Poliţia Rutieră amendează Primăria Mihai Eminescu, magistraţii supralegalizează sancţiunea
Marţi, 2 iunie 2014…Tribunalul Botoşani respinge ca tardiv recursul formulat de
Primăria Mihai Eminescu într-un proces cu Inspectoratul de Poliţie Judeţean. Rămâne astfel valabilă hotărârea
Judecătoriei Botoşani prin care procesul-verbal întocmit de Poliţia Rutieră şi implicit amenda aplicată administraţiei de la Ipoteşti sunt considerate legale. La zece zile după tragicul eveniment rutier, comisarul şef Teodor Orhei a sancţionat cu 1.470 de lei Primăria Mihai Eminescu. Motivul?
„În calitate de administrator al drumului comunal nr. 61 nu şi-a îndeplinit obligaţia de menţinere a drumului sus menţionat pe timp de iarnă”.
În procesul-verbal se mai menţiona că neîntreţinerea şoselei a favorizat formarea poleiului şi producerea accidentului rutier. Administraţia de la Ipoteşti a atacat la Judecătoria Botoşani actul întocmit de ofiţerul Poliţiei Rutiere, însă a pierdut procesul atât aici, cât şi la instanţa superioară, ceea ce înseamnă că
Primăria Mihai Eminescu ar fi vinovată măcar parţial de producerea tragediei.
Parchetul închide dosarul fără nici un vinovat
Miercuri, 3 iunie 2013… La doar o zi după ce IPJ Botoşani câştigă şi la Tribunal procesul cu administraţia de la Ipoteşti,
Viorica Frunzuc, soţia bărbatului decedat în accidentul de la Stânceşti, primeşte o adresă de la
Parchetul de pe lângă Judecătoria Botoşani. Este informată că dosarul s-a închis, nefiind identificat un vinovat. Ordonanţa de clasare include însă o eroare incredibilă. Numai pe prima pagină a actului se menţionează în două rânduri că
Ioan Frunzuc avea de efectuat o cursă spre… Stăuceni şi că accidentul s-a produs în timp ce taximetristul se deplasa spre această localitate.
„Frunzuc Ioan a preluat de la numitul Cucosal Adam, coleg de serviciu, autoturismul marca Dacia Logan, cu nr de înmatriculare BT-23-HOG, cu care urmea să-şi desfăşoare activitatea pe parcursul acelei zile. Cu această ocazie, Cucosal Adam l-a informat pe numitul Frunzuc Ioan cu privire la traseele ce urmau să fie efectuate în minutele următoare, unul spre localitatea Răchiţi şi altul spre localitatea Stăuceni, că drumurile respective sunt acoprite cu gheaţă şi polei. Numitul Cucosal Adam cunoştea această situaţie întrucât se deplasase pe traseele respective în cadrul turei de noapte, pe care tocmai o încheiase”, arată procuroru
l Mircea Hanachiuc.
Depăşit de un taximetrist care a derapat la rândul său
În ordonanţa de clasare se relatează şi că accidentul a fost observat în oglinda retrovizoare de un alt taximetrist, Dumitru Dulgheriu, care cu aproximativ 300 de metri înainte de curbă l-a depăşit pe
Ioan Frunzuc. Celălalt conducător auto a povestit că maşina i-a intrat în derapaj, însă folosind frâna de motor a reuşit să o redreseze. Culmea, deşi avea o viteză mai redusă şi nici nu depăşise, Ioan Frunzuc a derapat în aceeaşi zonă, dar nu a mai reuşit să controleze automobilul, care a lovit capul de pod, a rupt balustrada de protecţie şi a căzut de la 3,3 metri, pe cupolă. Accidentul a fost observat şi de Liviu Micu, un şofer care se deplasa din sens opus.
Două decizii diametral opuse în 24 de ore
Aşadar, la interval de numai o zi, familia decedatului află că
Primăria Mihai Eminescu este vinovată de producerea accidentului, iar apoi că nu există vreun responsabil în viaţă pentru tragedie. Cum este posibil aşa ceva?
O explicaţie, parţială ce-i drept, este că, deşi adresa Parchetului cu clasarea cazului a fost înaintată pe 3 iunie, ordonanţa procurorului este de fapt datată tocmai pe 14 aprilie, deci cu mai bine de o lună şi jumătate în urmă.
