Dorința generală a locuitorilor municipiului reședință de județ împărtășită asiduu în mediile online este pe cale să devină realitate. În mod cert și într-un viitor nu foarte îndepărtat dispar tramvaiele de pe străzile orașului, și odată cu ele toate riscurile la care erau supuși participanții în trafic, călătorii și vatmanii deopotrivă.
La începutul săptămânii, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) a avut loc licitația pentru achiziție de autobuze Euro 6, care să circule în oraș până la finalizarea marelui proiect de 32 de milioane de euro accesat de Primărie, finanțat prin Programul Operațional Regional și menit să aducă la standarde ridicate transportul public de la Botoșani.
Procedura de achiziție este un leasing operațional valabil pentru o perioadă de 5 ani de zile, interval în care călătorii botoșăneni vor folosi autobuze noi pentru traseele din oraș. Ulterior, când vor fi deja achiziționate noile tramvaie, autobuzele urmează să fie predate băncii.
Revenind la licitația care a avut loc, s-au arătat interesate de livrarea micii flote, șase furnizori. Au depus oferte doi dintre ei, iar cea completă a fost din partea BCR Fleet Management SRL în calitate de lider de asociație și firma Anadolu Automobil Rom SRL în calitate de partener.
Ambele companii sunt din Turcia în condițiile în care România nu există producători de autobuze.
„Procedura încă nu este finalizată, dacă totul se desfășoară online nu avem încă acces la oferta financiară. Urmează trei zile de clarificări, ei trebuie să trimită la ANI toate cererile din documentele de eligibilitate, după ce primesc de la noi procesele verbale de adjudecare. Totul se face în mediul online. Estimez eu ca săptămâna viitoare să semnăm contractul de finanțare”,
Victor Ivănescu, director general SC Eltrans SA
Conform contractului, maximum 150 de zile este termenul de livrare al autobuzelor însă acestea pot fi aduse și mai repede, în funcție de disponibilitatea furnizorilor care au câștigat licitația și care pot avea autobuze pe stoc.
În total vor fi achiziționate 9 autobuze care vor avea o lungime de 10 metri și o capacitate de 73 de locuri, respectiv 22 pe scaune și restul în picioare. Autobuzele, conform cerințelor actuale vor fi prevăzute cu spații pentru persoanele cu handicap dar și pentru mame cu cărucioare pentru copii.
Autobuzele, cu podea joasă pentru un acces mai facil vor avea un număr de trei uși.
Sunt pregătiți pentru a le șofa actuali vatmani din cadrul societății. Iar dacă sunt persoane care sunt sceptice la această variantă, directorul societății dă asigurări că nu vor fi introduși pe trasee conducători auto începători.
„Oamenii care fac școală de șoferi au permis categoria C, deci nu școlarizăm persoane care nu au minim, permis pentru categoriile B sau C. Cel care are B face 72 de ore de școlarizare, cel care are C sau D1 face numai 40 de ore de școală. Nu există începători”,
Victor Ivănescu, director general SC Eltrans SA
În aceeași ordine de idei, marți, în cadrul unei vizite la Primăria Botoșani, a fost prezent la invitația primarului Cătălin Flutur, pentru semnarea unui contract european de aproape 1 milion de euro, Cezar Grozavu, directorul Biroului Regional pentru Cooperare Transfrontalieră (BRCT) Suceava.
A fost atins și subiectul proiectului privitor la reabilitarea și modernizarea căii de rulare, depoului, stațiilor și achiziției de noi tramvaie.
A subliniat că Uniunea Europeană a finanțat proiecte care vizau aproape exclusiv transportul cu tramvaiul și există orașe dezvoltate din România, cum este Constanța spre exemplu, care deși în trecut au renunțat la acest tip de transport, în prezent doresc să îl reintroducă.
La Botoșani a existat un plan de mobilitate urbană, un studiu făcut de specialiști care a indicat că tramvaiul este cea mai bună variantă pentru municipiu. Însă o cale de rulare modernă cu mijloace de transport noi, vor schimba percepția botoșănenilor asupra tramvaielor.
„Mă bucur că s-a semnat contractul pentru tramvaie pentru că am lucrat în urmă cu câțiva ani la planul de mobilitate urbană la nivelul municipalităților din România, la introducerea conceptului și Botoșani alături de Iași este una dintre puținele municipalități care încă are tramvaiul ca modalitate de transport ecologic și durabil”,
Cezar Grozavu, director BRCT
Aveam posibilitatea legală să accesăm acest proiect pentru altceva decât tramvaiul?
„Aici, aceste nevoi vin în baza unui studiu, acel studiu se numește planul de mobilitate urbană care arată necesarul de mijloace de transport ecologice sau hibrid la nivel de comunitate. Iar acel plan asta a scos în evidență, ponderea pe transport electric. Sunt municipalități din România care și-au pus problema reintroducerii. Tramvaiul la nivel european capătă din nou o valoare foarte importantă”,
Cezar Grozavu, director BRCT
Ghidul european vorbește în principal de transportul cu tramvaiul, iar teoriile cu desființarea acestui tip de transport nu pot fi susținute și din punct de vedere al procedurilor și regulamentelor.
DESCARCÃ APLICATIA BOTOSÃNEANUL PENTRU MOBIL:
Redacția Botoșăneanul
Nov 27, 2024
Tragedie fără margini: A plecat la ceruri directoarea unui liceu din Botoșani
Oana Sava
Nov 27, 2024
Șofer scos din trafic de polițiști și dus direct la spital
Redacția Botoșăneanul
Nov 27, 2024
ACUM: Liderii PSD în fața botoșănenilor, ultima sută de metri până la parlamentare – VIDEO
Redacția Botoșăneanul
Nov 27, 2024
ALERTĂ meteo: Județul Botoșani, sub COD GALBEN
Redacția Botoșăneanul
Nov 27, 2024