Era 25 decembrie 2015, prima zi de Crăciun. O amiază mohorâtă, fără zăpadă, însă cu ceață din belșug, mai ales în apropierea municipiului, pe drumul ce duce spre Dorohoi. La ora 12:45 timpul şi viaţa s-au oprit în loc pentru câţiva oameni.
Atunci a avut loc unul dintre cele mai tragice accidente rutiere de după revoluţie, de la Botoșani. Viorel Balahura, angajat al Primăriei Păltiniș și-a găsit sfârșitul pe marginea drumului. Fiul lui, Cosmin, în drum spre spital. Morțile celor doi au fost cauzate de un accident rutier.
După doi ani de zile de cercetări și expertize, dosarul de urmărire penală a fost clasat, iar procurorul a dispus netrimiterea în judecată.
Bărbații Balahura se aflau în mașină (o Dacia 1310) alături de partenerele lor, Gabriela, soția șoferului și mama lui Cosmin, precum și o tânără pe nume Ema, iubita băiatului lor de 28 de ani. Circulau dinspre Dorohoi, spre Botoșani.
Din partea opusă, într-un Volkswagen Touareg se aflau mai multe persoane, iar la volan o tânără pe nume Maria.
Din motive necunoscute autoturismul Dacia a pătruns pe contrasens și s-a izbit puternic de mașina de teren. Impactul a fost fatal pentru Viorel și Cosmin Balahura, ambii morți, și cu răni extrem de grave în cazul celor două femei care au avut nevoie de 110 zile de îngrijiri medicale.
Împotriva șoferiței din Touareg a fost deschis un dosar penal pentru ucidere din culpă, cercetările fiind ulterior extinse și pentru infracțiunea de vătămăre corporală din culpă.
Au urmat acuzele ce izvorau din rândul membrilor familiei care a îngropat doi morți cu privire la circumstanțele în care s-a produs tragedia.
Însă numai persoane competente pentru a stabili aceste chestiuni puteau emite păreri avizate. Astfel că, așa cum se procedează în general în cazul accidentelor rutiere grave, s-a solicitat efectuarea unei expertize la Institutul Național de Expertize Criminalistice (INEC) – Filiala Iași.
Rezultatele au fost clare și au arătat că șoferița din mașina de teren circula regulamentar pe propriul sens de mers, iar Dacia se afla pe contrasens, din motive necunoscute.
Prima expertiză a fost contestată de familia celor doi morți. S-a solicitat un supliment de expertiză, rezultatele celei dintâi fiind însă menținute și a doua oară.
Aceeași expertiză pare să fi stabilit că în momentul zero dinaintea impactului, Viorel Balahura și-ar fi dat seama că se află pe contrasens și a frânat energic, apoi a tras puternic dreapta pentru a reveni pe propria bandă. Tardiv însă...
Aceeași manevră, în oglindă, a fost executată și de Maria, fata din Touareg, care văzând Dacia în fața ei a tras de volan, însă la stânga, pentru a evita impactul cu maşina care îşi părăsise direcţia normală de mers şi venea spre dânsa. Nu a putut însă evita impactul întrucât Dacia 1310 nu s-a mai redresat şi nu a mai avut timpul necesar să revină pe sensul său de deplasare. Cei doi s-au observat târziu din cauza ceții dense și astfel a vizibilității scăzute.
Rezultatul celor două manevre a fost dezastruos pentru pasagerii din Dacie, de pe partea stângă, adică Viorel și Cosmin Balahura care au fost loviți din plin.
Medicii legiști au efectuat necropsii atât în cazul tatăului cât și al fiului. Viorel Balahura a avut parte de o moarte violentă, având o hemoragie puternică în zona craniană, multiple traumatisme și ruptură de organe. Din nefericire, examenul de autopsie a arătat același lucru și în cazul fiului, care a sfârșit la fel de violent, cu multiple traumatisme și răni incompatibile cu viața. Din sângele prelevat a reieșit faptul că nici unul dintre ei nu consumaseră alcool în acea zi.
Expertiza criminalistică care a stabilit împrejurările și dinamica în care a avut loc acest accident rutier coroborată cu alte mijloace de probă din dosar au determinat procurorul de caz să dea soluție de clasare în cazul faptelor pentru care era cercetată șoferița din Touareg și să dispună netrimiterea în judecată.
„Fapta nu este prevăzută de legea penală. Procurorul de caz a dat clasare pentru toate faptele pentru care s-au efectuat cercetări. S-a formulat plângere împotriva ordonanței procurorului”,
procuror Andrei Ostafie, purtător de cuvânt Parchetul de pe lângă Judecătoria Botoșani.
Familia celor doi bărbaţi a contestat rezoluția procuroului Parchetului de pe lângă Judecătoria Botoșani. Iar plângerea a fost soluționată de magistrați, sentința fiind una de menținere a deciziei luată de anchetatori.
”Solutia pe scurt: În temeiul art. 341 alin. 6 lit. a Cod procedură penală, respinge ca nefondată plângerea formulată de către petenţi împotriva Ordonanţei de clasare din data de 9 ianuarie 2018 dată de Parchetul de pe lângă Judecătoria Botoşani”,
Sentință Judecătoria Botoșani.
O soluție dată de procuror poate fi contestată la conducătorul unității, în cazul de față, prim procurorul Parchetului de lângă Judecătoria Botoșani. În cazul în care soluția este menținută și de prim procuror, plângerea pentru clasare sau netrimitere în judecată se înaintează instanței.
Accidentul de la Cucorăni care a marcat finele anului 2015 rămâne o amintire dureroasă pentru toți cei implicați cu sau fără voia lor.
Contrar discuțiilor și acuzelor care au avut loc timp de câteva luni după accident, motivul producerii accidentului este unul simplu, fără complexitate, scurt: intrarea pe contrasens.
DESCARCĂ APLICAŢIA BOTOŞĂNEANUL PENTRU MOBIL:
Redacția Botoșăneanul
Nov 27, 2024
Declarația zilei 27 noiembrie 2024
Oana Sava
Nov 27, 2024
Gabriela Erdic
Nov 27, 2024
Șofer de 68 de ani AMENDAT la Botoșani: Polițiștii l-au lăsat fără „marfă”
Redacția Botoșăneanul
Nov 26, 2024