Banii încasaţi de SC RVG Speed SRL de la stat pe spatele deportaţilor şi persecutaţilor, dintre care unii erau decedaţi la data la care teoretic erau plimbaţi pe litoral, nu reprezintă singura metodă prin care firma la care senatorul PNL Botoşani Viorel Grigoraş susţine, mai nou, că a fost acţionar până pe 18 decembrie, îşi îngroaşă considerabil veniturile făcând afaceri cu statul. Un alt capitol important îl reprezintă contractele pentru transportul elevilor. În condiţiile în care autorităţile locale dispun de aproximativ 55 de microbuze şcolare, firma menţionată are în derulare contracte de aproape 6 miliarde de lei vechi pentru transport şcolar.
Şi microbuze de la stat, şi contracte cu firme private
Legea educaţiei naţionale 1/2011 prevede că elevilor care nu pot fi şcolarizaţi în localitatea de domiciliu li se decontează cheltuielile de transport din bugetul Ministerului Educaţiei Naţionale (MEN), prin unităţile de învăţământ la care sunt şcolarizaţi, pe bază de abonament, în limita a 50 km sau li se asigură decontarea sumei ce reprezintă contravaloarea a opt călătorii dus-întors pe semestru, dacă locuiesc la internat sau în gazdă. Deşi în judeţ există în jur de 50-60 de microbuze şcolare funcţionale, în unele localităţi, care nu dispun de asemenea mijloace de transport ori au astfel de maşini dar s-ar fi dovedit a fi insuficiente, s-au perfectat contracte cu firme private care să aducă şi să aducă elevii la şcoală.
Contracte de aproape 6 miliarde lei vechi pentru transportul elevilor
În acest fel
SC RVG Speed SRL a ajuns să încheie şase contracte cu tot atâtea unităţi de învăţământ din judeţ: Liceul Tehnologic „Nicolae Bălcescu” Flămânzi, Liceul Tehnologic Bucecea, Colegiul Naţional „Grigore Ghica” Dorohoi, Liceul Regina Maria Dorohoi, Grupul Şcolar „Alexandru Vlahuţă” Şendriceni şi Liceul Tehnologic Todireni. Înţelegerile au fost perfectate în luna septembrie a anului trecut, unele tocmai au expirat în iunie, altele sunt valabile până pe la jumătatea acestei luni, în timp ce un contract rămâne valabil până la începutul lunii august. 579.170, nici un leu mai mult, nici un leu mai puţin, este valoarea totală a contractelor pe care societatea comercială în cauză le-a avut pentru anul de învăţământ abia terminat. Cel puţin teoretic şcolile au fost cele responsabile de achiziţia publică, organizând selecţii de oferte în urma cărora, în cazurile menţionate, câştigătoare a fost desemnată
SC RVG Speed SRL.
UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT
|
DATA ÎNCHEIERII CONTRACTULUI
|
DATA EXPIRĂRII
|
SUMA
|
Liceul Tehnologic „Nicolae Bălcescu” Flămânzi |
14.09.2012 |
21.06.2013 |
332.640 |
Liceul Tehnologic Bucecea |
12.09.2012 |
15.07.2013 |
155.112 |
Colegiul Naţional „Grigore Ghica” Dorohoi |
12.09.2012 |
15.07.2013 |
3.318 |
Liceul Regina Maria Dorohoi |
12.09.2012 |
21.06.2013 |
8.960 |
Grupul Şcolar „Alexandru Vlahuţă” Şendriceni |
14.09.2012 |
01.08.2013 |
31.944 |
Liceul Tehnologic Todireni |
12.09.2012 |
21.06.2013 |
47.196 |
*Sumele sunt exprimate în lei
Ce coincidenţă: RVG are contracte doar în localităţi conduse de primari USL
Ciudată coincidenţă, o analiză succintă scoate la iveală o adevărată filieră USL în perfectarea acestor contracte. La data semnării lor firma îl avea ca unic acţionar pe
liberalul Viorel Grigoraş. Actele au fost parafate după ce Uniunea Social Liberală a preluat guvernarea, iar unităţile de învăţământ contractante provin toate din localităţile conduse de primari USL. Mai exact, din cele şase contracte încheiate, trei sunt din localităţi cu liberali în frunte, iar celelalte din oraşe conduse de social-democraţi.
