Un transformator care aparţine furnizorului de energie electrică îi face zile fripte unui botoşănean domiciliat în localitatea Hudum, comuna Curteşti. Motivul? Faptul că este amplasat în propria curte de mai bine de două decenii, iar reprezentanţii E.ON nu au întreprins nici un demers pentru a-l muta pe domeniul public. După câţiva ani de petiţii pentru îndreptarea situaţiei, botoşăneanul a primit notificare că va fi debranşat şi asta în condiţiile în care are facturile la energia electrică plătite la zi.
Transformatorul îi stă în curte "provizoriu" de două decenii
Narcis Lupancu povesteşte că a moştenit terenul pe care este amplasat transformatorul în 1990 şi de-a lungul anilor şi-a ridicat o casă unde locuieşte în prezent cu soţia şi fiica sa de 13 ani. Încă de atunci respectivul element a fost amplasat provizoriu şi a avut menirea de a alimenta aproximativ 30 de gospodării. Între timp, casele s-au tot înmulţit, iar agenţii economici şi-au deschis puncte de lucru, dat fiind faptul că localitatea este limitrofă municipiului. Transformatorul a rămas însă neclintit, însă la momentul actual alimentează aproape 140 de case, plus operatorii economici printre care se regăsesc Metaxa sau o staţie PECO.
„A fost pus iniţial provizoriu pentru 30 de case în anul 1990, au fost discuţii că îl mută între timp s-au tot construit case, el acum este subdimensionat, deci nu mai are putere. Noi am tot făcut petiţii şi am primit promisiuni că o să îl mute pe domeniul public, nu s-a făcut nimic”, a povestit
Narcis Lupancu.
„Psihic nu mai rezist presiunilor”
Odată cu împovărarea aparatului de transformare a curentului electric au apărut şi avariile care au dus la „vizite” frecvente ale angajaţilor E.ON în curtea botoşăneanului. Narcis Lupancu susţine că aceştia îi intrau pe proprietate la ore târzii din noapte sau oricând era nevoie de efectuarea unor intervenţii. Inevitabil desele întreruperi ale curentului electric au avut ca rezultat şi certuri cu vecinii care făceau coadă la poarta acestuia, dat fiind faptul că transformatorul se afla în curte. Temându-se pentru siguranţa familiei sale, bărbatul a tot făcut demersuri încă din 2007 pentru a fi mutat aparatul pe domeniul public. „
Acum vreo două luni a explodat, a nu ştiu câta oară, s-au ars consolele. Acum au făcut nişte improvizaţii ca să nu schimbe transformatorul, ne-am certat cu ei, i-am notificat să vedem ce putem face să scăpăm de acest transformator”, a mai spus
botoşăneanul. El este aprobat de un vecin, care recunoaşte că penele de curent în zonă au devenit la ordinea zilei.
„Avem pene de curent mereu, cred că transformatorul acela nu mai corespunde la cerinţele localităţii, cred că ar trebui mărită forţa transformatorului. Am mai sunat la IRE când se întrerupe curentul, vecinii de acolo de lângă el mai des insistă. Asta e problema, localitatea noastră a fost mică la început acum e mai mare de două, trei ori”, a afirmat şi
Constantin Vasilache din Hudum.
Consiliul Local a dat terenul E.ON-ului să mute transformatorul
Mai mult şi autorităţile locale au întreprins măsuri pentru remedierea acestei situaţii şi au aprobat în Consiliul Local un proiect de hotărâre prin care a fost identificată o locaţie pe domeniul public în vederea mutării stâlpului pe care este amplasat respectivul aparat, însă fără folos. „
În Consiliul Local s-a dat o hotărâre prin care ei îşi făceau alt post de transformare. Consiliul Local le-a dat teren să îl mute, din cauza costurilor prea mare domnii de la Renel au încheiat totul”, mai spune
bărbatul. Ca o ironie, la nici 40 de metri de casa unde locuieşte Narcis Lupancu E.ON Moldova are amplasat un punct de lucru unde ar putea fi mutată respectiva instalaţie care este în curtea omului.
Însă E.ON l-a notificat că-l debranşează
După câţiva ani de zile în care botoşăneanul dar şi vecinii săi au trimis către compania de energie electrică o serie de plângeri pentru remedierea problemelor reprezentanţii furnizorului au recurs la o măsură radicală şi l-au notificat pe botoşănean că urmează să fie debranşat de la energia electrică în data de 21 octombrie 2011. Motivul ar fi, culmea, faptul că acesta nu le dă voie angajaţilor de la E.ON să îi intre în propria curte atunci când trebuie să remedieze o avarie. Şi asta în condiţiile în care factura de regularizare a botoşăneanului la două luni de zile depăşeşte câteva sute de euro, ultima fiind în valoare de 1.700 de lei, iar cele lunare ridicându-se la peste 300 de lei. În ciuda faptului că este cu plata la zi, omul va rămâne probabil fără curent electric în prag de iarnă, dat fiind faptul că până şi centrala pe care o foloseşte ca sursă de încălzire este electrică.
„Ei au monopolul, dacă ar fi să mă debranşez de la ei şi să mă branşez la alţii cu mare plăcere, dar ei deţin monopolul, nu am unde să mă branşez. Nu au decât să vină să mă debranşeze şi ne întâlnim în instanţă. Nu mi se pare corect, eu sunt de bună credinţă, am achitat facturile la zi, sunt un consumator care plăteşte foarte mulţi bani, dar dacă sunt tratat aşa cu ameninţări... Întâi au fost verbale ameninţările”, a declarat
Narcis Lupancu.
Botoşăneanul a contactat deja un avocat pentru a acţiona în instanţă furnizorul de electricitate, însă până la finalizarea procesului va rămâne cel mai probabil cu cablul tăiat. De cealaltă parte, reprezentanţii companiei au fost evazivi în privinţa situaţiei sale. „
Situaţia de acolo este în analiză şi răspunsul va fi comunicat persoanei în cauză, este depusă o sesizare în acest sens”, a fost răspunsul dat de
Sorin Munteanu,
purtătorul de cuvânt al companiei.
Gabriela ERDIC