Ultimii care vor să se înscrie pe lunga listă a protestatarilor sunt lucrătorii din Secțiile Drumurilor Naționale (SDN) și Direcții Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) aflate în subordinea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Semnalele au plecat din teritoriu, inclusiv din SDN Botoșani, în contextul în care noul an va aduce modificări atât organizatorice cât și de ordin salarial.
Drumarii sunt ferm deciși să întrerupă activitatea la început de iarnă, cu riscul chiar de a nu mai ieși la activități de deszăpezire, alături de operatorii privați contractați pentru aceste servicii, prin licitație.
Angajații de la SDN Botoșani sunt afiliați la Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu” care reprezintă interesele a 5.000 de salariați ai CNAIR din toată țara.
Președintele național al acestui sindicat a explicat pentru Botoșăneanul motivul nemulțumirilor.
„Noi am depus un memorandum legat de exceptarea companiei privind acele restricții care se impun, pentru că prin aceste restricții ne blochează efectiv activitatea. Ne-am făcut propriul nostru memorandum, l-am depus la minister. Cei din companie central nu au dat curs dialogului social, drept urmare noi nu știm ce se va întâmpla în următoarea perioadă cu compania. Nici măcar nu știm de drepturile salariale, ce se va întâmpla cu ele, tichete și alte drepturi. Drept dovadă, oamenii sunt revoltați că până la ora aceasta noi încă nu știm ce se întâmplă, mai ales că de la 1 ianuarie trebuie aplicată această lege și nu suntem informați”,
Florin Bozbici, președinte Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu”
Concret, nemulțumirile pornesc de la reforma administrativă prin care sunt reconfigurate unitățile de stat prin desființarea unor servicii și reorganizarea acestora. Cum organigramele sunt deja subdimensionate, în cele mai multe dintre situații sunt servicii sau birouri care dispar efectiv din lipsă de personal.
Mai mult, angajații din CNAIR susțin că au solicitat în mai multe rânduri o reorganizare a structurilor din teritoriu, dar care să fie una performantă, prin care activitățile de deszăpezire să nu mai fie operate de operatori privați, la costuri uriașe.
Ci cu propriile resurse din companie.
„Aici e problema noastră, înțelegeți? Nu este vorba de impact asupra salariilor. Faptul că foarte multe structuri se comasează, nu mai sunt funcționabile, oricum suntem subdimensionați ca și personal, nu mai putem să facem față la ceea ce se întâmplă pe drumuri. Dacă discutăm de restricții bugetare, haideți să vedem care sunt costurile la firmele private care plătim noi pentru deszăpezire și ce înseamnă activitatea noastră, efectivă. Noi aici avem o problemă gravă. Nu mai avem personal care să mai lucrăm, nu mai avem personal tehnic, nu mai avem echipamente, utilaje și dăm bani cu nemiluita la firmele terțe”
Florin Bozbici, președinte Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu”
Prin această reformă administrativă a Guvernului Ciolacu, care ar trebui să fie aplicată de la 1 ianuarie 2024, la CNAIR s-ar bloca activitatea, susțin sindicaliștii.
Iar acest lucru s-ar întâmpla și prin prisma restricțiilor financiare prin care au fost plafonate cheltuielile cu carburanții, în acest fel fiind afectată activitatea de inspecție pe drumurile naționale. Majoritatea muncitorilor sunt plătiți la nivelul salariulului minim pe economie, iar o impozitare a tichetelor de masă poate genera un val masiv de demisii din companie.
„Sunt trei birouri care înseamnă circulație tehnică și podurile. Dacă le comasez din astea trei, că noi nu avem o mega structură, avem doi - trei oameni, eventual, într-un birou și ăia, vai mama lor, că se cam duc, că sunt foarte mici. Dacă faci un serviciu, el nu va funcționa. Pe cine pui șef? Scoți la concurs postul de șef. Pe ce criterii scoți la concurs? Că nu o să găsim oameni pregătiți în trei domenii de activitate”,
Florin Bozbici, președinte Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu”
În această perioadă, liderii naționali ai drumarilor stabilesc un calendar de proteste care ulterior va fi comunicat în teritoriu.
Și în funcție de deciziile luate de sindicaliști se va stabili dacă formele de protest vor porni gradual cu grevă japoneză sau pichetare ori se va merge direct pe varianta întreruperii activității, temporar apoi total, așa cum s-a întâmplat la o mulțime de alte instituții.
â
Dinu Todoran preia una dintre cele mai slabe echipe din acest sezon: Este o provocare
Redacția Botoșăneanul
Nov 23, 2024
Brânza de la “Five Continents”premiată cu aur la World Cheese Awards 2024
Redacția Botoșăneanul
Nov 23, 2024
Două case mistuie de flăcări: O femeie a ajuns la spital
Redacția Botoșăneanul
Nov 23, 2024
Valeriu Iftime deschide ușa transferului unui jucător de la FCSB: Cum să nu-l vreau?
Redacția Botoșăneanul
Nov 23, 2024