Un exemplu de bună practică, spirit civic îmbinat cu un profesionalism fără cusur, fidelitate față de valorile naționale, dar și o cultură solidă a unor avocați care, dincolo de știința meseriei, știu să pună legea în slujba binelui, acolo unde el, binele, este în pericol a fi confiscat sau alterat.
O licitație cu multe semne de întrebare, o reacție în spațiul public și un proces de răsunet. Aceștia sunt termenii care au marcat, în luna august, împlinirea a 140 de ani de la nașterea lui George Enescu.
Atunci, Casa de licitație ”Historic” a stârnit un val de reacții în rândul intelectualilor, anunțând că va pune în vânzare ”piese de o reală valoare precum partitura-manuscris a operei Oedipe, dar și o vioară ce ar fi fost primită de compozitor din partea familiei regale a României, alături de fotografii cu dedicații sau inedite, manuscrise, corespondențe și documente personale”. Prețul de pornire pentru “partitura-manuscris a operei Oedipe” era de 100.000 de euro, la o valoare estimată a fi între 150.000 și 300.000 de euro.
Despre reacția opiniei publice, Botoșăneanul a scris aici: Enescu ”dezarticulat” de o mare Casă de licitații, se solicită intervenția Ministerului de Interne
Reacția imediată a venit de la Muzeul Național ”George Enescu”, care a susținut că întreaga partitură a operei Oedipe se află în patrimoniul muzeului, în timp ce singura vioară Guarneri del Gesu, cunoscută ca fiind una dintre viorile lui George Enescu, a răsunat de ziua compozitorului, la Muzeul Enescu.
Urmare a acestui demers public, demers care a stârnit și o petiție lansată în spațiul public, casa de licitații a intentat proces împotriva Artexim (organizatorul Festivalului Internațional George Enescu), pe motiv că Artexim ”i-ar fi prejudiciat imaginea”.
Concret, Casa de licitație ”Historic” voia să obțină o ordonanță președințială care să oblige Artexim să scoată de pe site-ul propriu fie comunicatul integral emis în data de 20 august, privind sesizarea MAI cu privire la cercetarea autenticității și a provenienței pieselor scoase la licitația din 22 septembrie, prezentate drept „manuscrisul partiturii Oedipe” și vioara care ar fi aparținut lui George Enescu, fie doar punctul 4 din acel text, care făcea trimitere la licitația cu privire la manuscrisele lui Eliade.
Prin implicarea promptă a Casei de avocatură Țuca Zbârcea Asociații, Artexim a câștigat atât procesul, cât și apelul intentate de Casa de Licitații Historic. În ambele procese, Artexim a fost reprezentat pro bono de casa de avocatură, care de altfel este furnizorul de servicii juridice al Festivalului Enescu din 2013.
”Aceasta a fost cea mai atipică activitate de care s-a ocupat echipa Festivalului Enescu în timpul ediției jubiliare din acest an. A fost o activitate care a îngreunat consistent munca unei echipe restrânse și supraîncărcate din cauza dificultății organizării Festivalului Enescu în condiții de pandemie, precum și o premieră în istoria Festivalului Enescu: anterior, Artexim nu a mai fost dat niciodată în judecată, cu atât mai puțin de o companie care a pretins în discursul său public că promovează cultura și patrimoniul cultural”,
Artexim, în comunicatul de presă
Prin intermediul aceluiași comunicat, Artexim explică în amănunt cum ”a fost acționat în judecată de o casă de licitații pentru că a dat publicității un comunicat prin are informa că a sesizat MAI în legătură cu autenticitatea si proveniența unor bunuri”.
Desfășurarea procesului poate fi consultată aici.
Născut în 1969, la Vârfu Câmpului, județul Botoșani, Florentin Țuca a urmat cursurile Liceului Pedagogic din Suceava şi a absolvit, în 1993, Facultatea de Drept a Universităţii din Bucureşti. Şi-a susţinut în 2007 doctoratul în drept cu o teză despre parteneriatul public-privat. A fost timp de trei ani asistent universitar la Facultatea de Drept.
În prezent este avocat coordonator al societăţii Ţuca Zbârcea & Asociaţii, având o experienţă profesională de peste două decenii.
În calitate de consultant/expert, a fost implicat în procese de elaborare a unor proiecte legislative în diverse domenii (privatizări, concesiuni, sectorul bancar etc.). În anul 2012, a fost desemnat „European Managing Partner of the Year" de publicaţia londoneză The Lawyer. Din 2010, este editor colaborator al revistei Dilema Veche şi al platformei Contributors.ro, publicând articole de interes pentru societatea civilă. A participat în calitate de lector la diverse conferinţe organizate de instituţii private. Începând din 2013 organizează în cadrul casei de avocatură Ţuca Zbârcea & Asociaţii o serie de conferinţe având ca invitaţi nume marcante ale culturii româneşti.
A publicat până în prezent ”Gâlceava cu juristul din mine” și ”Adevărul în căutare de minister”, cea din urmă lansată și la Botoșani, în cursul acestui an, despre care Botoșăneanul a scris aici: Când drepturile omului devin produse de lux, pledoaria avocatului se mută în Cetate: Florentin Țuca și ”Adevărul în căutare de Minister”
Cert este că, în acest proces, casa de avocatură a pledat pro bono, pentru a apăra patrimoniul național, dar mai ales pentru a clarifica o situație care devenea din ce în ce mai stânjenitoare, dar și periculoasă, pentru lumea culturală.
”Merită aplauze pentru cât de repede și de profesionist s-au mobilizat și în acest proces și de fiecare dată când le-am cerut ajutorul”,
a transmis Artexim
DESCARCĂ APLICATIA BOTOSĂNEANUL PENTRU MOBIL:
Redacția Botoșăneanul
Nov 07, 2024
Declarația zilei 7 noiembrie 2024
Oana Sava
Nov 07, 2024
Gabriela Erdic
Nov 07, 2024
Șofer oprit de polițiști în trafic: Din „prinț” cu antemergător în pieton pentru jumătate de an
Redacția Botoșăneanul
Nov 06, 2024