“Revoltător: vânătoare de maşini în "Oraşul foamei". Luatul maşinilor cu japca, fenomen scăpat de sub control în toată ţara”. Aşa îşi începe amplul material un jurnalist de la EVZ cu privire la activitatea pe care firma botoşăneană HSR o prestează şi în oraşul Câmpulung Moldovenesc. Redăm în continuare articolul integral publicat de EVZ cu privire la revolta oamenilor din urbea amintită.
În Câmpulung Moldovenesc, oraş plin de gropi şi fără încălzire centralizată, o firmă a dat un tun pe 10 ani, sechestrând maşini în 30 de secunde. Taxa de răscumpărare este uriaşă.
S-a cam ales praful de brandul turistic construit în jurul oraşului Câmpulung Moldovenesc, aflat la poalele Rarăului. Staţiunea "
cu un farmec greu de descris, cu un pitoresc aparte" – cum scrie în pliante – e de fapt o periferie imundă.
Tot oraşul e plin de gropi, lângă blocuri sunt aşezate stive mari de lemne pentru că nu există încălzire centralizată iar locuinţele ANL, finalizate de ani buni, sunt nelocuite pentru că Primăria n-are bani de racordare la utilităţi.
Dar ceva al lui tot are Câmpulungul. Un serviciu de ridicat maşini diabolic, pus pe tavă unei firme din Botoşani. Contractul, care se întinde halucinant până în 2020, e un jaf la drumul mare.
Cuvântul de cartier folosit în asemenea situaţii este "japcă" şi se potriveşte perfect. Toate arterele din oraş au fost împânzite cu indicatoare care avertizează că parcatul este interzis. Dacă laşi 30 de secunde maşina pe dreapta şi cobori să iei o pâine, aproape sigur nu o mai găseşti. E o vânătoare în toată regula. Oamenii, chinuiţi de nevoi şi cu salarii de mizerie, au ajuns să se revolte în stradă împotriva acestei cruzimi. Taxele pentru recuperat maşina sunt aproape cât salariul lunar al unui localnic obişnuit. Oamenii se simt jupuiţi de vii.
Indicatoare plantate special ca să pici în capcană
Municipiul Câmpulung Moldovenesc este singura localitate din judeţul Suceava în care autorităţile locale le-au dat undă verde reprezentanţilor unei firme controversate din Botoşani, SC Hi Speed Recovery SRL, să salte maşinile parcate neregulamentar.
Indicatoarele au fost amplasate astfel încât, pe marginea DN 17, pe raza municipiului, alternează oprirea interzisă cu parcarea regulamentară, creându-se aşa-zise zone capcană, în cursa cărora poate fi atras orice conducător auto, care, fie nu vede semnul de circulaţie, fie văzând zecile de maşini parcate de-a lungul primei benzi de circulaţie, nici nu bănuieşte ce pericol îl aşteaptă.
Aşa s-a întâmplat ca, în ultimele luni, zeci de şoferi care au oprit în Câmpulung Moldovenesc, fie să bea o cafea, fie să scoată bani de la bancomat sau să intre la o farmacie etc. s-au trezit că în doar câteva minute le-a dispărut maşina.
Afacerea ridicatului de maşini într-un oraş mic miroase de la o poştă. Oraşul e plin de gropi pe toate arterele.
Preţuri exorbitante, jaf în toată regula
Am asistat, într-una din zilele trecute, la o operaţiune de ridicare a unui autoturism şi am constatat că în 30-40 de secunde "hingherii" o urcă pe platformă şi demarează în trombă spre un spaţiu de la ieşirea din oraş în care lasă maşinile, aşteptând să vină nefericiţii care leau căzut în capcană.
Indicatoarele de interzicere a opririi au fost amplasate în Câmpulung Moldovenesc şi în faţa marilor magazine şi a principalelor unităţi comerciale, acolo unde, firesc, e cea mai mare afluenţă de şoferi. Cei care se află în tranzit au şanse mari să se trezească cu maşina ridicată.
Cea mai mare golănie a acestei afaceri dubioase o reprezintă tarifele practicate, care sunt disproporţionate faţă de veniturile mici ale oamenilor: 434 de lei – contravaloarea ridicării şi transportului autovehicului, plus o amendă la primărie de 134 de lei, dacă este plătită în 48 de ore.
