Nu numai cetăţenii din municipiu sau din judeţ înregistrează datorii la facturile pentru serviciile de apă şi canalizare. Potrivit reprezentanţilor Nova Apaserv, în rândul datornicilor se regăsesc atât utilizatori casnici cât şi spitale, primării sau unităţi de învăţământ care au restanţe mai mari de trei luni de zile. În cazul debitelor mari, unitatea încheie grafice de reeşalonare cu datornicii.
Spitalul de Psihiatrie şi Maternitatea de exemplu au restanţe la plata facturilor care se ridică cumulat la 100.000 de lei noi. Debitele au fost confirmate chiar şi în urma unificării celor patru spitale din Botoşani cu Mavromati, contractele individuale devenind anexe la cel încheiat cu cea mai mare unitate spitalicească din judeţ.
„Persoanele juridice care au datorii mari sunt în general instituţiile şi nu este o problemă numai a operatorului serviciilor de apă şi canalizare, avem restanţe înregistrate la ora actuală dar au fost confirmări de debit la spitale care de la 1 martie au trecut în subordinea CJ şi şi-au pierdut personalitatea juridică. Dat fiind faptul că şi-au pierdut personalitatea juridică şi aveam contract cu fiecare în parte, rămâne valabil cel cu Spitalul Judeţean iar aceste contracte individuale cu spitalele comasate vor deveni anexe la contractul mare”, a declarat
Albert Tănasă, şef serviciu juridic Nova Apaserv. Cele mai mari debite înregistrate provin de la Spitalul de Psihiatrie şi Maternitate, datoriile de la Spitalul de Copii fiind achitate integral. Restanţe la facturile la apă au înregistrate şi o serie de administraţii publice locale, cu care furnizorul de servicii a încheiat o serie de grafice de reeşalonare. „
Avem un grafic de reeşalonare cu Primăria Mihai Eminescu, avem cu Primăria Stăuceni iar în ceea ce priveşte Dorohoiul, problemele pe care le au toţi furnizorii cu Grupul Şcolar. Pentru noi este o situaţie inexplicabilă pentru toate instituţiile pentru că au prevedere bugetară pentru utilităţi”, a mai spus
Albert Tănasă.
Sute de somaţii emise lunar
Şi pentru ca gradul de încasare să fie menţinut la un nivel ridicat, reprezentanţii societăţii Nova Apaserv trimit lunar somaţii la abonaţii care au înregistrate facturi restante mai mari de două luni de zile. De altfel şi în contractele încheiate între furnizor şi beneficiar există o clauză prin care debitele care atrag somaţii pot duce în final la debranşarea de la serviciul prestat.
„Numai în cursul lunii februarie am trimis peste 1.200 de somaţii, persoane fizice şi persoane juridice. În luna februarie a fost numărul puţin mai mare dar noi somaţii trimitem în fiecare lună pentru că lunar se emite câte o factură şi tot apar debitori care acumulează restanţe de peste două facturi. Tot ce înseamnă restanţe de peste două facturi, somăm. În momentul în care nu se achită, facem grafice de reeşalonare, nu am avut cazuri în care să nu se plătească măcar jumătate din sumă”, a mai precizat
Albert Tănasă. Aproximativ 1.000 de somaţii emise în luna februarie au fost trimise cu precădere utilizatorilor de la case din municipiu dar şi din judeţ.
(G.E.)