La fiecare patru ani de zile Botoșani își ține respirația. După declick-ul care uneori produce surprize ce străbat urbea în unde de șoc, iar alteori par firești, computerul urban se restartează. Doar o parte din programele ce erau ținute la loc de cinste sunt păstrate, în timp ce majoritatea sunt aruncate în istoria neiertătoare a administrației publice locale. Evident, nu uităm nici de orgoliul politic care împiedică câștigătorul să își asume din planurile învinsului.
Valabil și pentru proiectele ce au fost lăsate moștenire (sau nu) de conducerile orașului și județului din mandatul 2012 – 2016, celor care i-au succedat. Contextul nefavorabil din punct de vedere al atragerii de noi fonduri europene nu i-a ajutat pe cei de la Primărie și Consiliul Județean din fostul mandat, însă nu i-a oprit nici să viseze.
Înainte de campania electorală aferentă alegerilor locale din 5 iunie 2016, Botoșăneanul a solicitat o situație a proiectelor pregătite de fostele administrații pentru actualul exercițiu financiar.
CITEȘTE : L-au ”sinucis”!
La Consiliul Județean, cele pregătite spre a fi depuse pentru obținerea fondurilor europene nerambursabile puteau fi numărate pe degetele de la o mână.
Cap de listă, nici nu se putea altfel, era vestitul drum strategic care ar trebui să taie județul.
Drumul strategic de 40 de milioane de euro „Regiunea Nord – Est, Axa rutieră strategică 2: Botoșani-Iași”, a fost inclus în Planul de Dezvoltare Regională Nord - Est 2014-2020 și propus pentru finanțare în cadrul POR 2014-2020, Axa 6, Prioritatea de investiţie 6.1, în parteneriat cu Consiliul Judeţean Iaşi.
În bugetul Consiliului Judeţean Botoşani pe anul 2016 au fost alocate fonduri pentru elaborarea următoarelor studii/expertize: studiu topografic, DALI, documentaţii, acorduri, avize, expertiză tehnică, studiu de trafic, etc.
Va fi preluat de următoarea conducere a județului?
Probabil că da.
Altele trei proiecte ce urmau a fi depuse însumează toate mai puțin de 10 milioane de euro și sunt de departe prioritare, dacă nu pentru viitorul președinte, atunci pentru județ.
„Reabilitarea clădirii Muzeului de Istorie şi reorganizarea expoziţiei de bază prin includerea în acest spaţiu şi a colecţiei de artă” |
5 milioane euro |
Propunerea de proiect este inclusă în Strategia de Dezvoltare Socio-Economică a Judeţului Botoşani 2014-2020, domeniul de acţiune 1.3.5Construirea/reabilitarea/modernizarea infrastructurii culturale, iniţiator Muzeul Judeţean Botoşani şi va fi promovată spre finanţare în cadrul POR 2014-2020, Axa 5, Prioritatea de investiţie 5.1. |
„Reabilitarea şi dotarea Liceului Tehnologic Special „Ion Pillat” Dorohoi” |
616.000 lei |
Propunerea de proiect este inclusă în Strategia de Dezvoltare Socio- Economică a Judeţului Botoşani2014-2020, domeniul de acţiune 1.3.3 Reabilitarea/modernizarea/echiparea infrastructurii educaţionale pre-universitare şi universitare, iniţiator Liceul Tehnologic Special “Ion Pillat” Dorohoi şi va fi promovată spre finanţare în cadrul POR 2014-2020 Axa 10, Prioritatea de investiţie 10.1. |
„ Reabilitare termică clădire şcoală”Liceul Tehnologic Special Sfântul Stelian Botoşani ”
|
În funcţie de estimarea rezultată din Studiul de fezabilitate |
Propunerea de proiect este inclusă în Strategia de Dezvoltare Socio- Economică a Judeţului Botoşani, domeniul de acţiune 1.3.3 Reabilitarea/ modernizarea/echiparea infrastructurii educaţionale pre-universitare şi universitare, iniţiator Liceul Tehnologic Special „Sf. Stelian” Botoşani şi va fi promovată spre finanţare în cadrul POR 2014-2020 Axa 10, Prioritatea de investiţie 10.1. În bugetul Consiliului Judeţean Botoşani pe anul 2016 au fost alocate fonduri pentru elaborarea studiului de fezabilitate şi auditului energetic. |
La Primăria Botoșani, lista cu proiecte ce urmau a fi concretizate (sau nu) nu a fost deloc una scurtă. Peste 60 de planuri structurate pe trei capitole se regăseau în viziunea de dezvoltare pentru perioada 2016 – 2020:
• Prioritatea 1: Asigurarea conectivității și mobilității la nivelul municipiului Botoșani
• Prioritatea 2: Creșterea atractivității municipiului Botoșani pentru locuitori și investitori
• Prioritatea 3: Asigurarea unei creșteri sustenabile a municipiului Botoșani
Unele dintre proiectele incluse în lista cu peste 60 de paragrafe mai degrabă fanteziste, altele probabil realizabile.
