Îţi tragi maşina pe un loc nepermis, ţi se blochează sau ţi se ridică autoturismul fiindcă nu aveai voie să îl laşi acolo. Există o hotărîre a Consiliului Local care prevede asta, ai încălcat-o şi trebuie să plăteşti. În rezumat, cam asta se întîmplă cu automobilele parcate în afara spaţiilor admise de municipalitate. Dar dacă nu ai loc unde să parchezi, dacă maşinile nu sunt mai multe, ci considerabil, semnificativ, uriaş mai multe decît locurile de parcare? În afacerea Primăria Botoşani – Hi Speed Recovery totul se reduce pînă la urmă la o matematică pură. Este un calcul simplu în urma căruia şoferii ajung să alimenteze cu miliarde de lei vechi conturile HSR şi ale municipalităţii.
25.000 de maşini în municipiul Botoşani…
54.126 de maşini, nici una mai mult, nici una mai puţin existau în judeţul Botoşani la data de 11 octombrie. Aproape jumătate dintre acestea, în jur de 25.000 mai exact, provin din municipiul reşedinţă. Majoritatea sunt autoturisme, la o mare distanţă situîndu-se autoutilitarele, remorcile şi automobilele mixte. Parcul auto botoşănean este într-o continuă creştere.
De la revoluţie încoace doar în urmă cu patru ani el a cunoscut un regres, însă acesta a fost mai mult unul teoretic deoarece atunci a intrat în vigoare legea 126/2006 prin care maşinile cu numere vechi, de tipul 1 BT, 2 BT, 31 BT şi toate cele care nu îşi preschimbaseră certificatele de înamtriculare au fost radiate. Potrivit datelor centralizate de Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (SPCRPCÎV) în primele nouă luni ale acestui an s-au emis peste 20.000 de decizii de radiere, transcriere, autorizare, etc., din care aproape o treime au fost operaţiuni din prima categorie, iar marea parte a actelor eliberate au vizat maşini second-hand. Totuşi, au intrat în Botoşani şi un număr important de automobile, care s-au adăugat astfel celor deja existente.
„Practic, parcul auto a crescut cu 3.000 – 4.000 de autovehicule. Nu este o creştere mare”, ne-a declarat c
omisarul şef Dănuţ Ciubotaru, şef SPCRPCÎV. Anul trecut parcul auto botoşănean a crescut cu circa 6.000 de maşini.
…Şi doar 5.000 – 6.000 locuri de parcare
Aşadar,
numai în ultimul an şi nouă luni, numărul maşinilor de la Botoşani a crescut cu circa 10.000 de exemplare. Cîte locuri de parcare s-au creat însă în această perioadă? Puţine, mult mai puţine. Potrivit datelor furnizate de reprezentanţii municipalităţii,
anul precedent s-au amenajat 2.200 locuri de parcare, iar anul acesta altele 1.298, ceea ce înseamnă un total de 3.498 spaţii, adică aproximativ o treime faţă de numărul locurilor de parcare nou create. Coincidenţă, tot de la începutul anului 2009 şi-a început şi HSR activitatea la Botoşani.
Şi a făcut-o într-un mediu cît se poate de propice, în care numărul maşinilor creşte considerabil peste cel al locurilor de parcare. Situaţia din ultimii doi ani se adaugă celei deja moştenite şi care favorizează şi mai mult HSR în dauna şoferilor. Anul trecut erau concesionate peste 5.000 locuri de parcare.
Patru maşini la un loc de parcare
Chiar dacă se adaugă şi cele nou amenajate în acest an, precum şi cele în jur de 300 – 350 existente în parcările cu plată, raportul maşini/spaţii de parcare este în continuare unul net defavorabil posesorilor de automobile. În medie, unui loc de parcare îi revin patru maşini. Cu alte cuvinte, oricît ar încerca şoferii să fie corecţi tot nu ar avea cum deoarece matematic este imposibil să încapă toate maşinile în locurile de parcare. Şefii Primăriei sunt însă de altă părere.
„Noi ne-am apucat să facem un recensămînt al locurilor de parcare, dar nu l-am mai finalizat, însă s-ar părea că sunt destule. Nu prea se mai plîng oamenii”, a afirmat
viceprimarul Florin Ghiorghiţă. Acesta susţine că, în realitate, numărul locurilor de parcare este mai mare întrucît de-a lungul unor străzi, precum Calea Naţională, între blocuri, pe alei şi pe unele trotuare, conducătorii auto îşi pot lăsa maşinile legal, fără ca HSR să le ridice ori blocheze.
