezvoltare a României sub aspectul numărului de locuitori și al suprafeței deținute.
Cu toate că Regiunea Nord-Est este cea mai mare regiune de dezvoltare a României, aceasta se situează pe ultimele locuri în Uniunea Europeană în raport cu nivelul de dezvoltare, fiind vulnerabilă din punct de vedere economic și afectată grav de declinul demografic reprezentat în special de exodul populației tinere apte de muncă. Astfel, produsul intern brut regional pe cap de locuitor este mult sub media națională, situație care a condus la accentuarea disparităților de dezvoltare față de celelalte regiuni, situația economică și socială a continuat să se agraveze odată cu intrarea în perioada de criză economică și financiară.
Restructurarea industriei în regiunea Nord-Est a dus la apariția unei situații economice precare și instabile, existând zone de declin industrial și cu șomaj ridicat, aspecte rezultate și din analiza hărților de sărăcie atât ale mediului urban, cât și ale celui rural. Apropierea comunelor de orașe mari le reduce acestora riscul de sărăcie, în timp ce zonele lipsite de centre urbane sau polarizate de centre urbane mici și sărace tind să-și accentueze nivelul de sărăcie. În regiunea Nord-Est, s-au conturat arii rurale cu risc ridicat de sărăcie și nivel scăzut al dezvoltării comunitare precum triunghiul format de orașele Botoșani-Săveni-Ștefanești, cât și sudul județului Iași.
Infrastructura rutieră și feroviară este deficitară existând diferențe mari față de starea infrastructurii la nivel național, fiind necesară crearea unui nod regional și transfrontalier de transport, teritoriul desemnat fiind principala poartă de intrare în România dinspre Ucraina, cât și Moldova prin legături rapide, la rețeaua TEN-T globală și la coridorul pan-european rutier și feroviar IX.
- Un dialog instituțional coordonat de MFE cu ministerele responsabilizate de lege și Agenției pentru Dezvoltare Regională Nord Est, respectiv ADI-ul - ”DEZVOLTARE SUSTENABILĂ ȘI INTEGRATĂ ÎN ȚARA DE SUS”, în vederea evaluării situației actuale de pregătire, de capacitate administrativă și de implementare/monitorizare;
- Includerea teritoriului ITI ”Țara de Sus” și a instituțiilor desemnate în conținutul Legii 176/2020 în Acordul de Parteneriat, programele operaționale și prioritățile de finanțare ale acestora, precum și în negocierile oficiale cu Comisia Europeană;
- Asigurarea finanțării de către Guvern a elaborării strategiei de dezvoltare pentru teritoriul ITI ”Țara de Sus”;
- Suport în organizarea capacității administrative a ADR Nord Est și ADI -DEZVOLTARE SUSTENABILĂ ȘI INTEGRATĂ ÎN ȚARA DE SUS, de a pune în aplicare pregătirea, finanțarea și monitorizarea proiectelor ITI.
DESCARCĂ APLICATIA BOTOSĂNEANUL PENTRU MOBIL:
De la albastru… Iftime și liberalii au avut parte de un intrus la vot: Sunt de un penibil exagerat
Sergiu Bălășcău
Nov 24, 2024
Poliția în secțiile de votare: Bețivi și patroni de baruri plini de zel amendați în ziua votului
Redacția Botoșăneanul
Nov 24, 2024
PREZENȚA la urne: CÂȚI botoșăneni au votat până la ora 12:30
Oana Sava
Nov 24, 2024
Sergiu Bălășcău
Nov 24, 2024