Sursele de finanțare ar fi fost axele ce urmează a fi deschise prin diverse scheme de sprijin european, de la Programul Operațional Regional (POR), la Programul Operațional de Capital Uman (POCU) sau Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM).
Sau bugetul local și credite interne.
Din cele peste 60 de proiecte ce erau promise botoșănenilor a se realiza în următorii patru ani de zile de fosta administrație, puține vor fi asumate cel mai probabil în următorul mandat.
13,5 milioane de euro – modernizarea străzilor orășenești - Proiectul implică reabilitarea și modernizarea infrastructurii stradale, a trotuarelor, amenajarea de parcări laterale, de scuaruri. În total sunt vizați circa 60 km de străzi care în prezent sunt de pământ, pietruiți sau betonați sau a căror stare tehnică este nesatisfăcătoare, în pofida faptului că beneficiază de îmbrăcăminte asfaltică.
1,5 milioane de euro - Rețea de stații self-service de închiriere de biciclete în municipiul Botoșani - Proiectul prevede amenajarea a peste 30 km de piste de biciclete, amenajarea a 5 stații de închiriere și achiziționarea a 250 de biciclete
10 milioane de euro - Fluidizarea traficului în zona centrală a Municipiului Botoșani, prin construcția unui pasaj și a unui parking subteran. Proiectul implică construcția unui pasaj care să facă legătura între centrul istoric și cel civic (Pietonal Bancare - Parcare Elvila), și care să includă accesul la un parcaj subteran/suprateran în zona centrală a municipiului, cu o capacitate de circa 400 de locuri, pe mai multe niveluri, dotat cu lift și cu mai multe intrări și ieșiri. Soluțiile tehnice vor fi stabilite prin Planul de Mobilitate în curs de elaborare.
2,5 milioane de euro - Construcția unui terminal intermodal pentru pasageri în Municipiul Botoșani. Proiectul prevede construcția unui terminal de pasageri în zona Gării CFR Botoșani, care să cuprindă o autogară modernă, stație de închiriere biciclete, o parcare de mari dimensiuni, stații de transport în comun, automate de bilete, spații comerciale, etc.
15 milioane de euro - Construirea unei șosele de centură a municipiului Botoșani. Proiectul prevede construcția unei șosele de centură care să preia traficul greu (și nu numai) dinspre Suceava spre Iași, inclusiv amenajarea intersecțiilor, a două parcări pentru vehiculele de mare tonaj și a unui hotel-restaurant.
250.000 de euro (buget local) - Amenajare unui heliport in municipiul Botoșani. Spitalele din judet nu dispun de spații adecvate pentru aterizarea elicopterelor SMURD care asigură transportul pacienților în stare critică. Proiectul implică amenajarea platformei de aterizare-decolare și a unui hangar.
