Codul Rutier actualizat pentru 2025 precizează clar ce echipamente auto sunt obligatorii pentru toți șoferii din România. Deși multe mașini moderne nu mai includ roata de rezervă în echiparea de bază, există în continuare un set minim de obiecte care trebuie să se regăsească în vehicul. Lipsa acestora poate atrage sancțiuni de până la 825 de lei.
Potrivit Codului Rutier în vigoare, fiecare autovehicul trebuie să fie dotat cu următoarele echipamente:
Aceste dotări sunt esențiale în caz de accident sau defecțiune pe traseu și sunt obligatorii pentru toate categoriile de vehicule. Lipsa oricăruia dintre aceste echipamente, sau utilizarea unor produse expirate, atrage o sancțiune de 4 sau 5 puncte de amendă , adică între 660 și 825 de lei.
În plus, pentru vehiculele cu masa totală de peste 3,5 tone , șoferii trebuie să aibă și vestă reflectorizantă și lanțuri antiderapante .
În mod surprinzător pentru unii șoferi, roata de rezervă, cricul și cheia pentru prezoane nu mai sunt obligatorii prin lege . Cu toate acestea, lipsa altor obiecte esențiale poate atrage sancțiuni usturătoare, mai ales în cazul unui control de rutină efectuat de Poliția Rutieră.
În 2025, roata de rezervă nu mai este un echipament obligatoriu . Asta înseamnă că, în cazul unui control de poliție, nu vei fi sancționat dacă nu ai roată de rezervă, cric sau cheie pentru prezoane în portbagaj. Totuși, specialiștii în siguranță rutieră și mecanicii auto continuă să recomande păstrarea acestor obiecte în mașină, în special pentru călătoriile lungi sau în zone izolate.
Pe fondul progreselor tehnologice, multe autoturisme sunt acum livrate cu kituri de reparat pana , anvelope run-flat sau sisteme de monitorizare a presiunii , ceea ce a dus la eliminarea roții de rezervă. Kitul de pană, de exemplu, este eficient doar în cazul unor perforații minore (precum un cui) și nu poate rezolva daunele mai grave, cum ar fi o tăietură sau o explozie de cauciuc.
În plus, pentru ca un kit de pană să fie eficient, este necesar să ai în mașină și un compresor portabil sau o pompă de umflare , altfel reparația nu poate fi finalizată la fața locului.
Chiar dacă legea nu obligă, există câteva dotări care pot face diferența într-o situație de urgență:
Toate acestea pot fi salvatoare în caz de avarie, vreme nefavorabilă sau pene în zone fără acces facil la servicii de asistență rutieră.
(sursa: wikipress)