Spala, dar mai ales conduc masini de zeci de mii de euro. Este vorba de sefii unor unitati de stat care au la dispozitie autoturisme achizitionate pe bani grei si la care majoritatea salariatilor din Botosani pot doar sa viseze.
Parcul auto al institutiilor botosanene s-a imbogatit semnificativ in precedenta legislatura, iar in unele cazuri automobilele au fost cumparate in plina criza financiara.
[pro-player type='video']http://www.youtube.com/watch?v=3cOqzVS1tuc
Elocvent este ce s-a intimplat la
Directia Silvica. Anul trecut institutia a cumparat nici mai mult nici mai putin de
sapte automobile de teren
Mitsubishi L 200, model pentru care s-a platit
18.900 de euro. Masinile au fost preluate in sistem leasing, iar banii au fost asigurati din fondul de investitii al institutiei si din bani primiti de la Regia Nationala a Padurilor. Interesant este faptul ca achizitia propriu-zisa a avut loc in luna decembrie a anului trecut, adica la o data la care seful de atunci al directiei stia ca are zilele numarate in fruntea institutiei deoarece era liberal, iar PNL tocmai intra in opozitie.
De altfel, actualul director al institutiei spune ca nu stie prea multe lucruri despre aceasta achizitie.
Gabriel Amitrului, director Directia Silvica :
« Din cite stiu eu, pentru Mitsubishi achizitia s-a facut la nivel de Directia Silvica Botosani. Eu am preluat, deci nu cunosc … Din cite stiu eu, la ora actuala Directia Silvica a achizitionat sapte Mitsubishi in 2008, in decembrue. Nu am vazut contractul pina acum, din informatiile pe care le am s-a platit in jur de 18.000 de euro, dar repet, asta din informatiile pe care le-am preluiat de la colegul, nu am vazut contractul »
Fiecarui ocol silvic din judet i-a revenit un model de Mitsubishi, iar cel de al saptelea a ramas la dispozitia Directiei Silvice.
Fostul silvicultor sef al judetului sustine ca achizitia a fost facuta abia la sfirsitul anului intrucit initial ea a trebuit sa fie realizata de Regia Nationala a Padurilor. Aceasta insa, pentru a evita problemele legate de contestarea licitatiilor, ar fi delegat operatiunea directiilor judetene. Astfel, licitatia s-a organizat la Botosani si a fost cistigata de Casa Auto Iasi. Fostul director spune insa ca nu s-a ocupat direct de procedurile de cumparare.
Mihai Axinte, fost director Directia Silvica :
« Nu, nu eu, este o comisie, nu eu ca director, este o comisie. Este director economic, responsabilul de la mecanizare, cel de la achizitii publice, deci nu eu in mod direct, am aprobat doar ceea ce au facut ei. Urma sa se faca licitatia la Bucuresti. Cind au vazut ca firma aceea Ager, cea cu 70.000 de euro Logan-ul ii contesta procedura le regie ne-a dat in 2008 latitudinea sa facem noi aceasta licitatie la nivel de directie silvica. Noi am fi vrut Toyota pina la urma, dar s-a nimerit Mitsubishi. Achizita s-a desfasurat in lunile noiembrie si decembrie pentru ca atunci am avut bani »
Toate aceste masini au fost cumparate in conditiile in care unitatea avea deja un automobil de teren Toyota, o Nubira, un Cielo si mai multe ARO si Dacia.
Coincidenta sau poate nu, mai multe institutii din Botosani si-au cumparat in precedenta legislatura acelasi model de Mitsubishi. Asadar, la rindul sau,
Inspectoratul Judetean in Constructii are in dotare un
Mitsubishi L 200.
Ioan Ciobanu, inspector sef IJC :
“Avem o masina de teren pentru aparatura cu care ne deplasam la laboratoare, un Mitsubinshi »
Seful unitatii sustine insa ca nu prea are amanunte despre licitatie si nici despre pretul platit intrucit de achizitie s-ar fi ocupat forurile superioare de la Bucuresti. Si iarasi coincidenta, automobilul a fost cumparat tot de la Casa Auto Iasi.
Ioan Ciobanu, inspector sef IJC :
“Bucurestiul, acolo se fac achizitiile, acolo se fac licitatiile. Noi la judete … ne-au chemat, am trimis soferul si ne-au trimis masina respectiva. N-as putea sa va spun cit a costat masina respectiva. Cit poate sa coste un Mitsubishi ? Nu stiu … 20 – 30.000 de euro … nu stiu, n-as putea sa va spun. Se poate afla, intram intr-un catalog sa vedem cit costa o masina de teren Mitsubishi »
O noua institutie, aceeasi poveste ...
Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara are un Logan, o Skoda Octavia si
doua ...
Mitsubishi L 200. Ca si conducerea Inspectoratului Judetean in Constructii si cea de aici sustine ca nu s-a ocupat de achizitie.
Dumitru Istrate, director OCPI :
« Licitatia s-a tinut la nivelul agentiei nationale. Nu avem idee despre preturile care s-au oferit. Logan-ul transporta o parte din personalul la biroul din Dorohoi, celelalte masini sint la dispozitia amgajatilor oficiului si le folosim atunci cind este cazul »
Reprezentantul Guvernului in teritoriu nu isi explica cum au ajuns mai multe institutii din Botosani sa cumpere in aceeasi legislatura acelasi model de automobil.