Sute de amenzi, peste 1.600 de maşini blocate sau ridicate
Raportul locuri de parcare puţine/maşini multe se ilustrează minunat în statisticile Poliţiei Comunitare. Î
n perioada ianuarie – septembrie a acestui an s-au aplicat 645 de amenzi şoferilor care au parcat în locuri nepermise. În cazul altor 971 s-au dat avertismente. Şi unii şi ceilalţi au fost însă pedepsiţi şi cu blocarea sau ridicarea maşinii, ceea ce înseamnă că
numai în primele nouă luni din acest an Hi Speed Recovery a avut 1.616 clienţi. Motivele pentru care s-au aplicat amenzile vin în sprijinul ipotezei că lipsa locurilor de parcare este explicaţia reală pentru ridicarea/blocarea unei mari părţi a automobilelor. Conform reprezentanţilor Poliţiei Comunitare, cele mai des întîlnite abateri sunt parcarea pe trotuar, pe spaţii verzi, pe locurile concesionate, pe locurile rezervate persoanelor cu handicap şi neplata tichetului la parcomat. Cu alte cuvinte, doar în ultimul caz omul a avut cu siguranţă la dispoziţie un loc de parcare, în rest este cît se poate de posibil ca şoferul să fi fost constrîns să îşi lase maşina în spaţii nepermise.
„Măsurile care se iau depind de gravitatea faptei şi de atitudinea contravenientului. Dacă vezi că omul recunoaşte că a greşit şi nu doreşte să cadă şi a doua oară în greşeală… Sunt şi şoferi care vin din alte localităţi şi care nu cunosc hotărîrea Consiliului Local 261/2009 (cea cu ridicatul maşinilor – n.r.) şi nu poţi să fii absurd”, ne-a explicat
Bianca Albu, purtătorul de cuvînt al Poliţiei Comunitare, modul de aplicare a sancţiunilor.
O afacere de 50 de miliarde
În aceste condiţii „hinghereala” maşinilor este o afacere de toţi banii.
Numai amenzile aplicate şoferilor botoşăneni pentru lăsatul maşinilor în spaţii nepermise se ridică în primele nouă luni ale anului la 192.250 de lei, adică aproape două miliarde de lei vechi.
Toţi şoferii avertizaţi sau sancţionaţi băneşte s-au ales însă cu blocarea sau ridicarea automobilelor. Ţinînd cont de tarifele practicate de HSR ar însemna, dacă procentul ridicărilor este egal cu cel al blocărilor, încasări de circa 300.000 de lei. În realitate însă ele sunt probabil mai mari deoarece ridicările, care sunt de cinci ori mai scumpe decît blocările, par a fi tot mai multe. Există şi explicaţii pentru asta.
„În unele cazuri măsura blocării este ineficientă. De exemplu, dacă este un loc de parcare concesionat, nu îl ajuţi cu nimic pe om dacă îi blochezi maşina. El vrea să îi descongestionezi locul de parcare”, ne-a mai spus
Bianca Albu. Toate acestea se adaugă încasărilor grase din primul an de activitate al HSR. Astfel,
în 2009 agenţii comunitari au aplicat 3.581 de amenzi în valoare totală de 495.135 de lei. Totodată,
Hi Speed Recovery a avut anul precedent, în condiţiile în care nu a derulat activitate în domeniu chiar de la 1 ianuarie, o cifră de afaceri de 1.408.661 de lei, adică peste 14 miliarde de lei vechi, un profit brut de 31.536 de lei şi unul net de 19.547 de lei. Dar ăştia nu sunt toţi banii storşi de la posesorii de automobile.
Anul trecut municipalitatea a încasat din concesionarea locurilor de parcare 1,1 milioane de lei, iar în acest an, în ciuda crizei economice, s-a ajuns la 1,6 milioane de lei. Trăgînd linie, reiese că numai într-un an şi nouă luni, pe filiera Primărie – Poliţia Comunitară – Hi Speed Recovery,
şoferii au fost storşi de de circa 5 milioane de lei, adică 50 de miliarde de lei vechi sau, dacă vreţi, 1,25 milioane de euro.
Renunţarea la HSR, o promisiune neonorată de aproape cinci luni
Bineînţeles că toate aceste lucruri nu ar fi fost posibile dacă şefii Primăriei Botoşani s-ar fi împotrivit.
Dar tocmai Executivul Primăriei a fost cel care a conceput şi introdus în Consiliul Local celebra deja HCL 261/2009 care a lansat veritabila vînătoare a maşinilor din Botoşani. După cum v-am mai informat şi într-o precedentă
„Ancheta Săptămînii” ,
HSR s-a înfiinţat abia la sfîrşitul lui 2008 şi la începutul lui 2009 deja ridica, fără licitaţie, maşini, contractul de după licitaţie s-a încheiat abia la jumătatea lui aprilie, iar în aceeaşi zi s-a semnat deja un act adiţional prin care firmei i s-au dat în administrare cîteva parcări. Contractul a fost semnat de primarul Cătălin Flutur şi directorul economic Valerian Sănduc, respectiv de Iulian Juncănaru, care la 28 de ani era deja în acte administrator al unei firme care tot în acte, îşi are sediul la el acasă. Pe 31 mai 2010 edilul şef anunţa intenţia de suspendare pe o perioadă de măcar jumătate de an a contractului cu HSR. Bineînţeles că acest lucru nu s-a mai întîmplat.
Sergiu BĂLĂŞCĂU