Există cazuri în care angajații nu lucrează cu normă întreagă sau au programul schimbat în perioada concediilor, ceea ce modifică modul în care se acordă aceste bonuri.
Bonurile se calculează în funcție de numărul de zile lucrate dintr-o lună și sunt acordate angajatului în funcție de numărul de zile lucrate din luna precedentă. De asemenea, de menționat este că pentru angajații care au două joburi, pot primi tichete de masă doar de la angajatorul unde are funcția de bază, scrie România TV.
În ceea ce privește angajații cu normă parțială de lucru, aceștia au aceleași drepturi ca angajații cu normă întreagă. Calculul numărului de tichete de masă cuvenite pentru angajații cu timp parțial este la fel cu cel al angajaților cu timp întreg. Cu alte cuvinte, nu se determina proporțional cu timpul lucrat.
De exemplu, dacă în cursul unei luni cu 20 de zile lucrătoare avem 2 angajați care lucrează întreaga lună însă unul are program întreg de 8 ore și celălalt de 4 sau 6 ore, ambii vor primi câte 20 de tichete de masă, potrivit bestjobs.
Tichete de masa se acorda pentru fiecare zi lucrata, adica din numarul de zile lucratoare din luna se scad zilele de concediu medical, cele de concediu de odihna, zilele libere platite, in cazul unor evenimente familiale deosebite, sunt delegati sau detasati in afara localitatii in care isi au locul permanent de munca si primesc indemnizatie de delegare sau de detasare, sau absenteaza.
De exemplu daca in luna sunt 22 de zile lucratoare iar angajatul a avut 3 zile de concediu medical si 5 zile de concediu de odihna, inseamna ca i se vor cuveni : 22-3-5 = 14 tichete.
În cazul tichetelor de masă, angajatorii nu pot acorda mai mult de un tichet de masă pentru fiecare zi lucrătoare din luna pentru care se efectuează distribuirea/ transferul valorii nominale a tichetelor de masă, după caz. În sensul prezentelor norme nu se consideră zile lucrate perioadele în care salariații:
a) efectuează concediul de odihnă, potrivit Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, potrivit Hotărârii Guvernului nr. 250/1992 privind concediul de odihnă și alte concedii ale salariaților din administrația publică, din regiile autonome cu specific deosebit și din unitățile bugetare, republicată, cu modificările ulterioare, și respectiv, potrivit contractelor colective de muncă;
b) beneficiază de zile libere plătite, în cazul unor evenimente familiale deosebite, potrivit prevederilor Legii nr. 53/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare, respectiv ale Ordonanței Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale și a altor drepturi ale funcționarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare și alte drepturi ale funcționarilor publici, precum și creșterile salariale care se acordă funcționarilor publici în anul 2007, aprobată cu modificări prin Legea nr. 232/2007, cu modificările ulterioare, precum și de zile festive și de sărbătoare legale sau de alte zile libere acordate conform Hotărârii Guvernului nr. 250/1992, republicată, cu modificările ulterioare, și, respectiv, contractelor colective de muncă;
c) potrivit dispozițiilor legale, sunt delegați sau detașați în afara localității în care își au locul permanent de muncă și primesc indemnizație de delegare sau de detașare;
d) se află în concediu pentru incapacitate temporară de muncă, sunt absenți de la locul de muncă ori se află în alte situații stabilite de angajator împreună cu organizațiile sindicale ori, după caz, cu reprezentanții salariaților.
Guvernul a majorat în două etape valoarea tichetului de masă, respectiv de la 1 august 2023 și din 1 ianuarie 2024
Guvernul a aprobat, la propunerea Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, majorarea valorii tichetului de masă în contextul scăderii puterii de cumpărare a populaţiei, ca urmare a războiului din Ucraina și a liberalizării preţurilor la energie.
Având în vedere că valoarea acestor tichete a rămas neschimbată în ultimele două semestre, deși prețul alimentelor cât și al utilităților au crescut semnificativ, Executivul a decis majorarea în două etape a acestei valori: de la 30 de lei la 35 de lei, începând cu data de 1 august 2023, respectiv 40 de lei din 1 ianuarie 2024.
Totodată, prin derogare de la art. 33 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, nivelul nominal al tichetului de masă, de până la 40 lei/tichet/zi, se va aplica și în primele două luni ale semestrului II ale anului 2024, respectiv august 2024 și septembrie 2024.
Majorarea valorii tichetelor de masă de la 1 august, la 35 de lei, și apoi de la 1 ianuarie, la 40 de lei, este prevăzută de o ordonanță de urgență oficializată joi. Măsura vine ca urmare a discuțiilor dintre Guvern și reprezentanții sindicatelor și patronatelor, în cadrul Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social, dar și în urma creșterii semnificative a prețurilor la alimente.
În urma discuțiilor recente din cadrul Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social, reprezentanții Guvernului au anunțat majorarea valorii tichetelor de masă. Măsura este prevăzută acum în OUG 69/2023, care a apărut joi în Monitorul Oficial.
„Guvernul a aprobat, la propunerea Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, majorarea valorii tichetului de masă în contextul scăderii puterii de cumpărare a populației, ca urmare a războiului din Ucraina și a liberalizării prețurilor la energie”, scria într-un comunicat de joi al ministerului de după adoptarea ordonanței.
Concret, valoarea actuală a tichetelor de masă, care este de 30 de lei, se majorează, începând cu 1 august 2023, la 35 de lei. Apoi, începând cu 1 ianuarie 2024, valoarea o să ajungă la 40 de lei și o să se mențină la acest nivel cel puțin până în septembrie 2024.
În același timp, se prevede abrogarea ordinului de ministru (nr. 1.263/2023) care stabilește valoarea actuală de 30 de lei pentru tichete de masă – aplicabilitatea acestuia s-a terminat la 31 iulie 2023. De ce? Pentru că valoarea respectivă era stabilită să se aplice până în septembrie și s-ar fi suprapus cu noua valoare stabilită de la 1 august.
„Valoarea tichetelor de masă din ultimele două semestre nu a înregistrat nicio creștere, deși prețul alimentelor și al utilităților au crescut semnificativ, astfel încât, în prezent, valoarea unui tichet de masă, care este de 30 lei, este mică pentru a asigura o masă decentă pe parcursul unei zile de lucru. Crescând valoarea nominală a tichetelor de masă la nivelul corespunzător, statul are posibilitatea de a implementa o facilitate fiscală care asigură o mai bună colectare a taxelor și impozitelor, diminuându-se, astfel, economia subterană, iar creșterea valorii nominale se va reflecta în mod direct în puterea de cumpărare a angajaților și, în consecință, în veniturile bugetului de stat, deoarece acest venit este supus impozitării”, era explicat în nota de fundamentare ce a însoțit ordonanța în forma sa de proiect.
În altă ordine de idei, asigurarea mâncării la locul de muncă pentru salariați, fără a datora taxe salariale, este o alternativă la tichetele de masă. Și, din moment ce valoarea tichetului de masă se majorează, inclusiv suma netaxabilă alocată zilnic pentru hrana la muncă poate fi mai mare.
Redacția Botoșăneanul
Nov 18, 2024
Redacția Botoșăneanul
Nov 18, 2024
Plimbarea pe capotă sancționată de Poliție, la volan era o... ea – VIDEO
Gabriela Erdic
Nov 18, 2024
Bărbat căzut de pe bicicletă: Polițiștii locali au chemat ambulanța
Redacția Botoșăneanul
Nov 18, 2024
Angajări la Ambulanța Botoșani: CINCI posturi scoase la concurs
Redacția Botoșăneanul
Nov 18, 2024