Botoşăneanul s-a aplecat asupra a două cazuri: Flămânzi şi Bucecea. Ambele primării au în dotare microbuze gratuite primite de la MEN prin Inspectoratul Şcolar Judeţean (IŞJ) Botoşani, dar totuşi au încheiat şi contracte cu
RVG Speed. Motivul? Bus-urile existente ar fi insuficiente pentru numărul mare de elevi.
„Microbuz există în localitate, dar pentru copiii din localitatea Flămânzi. Contractul cu RVG-ul este pentru copiii care sunt din localităţile învecinate, gen Frumuşica, Prăjeni, Coşula, Copălău. Microbuzul nostru aduce doar copiii noştri de la Poiana, Prisacani, Chiţoveni”, ne-a declarat
Dan Oloieriu, primar de Flămânzi. Acesta a precizat că Liceul Tehnologic „Nicolae Bălcescu” Flămânzi este centru bugetar, are personalitate juridică şi s-a ocupat de achiziţia publică. Aproximativ aceeaşi este situaţia şi la Bucecea.
„Contractele nu sunt făcute cu mine, cu Inspectoratul Şcolar, prin Inspectoratul Şcolar este făcută licitaţia, dar nu deserveşte elevii din Bucecea, cu aceştia mă descurc eu cu microbuzul meu cu care îi aduc din cele două localităţi limitrofe, dar ei deservesc Vârfu Câmpului, Adâncata”, ne-a spus
Andron Ţâmpău, primar de Bucecea. Edilul şef a adăugat că administraţia locală a primit recent un microbuz şcolar, numai că nu face faţă şi de aceea a fost necesară parafarea unei înţelegeri şi cu o firmă privată.
Jecmăneala incredibilă : RVG Speed mai scumpă şi de până la 13 ori faţă de firme din alte judeţe
Costurile contractelor cu firmele de profil sunt suportate de MEN, prin
IŞJ Botoşani, care lunar întocmeşte o centralizare ce o trimite ministerului spre decontare. Tarifele practicate de
SC RVG Speed SRL sunt printre cele mai mari din ţară. Iar asta reiese chiar din statisticile Ministerului Educaţiei Naţionale. Date fiind întârzierile în decontarea navetei oficialii MEN au hotărât să facă publice tarifele practicate de firmele de transport. Situaţiile la nivel naţional au relevat discrepanţe majore între preţurile companiilor de profil.
Astfel, firma controlată de
familia Grigoraş percepe la Bucecea 1
47 de lei pentru un abonament de 5 kilometri, în timp ce, pentru aceeaşi distanţă şi acelaşi număr de elevi,
SC Giroceana SRL din judeţul Timiş are un tarif de numai 25 de lei, ceea ce înseamnă că, la Botoşani,
RVG Speed practică un preţ de aproape şase ori mai mare decât într-unul din cele mai dezvoltate judeţele ale ţării. Iar asta nu este o excepţie. Tot la Bucecea, dar pentru distanţe de şapte kilometri, aceeaşi firmă ia 168 de lei, pe când societăţilor din Sibiu, Timiş sau Vrancea li se plătesc între 18 şi 25 de lei.
Şi mai piperate sunt tarifele pentru contractul de la Flămânzi. Pe distanţa de 11 kilometri
SC RVG Speed SRL este campioana naţională a preţurilor mari. Societatea
familiei Grigoraş percepe nici mai mult, nici mai puţin de
336 de lei pentru un abonament, a doua în clasamentul scumpetei, Metropolitan din Constanţa, ajungând abia la 266 de lei. În acelaşi timp, transportatori din Sibiu, Sălaj şi Buzău percep
pentru un abonament pentru aceeaşi distanţă doar 25 – 30 de lei. Cu alte cuvinte
RVG Speed SRL este 11 - 13 ori mai scumpă!!!
