Pământ, gropi din care ai senzația că nu mai ieși, noroi și o senzație generală de pustietate, toate acestea te însoțesc pe drumul județean care face legătura cu vecinii ieșeni. De cum treci limita județului, dai peste asfalt, șanțuri dalate, marcaje rutiere, inclusiv trotuare pavelate. Teoretic sunt două județe, practică sunt două lumi. Două lumi traversate de un drum de doar câțiva kilometri, însă pe care distanța de la putință la neputință, de la aplecarea spre problemele oamenilor la ignoranță, de la inginerie la... ciobănie este de mii și mii de kilometri.
9 decembrie 2014 – La Plugari, la o aruncătură de băț de județul Botoșani, toată suflarea a patru comune din nordul Iașilor este alături de președintele Consiliului Județean, Cristian Adomniței, la inaugurarea uneia dintre cele mai mari investiții derulate după revoluție. Se taie panglica la 43 de kilometri de drum județean modernizați printr-un proiect european. O lucrare de nici mai mult, nici mai puțin de 18,5 milioane de euro, adică undeva la 82 de milioane de lei. Șeful administrației județene Iași nu-și mai încape în piele de fericire:
”Astăzi este o zi de mare bucurie, am inaugurat în mod oficial drumul județean Iași – Botoșani prin Țigănași – Vlădeni - Șipote – Plugari (...). Acest drum, drumul groazei cum era numit de locuitorii comunelor din această parte a fost preț de mulți ani impracticabil, nu se putea circula pe el, se circula în lateralul drumului, pe câmp”, menționează Cristian Adomniței, președintele CJ Iași.
Iar bucuria acestuia este una cât se poate de justificată. Investiția debutase încă de pe vremea în care CJ Iași era condus de Constantin Simirad, lucrările au stagnat, s-a schimbat constructorul, s-a reluat licitația, însă în final tot efortul a meritat. Ieșenii au spre Botoșani un drum asemănător celui pe care botoșănenii îl au spre Suceava, deși primul este județean, iar celălalt național. Asfaltul este ca-n palmă, are șanțuri dalate, prin centrul comunelor s-au amenajat chiar și trotuare pavelate, iar indicatoarele sunt cu duiumul.
30 martie 2015 – La Prăjeni, la aceeași aruncătură de băț, în județul Botoșani, pare să fie nu doar un alt județ, ci o altă țară, o cu totul altă lume chiar. Asfaltul ca-n palmă este înlocuit cu gropi uriașe – asta în zonele unde există asfalt – șanțurile sunt de pământ (acolo unde există așa ceva), iar cât despre indicatoare... ruginite și pe cale de dispariție. Când mergi dinspre Botoșani spre Iași ai impresia că te duci spre... nicăieri. Nu-ți spune nici un indicator că te deplasezi spre Iași, nu există limite de viteză, nu există indicatoare, sunt în schimb porțiuni generoase de drum de pământ și piatră în care riști să rămâi blocat cu mașina.
”Acolo a fost un proiect județean de reabilitare prin fonduri europene, aici la noi, nu știu...”, afirmă Alexandru Răilenu, primarul de Prăjeni. Localitatea îi este traversată de un drum în bătaie de joc, în timp ce oamenii îi privesc cu jind spre limita sudică a comunei, de unde începe parcă o altă lume.
Povestește că prin 2013 s-a tot lucrat la DJ 282 B Flămânzi – Prăjeni, care ”era terminat cu totul, aproape că nu se putea circula pe el”. Ce lucrări s-au făcut? S-ar fi pus niște balasat amestecat cu ciment, s-ar fi compactat, iar deasupra s-ar fi aplicat un strat de uzură. Ce s-a întâmplat mai departe? Unde drumul era deja asfaltat a mai rezistat, unde era de pământ a cedat.
