Comisarii din cadrul Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor au demarat acţiunea de verificare a instituţiilor bancare care, conform normativului în vigoare au avut un termen de 90 de zile, pentru a se alinia la cerinţele legislative. Lucru care nu s-a întîmplat şi în realitate, o bancă din Botoşani fiind deja amendată cu 20.000 de lei.
Imediat după expirarea termenului de 90 de zile pentru aplicarea prevederilor legislative, adică după data de 21 septembrie, comisarii de la Protecţia Consumatorilor au trecut la treabă. Au centralizat toate dosarele primite la sediul instituţiei şi care fac referire la unele abuzuri făcute de bănci şi au demarat acţiunea de soluţionare şi implicit intrare în legalitate. Mai ales că, la sediul CJPC nu mai puţin de 200 de sesizări fac obiectul acestei acţiuni. „
Pe data de 22, 23 septembrie am început să centralizăm dosarele care au fost depuse la noi şi am început verificarea la bănci. Avem în momentul de faţă peste 200 de dosare care au venit tot cu aceeaşi problemă. Le-am centralizat pe bănci şi una dintre bănci a şi fost amendată cu 20.000 de lei. Amenda pentru neintrarea în legalitate conform legii se sancţionează cu amenzi contravenţionale de la 10.000 la 100.000 de lei”, a declarat
Alexandru Zarug, comisar şef CJPC. Şeful acestei instituţii a mai afirmat că, odată ce banca în cauză a fost sancţionată, controlul poate însă fi repetat la o dată ulterioară şi în cazul în care se depistează că neregulile nu au fost remediate, sancţiunea poate creşte semnificativ.
Circa 30 de dosare au ajuns deja la instanţă
Alexandru Zarug a mai declarat că, pe linia normativului privind reglementările la
instituţiile bancare, un angajat al Protecţiei Consumatorilor a participat la o instruire care a avut loc la nivel naţional. De asemenea, în cazul în care băncile refuză să remedieze dintre neregulile din contractele încheiate cu beneficiarii, atunci instanţa de judecată va fi cea care va face lumină în aceste dosare. „
În cazul clauzelor abuzive, aceste dosare vor fi înaintate în instanţă pentru protejarea consumatorilor. Juristul nostru le va reprezenta în instanţă şi avem deja circa 20 de dosare depuse. Avem şi avantajul că, noi ca instituţie nu trebuie să plătim taxa de timbru”, a mai spus
Alexandru Zarug. Pînă la această dată, o singură bancă a fost controlată, întrucît comisarii merg în verificare cu un anumit număr de dosare care conţin reclamaţii centralizate pe o singură instituţie bancară. Controlul va continua şi în perioada următoare la toate filialele bancare din Botoşani.