O fundație se luptă pentru salvarea unei gări vechi din Botoșani pe care CFR vrea să o demoleze
O fundație se luptă pentru salvarea unei gări vechi din județul Botoșani pe care CFR vrea să o demoleze
Fundaţia Pro Patrimonio a depus o cerere de clasare către Direcția Județeană pentru Cultură Botoșani pentru salvarea Gării Leorda. Clădirea istorică a gării este părăsită de mult timp iar acum SNCFR Iasi doreşte să o demoleze şi să construiasca o nouă gară în loc să restaureze obiectivul valoros existent.
Gara Leorda a fost inaugurată la 1.11.1871, odată cu linia Verești – Botoșani (44 km, concesionar V. von Ofenheim / Compania Lemberg-Czernowitz-Jassy, care construiește, în aceeași perioadă, și liniile Suceava – Roman și Pașcani – Iași). Linia avea 3 stații noi (Leorda, Bucecea, Botoșani).
Gările acestei concesiuni fac parte dintr-o serie coerentă tipologic (cea mai veche astfel de serie din Vechiul Regat), într-o arhitectură de tip romantic, cu accente medievalizante și neo-gotice. Această opțiune este justificată de tipologia adoptată de aceeași companie pentru gările deja construite de ea în Galiția, și în special pe linia Lemberg – Cernăuți – Suceava, conform aloromania.ro.
Stațiile intermediare (între care și Leorda) au o aparență mai austeră, în timp ce stațiile terminus sau de ramificație (Suceava Ițcani, Verești, Pașcani, Roman, Botoșani și, în special, Iași) beneficiază de compoziții arhitecturale mai rafinate. O parte dintre aceste gări au fost înlocuite în sec. XX.
Gara Leorda este identică cu gara învecinată de la Bucecea. Leorda este singurul nod feroviar din județul Botoșani, căpătând acest statut odată cu inaugurarea, la 15.12.1888, a liniei Leorda – Dorohoi.
In aceasta luna, Sucursala Regionala Cai Ferate Iasi a scos la licitatie contractul privind serviciile de proiectare și asistență tehnică din partea proiectantului cat și executarea de lucrări pentru dezvoltarea și modernizarea spațiilor destinate calatorilor cu trenul, din stația CF Leorda, cu asigurarea reluării funcționalității clădirii de călători și pentru îmbunătățirea condițiilor de munca a salariaților.
Se propune demolarea vechii construcții, realizarea unei construcţii noi cu destinaţia de Gară CF Leorda, care să asigure desfășurarea activității cu respectarea cerințelor de calitate, reabilitarea și modernizarea cladirii anexă – unde se va amplasa generatorul, reabilitare parcare, amenajarea peronului și spațiilor verzi.
În interiorul clădirilor se vor realiza spații pentru achiziționare bilete, sală asteptare călători, grupuri sanitare (femei, bărbați, persoane cu dizabilități, mama și copilul), spații administrative (Birou Impiegat de Mișcare), spații tehnice specifice funcționării gării (Cameră TTR, Cameră SCB, Cameră baterii) și medical.
Durata contractului este de 74 (șaptezeci și patru) de luni, de la data precizată în Ordinul de Începere și până la data recepției finale, din care: – 14 (paisprezece) luni -durata de executie a contractului și – 60 (șaizeci) de luni -perioada de garanție acordată lucrărilor.
Durata de executie a contractului este de 14 (paisprezece) de luni și va cuprinde: – durata necesară intocmirii proiectului (de 4 luni); – perioada necesară aprobărilor beneficiarului și obtinerii avizelor și autorizației de construire și predării amplasamentului liber de orice sarcină (de 3 luni care se suprapune cu durata proiectării); – durata efectivă de execuție a lucrărilor (de 10 luni).
Redacția Botoșăneanul
Mar 23, 2025
Botoșani, județul cu cele mai mici pensii din țară
Redacția Botoșăneanul
Mar 23, 2025
Sergiu Bălășcău
Mar 23, 2025
Happy Cinema invită botoșănenii la film: PROGRAMUL săptămânii
Redacția Botoșăneanul
Mar 23, 2025
Abonează-te pentru a fi la curent cu noutățile