Cerut, obținut și... nefolosit. Este pe scurt povestea heliportului de la Botoșani unde teoretic ar fi trebuit să aterizeze deja elicopterul medical care preia cazurile grave cu pacienți botoșăneni. Într-un românism specific sistemului bugetar, este posibil ca acest lucru să se întâmple și în realitate. Dar peste vreo doi ani.
Heliportul modern abia construit la Botoșani a fost pus deja „la conservare”. Iar asta pentru că avizarea și certificarea lui durează pare-se mai mult decât construirea în sine.
Povestea acestui obiectiv a fost de la bun început una tumultuoasă, din cauza amplasamentului pentru care s-a optat. La Iași sau Bacău, de exemplu, heliportul a fost construit pe acoperișurile spitalelor județene. La Botoșani s-a ales un teren ascuns între casele celor care locuiesc în apropiere de sediul Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) din zona Popăuți. Deși s-au luptat din răsputeri pentru a împiedica această investiție, cetățenii din zonă au pierdut.
Consiliul Județean Botoșani anunță printr-un comunicat de presă că a fost finalizată licitația pentru construcția heliportului de la Botoșani.
Termenul de execuție stabilit a fost de patru luni.
A fost semnat ordinul de începere al lucrărilor, într-o efuziune generală în rândul autorităților botoșănene.
„La finalul anului vom avea și un heliport medical modern”, anunța pe atunci Doina Federovici, președintele Consiliului Județean Botoșani. Instituția pe care o conduce nu are neapărat vreun aport în această investiție. Însă Doina Federovici și-a asumat acest obiectiv încă din perioada în care era senator, oferind asigurări că s-a luptat cât a putut pentru construcția heliportului.
Pe aceste considerente a participat și la acțiunea care a avut loc la finele anului trecut prin care s-a început etapa de recepție a heliportului care fusese finalizat, conform contractului.
Atunci, o echipă de la Inspectoratul General de Aviație din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, în prezența reprezentanților proiectantului, a antreprenorilor care au efectuat lucrările, a dirigintelui de șantier, a conducerii CJ și a comandanților ISU Botoșani au bifat finalul lucrărilor la heliport.
Apoi s-a făcut liniște. Luni la rând.
Elicopterul SMURD continuă să fie solicitat la Botoșani pentru a prelua pacienți în stare gravă și pentru a-i transporta la Iași sau București. Aterizează însă tot pe terenul din curtea Unității Militare 01189. Sau la Dorohoi, pe Stadionul 1 Mai.
Pe noul heliport a aterizat o singură dată, undeva prin luna mai.
Am solicitat un răspuns pentru a afla de ce nu este folosit acest heliport direct de la beneficiar, respectiv Inspectoratul General de Aviație (IGAV) din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.
Am primit în termenul legal un răspuns semnat de locotenent Eugen Corneliu Fricosu, purtătorul de cuvânt al acestei instituții.
Ni s-a transmis că după finalizarea procesului de recepție s-a intrat în perioada de evaluare, autorizare și certificare a heliportului de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română, care se va încheia prin realizarea manualului heliportului, în conformitate cu mai multe reglementări stipulate în Codul Aerian.
„Ministerul Apărării Naționale, în calitate de organ de specialitate al administrației publice centrale și de autoritate aeronautică de stat, are competențe în certificarea infrastructurii necesare defășurării activităților aeronautice militare”, se arată în comunicarea transmisă de către IGAV.
Același minister certifică și infrastructura aeronautică de stat, în conformitate cu prevederile europene și naționale.
„Administratorul aerodromului sau al instituției care are în administrare un aerodrom nou este obligat ca, în termen de 90 de zile de la recepția la terminarea lucrărilor, finalizată cu admiterea acesteia, să inițieze procesul de certificare. Totodată, precizăm faptul că, în cadrul art. 13 din actul normativ menționat anterior, este stipulat faptul că procedura de certificare este inițiată prin înregistrarea la Autoritatea Aeronautică Militară Națională a cererii-tip. Astfel, după efectuarea recepției la terminarea lucrărilor, instituția a întreprins demersurile necesare pentru transmiterea cererii de certificare”,
locotenent Eugen Corneliu Fricosu, purtător de cuvânt IGAV
Pentru că potrivit normelor în vigoare, durata procesului de certificare este de maximum 240 de zile, începând cu data depunerii cererii de certificare la sediul autorității. Adică opt luni în care să fie emis documentul de certificare pentru ca heliportul să devină într-adevăr util județului și să-și piardă destinația pur decorativă din prezent.
„Astfel, la momentul emiterii prezentului răspuns, ne regăsim înăuntrul termenului menționat anterior, sens pentru care nu se poate constata o întârziere privind darea în folosință a heliportului. În prezent, Inspectoratul General de Aviație colaborează cu specialiști din cadrul Autorității Aeronautice Militare Naționale în vederea obținerii certificării”,
locotenent Eugen Corneliu Fricosu, purtător de cuvânt IGAV
Heliportul edificat la Botoșani este destinat zborului VFR de zi și de noapte pentru îndeplinirea misiunilor specifice Inspectoratului General de Aviație și ale unitătilor subordonate.
Heliportul este operațional în vederea desfășurării, în situații de urgențe medicale, de misiuni cu ajutorul elicopterului EC-135 destinat Punctului de Operare Aeromedical lași, precum și altor elicoptere care vor executa acest tip de misiuni ce vor fi efectuate cu aeronavele aflate în dotarea instituției și unităților subordonate.
La Botoșani, pentru operaționalizarea acestuia a fost întocmită o organigramă specifică, compusă din patru persoane care își vor desfășura activitatea pe amplasamentul investiției, în ture operative.
De asemenea, recrutarea personalului operațional care urmează să deservească heliportul se va efectua în considerarea atribuțiilor impuse de reglementările Autorității Aeronautice Militare Naționale privind condițiile de certificare.
Heliportul de la Botoșani a costat aproximativ 1,5 milioane de lei.
A fost realizat cu fonduri europene prin intermediul Programului Operațional Comun 2014-2020 România - Republica Moldova, într-un proiect în care s-au realizat șapte heliporturi în România și Republica Moldova.
În România, heliporturile sunt prevăzute pentru municipiile Botoșani, Iași și Galați, iar în Republica Moldova pentru Chișinău – două și câte unul la Bălți și Cahul.
(P) Tot ce trebuie să știi despre centralele termice pe lemne - avantaje, alegere, beneficii
Redacția Botoșăneanul
Oct 29, 2024
(P) Strategii de marketing personal pentru modelele de videochat
Redacția Botoșăneanul
Oct 29, 2024
Laborator de la „Mavromati” lovit de ghinion, concurs ratat pentru încă un post
Oana Sava
Oct 29, 2024
Redacția Botoșăneanul
Oct 29, 2024