La data de 21 iulie 2010, la sediul Autorităţii de Management pentru Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (AMPOSDRU) Bucureşti a fost semnat contractul de finanţare aferent Proiectului Multiregional „Formarea continuă a profesorilor de chimie în societatea cunoaşterii”, cu o valoare de 11 milioane lei, proiect care se va derula în următorii 2 ani. Aplicant este Universitatea „Constantin Brâncuşi” Tîrgu Jiu, în parteneriat cu: Universitatea „Valahia” Tîrgovişte, SIVECO România şi Inspectoratul Şcolar al Judeţului Botoşani. Aproximativ jumătate de milion de euro vor fi gestionaţi de ISJ Botoşani pe parcursul proiectului, reprezentând: cheltuieli de personal - decontarea cheltuielilor de deplasare, cazare, diurnă pentru formatori precum şi pentru cadrele didactice formate, cheltuieli pentru formare – închiriere săli de formare, materiale de promovare, diseminare, mediatizare. Managementul proiectului va fi asigurat prin Departamentul pentru Perfecţionarea Personalului Didactic din cadrul Universităţii „Constantin Brâncuşi” Tîrgu Jiu. Obiectivul general al proiectului este formarea şi dezvoltarea competenţelor profesorilor de chimie de a implementa un curriculum. Efectele pe termen mediu şi lung se vor concretiza prin: îmbunătăţirea calităţii învăţământului prin corelarea pregătirii cadrelor didactice cu nevoile şi interesele elevilor, creşterea calităţii programelor de formare prin alternative moderne la formele clasice de formare continuă, diseminarea bunelor practici la nivel de sistem şi pentru proiectele viitoare precum şi optimizarea competenţelor capitalului uman din sistemul de învăţământ pre-universitar şi corelarea lor cu cerinţele europene şi cu domeniile prioritare ale MECTS. Grupul ţintă este format din 2000 de profesori de chimie, ceea ce reprezintă 0,8% din totalul cadrelor didactice din învăţământul românesc. În judeţul Botoşani există cca. 300 de cadre didactice care predau chimie, pe lângă alte discipline, chimia fiind un domeniu de pregătire problematic în ceea ce priveşte numărul mic de posturi libere din judeţ, comparativ cu numărul cadrelor didactice calificate. Astfel, majoritatea profesorilor
de chimie, mai ales în mediul rural, predau pe lângă disciplina de bază şi fizică, biologie, informatică, TIC, educaţie tehnologică.
Vor fi selectaţi cca. 100 de formatori, vor fi stabilite centrele de formare şi achiziţionate pachetele de servicii. În paralel cu această activitate se vor realiza suporturile de curs pentru cele două module de formare (Modul A: Abilitarea pe curriculum, Modul B: Dezvoltare profesională continuă pe componenta instruirii diferenţiate a elevilor), care vor fi transferate şi în aplicaţia on-line. În cadrul proiectului se va realiza un program coerent şi sustenabil de formare continuă, axat pe o structură de tip curs integrat - ore „faţă în faţă”, studiu individual on-line, evaluare, resurse auxiliare pe o platformă virtuală. Orele de curs faţă în faţă vor avea loc sâmbăta şi duminica, timp de 4 săptămâni consecutive. Cursanţii vor avea apoi la dispoziţie 3 săptămâni de studiu individual şi aplicaţie practică, după care, în săptămâna a 8-a va avea loc evaluarea. Atestarea absolvenţilor se va desfăşura în paralel. După fiecare modul, cursanţii susţin un examen format din două teste şi un proiect: un test practic (hands-on) cu un timp de lucru de 90 de minute; un test grilă (on-line), cu o durată de 60 de minute; un proiect propriu de lecţie cu aplicarea conceptelor învăţate. Fiecare absolvent al cursului primeşte la finalul celor 89 de ore un atestat profesional purtător de 25 credite profesionale transferabile. Se va întocmi o bază de date cu participanţii la cursurile de formare. Această listă va fi disponibilă pe portal. Distribuţia diplomelor se va realiza către centrele de formare. La finalul perioadei de formare va fi organizată o sesiune specială de evaluare pentru cadrele didactice, care din motive obiective nu au putut susţine examenul de evaluare la timp. Rezultate estimate: accesul la metode alternative moderne de formare continuă şi creşterea capacităţii cadrelor didactice de a furniza educaţie şi formare de calitate; creşterea capacităţii de a-şi planifica şi organiza timpul destinat pregătirii continue în conformitate cu priorităţile individuale, precum şi de a programa demersul didactic pornind de la nevoile şi interesele elevilor; formarea cadrelor didactice din grupul ţintă ca persoane - resursă pentru comunitate şi pentru şcoală, capabile să evalueze nevoile de formare în context local, să dezvolte lecţii de calitate pornind de la curriculumul prescris, să iniţieze şi să dezvolte programe de formare pentru colegi şi pentru comunitatea locală, etc.