Zeci de mii de euro, nemţească şi, dacă s-ar putea, să fie şi de teren, acesta este profilul maşinii standard deţinute de demnitarii botoşăneni. Majoritatea acestora reuşesc să traverseze criza la bordul unor automobile pe care nu şi le permit chiar orice locuitor al acestui judeţ.
Duel nemţesc la Prefectură
Dacă în privinţa altor lucruri nu prea au puncte de vedere comune, la capitolul maşini şefii Prefecturii sunt aproape pe aceeaşi lungime de undă. Ambii preferă automobile nemţeşti şi iniţial nici unul nu îşi avea trecută în declaraţia de avere maşina cu care se deplasează în mod obişnuit. Prefectul conduce un Volkswagen Passat fabricat în 2006 care a apărut în acest an şi în declaraţie de avere după ce leasingul a fost trecut de pe societate pe persoană fizică.
„Cred că e o maşină potrivită”, afirmă
Cristian Roman, care tocmai şi-a prelungit ratele la leasing. Acesta şi-a ales automobilul ţinînd cont de siguranţa pe care o oferă lui şi familiei sale. Subprefectul utilizează un BMW 3 – 50 Diesel pe care a plătit în jur de 15.000 de euro.
„Eu personal nu am nici o maşină, este a firmei şi mi-a fost pusă la dispoziţie. Era maşina pe care mi-am dorit-o atunci cînd am preluat-o, acum mi-aş dori o alta”, declară
Daniel Moruzi. Mai în glumă, mai în serios, acesta ne-a spus că şi-ar dori un Ferrari.
Şefii CJ, între Toyota şi Peugeot
Preşedintele Consiliului Judeţean vine la serviciu cu un model Toyota Avensis care în urmă cu şase-şapte ani a fost declarată „maşina anului” în România.
Numărul „ADA” aminteşte de Alianţa „Dreptate şi Adevăr” la care Mihai Ţâbuleac era copreşedinte în perioada în care şi-a achiziţionat automobilul. Colegul său de executiv deţine un Peugeot 406 fabricat în 2002, pe care l-a cumpărat printr-un credit bancar făcut pe cinci ani.
„Am vîndut Cielo pe care îl aveam, am mai pus 5.000 de euro şi am cumpărat Peugeot. Mi-a plăcut estetica, forma. Optasem iniţial pentru un Volkswagen Bora, dar văzînd-o pe asta mi-a plăcut mai mult”, spune
Constantin Manolache. A plătit 16.000 de euro pe autoturism, a făcut cu el doar vreo 30.000 de kilometri şi acum ar vrea să îl vîndă deoarece a primit de la mama sa un Hyundai Atos. Celălalt vicepreşedinte, Cătălina Lupaşcu, potrivit ultimei declaraţii de avere făcute publice, nu deţine nici o maşină.
„Pot să îmi şi maşină se 500.000 de euro dacă îmi permit”
Moda bunurilor care nu apar în declaraţiile de avere este valabilă şi în fruntea Primăriei Botoşani. Nu doar casele de la Alfa Land, respectiv Cişmea nu le-au apărut în ultimele declaraţii completate, ci şi automobilele.
Cătălin Flutur şi membri ai familiei sale au putut fi văzuţi la bordul unor maşini din gama Toyota - Lexus, iar Florin Ghiorghiţă conduce un BMW X5, însă acestea nu erau la data completării ultimelor declaraţii de avere publice trecute direct pe persoane fizice astfel încît, oficial, ei nu deţin astfel de maşini.
„Am un spaţiu închiriat unei societăţi care are o florărie. La Dedeman are tatăl meu o bucată de teren. Casa de la Cişmea nu este a mea, BMW-ul nu este al meu, sunt ale unei societăţi comerciale a unui prieten, iar maşina este închiriată, eu plătesc acestei societăţi chirie pentru că folosesc această maşină”, afirma în primăvară
viceprimarul. Acuzat fiind de PSD-işti că face evaziune fiscală cu maşina pe care o conduce acesta nu s-a sfiit să declare că
„Pot să îmi iau şi maşină de 500.000 de euro dacă îmi permit şi dacă îmi justific veniturile şi la fel fiecare poate să facă ce vrea. Care este problema?”
