Ministerul Administraţiei şi Internelor (MAI) a găsit o mulţime de prevederi legale pentru a justifica menţinerea pe funcţia de subprefect a unei persoane care, dacă cel puţin am judeca după cazuri asemănătoare, ar fi trebuit să părăsească postul de aproape două luni. După cum v-am mai informat, Silvana Tudorache a fost învestită pe data de 18 decembrie a anului trecut cu titlu de interimar, iar legislaţia în vigoare prevede că un post de conducere la o instituţie publică poate fi ocupat în aceste condiţii pentru maxim şase luni, ceea ce ar însemna că mandatul i-a expirat în luna iunie.
5 articole de lege pentru menţinerea pe post
Deşi Guvernul nu i-a prelungit mandatul şi nici nu a susţinut concurs, continuă totuşi să ocupe postul şi să ia leafa aferentă.
Botoşăneanul.ro a solicitat MAI să precizeze în baza cărei legi fosta directoare a Spitalului de Copii şi Direcţiei de Sănătate Publică stă în continuare pe funcţie, iar răspunsul oficial al ministerului este unul terifiant. Deşi pare greu de crezut, oficialii de la Bucureşti au găsit totuşi o sumedenie de articole de lege prin care să arate că Silvana Tudorache poate fi subprefect.
Mai exact, MAI invocă art.43 din HG 341/2007 privind intrarea în categoria înalţilor funcţionari publici, managementul carierei şi mobilitatea înalţilor funcţionari publici, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi art.19 alin.(1) lit.a), art.89 şi art.92 din legea nr.188/199 privind statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. În răspuns se mai arată că exercitarea cu caracter temporar a unei funcţii publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici, vacante sau temporar vacante, se realizează în conformitate cu dispoziţiile art.92 alin. din legea nr.188/1999 republicată, cu modificările şi completările ulterioare, introdus prin legea nr. 140/2010 pentru modificarea şi completarea legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 471 din 8 iulie 2010.
”Având în vedere cele menţionate mai sus, concluzionăm că exercitarea funcţiei de subprefect al judeţului Botoşani de către persoana în cauză se realizează în conformitate cu reglementările legale în vigoare referitoare la numirea şi exercitarea cu caracter temporar a unei funcţii din categoria înalţilor funcţionari publici”, se arată în
răspunsul semnat de comisarul Ion Aurel de la Direcţia Generală pentru Relaţiile cu Instituţiile Prefectului.
La Paul Popa şi Daniel Moruzi nu s-a mai găsit nici un articol să stea pe post
În aceste condiţii se poate deduce practic că orice persoană care ocupă „cu caracter temporar”, aşa cum se menţionează chiar în HG în care Silvana Tudorache a fost numită, un astfel de post, poate liniştit să îl ocupe la nesfârşit. Interesant este că Silvana Tudorache se bucură de un tratament aparte faţă de predecesorii în funcţie. Astfel, MAI a găsit o mulţime de acte normative prin care să arate că ea poate fi subprefect, cu toate că în urmă cu mai puţin de doi ani un alt subprefect de Botoşani, Paul Popa, a fost nevoit să se întoarcă la vechiul loc de muncă după şase luni tocmai pentru că Guvernul nu i-a prelungit mandatul de interimar şi nici nu a dat concurs. Diferenţa este însă una politică. Tudorache este susţinută de UNPR, partid aflat la putere, pe când Popa era sprijinit atunci de PSD, formaţiune care tocmai trecea în opoziţie. De asemenea, anul trecut, pentru a putea ocupa în continuare postul după ce au trecut şase luni, Daniel Moruzi a primit o prelungire a mandatului. De menţionat este şi cazul directorului de la APIA Ion Constantin care luna trecută şi-a pierdut postul tocmai pentru că i–a expirat mandatul, nu i-a fost prelungit şi nici nu a dat concurs. Aici se poate invoca totuşi că şeful APIA nu ocupa un post aferent înalţilor funcţionari publici.