„Volumul de dosare este foarte mare, grefierele au mult de lucru şi atunci ordonanţele se trimit după mai mult timp”, a motivat
procurorul Nicoleta Arpinte, purtător de cuvânt al Parchetului de pe lângă Judecătoria Botoşani.
Totuşi, chiar şi în aceste condiţii, la data emiterii ordonanţei Judecătoria Botoşani se pronunţase deja în acest dosar şi hotărâse că procesul-verbal de sancţionare a
Primăriei Mihai Eminescu este perfect legal.
Martorul cheie a dispărut
Şefa administraţiei locale de la Ipoteşti susţine însă că, în calitate de proprietar al drumului comunal unde s-a produs nefericitul eveniment rutier,
Primăria Mihai Eminescu şi-a făcut treaba.
„Au dat de cel puţin două ori până la acea oră, dacă nu chiar de trei ori, cu material antiderapant. Garantat! Dar ploua continuu şi îngheţa peste stratul de nisip şi culmea este că trec o mulţime de maşini pe acolo. A fost singura maşină care a circulat pe acolo?” a întrebat
Aneta Gireadă, primar de Mihai Eminescu.
Aceasta a adăugat că de la 5:00 la 8:00 au trecut pe acolo mai multe curse de maxi-taxi fără să se fi consemnat probleme de circulaţie, că Ioan Frunzuc cunoştea drumul în calitatea sa de taximetrist şi că nu avea pusă centura de siguranţă.
„Într-adevăr, nu avea viteză”, a spus totuşi
Aneta Gireadă.
Primăriţa susţine că la evenimentul rutier ar mai fi fost un al treilea martor faţă de cei doi menţionaţi mai sus şi care ar fi observat că atenţia lui Ioan Frunzuc era atrasă de un obiect din maşină, probabil un telefon, astfel explicându-se faptul că nu a mai urmat traseul şoselei. Respectivul, care s-ar fi aflat în spatele taximetristului, conştientizând însă ce presupune calitatea de martor la un accident mortal, cu o mulţime de declaraţii date de la Poliţie şi până la instanţă, ar fi decis să îşi continue drumul.
Un accident de muncă în care nu s-au descoperit urme de frânare sau de derapare
Ioan Frunzuc era angajat la
SC Gaz Auto Internaţional SRL Botoşani, iar evenimentul rutier în care şi-a pierdut viaţa a fost considerat accident rutier de către
Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM). Instituţia a efectuat la rândul său
o anchetă.
„În momentul efectuării cercetărilor, s-a constatat că drumul comunal DC 61 prezintă polei pe unele porţiuni anterioare şi ulterioare zonei în care s-a produs accidentul, doar pe segmentele de drum drept. Procedând la examinarea din punct de vedere criminalistic a suprafeţei carosabile neacoperită de zăpadă, a celei acoperită cu zăpadă, precum şi a zonelor adiacente, la locul producerii accidentului rutier nu s-au descoperit categorii de urme de frânare, derapare sau de altă natură, care să intereseze cercetările”, se arată în raportul semnat de inspectorul
Radu Stroici.
În document se menţionează şi că maşina a penetrat suprafaţa îngheţată a albiei pârâului, în habitaclu pătrunzând apă şi că a fost avariată în proporţie de 70%.
Două şanse de a scăpa transformate în tot atâtea ghinioane teribile
Ultimele clipe din viaţa lui
Ioan Frunzuc n-ar fi fost… ultimele dacă s-ar fi onorat o comandă la Răchiţi sau dacă maşina ar fi intrat în reparaţii. Luni dimineaţă, după ce a preluat automobilul,
Ioan Frunzuc s-a deplasat la dispeceratul firmei, unde administratorul Gheorghe Hogaş i-a adus la cunoştinţă că în prima parte a zilei ar urma să aibă două comenzi: la Răchiţi şi Stânceşti. Taximetristul şi-a anunţat însă patronul că prima solicitare nu o va onora pentru că traseul spre Răchiţi este acoperit cu polei, iar la întoarcere, din cauza rampei foarte abrupte, exista riscul să nu o poată urca.
Dispeceratul
SC Auto Gass Internaţional SRL funcţionează la aceeaşi adresă cu atelierul de întreţinere şi reparaţii auto a firmei, iar
Ioan Frunzuc a mers şi acolo în vederea remedierii unei defecţiuni tehnice apărută la sistemul de răcire. Mecanicul de la întreţinere avea însă de efectuat alte lucrări urgente şi amânat realizarea intervenţiei, aşa că
Ioan Frunzuc s-a urcat în maşină şi a plecat. În jurul orei 8:40, în timp ce se afla în perioada de aşteptare, a fost sunat pe telefonul mobil de către o persoană cu domiciliul în Stânceşti. Ca urmare, a plecat să onoreze comanda, care s-a dovedit a fi ultima a vieţii sale.