Primarii dau din umeri : chiar nu ştiu ce tarife practică
Cum s-a ajuns la această jupuire a bugetului de stat constituie un mare semn de întrebare. Primarii din cele două localităţi susţin că nu au nici o legătură cu stabilirea preţurilor şi că achiziţiile serviciilor de transport au reprezentat apanajul ori a şcolilor, ori a IŞJ Botoşani.
„Au centru bugetar, personalitate juridică, deci ei şi-au făcut licitaţia acolo”, a afirmat
Dan Oloieru, primar de Flămânzi, care a mai menţionat şi că, din câte cunoaşte, nu este primul an de învăţământ în care
SC RVG Speed SRL are contractat serviciul de transport elevi în oraşul pe care îl conduce.
„Chiar nu ştiu ce tarife practică, nu sunt la cunoştinţa mea”, ne-a spus şi
Andron Ţâmpău, primar de Bucecea.
Nici la Inspectorat nu se ştie cum s-a ajuns la asemenea preţuri
Reprezentanţii
IŞJ Botoşani, instituţie care centralizează lună de lună necesarul de fonduri pentru transportul elevilor, susţin la rândul lor că nu au nici o legătură cu desemnarea firmelor şi stabilirea tarifelor.
„Bănuiesc că şcolile – spun bănuiesc pentru că nu am verificat – dacă o unitate şcolară are 30 de copii într-o comună, a încheiat un contract cu o firmă să aducă elevii la şcoală, neavând o altă societate traseu”, a afirmat
Rodica Roşca, contabil şef IŞJ Botoşani. Numai în luna martie şcolile au depus la
IŞJ Botoşani spre decontare documente de transport în valoare de 824.000 de lei. În această sumă sunt incluse contractele încheiate cu firmele private de către şcoli şi abonamentele elevilor la firme cu care unităţile de învăţământ nu au contracte, dar care au trasee ce includ şcolile şi domiciliul elevilor. Poate şi din cauza tarifelor uriaşe practicate de unii transportatori MEN a ajuns să înregistreze debite tot mai mari la decontarea cheltuielilor cu deplasările elevilor, numai la Botoşani restanţele ridicându-se la aproape 6 milioane de lei, adică 60 de miliarde de lei vechi.
Grigoraş are probleme cu memoria când e vorba de contractele cu şcolile
Interesant este că amintitele contracte, în care
RVG Speed practică printre cele mai mari tarife din România, au fost iniţial „uitate” de
Viorel Grigoraş atunci când a trebuit să le facă publice. Între primele sale două declaraţii de interese completate în calitate de parlamentar există o diferenţă de exact 579.170. Astfel, pe 18 decembrie
senatorul PNL Botoşani a lăsat goală rubrica repartizată contractelor cu statul obţinute sau aflate în derulare în timpul exercitării mandatului, deşi amintitele contracte cu şcolile erau în plină desfăşurare.
18 decembrie 2012
13 iunie 2013
Pe 13 iunie 2013, când a completat o nouă declaraţie de avere,
senatorul PNL Botoşani Viorel Grigoraş şi-a „amintit” însă de respectivele contracte, pe care abia la aproximativ jumătate de an de la dobândirea mandatului le-a făcut publice. În 2011
SC RVG Speed SRL a avut o cifră de afaceri de 5,1 milioane de lei. Raportându-ne la contractele cu naveta copiilor şi la cele circa 330.000 de lei decontate într-un singur an de Casa Judeţeană de Pensii pentru deportaţi, persecutaţi şi ceilalţi beneficiari ai legii 189/2000 şi decretului lege 118/1990 ar reieşi că undeva spre 20% din venituri provin de la stat. Şi asta fără să ţinem seama de persoanele cu dizabilităţi, pensionari sau veterani.
Sergiu BĂLĂŞCĂU
CITEŞTE ŞI:
Parchetul şi Garda călare pe afacerea „autocare pentru decedaţi” : Moartea merge pe litoral cu RVG-ul senatorului Grigoraş