Parlamentarii preferă “tancurile”
Dacă demnitarii din fruntea judeţului şi municipiului preferă limuzinele, parlamentarii au optat pentru maşini de teren.
Probabil cea mai scumpă, cel puţin ca preţ de catalog, aparţine, culmea, unui parlamentar de opoziţie. După ce la cîteva săptămîni de la dobîndirea mandatului s-a mutat de la Dracşani într-o vilă la Hudum, preşedintele PNL Botoşani a început să conducă de anul trecut şi un autombil de lux. Este vorba de o maşină de teren Lexus Gx 470 V8 care în cataloagele de specialitate figurează la un preţ de 57.191 euro, adică peste 2,4 miliarde de lei vechi.
“Maşina e luată în leasing pe societatea Poieniţa”, afirma atunci parlamentarul, după ce a început să vină cu automobilul la partid. În ciuda preţurilor prezentate în revistele de specialitate, el spunea că maşina costă doar 38.000 de euro şi o ahită în patru ani de zile. Pînă ce să devină parlamentar deputatul a condus un Hyundai Tucson, maşină care se vinde doar cu 16.648 euro.
Democrat-liberalul Cătălin Buhăianu şi-a cumpărat maşină direct din Germania, prin leasing extern, pentru a cîştiga cîteva mii de euro.
“Am vrut un SUV cu consum mai mic pentru că fac naveta la Bucureşti săptămînal şi se simte în buzunare. Nu este o maşină extraordinară, dar chiar mi-am dorit-o”, menţionează
parlamentarul PDL. A plătit 26.000 de euro fără TVA pe un Mitsubishi Outlander nou cu computer de bord, reuşind astfel să economisească vreo 2.000 de euro faţă de preţul de catalog din România. Aceasta după ce în trecut, printre altele, a condus Volkswagen Touareg, Peugeot sau Opel Tigra. Prin primăvară a avut şi un accident la Roman cu maşina, care a rezistat însă destul de bine impactului cu un Opel. La Senat se poartă SUV-urile Hyundai. PDL-istul Daniel Humelnicu şofează în mod curent un Sante Fe, iar UNPR-istul Liviu Câmpanu un Tucson pe care l-a achiziţionat încă din primul mandat de parlamentar, în sistem leasing. Cel de al treilea senator, liderul PSD Gheorghe Marcu, deţine un Volkswagen Passat asemănător la culoare şi modul cu al prefectului.
Relu Tîrzioru, "primarul primarilor" de oraş la maşini
Liderul primarilor de oraşe la capitolul auto este fără îndoială edilul de Săveni. Relu Tîrzioru conduce conduce de ceva ani un Audi Q 7, maşină care în funcţie de variantă costă de la 44.964 euro preţ CIP şi pînă la 60.145 euro. Un astfel de automobil are o viteză maximă de pînă la 244 km/h şi pînă la 350 cai putere. Tradiţia maşinii scumpe de teren pare să se transmită din generaţie în generaţie a PSD.
Tradiţie social-democrată pentru maşini scumpe de teren
Dacă fostul lider social-democrat conduce un Jeep Grand Cherokee care, în funcţie de model, costă între 33.000 şi pînă spre 70.000 de euro, şeful Tineretului Social Democrat se deplasează cu un Volkswagen Touareg fabricat în 2008, pe care a plătit 31.000 de euro.
“Eu am luat-o în ideea că soţia mea a născut, mai merge la farmacie la Vorona şi m-am gîndit în primul rînd la siguranţă. Este o maşină care se conduce uşor”, declară
Răzvan Rotaru. Asemeni déjà demnitarilor din Botoşani, maşina nu îi aparţine lui, ci societăţii pe care funcţionează farmacia soţiei şi a fost achiziţionată în sistem leasing.
Sergiu BĂLĂŞCĂU