Vehiculul va putea fi valorificat prin vânzare în condițiile legii sau predat unei unități de colectare și valorificare a deșeurilor.
Un nou proiect de lege depus la Senat ar putea permite statului român să ridice și să vândă mașinile abandonate. Pentru a modifica legea 421/2002, acest proiect ar trebui să primească aprobarea Camerei Deputaților după ce trece de Senatul României.
Prima schimbare propusă de proiectul depus în procedură de urgență la Senat va scurta de la un an la șase luni perioada în care vehiculele abandonate pot să rămână în parcările publice. În același timp, mașinile înmatriculate în alte țări vor fi considerate ”vehicule fără stăpân”.
Din punct de vedere legal, noul proiect de lege definește drept vehicul fără stăpân orice categorie de vehicul care nu are plăcuță de înmatriculare sau marcaje oficiale, sau orice vehicul înmatriculat în străinătate care staționează pe domeniul public sau privat al statului sau al unităților administrativ - teritoriale de cel puțin șase luni și care prezintă indicii temeinice că nu corespunde circulației pe drumurile publice, scrie auto-bild.ro.
În prezent, un vehicul fără stăpân poate fi staționat pe domeniul public cel puțin un an până să fie vizat de rigorile legii. Noul proiect propus de șapte deputați USR va introduce și obligația proprietarului de a demonstra că este la zi cu taxele auto, eventualele amenzi și că are Inspecția Tehnică Periodică valabilă în termen de cinci zile de la primirea somației.
Nu doar proprietarii de vehicule vor avea obligații în urma acestui proiect de lege, ci și autoritățile, care vor fi obligate să înmâneze proprietarului somația privind vehiculul său abandonat. În cazul în care înmânarea somației nu va fi posibilă, autoritățile vor fi nevoite să afișeze la adresa de domiciliu a proprietarului somația respectivă. Această prevedere a fost gândită pentru situațiile în care scrisoarea recomandată nu ajunge la proprietar și pentru cazurile în care proprietarul nu mai locuiește la adresa din documentele vehiculului.
Statul ar putea să vândă mașinile abandonate sau să le caseze
În cazul proprietarilor care primesc o somație de acest tip, proiectul prevede amenzi cuprinse între 1.000 și 2.000 de lei dacă nu ridică vehiculul de pe domeniul public sau privat al statului sau al unității administrativ-teritoriale de pe care a fost găsit în termen de cinci zile. În eventualitatea în care trec zece zile de la comunicarea somației fără ca proprietarul să facă dovada plății taxelor și a impozitelor la zi, autoritățile vor deveni proprietarii vehiculului. Apoi, vehiculul va putea fi valorificat prin vânzare în condițiile legii sau predat unei unități de colectare și valorificare a deșeurilor.
Evident, toate cele de mai sus sunt posibile doar dacă este cunoscut proprietarul vehiculului abandonat, însă acest lucru nu se poate aplica pentru vehiculele înmatriculate în alte țări. Pentru acestea, proiectul prevede trecerea respectivelor autovehicule în categoria vehiculelor fără stăpân, existând riscul ridicării acestora în cazul în care staționează cel puțin șase luni într-o parcare publică sau privată și dacă prezintă indicii clare că nu este într-o stare corespunzătoare circulației pe drumurile publice din România.
În această situație, autoritățile ar urma să întocmească un proces verbal de constatare al faptului că există indicii certe că vehiculul este abandonat pe domeniul public și că este ”fără stăpân”, iar de acolo vehiculul în cauză ar urma să fie ridicat și transportat într-un loc special amenajat pentru depozitare. Din momentul ridicării, deținătorul respectivului vehicul ar avea încă cinci zile să demonstreze dreptul de proprietate al vehiculului înmatriculat în alt stat și să îl ridice de la facilitatea de depozitare. Cel mai probabil, aceste vehicule nu vor fi valorificate prin vânzare în cazul în care autoritățile le-ar ridica, ci vor ajunge direct la o unitate autorizată de colectare și valorificare a deșeurilor.
DESCARCĂ APLICATIA BOTOSĂNEANUL PENTRU MOBIL:
Liviu Ciobotariu mai vrea cinci jucători pentru a depăși criza de la FC Botoșani
Redacția Botoșăneanul
Nov 05, 2024
Cătălin Silegeanu, prim-vicepreședinte AUR Botoșani, promite schimbări reale pentru județ
Redacția Botoșăneanul
Nov 05, 2024