Florin Aioniţoaie este pentru următorii trei ani de zile director al Teatrului de Copii şi Tineret Vasilache. Pe 22 decembrie 2010 va fi validat prin votul consilierilor municipali pe această funcţie. Cu o activitate vastă de actor şi o prezenţă insistentă în viaţa culturală botoşăneană, el este şi iniţiatorul mai multor proiecte sociale, ajugînd inclusiv să se implice în proiectul „Bărăncuţa” privind amenajarea unei ferme de capre destinate creării unor locuri de muncă pentru romi. Pentru viitor, din scaunul de director al Teatrului Vasilache, Florin Aioniţoaie şi-a creionat o listă cu obiective, primul dintre acestea fiind înregistrarea unor poveşti audio pentru copiii botoşăneni.
- A fost greu examenul la concursul pentru funcţia de director la Teatrul Vasilache?
- A fost un concurs de proiecte obişnuit. Nu a fost nici mai greu nici mai complicat decît celelalte proiecte pe care le-am scris pînă acum şi am scris un număr de proiecte, ştiţi probabil că am scris mai multe proiecte. A fost o acţiune obişnuită în ceea ce mă priveşte.
„Este cea mai performantă instituţie de cultură din judeţ”
- Referitor la proiectele pe care spuneţi că le-aţi scris, ştiu că v-aţi dorit mult şi funcţia de director la Şcoala Populară de Arte şi Meserii, cu ce vă identificaţi mai bine mult, cu Şcoala de Arte sau cu Teatrul Vasilache?
- În toate proiectele pe care le-am scris, în toate mă identific. Şi la proiectul cu biroul de consiliere pentru cetăţeni şi în proiectul pe care l-am scris şi pe care l-a preluat fără să mă întrebe Consiliul Judeţean cu centrul de informare turistică şi la Festivalul Luceafărul şi la proiectul cu caprele de la Baranca şi la Şcoala Populară de Arte, toate sunt produsul sufletului meu şi a minţii mele şi a pregătirii mele.
- Îmi puteţi spune în linii mari care au fost principalele idei din proiectul dvs. de management pentru Teatrul Vasilache?
- Analizînd situaţia de acolo pe ce ni s-a dat, propunerea de proiect de management se bazează pe următoarele considerente identificate din caietul de obiective: activitatea de acolo din ultimii trei ani, este o activitate excepţională atît la nivel financiar cît şi la nivel artistic. Datele sunt de excepţie, cred că este cea mai performantă instituţie de cultură din judeţ. Obiectivul meu în primul rînd este ca să stau la nivelul acela al performanţelor, urmînd ca după aceea, dacă resursele, mai ales resursele umane, dar şi cele financiare îmi vor permite, să depăşesc acele rezultate, mai ales rezultatele artistice. Pentru că o instituţie de cultură în afară de activitatea culturală propriu zisă pe care o propune, ea trebuie mai ales în judeţul Botoşani să fie şi un vector de promovare a judeţului. Ori pe mine asta mă interesează, să fie şi o punte de legătură între judeţul Botoşani şi alte entităţi administrative din România sau din afară.
„Actualul director şi-a dat demisia din motive personale”
- V-aţi propus o strategie pentru îmbunătăţirea activităţii? Ştiu că anul trecut, din cauza lipsei banilor, ei au ratat şi anumite turnee internaţionale. Intenţionaţi să faceţi demersuri la Primărie pentru a vă debloca o parte dintre posturi, pentru a angaja personal sau pentru a atrage mai multe fonduri?
- Situaţia personalului este critică, instituţia din punct de vedere al personalului artistic funcţionează la limita de avarie, actorii de acolo sunt extraordinar de uzaţi pentru că numărul lor este mic şi trebuie să acopere întreaga paletă şi gamă de goluri şi de necesităţi spectaculare de acolo. Actuala conducere a făcut nişte demersuri în vederea deblocării unor posturi, este concurs pe data de 22 decembrie pentru ocuparea unui post de actor. Asta probabil va îmbunătăţi activitatea artistică la nivel de consum energetic, consum fizic la nivelul actorului şi sperăm ca începînd cu anul viitor, cînd lucrurile din punct de vedere financiar, mă refer la nivel naţional, par a se îmbunătăţi, să începem să ne îndeplinim al doilea obiectiv din proiect şi din misiunea instituţiei, acela de a participa la concursuri, festivaluri, gale, prezentări sau recitaluri.
- Este suficient un singur post de actor în condiţiile în care acolo era necesar şi personal tehnic, regizor de scenă, lumini….
- Schema aprobată de Consiliul Local are 40 de persoane. Ce este în momentul de faţă acolo, sunt vreo 34, numai că legea nu mai permite, dar în situaţia în care trebuie să stabilesc ce angajez, au plecat mai mult de şapte, nu angajez un post de contabil de nu ştiu care. Nevoia principală este nevoia productivă, actorul, aşa a gîndit şi actuala conducere şi aşa gîndesc şi eu. Trebuie menţionat pe undeva că actualul director şi-a dat demisia din motive personale, el ştie şi postul a fost la concurs că el şi-a dat demisia nu că el nu ar fi făcut ceva.