Dacă nu ai bani la tine şi trebuie să revii a doua zi, fiecare zi de staţionare în "ţarcul" hingherilor de maşini te costă alţi 74,4 lei. Dacă prinzi "hingherii" înainte de a fugi cu maşina urcată pe platformă, plăteşti doar 310 lei. Dacă ţi s-au blocat roţile la maşină, atunci se percepe o taxă de 186 de lei.
Blocurile ANL, stau goale de ani de zile fiindcă Primăria nu este capabilă să le branşeze la utilităţi
Potrivit contractului încheiat în octombrie 2010 cu firma din Botoşani, pe o perioadă de zece ani, pentru fiecare maşină ridicată Primăria primeşte o redevenţă lunară de 120 de lei, iar pentru fiecare vehicul căruia i se blochează roţile, câte 50 de lei.
Practic, firma din Botoşani a primit liber la vânat maşini, cedând Primăriei doar o treime din profit. La 100 de maşini sechestrate, firma se alege cu 31.400 de lei, iar bugetul local cu 12.000 de lei. E cel mai mare tun pe care îl poţi da într-un oraş parcurs pe toată lungimea sa de DN 17, care face legătura cu Vatra Dornei, cu Ardealul, prin Pasul Tihuţa, şi cu Vama Siret.
Blocurile din oraş arată exact ca după Al Doilea Război Mondial, cu stive de lemne clădite pe lângă ziduri, pentru că oraşul nu are încălzire centralizată.
Cum stau la pândă hingherii
Un VW Golf 3 Combi, cu numere de Botoşani (BT-04- LUP) face ture prin zona centrală a Câmpulungului. E neinscripţionat, însă mulţi dintre localnici ştiu că e maşina de pândă a "hingherilor".
La câteva străzi distanţă, aşteaptă autoutilitara care ridică maşini. E cu volan pe dreapta, adusă din Anglia cu 2.000-3.000 de euro. Când pică un şofer în capcană, "hingherii" sună la poliţia locală să trimită un agent, fără de care întreaga operaţiunea ar fi ilegală.
În câteva zeci de secunde ajunge la faţa locului şi autoutilitara de ridicare, iar în mai puţin de un minut maşina este "săltată" şi dusă la depozit.În mod normal, poliţia locală ar trebui să constate contravenţia şi, în funcţie de caz, dacă se blochează sau nu traficul, să decidă aplicarea măsurii complementare de blocare a roţilor sau de ridicare a autoturismului.
Or lucrurile stau tocmai invers, agentul poliţiei locale fiind folosit doar pentru a semna procesul verbal al contravenţiei constatate deja de hingherii care fac pânde prin oraş.
"Tata era cu lacrimi în ochi pentru că i-au luat maşina"
Vasile Doboş (81 de ani) e unul dintre cei care i-a dat în judecată pe hingherii de maşini. Dascăl pentru zeci de generaţii, fost director al Liceului Silvic din Câmpulung Moldovenesc, bătrânul a rămas fără maşină pe 24 iunie a.c.
Şi-a dus soţia cu maşina la policlinică din cauza unei urgenţe medicale şi a coborât să o ajute să urce până la etajul II, femeia suferind de coxartroză în stadiu avansat. A lipsit câteva minute, iar la întoarcere maşina îi dispăruse.
Vasile Doboş este reprezentant în instanţă de fiul său, avocat de profesie.
"Mi-am găsit tatăl cu lacrimi în ochi, că i-a fost furată maşina", e hotărât
avocatul să facă dreptate în cazul tatălui său.
DEZOLANTUL CÂMPULUNG : Un oraş amărât, cu oameni chinuiţi
"Ce fac ei este bătaie de joc, jecmănesc oamenii"
Marian Cârlugea (67 de ani) a strâns semnături de la peste 100 de câmpulungeni nemulţumiţi de "hingherii" de maşini. Lui iau ridicat Dacia, pe motiv că se afla la circa 8-10 metri de o intersecţie.
"
În oraşul ăsta nu e un semafor, nu e un WC public, e râsul lumii, plin de gropi, primarul nici nu iese din Primărie. Aş fi înţeles, dacă maşina mea ar fi blocat circulaţia. Ce fac ei acum e bătaie de joc, jecmănesc oamenii", e revoltat
pensionarul.
