Procedura de clasare presupune introducerea unui imobil pe lista monumentelor istorice, în vederea salvării și conservării ulterioare.
„Gara Leorda este inaugurată la 1.11.1871, odată cu linia Verești – Botoșani (44 km, concesionar V. von Ofenheim / Compania Lemberg-Czernowitz-Jassy, care construiește, în aceeași perioadă, și liniile Suceava – Roman și Pașcani – Iași). Linia avea 3 stații noi (Leorda, Bucecea, Botoșani)”, explică în solicitarea ce îi este adresată lui Dănuț Huțu, directorul Direcției de Cultură Botoșani, reprezentanții fundației.
Gările acestei concesiuni fac parte dintr-o serie coerentă tipologic (cea mai veche astfel de serie din Vechiul Regat), într-o arhitectură de tip romantic, cu accente medievalizante și neo-gotice. Această opțiune este justificată de tipologia adoptată de aceeași companie pentru gările deja construite de ea în Galiția, și în special pe linia Lemberg – Cernăuți – Suceava.
Localitatea din Botoșani cu gară și șine dar unde trenul nu a ajuns niciodată
Stațiile intermediare (între care și Leorda) au o aparență mai austeră, în timp ce stațiile terminus sau de ramificație (Suceava Ițcani, Verești, Pașcani, Roman, Botoșani și, în special, Iași) beneficiază de compoziții arhitecturale mai rafinate. O parte dintre aceste gări au fost înlocuite în sec. XX.
Gara Leorda este identică cu gara învecinată de la Bucecea. Leorda este singurul nod feroviar din județul Botoșani, căpătând acest statut odată cu inaugurarea, la 15 decembrie 1888, a liniei Leorda – Dorohoi.
Adresa este semnată de arhitectul Șerban Sturdza, în calitatea sa de președinte al Fundației Pro Patrimonio România care este și specialist atestat de Ministerul Culturii în domeniul protejării monumentelor istorice și arhitectul Toader Popescu, cu aceeași specializare.
Dănuț Huțu a declarat că va da curs solicitării mai ales că este vorba despre întregirea patrimoniului de clădiri cu încărcături istorice: „Suntem în curs, astăzi sau mâine declanșăm procedura de clasare. Imobilul va fi inclus în lista monumentelor istorice, va intra în procedura de clasare, adică va deveni monument istoric”.
Imediat după lansarea solicitării de clasare, specialiștii de la Direcția de Cultură s-au deplasat la Gara Leorda pentru verificarea stării clădirii.
Dănuț Huțu, director Direcția de Cultură Botoșani
„Clădirea acum oricum are niște bani alocați, probabil că o să crească un pic finanțarea. Dar este vorba că se păstrează o gară istorică, aici este un lucru important. Se poate păstra și o gară istorică și se poate și reabilita. Noi am fost și am văzut-o, starea ei nu este nicidecum de autodemolare, sub nicio formă. Într-adevăr, nu s-au făcut intervenții, știți bine cum CFR și-a îngrijit patrimoniul, mai toate gările din România arată pe ici, pe colo...”,
Din rândul gărilor construite de austrieci în starea cea mai avansată de degradare s-ar regăsi Gara de la Ițcani din județul Suceava.
În cazul celei de la Botoșani, într-adevăr timpul și-a lăsat amprenta firească, însă clădirea este în continuare funcțională.
Dănuț Huțu, director Direcția de Cultură Botoșani
„Nu este scoasă închisă în totalitate. Dar gândiți-vă, câți oameni merg cu trenul în momentul de față? Prin electrificarea căii ferate care se va face de la Botoșani, după aceea gara își va recăpăta ușor, ușor... Dacă va fi electrificată, o să fie linie directă și atunci este clar că o să crească toată activitatea și necesitatea ei”,
Circulația feroviară din județul Botoșani la acest moment este la nivel minimal.
De altfel, Căile Ferate Române (CFR) în planurile de modernizare, nu au luat în calcul nicio linie din județul Botoșani.
Comuna din Botoșani care va avea gară nouă de aproape 650.000 de euro
Redacția Botoșăneanul
Mar 24, 2025
Au început simulările la bac: Sute de absenți la prima probă în liceele din Botoșani
Redacția Botoșăneanul
Mar 24, 2025
Idei de cadouri de Paște pentru părinții pasionați de tehnologie
Redacția Botoșăneanul
Mar 24, 2025
Motanul Costică salvat dintr-un castan de pompierii botoșăneni
Redacția Botoșăneanul
Mar 24, 2025
Redacția Botoșăneanul
Mar 24, 2025
Abonează-te pentru a fi la curent cu noutățile