Inspectorii de muncă aplică amenzi de 14.000 de lei firmei de taximetrie, dar evită să se pronunţe asupra cauzelor
Inspectorii de la
ITM Botoşani au constatat că automobilul era echipat cu anvelope de iarnă, dar au aplicat totuşi sancţiuni în valoare de 14.000 de lei
SC Auto Gass Internaţional SRL pentru că, printre altele, unele truse medicale şi extinctoare de pe autovehicule erau expirate, iar în fişa de instruire individuală în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă a lui
Ioan Frunzuc nu era consemnat rezultatul verificării însuşirii cunoştinţelor de la instruirea introductiv generală.
ITM Botoşani a evitat însă să se pronunţe asupra motivelor producerii accidentului.
„Cauza producerii evenimentului de circulaţie în care a decedat numitul Frunzuc Ioan va fi stabilită de către organele abilitate ale Ministerului Administraţiei şi Internelor”, se arată în raportul semnat de
Radu Stroici.
Ori MAI a amendat
Primăria Mihai Eminescu, iar Judecătoria şi Tribunalul Botoşani au admis valabilitatea procesului verbal întocmit de Poliţia Rutieră.
„Soţia şi copiii trăiesc cu speranţa că se poate face ceva”
Tatăl unei băiat, care lucrează în Bistriţa-Năsăud şi a unei fete, aflată la Botoşani,
Ioan Frunzuc a lăsat în urmă şi o soţie îndurerată. Refuză să vorbească despre
evenimentul rutier care i-a marcat viaţa, dar simte că bărbatul său a plecat nedrept de pe această lume. Astăzi, în ultima zi în care mai are posibilitatea să o facă, va contesta prin intermediul avocatului Marian Jurgiu ordonanţa de clasare a cazului. Iar acesta este doar un prim pas.
„Există posibilitatea de a se obţine despăgubiri de la Primăria Mihai Eminescu pentru familia celui decedat. Şansele există pentru că procesul verbal întocmit de Poliţia Rutieră a rămas valabil, deşi a fost contestat. Din momentul în care instanţa s-a pronunţat, soţia şi copiii trăiesc cu speranţa că se poate face ceva”, a afirmat
avocatul Marian Jurgiu.
„Legătura de cauzalitate” care poate duce la despăgubire
Primarul Aneta Gireadă susţine însă că procesul în care a fost contestată amendă aplicată de Poliţia Rutieră s-a pierdut din cauza faptului că recursul a fost înaintat prea târziu.
„Pe 24 decembrie am primit înştiinţarea. Au fost zilele de Crăciun, au fost liberele, avocata nu ştiu unde era plecată şi s-a pierdut în ideea că s-a depus târziu acţiunea”, a explicat
primarul Aneta Gireadă.
Reprezentanţii Parchetului au arătat că familia are dreptul legal de a contesta ordonanţa de clasare a procurorului şi de a iniţia o acţiune civilă prin care să solicite plata unor daune.
„Trebuie să existe o legătură de cauzalitate între starea drumului şi producerea accidentului ca să se reţină o culpă a Primăriei sau a angajaţilor de acolo”, a afirmat
procurorul Nicoleta Arpinte, purtător de cuvânt al Parchetului de pe lângă Judecătoria Botoşani.
Ioan Frunzuc îşi doarme somnul de veci la Cimitirul Pacea… speranţa celor rămaşi în urma sa pe această lume este că, asemenea tinerei rămase fără un braţ din cauza unei bare de protecţie de pe o autostradă, care a fost despăgubită după ani de procese şi pentru tatăl lor se va face cândva dreptate. Chiar dacă el nu va şti niciodată.
Sergiu BĂLĂŞCĂU
ALTE DATE DESPRE ACEST EVENIMENT RUTIER:
Taximetrist ucis de polei sub un cap de pod – FOTO&VIDEO
[[banner]]
CITEŞTE UN CAZ ASEMĂNĂTOR:
Cazul „accident în Mercedes” : Băgat în mormînt, scos vinovat, pus să plătească daune