1 milion de euro - Înființarea unui centru rezidențial pentru îmbătrânire activă și a unui centru medico-social destinat persoanelor vârstnice din Municipiul Botoșani. Proiectul prevede reconversia fostei Băi Comunale din Municipiul Botoșani în centru rezidențial pentru îmbătrânire activă, inclusiv centru medico-social.
200.000 de euro (buget local) - Amenajarea unei pârtii de săniuș pe versantul Cornișa Vest din Municipiul Botoșani. Infrastructura sportivă de la nivelul municipiului este una deficitară. Numărul turiștilor care vizitează municipiul și durata sejurului acestora sunt reduse. Proiectul prevede amenajarea unei mini-pârtii de sâniuș pe versanul vestic din zona Cornișa (ACR-Pacea), inclusiv cu suprafață cauciucată, pentru utilizarea în timpul verii.
3 milioane euro (parteneriat public – privat buget local) - Înființarea unui mini-circuit auto-moto și de jogging în Municipiul Botoșani. Proiectul prevede amenajarea unui circuit auto-moto și de jogging în zona poligonului ACR, în vederea organizării de competiții, dar și în scop de agrement
200.000 de euro (buget local) - Amenajarea unui târg auto în Municipiul Botoșani. Proiectul prevede amenajarea unui târg auto la intrare în municipiu, cu spații de expunere în aer liber, spații administrative, toalete, cabine de pază și împrejmuire, etc.
2 milioane de euro - Reabilitarea și introducerea în circuitul turistic a Orașului Vechi Subteran Botoșani. Proiectul prevede reabilitarea și introducerea în circuitul turistic a beciurilor și eventualelor tuneluri subterane din zona centrală a municipiului, în vederea introducerii circuitului turistic, dar și a amenajării lor pentru diferite funcțiuni (expoziționale, crame, cluburi, etc.)
1 milion de euro - Înființarea Muzeului Etniilor Conviețuitoare Botoșani. Proiectul prevede amenajarea unui muzeu al etniilor conviețuitoare (ruși-lipoveni, armeni, evrei, ucraineni, romi, etc.) în municipiul Botoșani.
11 milioane de euro - Reabilitarea si dezvoltarea turistică a monumentului istoric ansamblul Bisericii ”Sfântul Gheorghe” Botoșani. Proiectul prevede restaurarea bisericii, realizarea picturii interioare murale, restaurarea iconostasului bisericii, lucrări de reabilitare a turnului-clopotniță, împrejmuirea incintei.
4 milioane de euro - Construcția unui centru multicultural în Municipiul Botoșani. Proiectul are în vedere construcția unui centru multicultural, care să găzduiască sediul pentru Teatrul de Păpuși "Vasilache" și pentru Filarmonica Botoșani, inclusiv amenajarea și dotarea sălii de spectacole, a scenei, a instalației de sonorizare, video, etc.
În lista ce a fost atent analizată înainte de a fi transmisă redacției s-a strecurat și inițiativa construirii unui bazin de înot olimpic.
Ideea, deloc rea.
Însă pe locația propusă a fost deja construit un loc de joacă.
5 milioane de euro - Construcţia unui bazin de polo în Municipiul Botoșani. În Municipiul Botoșani nu există un bazin de înot olimpic modern, care să poată găzdui competiţii internaţionale. Proiectul presupune transformarea fostelor sere din Parcul Mihai Eminescu într-un bazin de polo, cu 2 bazine (unul de competiţii şi unul de antrenament), şi care va putea găzdui competiţii la standarde mondiale, a unei tribune cu 400 de locuri, precum şi a spaţiilor conexe (vestiare, holuri, anexe, etc.).
Gabriela Erdic
Nov 26, 2024
Doi șoferi prinși cu 113 km/h în doar 60 de minute
Sergiu Bălășcău
Nov 26, 2024
Liderul național votat de sute de botoșăneni deși s-a retras din cursă
Gabriela Erdic
Nov 26, 2024
Bilete disponibile la meciul dintre FC Botoșani și Farul Constanța – PREȚURILE
Oana Sava
Nov 26, 2024