Dintr-o mică filă din istoria automobilismului botoșănean aflăm care au fost primele mașini înmatriculate în oraș.
Primul autoturism înmatriculat vreodată în județul Botoșani a aparținut Prefecturii județului Botoșani și acesta era un Buick american. Acesta a fost achiziționat probabil înainte de Primul Război Mondial de la un dealer din piața locală (probabil chiar de la Carol Ankele), iar Prefectura îl va scoate la licitație pentru vânzare spre jumătatea anilor 30' (din motive necunoscute, probabil din cauza vechimii).
Necesitatea autovehiculelor era tot mai mare pentru instituțiile statului și afaceriști, pentru a facilita transportul mai rapid acolo unde era nevoie, aflăm de la Botoşaniul de odinioară.
Primul autoturism înmatriculat vreodată în județul Botoșani a aparținut Prefecturii județului Botoșani. Buick-ul prefecturii județene avea numărul de înmatriculare BT - 1.
Al doilea autoturism înmatriculat în județul Botoșani a fost a unui privat, medicul dentist Solomon Lustgarten cu adresa pe strada Mavrogheni (a locuit pe strada Pictor Grigorescu vizavi de Biblioteca județeană/BNR), deținea un Ford (sursa nu precizează modelul anume). Acesta avea numărul de înmatriculare BT-2.
Al treilea autoturism înmatriculat a fost al unui anume Ludvig Qutzel și acesta deținea un Delage franțuzesc.
După Primul Război Mondial, numărul deținătorilor de autovehicule se va înmulți considerabil. Încep să apară atelierele mecanice în oraș cât și magazinele de piese auto.
În lista deținătorilor de autoturisme de pe plan local, din perioada interbelică îi putem aminti pe: medicii Jean și Henri Salter ce dețineau în anii 20' un Ford; pe căpitanul de armată Văsescu ce deținea un Buick; pe magistratul Ioan Ciulei ce deținea un Steyr; marele afacerist Friedrich Costiner deținea un Fiat; afaceristul Iosub Segal deținea un Ford; afaceristul Christea Goilav deținea un Chevrolet; avocatul Ramiro Savinescu deținea un Chevrolet; inginerul Ferucio Zorio deținea un Chevrolet (cu adresa pe str. Liceului astăzi Nicolae Iorga) etc.
Stație de benzină exista în interbelic în zona bisericii Sfântul Gheorghe - Poștă, adică Piața Sf. Gheorghe, cât și pe Calea Națională în intersecția de la Pod de Piatră și erau denumite Stațiuni OSIN.
Atelierele de mecanică auto erau 4 la număr în anul 1924: din 4 ateliere, 3 erau pe Calea Națională - a lui Carol Ankele; a lui Blaha F. R. & Fii și a lui Holmok L. Al patrulea atelier se afla pe strada Armeană, proprietar fiind Gavrilețeanu Eugen.
Primul magazin de piese auto din oraș a fost deținut de către Mittelmann Adolf și avea adresa pe Calea Națională 185.
Exista și serviciu de garaj auto - parcare cu plată în garaj, afacere deținută de Blumenfeld I. și de Alexandru Potschel pe Calea Națională nr. 12, adică undeva în zona gării.
Foto: Botoşaniul de odinioară / Chrysler Royal model 1938 într-o dimineață senină, pe fosta stradă Miorița (segmentul demolat). Fotografia face parte din vasta colecție fotografică a profesorului și artistului plastic Gheorghe Stanciu.
Redacția Botoșăneanul
Nov 04, 2024
Botoșăneni buni de muncă prinși la cerșit pe străzile orașului
Redacția Botoșăneanul
Nov 04, 2024
Fata din Botoșani s-a calificat în finală la „Norvegienii au talent”
Redacția Botoșăneanul
Nov 04, 2024
Centrul Vechi: Femeile au mâncat semințe, adolescenții s-au cățărat pe monument
Oana Sava
Nov 04, 2024