„Nu voi regiza, eu nu voi dramatiza, nu voi scrie şi nu voi juca în nici un spectacol”
- Nimeni nu i-a contestat actualului director activitatea din cadrul instituţiei. Vroiam să vă întreb, apropos de actuala conducere, veţi merge cu aceeaşi echipă sau aţi dori să mai aduceţi modificări?
- Este o structură aprobată de Consiliul Local, doar Consiliul Local poate schimba această structură, nu managerul. O echipă indiferent de unde, din ce domeniu de activitate care a dat rezultate bune şi a performat, o perioadă înseamnă că nu trebuie schimbată. Dacă este vreo problemă… dar în momentul de faţă lucrurile stau foarte bine în acea instituţie. De la 1 ianuarie sper să stea mai bine, dacă voi constata că nu vor fi îndeplinite nu ştiu ce lucruri, că se vor întîmpla alte lucruri decît am scris eu în acest proiect, pentru că din momentul acela proiectul de management este conducătorul instituţiei, în momentul acela voi opera schimbări în aşa fel încît să îmi îndeplinesc obiectivele. Dar deocamdată nu e nici un fel de problemă.
- Este „grea” trecerea de la teatrul clasic, pentru adulţi, la cel de copii pentru copii şi tineret?
- Arta actorului este aceeaşi, fie că e arta actorului la Teatrul Mihai Eminescu, arta actorului la Teatrul de Copii şi Tineret, arta actorului de film, arta actorului de radio, televiziune, este aceeaşi. Mijloacele diferă. În ceea ce priveşte managementul, înseamnă cu totul altceva, înseamnă utilizarea judicioasă a resurselor umane, financiare şi logistice pentru îndeplinirea misiunii instituţiei.
Înseamnă să le pui în acord pe acestea, nu înseamnă că tu trebuie să te apuci să fii mare specialist acolo. Eu spun acum că eu nu voi regiza, eu nu voi dramatiza, nu voi scrie şi nu voi juca în nici un spectacol de la Teatrul Vasilache. Singurele lucruri pe care le voi face acolo va fi faptul că îmi voi împrumuta vocea, pentru că toată suflarea cu valenţe artistice va trebui să participe acolo mai mult sau mai puţin la spectacolele unde va fi nevoie de bandă şi unde regizorul îmi va solicita, îmi voi pune vocea pe bandă, doar atît. Dacă voi face ceva, voi face un lucru pe care eu mi l-am propus în proiectul de management să îl fac, să produc poveşti. Poveşti înregistrate pentru copii. Pentru că acolo există resursa umană, există resursa tehnică, urmează să existe resursa regizorală. Aceasta va fi preocuparea pe care mi-o voi asuma eu, în situaţia în care nu voi găsi şi pe altul să facă treaba asta. Dacă nu, eu mi-am propus trei poveşti, dacă nu va fi nici unul să facă treaba asta, mi-o voi asuma eu şi voi face eu această chestiune fără bani. Şi ca să vedeţi că nu glumesc îmi propun să fac un site, iar pe site-ul acela pe un link, iar un lucru pe care l-am propus, pe un link să pun execuţia bugetară a instituţiei, cum e ea trimestrială, lunară, semestrială, să pun execuţia bugetară unde veţi vedea cine a luat bani, cît a luat şi pentru ce a luat bani.
„Sunt foarte, foarte multe premii şi din păcate comunitatea nu le cunoaşte”
- Partea cu poveştile ar fi un debut pentru Botoşani, pentru teatrul Vasilache?
- Nu un debut pentru Teatrul Vasilache, este un debut naţional. În România nici un teatru de acest tip nu desfăşoară o astfel de activitate.
- Cînd urmează să vă instalaţi la Teatrul Vasilache?
- Conform calendarului caietului de obiective, prima zi de muncă ar trebui să fie pe 1 ianuarie.
- Aţi trecut deja pe acolo, aţi purtat discuţii cu colectivul, să îi cunoaşteţi…
- Bineînţeles că noi ne cunoaştem, dar nu mă duc acolo pînă cînd nu voi fi instalat. Mă voi duce probabil pe data de 22 decembrie după şedinţa de Consiliu Local dacă mă va valida Consiliul Local, mă voi duce.
- Pe data de 1 ianuarie cînd veţi merge acolo oficial, care va fi primul lucru pe care îl veţi face din scaunul de director?
- Primul lucru va fi o adunare cu toată instituţia, administratorul sau cel care are cheile de la instituţie va trebui să îmi arate toată instituţia de la un capăt la altul şi să îmi explice de ce şi cum şi prima decizie pe care o voi lua va fi ca fiecare spectacol care a luat un premiu de undeva să beneficieze de un ştraif pe care să scrie premiul şi locul unde a fost obţinut acel premiu. Pentru că sunt foarte, foarte multe premii şi din păcate comunitatea nu le cunoaşte. Ori eu am spus că acesta va trebui să fie unul din primele lucruri pe care va trebui să le fac acolo.
Interviu realizat de Gabriela ERDIC