Mai mult a batut vintul decit a nins, mai mult a fost noroi decit zapada, dar drumarii au reusit totusi sa cheltuie circa un milion de euro cu activitatea de iarna in actualul sezon rece. Si asta doar pina in jurul datei de 15 ianuarie.
Deszapeziti de « Regele asfaltului »
Aproximativ doua treimi din aceasta suma, adica peste doua milioane de lei,
20 de miliarde de lei vechi, s-a dus cu intretinerea retelei de drumuri nationale din Botosani. Sectia Drumuri Nationale a consumat aproape 8.000 de tone de nisip amestecat cu sare, semnificativ mai mult decit in aceeasi perioada din precedentul sezon rece in conditiile in care nu se poate spune ca actuala iarna este mai apriga decit precedenta. Reprezentantii Sectiei de Drumuri explica acest consum ridicat prin numeroasele variatii de temperatura si umiditate care favorizeaza producerea poleiului si care ar fi determinat cresterea numarului de interventii si, implicit, a consumului de material antiderapant si carburant si, in final, a cheltuielilor.
Eugen Graur, inginer sef SDN Botosani :
« Variatiile astea de temperatura si umiditate creeaza poleiul ala si trebuie intervenit permament cu material antiderapant »
Majoritatea banilor cheltuiti cu asa-zisa deszapezire au intrat in conturile UMB Grup, companie patronata de Dorinel Umbrarescu, supranumit si "Regele Asfaltului". Acesta este unul din cei mai bogati romani, averea sa incluzindu-l in "Top 300".
Tot ca in anii precedenti SDN Botosani nu a avut practic nici un cuvint de spus in privinta atribuirii contractului pentru activitatea de iarna. Licitatia a fost organizata de Directia Regionala de Drumuri si Poduri Iasi intrucit Sectia Botosani nu are personalitate juridica.
Poveste veche la drumurile judetene
Desi are in administrare o retea de drumuri cu citeva sute de kilometri mai mare decit cea a SDN,
Directia Judeteana de Drumuri si Poduri a cheltuit in jur de un milion de lei, 10 miliarde de lei vechi, adica doar aproximativ jumatate din suma consumata de cei de la drumurile nationale.
Potrivit celor declarate de Geanina Pintilii, directorul institutiei, s-ar fi imprastiat circa 4.500 tone de material antiderapant. 500.000 lei, adica cinci miliarde de lei vechi, s-au cheltuit cu aprovizionarea, iar alte 500.000 de lei au fost decontate firmei Construct Com. Este vorba de aceeasi societate care, dupa ce firmele unde actionar este presedintele Consiliului Judetean Constantin Contac nu au mai avut voie prin lege sa incheie contracte directe cu Directia de Drumuri, a cistigat de fiecare data licitatiile pentru activitatea de iarna. Firma nu dispune decit de patru utilaje grele care pot fi utilizate pentru deszapezire si inchiriaza aproape toate masinile necesare de la Transporturi Auto, societate controlata de familia Contac. Patronul Construct Com nu face nici un secret din faptul ca a perfectat un contract de subinchiriere cu Transporturi Auto pentru peste 30 de utilaje.
Ioan Andrici, patron Construct Com :
« Aici lucram cu cei mai buni si mai dotati din judet, cu Transporturi Auto.
Fiecare utilaj este insosit de un reprezentant al DJDP-ului, nu facem asa
Cum vrem noi »
100.000 euro pentru nici o ninsoare
Desi practic nici macar o singura data nu a trebuit sa actioneze pentru o deszapezire propriu-zisa, societatea Urban Serv a cheltuit circa 350.000 de lei, adica 3,5 miliarde de lei vechi, cu activitatea de iarna. O treime din aceasta suma s-a dus cu echiparea utilajelor pentru sezonul rece, iar restul pentru actionare propriu-zisa. Cu toate ca actuala iarna a fost cel putin la fel de blinda ca precedenta, cheltuielile au crescut.
Iarna incepe in functie de institutie
Desi pare greu de crezut si, totodata, dificil de inteles, la Botosani nu este clar cit dureaza anotimpul rece pentru drumari. In iernile trecute, potrivit legii, activitatea de iarna incepea oficial la 15 noiembrie si se termina la 15 martie, ceea ce insemna ca firmelor care contractau deszapezirea li se decontau lucrarile specifice doar pentru aceasta perioada.
In acest an lucrurile stau altfel.
Reprezentantii Sectiei Drumuri Nationale sustin ca, potrivit unui ordin comun semnat de ministrii transporturilor si internelor, activitatea de iarna a demarat la 1 noiembrie.
In schimb, in cazul Directiei Judetene de Drumuri si Poduri directorul Gianina Pintilii spune ca intelegerea contractuala cu Construct Com a intrat in vigoare de la 15 noiembrie. Culmea este ca patronul societatii in cauza sustine ca, de fapt, activitatea nu a inceput nici macar la aceasta data.
Ioan Andrici, patron Construct Com :
“La drumurile judetene am inceput-o cu 1 decembrie”
Municipalitatea are la rindul ei propria varianta privitoare la perioada activitatii de iarna.
Investigatie realizata in ianuarie 2008