Oamenii sunt în pragul revoltei populare
Afacerea ridicării autoturismelor parcate neregulamentar a început la Câmpulung Moldovenesc în luna mai a acestui an şi a avut la bază o hotărâre a consilierilor locali de aprobare a concesionării acestui serviciu. Culmea, deşi au aprobat în unanimitate hotărârea, consilierii locali sunt cei care vor acum să scape de "hingheri". Ei susţin că nu s-au gândit că se va ajunge la asemenea abuzuri, ci au sperat doar că vor rezolva problema samsarilor de maşini care-şi ţineau săptămâni în şir autoturismele scoase la vânzare în centrul oraşului.
I-au luat maşina când se ruga în biserică
"
O nebunie, o debandadă", descrie activitea "hingherilor" chiar şeful filialei locale a PDL, formaţiune politică care îl ţine în braţe pe primarul Şerban. "
Cea mai mare greşeală care s-a făcut, ăştia îşi bat joc de oameni. În primul rând trebuia amenajate parcări, locuri de parcări...", e de părere şi
consilierul PNL, Ioan Piticari.
Preotul Teodor Giosan e consilier local independent şi povesteşte că unuia dintre enoriaşii lui i s-a ridicat maşina parcată în faţa bisericii.
"Avea o problemă în familie, o rudă era la operaţie. A oprit maşina în faţă la Biserica Sf. Nicolae să aprindă o lumânare, să spună o rugăciune, era disperat. Când a ieşit, maşina săltată... nu se poate aşa ceva", a răbufnit
părintele. "
A venit omul să aprindă o lumânare la biserică, pentru o rudă. Când a ieşit, maşina era săltată...“, povesteşte
Teodor Giosan, preot la Biserica Sf. Nicolae
Şeful Poliţiei: "Un lucru mârlănesc!"
Şeful poliţiştilor din Câmpulung Moldovenesc, comisarul Dan Zoltan Apopei, explică că s-a săturat de câţi oameni au venit să se plângă de abuzurile reprezentanţilor firmei din Botoşani, dar, atâta vreme cât este un contract încheiat între "hingheri" şi Primărie, tot ce poate face e să-i direcţioneze pe nemulţumiţi să se adreseze instanţei de judecată.
"
Un lucru mârlănesc", descrie şeful poliţiei activitatea "hingherilor" de maşini, explicând că "
sunt autoturisme parcate în locuri nepermise, care aparţin unor aşa-zişi şmecheri locali, iar firma nu ia acelaşi măsuri şi cu aceste autoturisme, ci se "orientează". Un avocat a sesizat că angajaţii poliţiei locale participă la ridicarea maşinilor în uniformele Poliţiei Comunitare, un viciu care anulează procesele-verbale în Justiţie.
PRIMARUL PARE PICAT DIN LUNĂ
Toţi îl arată cu degetul pe şeful administraţiei locale, Gabriel Şerban
Primarul municipiului Câmpulung Moldovenesc, Gabriel Şerban, cel care, susţin consilierii locali, i-ar ţine în spate pe reprezentanţii firmei SC Hi Speed Recovery SRL, aruncă pisica în ograda Consiliului Local, explicând că nu a făcut nimic altceva decât să pună în aplicare hotărârea şi regulamentul stabilit chiar de actualii săi contestari.
Primarul (în dreapta) a fost la PNL, acum e independent, dar sprijinit de PDL, cum sugerează şi această imagine în care apare liderul absolut al judeţului Suceava, Gheorghe Flutur.
Când vine vorba de modul în care îşi desfăşoară activitatea angajaţii firmei botoşănene, Şerban pare venit dintr-o delegaţie într-un loc izolat în care nu a avut acces la informaţiile despre lucrurile care se întâmplă în propria urbe. De exemplu, primarul nu ştie că se ridică maşini chiar dacă încurcă sau nu circulaţia rutieră.
Primarul Şerban nu ne-a putut prezenta nici măcar o situaţie exactă, la zi, cu numărul maşinilor ridicate şi celor cărora leau fost blocate roţile. Ştia doar că s-au plătit până la începutul acestei luni 18.804 lei, reprezentând redevenţa de pe urma contractului cu SC Hi Speed Recovery SRL.
"
Voi face o auditare a activităţii acestei societăţi şi, în şedinţa de Consiliu Local, am să prezint o situaţie clară", s-a enervat, la sfârşit,
Gabriel Şerban. Firma care ridică maşini este extrem de controversată şi în Botoşani, unde practicile sale i-au revoltat pe oameni.
Sursa Evenimentul Zilei