Hotărîrea de Guvern publicată cu doar o săptămînă înainte de începerea noului an de învăţămînt nu prevede doar diminuarea numărului de zile în care se acordă mere elevilor, ci şi o mulţime de alte lucruri care par ciudate inclusiv celor care pun în practică programul guvernamental „Fructe în şcoli”.
Activităţi de grădinărit pentru elevi
Acestea sunt stipulate chiar la articolul al doilea al HG 885/2010. Denumite „măsuri adiacente” în programul de distribuţie de mere, acestea prevăd
„organizarea de vizite la ferme pomicole sau legumicole, la staţiuni de cercetare pomicolă sau legumicolă, la zilele recolatei, expoziţii, tîrguri ori alte evenimente”, „organizarea de concursuri tematice cu primii ca modalităţi practic educative care să contribuie la dezvoltarea competenţelelor elevilor şi prin activităţi de grădinărit” şi
„realizarea de broşuri sau de materiale didactice al căror scop este cunoaşterea beneficiilor consumului de fructe şi de legume proaspete”.
„Sunt bani aruncaţi degeaba”
Unii şefi ai Consiliului Judeţean, instituţie care coordonează programul „fructe în şcoli”, au rămas „interzişi” cînd au aflat de prevederile actului normativ.
„Sunt bani aruncaţi degeaba. Ca în cadrul activităţilor educative şi a programelor de alimentaţie naţională să fie recomandate dietele raţionale este una, dar a organiza efectiv vizite în ferme pomicole mi se pare o pierdere de timp şi de bani”, ne-a declarat
Constantin Manolache, vicepreşedintele CJ. Acesta crede însă că Inspectoratul Şcolar este cel care trebuie să organizeze „măsurile adiacente” specificate în amintul act normativ deoarece el lucrează direct cu elevii.
„Măsuri adiacente” de 1 miliard
În HG 885/2010 se specifică chiar şi faptul că fondurile alocate acestor programe suplimentare pot reprezenta pînă la 10% din banii distribuiţi CJ pentru „fructe în şcoli”. Cum valoarea totală a programului este de circa 1 milion de lei, înseamnă că circa 100.000 de lei ar putea fi cheltuiţi cu vizite la ferme pomicole, participări la Ziua Recoltei şi alte activităţi de acest gen.