Sute de persoane cu deficienţe de auz din judeţul Botoşani beneficiază doar de un singur interpret care să medieze relaţia acestora cu autorităţile şi instituţiile publice. Reprezentanţii asociaţiei surzilor spun că situaţia este şi mai problematică în mediul rural.
În judeţul Botoşani persoanele cu deficienţe grave de auz sunt condamnate de multe ori la tăcere. Pentru peste 500 de oameni cu probleme auditive serioase, în special surdo-muţi, nu există decât un singur interpret autorizat în limbaj mimico-gestual pentru a-i ajuta să comunice eficienţi cu reprezentanţii instituţiilor. De fapt este şi singurul din tot judeţul. În aceste condiţii, există riscul neînţelegerilor, al izolării sau pur şi simplu al dependeţei.Conform legii 448, articolul 69, autorităţile locale şi instituţiile publice în general au obligaţia de a asigura servicii de interpretare în limbaj mimico-gestual pentru persoanele cu deficienţe de auz. Cu toate acestea în judeţul Botoşani, spune Daniel Hliban, preşedintele Asociţiei Naţionale a Surzilor, filialala Botoşani, la nivelul întregului judeţ nu există decât un singur interpret autorizat pentru câteva sute de persoane cu deficienţe grave de auz, scrie Adevărul
”La nivelul judeţului Botoşani nu este decât un singur interpret autorizat în limbaj mimico-gestual în condiţiile în care noi avem peste 200 de membri înscrişi în asociaţia noastră iar ca numărul de persoane cu deficienţe de auz care avea nevoie de un interpret undeva în jur la 500”,
spune Daniel Hliban.
Există o singură variantă la contractarea unui interpret şi anume achiziţionarea unui soft care presupune totuşi un nivel aneveoios de comunicare între persoana cu deficienţe şi autorităţi.
”Avem o aplicaţie, un soft care încearcă să vină în sprijinul persoanelor cu deficienţe de auz. În sensul în care face o conexiune video între persoana surdă şi reprezentantul unei autorităţi fără a fi necesară prezenţa fizică a unui interpret. Prin intermediul imaginilor persoana surdă comunică mesajul pe care vrea să-l transmită reprezentantului acelei autorităţi. Noi primim mesajul, îl traducem verbal, îl transmitem reprezentanţilor instituţiilor şi invers din limbajul vorbit traducem după aceea prin intermediul imaginilor răspunsul către persoana cu deficienţe de auz.”,
spune Daniel Hliban.
Doar câteva instituţii au asigura acest soft. Majoritatea celor cu deficienţe de auz sunt însă din mediul rural, iar acolo primăriile nu şi-au dat silinţa să respecte legea în acest sens şi să apeleze la o soluţie.
”Avem contracte de colaborare cu Primăria Botoşani, cu DGASPC, cu Spitalul Mavromati, Judecătoria, Poliţia, Penitenciarul. În schimb la nivelul comunelor, unde avem foarte mulţi membrii avem reticenţă din partea autorităţilor locale.”,
adaugă Daniel Hliban.
DESCARCĂ APLICATIA BOTOSĂNEANUL PENTRU MOBIL:
Cutremur la „Apă”, s-a cerut demiterea întregului Consiliu de Administrație – VIDEO
Gabriela Erdic
Nov 19, 2024
O nouă categorie de clienți la Modern Calor: În premieră avem în municipiul Botoșani...
Oana Sava
Nov 19, 2024