”Din punctul meu de vedere s-a greșit fiindcă trebuiau ambele județe, în asociere, să promoveze proiectul pentru că era un proiect complet. Atunci s-a greșit și l-au reparat pe ăla, dar l-au stricat pe ăsta”, spune primarul Alexandru Răileanu.
După mai multe proceduri, în final drumul din județul Iași a fost modernizat de SC Eky Sam SRL Târgu Frumos în calitate de lider și de SC Transporturi Auto SA Botoșani împreună cu SC Enviro Construct SRL Iași. Iar ideea lansată de șeful administrației locale de la Prăjeni este întru totul susținută de directorul de la Direcția Județeană de Drumuri și Poduri (DJDP) Botoșani: ieșenii și-au făcut drumul lor, dar l-au distrus pe-al nostru deoarece au cărat balast din Botoșani cu mașini de mare tonaj.
”Dacă noi l-am făcut înaintea lor și după ni l-au stricat puțin... Va veni constructorul și o să remedieze”, afirmă Sorin Clim, directorul executiv al DJDP Botoșani.
”Puțin” este însă o glumă nesărată pentru toți șoferii care se încumetă să circule pe DJ 282 B Flămânzi – Prăjeni, iar pozele atașate vorbesc de la sine. Tot așa cum și pretinsa reabilitare nu este de fapt... reabilitare. Drumul menționat face parte, în realitate, dintr-un contract de reciclare la rece care mai cuprinde alte două drumuri județene (Vorniceni – Dumeni – 14 km și un drum de 1 km pe teritoriul comunei Avrămeni). Din 15 km de pe Flămânzi – Prăjeni, 12 km nu sun recepționați, ceea ce înseamnă că respectiva cale rutieră a fost distrusă cu mult înainte de a i se tăia panglica inaugurală.
”Asta înseamnă că firma constructoare trebuie să vină și să refacă toate lucrările. Din momentul recepției începe garanția de doi ani”, mai spune Sorin Clim.
Lucrarea de pe DJ 282 B a fost contractată prin accesarea unui credit de angajament de circa 10 milioane de lei, ceea ce înseamnă că firma execută lucrarea, iar instituția o achită ulterior, în rate. Asocierea Bitunova București – Transporturi Auto Botoșani ar mai avea de primit 7 milioane de lei din contractul de reciclare pentru cele trei drumuri menționate. Oricât s-ar munci, n-o să iasă nixi pe departe ca la Iași: acolo au fost 82 de milioane pentru un singur drum, de 43 km ce-i drept, aici 10 milioane pentru trei, de vreo 30 km în total.
”La Botoșani este o lucrare de întreținere, pe când la Iași este o investiție cu șanțuri, cu asfalt la cald. Dacă mergeai în 2012 riscai să intri cu totul cu mașina într-o groapă. Cel de la Iași era mult mai distrus decât al nostru”, declară Sorin Clim.
Cam asta ar fi deci satisfacția finală: că ieșenii au avut iun drum mai prost decât îl avem noi acum. Perspective de... egalizare a treburilor nu prea există. Consiliul Județean și DJDP Botoșani nu vor avea nici în următorul deceniu fonduri pentru a susține o reparație capitală a drumului, iar un proiect european de modernizare nu există nici măcar în stare incipientă. Așa că rămâne cum am stabilit: ei cu asfaltul, noi cu drumul spre nicăieri.
Sergiu BĂLĂȘCĂU
Gabriela ERDIC
VEZI CÂȚI OFICIALI DE LA BOTOȘANI AU FOST LA INAUGURAREA DE LA PLUGARI:
[[galerie-foto]]
Prietenul lui Portariuc este noul președinte al PSD
Redacția Botoșăneanul
Nov 25, 2024
Comunicat de presă: Digitalizarea firmei Anca Farm
Redacția Botoșăneanul
Nov 25, 2024
A demisionat și Nicolae Ciucă: Am învățat lecția
Redacția Botoșăneanul
Nov 25, 2024