Cristian Roman, prefect :
« N-as sti eu sa va dau un raspuns cu atit mai mult cu cit anul trecut eram lucrator in Ministerul de Interne, nu in judetul Botosani. Bine ar fi sa-i intrebati pe cei care sint ordonatori de credite in acest sens. Ce pot eu sa va spun este ca la Institutia Prefectului eu am adus doua Dacia Logan in ultima perioada »
Atractia sefilor unitatilor de stat spre masinile de teren se resimte si in agricultura. Pe linga noua autoturisme Logan, Agentia de Plati si Interventie in Agricultura (
APIA) are in parcul auto si
patru Hyundai Tucson. Unitatea are 119 angajati in tot judetul, inclusiv cei care se ocupa de cota de lapte, ceea ce inseamna ca, in medie, o masina deserveste 10 angajati. Seful demisionar al unitatii sustine insa ca masinile sint totusi putine si ca ar trebui modele si mai puternice.
Viorel Epuras, director demisionar APIA :
“Doua autoturisme Logan au fost achizitionate in anul 2006, iar restul, spate Logan si patru Tucson in anul 2007. In anul 2007 nu aveam personalitate juridica si achizitiile s-au facut de catre APIA central si au fost transferate la noi dupa ce s-au constituit centrele judetene. Nu stim cit s-a platit, nu stim cit costa, de unde le-au cumparat, nu am nici o informatie de genul asta. Toate aceste date sint la APIA central »
Dar achizitia unor masini scumpe nu este doar apanajul unor institutii care au justificarea ca banii ar proveni din fonduri proprii.
SC Termica SA, societate cu datorii de milioane de euro, a incheiat un contract de leasing pentru un
Volkswagen Passat, ultimul model, la pret de
17.000 euro. Asta intrucit modelul Bora din aceeasi gama ajunsese la 500.000 de kilometri
Ion Diaconu, director general SC Termica SA
« Toate planurile de achizitie le-am dsicutat inclusive in AGA si achizitionarea unui autoturism care sa deserveasca in special
administratia am facut-o inca de acum doi ani de zile. In schimb, n-am avut bani. Sint proceduri legale. In functie de valoarea achzitiei am procedat la … nu mai stiu … in cazul ulimei achizitii probabil a fost licitatie”
Carburant de miliarde
Masini scumpe, consum de carburant pe masura, cam asta e reteta parcului auto la unitatile de stat.
Directia Silvica aloca
lunar fiecarui
automobil de teren
600 de
lei, adica 6 milioane de lei vechi pentru cheltuielile cu benzina sau motorina. Cum institutia are 10 astfel de masini inseamna ca in fiecare luna 6.000 de lei se duc numai pe achizitionarea carburanului. Directia mai are insa si patru autoturisme, care la rindul lor au cota de benzina, de unde rezulta ca s-ar ajunge la crica
100.000 de lei/an, adica in jur de un miliard de lei vechi.
Si mai mari sint cheltuielile de acest tip la Agentia de Plati si Interventie in Agricultura
(APIA). Unitatea are 13
automobile, iar fiecaruia ii revine lunar o cota de
600 litri de carburant. La un pret mediu de 3,5 lei/litru rezulta ca intr-o luna s-ar cheltui 27.300 de lei numai cu benzina si motorina. Astfel, se ajunge la aproape
330.000 de lei/an, adica peste 3 miliarde de lei vechi. Seful APIA sustine insa ca se cheltuie mai putin, maxim jumatate din cota alocata si ca masinile sint mai mult decit necesare.
La Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara
(OCPI) cota este ceva mai redusa, de
400 litri/masina. Cum unitatea are patru automobile inseamna ca lunar se consuma in jur de 1.600 litri de carburant si se cheltuie 5.600 de lei, adica in jur de
67.000 lei/an.
Dotări standard noul Mitsubishi L200 Club Cab Invite
- Inchidere centralizata a usilor cu telecomanda
- Aer conditionat manual
- Geamuri fata actionate electric cu functie de protectie la inchidere
- Sistem de franare cu ABS si EBD
- Diferential spate blocabil cu comanda din bord
- Aparatoare de noroi pentru rotile fata si spate
- Kit pregatire sistem audio (2 incinte acustice, antena exterioara, cabluri de legatura)
- Faruri reglabile pe inaltime din interior
- Tapiterie din material textil
- Volan si scaun sofer reglabile pe inaltime
- Lampa de ceata spate pe partea soferului
- Lampa stop suplimentara pe usa benei
- Jante din otel de 16” cu anvelope 205/80R16
- Airbag-uri frontale pentru sofer si pasager (cu deselectare)
- Priza suplimentara pentru accesorii in consola centrala
- Ceas digital si lampa de interior in plafon
- Cutie utilitara in bord
- Oglinzi laterale in culoarea negra, reglabile manual
- Turometru si kilometraj electronic
- Imobilizator electronic al motorului
- Servodirectie
Investigatie realizata in aprilie 2009