Anunţat cu mare pompă, Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii (PNDI) lansat la Botoşani prin Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului dezavantajează clar judeţul faţă de celelalte ale ţării. Deşi inclusiv atunci când a fost prezentă la Botoşani a subliniat faptul că acest judeţ împreună cu Suceava sunt primele din ţară care intră în PNDI şi beneficiază de reabilitări de drumuri judeţene şi comunale, Elena Udrea a uitat să menţioneze un aspect cât se poate de important: Botoşani este judeţul unde se va reabilita cea mai redusă reţea de căi rutiere.
116,5 km pentru Botoşani, dublu pentru alte judeţe
Astfel, în timp ce la Neamţ vor fi reabilitate 183,06 km, la Iaşi 202,9 km, la Călăraşi 199,03 km, la Ialomiţa 294,2 km, la Suceava 231,2 km, la Botoşani sunt incluse în PNDI numai 116,5 km. Datele sunt cele care reies din anunţurile de licitaţiile făcute publice de MDRT.
„Sunt judeţele care au reuşit să trimită cel mai repede documentaţiile şi cel mai bine întocmite în aşa fel încât ele au parcurs toate procedurile necesare. Au fost finalizate evaluările în Consiliul Tehnico-Economic al ministerului şi în Consiliul Interministerial pentru Proiectele de Investiţii care depăşesc 20 de milioane de lei. Urmează ca şi celelalte pachete combinate de câte două judeţe să fie aprobate pe aceleaşi proceduri”, a afirmat ministrul Dezvoltării. În consecinţă, şi valoric Botoşani stă prost, suma totală estimată a lucrărilor fiind de 208,6 milioane de lei aici, faţă de 360,4 milioane de lei la Suceava.
Doi ani constructorii trebuie să lucreze din fonduri proprii
Punerea efectivă în practică a programului poate reprezenta o mare capcană pentru constructori. Astfel, deşi acesta se va desfăşura în perioada 2011-2015, plăţile către constructori vor fi făcute abia din 2013. Până atunci, executantul va trebui să asigure din surse proprii costul lucrărilor. Finanţarea proiectelor se asigură din sume alocate anual, cu aceasta destinaţie din fonduri externe rambursabile şi nerambursabile, de la bugetul de stat, de la bugetele ministerelor de resort, precum şi din alte surse legal constituite. Constructorii vor contracta lucrările şi le vor începe din fonduri proprii sau din împrumuturi bancare garantate de stat. Începând din 2013, autoritatea contractantă va începe să achite contravaloarea acestor lucrări pe măsură ce sunt finalizate. Practic, banii ar urma să fie daţi după alegerile parlamentare din 2012, când nu se ştie dacă actuala putere va mai conduce România, iar firmele nu au garanţii că îşi vor recupera banii. De altfel, preşedintele PSD Victor Ponta a anunţat că, în cazul în care USL va prelua guvernarea, nu se va plăti nici un leu firmelor incluse în acest program.
Licitaţii la pachet
Chiar şi în aceste condiţii accesul companiilor din Botoşani la PNDI din postura de antreprenor general este unul foarte dificil. Licitaţia se organizează simultan pentru proiectare şi execuţie, iar obiectivele vor fi licitate pe pachete. Fiecare pachet va cuprinde doua judeţe grupate pe criterii de vecinătate, adică Botoşani plus Suceava în cazul nostru, în aşa fel încât constructorii să nu fie nevoiţi să deruleze lucrări în zone diferite ale ţării. Criteriul de atribuire al contractului este preţul cel mai scăzut. Clasamentul se va întocmi luând în calcul costul total pentru toate obiectivele din Botoşani şi Suceava. Nu se acceptă subcontractarea în integralitate a lucrărilor. Constructorii interesaţi vor trebui să prezinte cel puţin un contract de proiectare similar încheiat în ultimii 3 ani şi 3 contracte de lucrări similare executate în ultimii 5 ani. Constituie cerinţă minimă de selectare o cifră de afaceri medie globală pe ultimii trei ani (2008, 2009, 2010) de minim 500 milioane lei fără TVA.