Consilierii locali de la Botoșani au fost convocați într-o ședință extraordinară cu mai multe puncte de dezbatere aflate pe ordinea de zi. Ședința programată pentru 10 februarie 2023, de la ora 10:00 va fi desfășurată în sistem online.
Probabil că punctul care va suscita cele mai multe discuții din partea aleșilor locali este cel privitor la rezilierea contractelor de finanțare europeană pentru modernizarea infrastructurii pentru tramvai, respectiv traseul 101 și traseul 102, precum și achiziția efectivă de material rulant, adică 8 mijloace de transport în comun.
Mai exact vorbim de:
Contract de finanțare pentru proiectul „transport durabil în municipiul Botoșani prin reabilitarea, modernizarea și extinderea transportului public local de călători cu tramvaiul – reabilitare cale rulare traseu 101
Contract de finanțare pentru proiectul „transport durabil în municipiul Botoșani prin reabilitarea, modernizarea și extinderea transportului public local de călători cu tramvaiul – reabilitare cale rulare traseu 102
Revocarea ordinelor de finanțare pentru „achiziție mijloace de transport public – tramvaie cu lungime de 18 metri”.
În cazul primelor două programe, Primăria municipiului Botoșani a organizat trei licitații pentru atribuirea lucrărilor prin care se reabilita calea de rulare pe cele două linii. Termenul final de execuție a lucrărilor era stabilit, conform contractului de finanțare pentru data de 31 decembrie 2023.
Niciun constructor nu a fost interesat să depună oferte pentru realizarea acestor investiții, în cele trei sesiuni de licitații, deși au existat inclusiv negocieri directe între firme și Primărie. Într-un final a fost luată decizia renunțării la aceste proiecte și introducerea de autobuze ca mijloace de transport public cu călătorii în municipiul Botoșani.
Valoarea celor două proiecte a fost de 91,4 milioane de lei, respectiv 91,2 milioane de lei.
Pentru achiziția tramvaielor noi, licitația a fost organizată în sistem centralizat de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) pentru orașele Botoșani, Brăila, Galați și Ploiești, cu un total de 49 de bucăți.
La licitație a fost desemnat un câștigător, însă la etapa de contestații, compania de pe locul 2 din Polonia a obținut ulterior câștig de cauză. Între timp însă s-a scurs mai bine de un an și astfel firma poloneză nu mai are timpul necesar pentru onorarea contractului. Și nici nu se mai încadrează în sumele inițiale prevăzute în contract.
„În perioada ianuarie 2021 – decembrie 2022 au avut loc numeroase circumstanțe imprevizibile, pe care nu le-au avut în vedere și nici nu le putea avea în vedere la elaborarea ofertei tehnice și financiare, circumstanțe imprevizibile care au afectat și afectează în continuare în mod substanțial oferta depusă în cadrul procedurii de atribuire. Acestea sunt criza Covid, războiul din Ucraina și creșterea costurilor gazelor și energiei electrice”, se arată în adresa transmisă de Ministerul Dezvoltării.
Ca atare, la acest moment firma poloneză nu mai are nici timpul necesar pentru construcția celor 49 de tramvaie în termen, pe lângă costurile pentru producție care au crescut cu 35%.
Acesta este contextul în care consilierilor locali de la Botoșani li ce cere mâine să voteze pentru renunțarea la cele trei proiecte europene.
Pericol pe șosele: Șofer prins mort de beat la volan
Redacția Botoșăneanul
Nov 17, 2024
Redacția Botoșăneanul
Nov 17, 2024
Botoșănean oprit de polițiști pe Calea Națională: Nereguli descoperite după control
Redacția Botoșăneanul
Nov 17, 2024
6 miliarde de lei: Un nou drum expres în nordul Moldovei
Redacția Botoșăneanul
Nov 17, 2024