Caricaturistul Constantin Pavel este exemplul clar de om care şi-a urmat talentul încă din copilărie şi în acest fel nu a dat greş.
„Am crescut la ţară, aveam capre în curte de care aveau grijă fraţii, iar eu, în timpul cât ceilalţi transpirau cu munca la animale, pictam ore în şir caprele. Aveam o oarecare uşurinţă de a desena. Pe vremea aceea se purtau acele caiete-oracol, în care adolescenţii îşi scriau lucruri frumoase, iar sora mea apela la mine să-i înfrumuseţez caietul, cu tot felul de floricele“, spune Constantin Pavel despre începuturile sale în lumea artei.
Pasul spre caricatură l-a făcut în timpul liceului, când era mereu în competiţie cu un bun coleg şi prieten, acesta din urmă având curajul să trimită câteva caricaturi la ziarul local din Botoşani, desene care au fost publicate în presă.
„Eu mă consideram mai talentat decât colegul meu şi credeam că pot să fac caricaturi mai bune, aşa că m-am ambiţionat şi am trimis şi eu la ziarul «Clopotul» câteva schiţe care, bineînţeles, mi-au fost respinse. Acest lucru mi-a prins bine, a fost ca un duş rece, pentru că am muncit şi am rămas virusat pe viaţă, mai ales după anul 1970, când am debutat în revista «Urzica»“, mărturiseşte Constantin Pavel.
Lucrările sale au devenit în scurt timp extrem de apreciate, astfel că, la mijlocul anilor ’70, când botoşăneanul s-a transformat în vrâncean, prin mutarea definitivă la Focşani, Pavel colabora deja cu reviste de specialitate din ţară. După câteva concursuri internaţionale, unde s-a numărat printre premianţi, confirmarea deplină a muncii sale a venit în anul 1988, când a reuşit să câştige marele premiu al celui mai important concurs de caricatură din Japonia.
Jurnaliştii din Japonia au venit până la Focşani atunci, pentru un interviu cu caricaturistul Constantin Pavel, asistaţi de oamenii Securităţii. După Revoluţia din 1989, drumul caricaturistului spre succes a continuat. În prezent, este invitat permanent la marile saloane de caricatură.
„Cred că pe tot mapamondul sunt în jur de 200 de concursuri de caricatură. Nu pot participa la toate, merg şi eu selectiv, mai ales la cele cu miză, bine organizate, cu premii pe măsură. Sunt concursuri cu premii de 15.000 de euro, de 10.000 de euro, dar şi de 4.000 de euro. În România, cel mai căutat concurs este cel de la Brăila, care oferă premii de maximum 1.500 de euro“, spune Constantin Pavel.
Saloanele de caricatură la care participă sunt, de obicei, cu tematică diversă, socială, politică, teme de pace. Un festival de caricatură la care participă cu mare drag este cel din Turcia, care anul acesta a abordat o tematică actuală, cea a crizei refugiaţilor.
„M-am pregătit foarte bine pentru acest eveniment, cu caricaturi care au primit aprecierea colegilor mei, dar am fost anunţaţi că, din pricina atentatelor din Turcia, festivalul se amână“, adaugă artistul.
Constantin Pavel subliniază că cel mai mult timp şi-l ocupă lucrând pentru concursurile de la saloanele de caricatură din lume. Consideră acest tip de caricatură ca fiind mult mai profundă şi mai aproape de inima sa, chiar dacă lucrul la o schiţă poate dura şi câteva zile, în funcţie de inspiraţie şi de alte aspecte. Caricatura de presă o experimentează mai mult pentru a-şi exprima furia după un eveniment. Remarcă însă că, din păcate, din schemele multor ziare au dispărut caricaturiştii de presă.
„Caricatura de presă este un gen foarte popular în toată lumea, în ziarele şi revistele de pe toate continentele. Din păcate, internetul a eliminat foarte multe publicaţii şi în lume, dar şi la noi în ţară. În urmă cu 15 ani, colaboram cu patru ziare naţionale, deci câştigam patru salarii, şi toate ziarele aveau în schema lor caricaturişti. Astăzi, când viaţa socială şi politică este mai spectaculoasă, caricaturiştii au fost eliminaţi din schemele funcţionale ale ziarelor. De foarte multe ori, o caricatură de presă are forţa şi puterea unui editorial“, spune Constantin Pavel.
În România, nu există colecţionari de caricaturi, însă în Occident acest fenomen începe să-şi facă tot mai mult loc. A simţit-o pe pielea sa chiar artistul focşănean, care s-a trezit într-o zi cu o ofertă tentantă din partea unui astfel de pasionat.
„Un profesor universitar din Hamburg, Germania, mi-a cumpărat 12 caricaturi şi mi-a comandat alte 40, sugerându-mi şi o temă pe care să o abordez, cea a modernităţii. Deja am câteva idei pe care o să le pun pe tapet“, mai spune Constantin Pavel.
Caricaturistul are doi fii care i-au moştenit talentul de a desena. Ambii au studii de specialitate, unul fiind absolvent de Design, altul de Arhitectură, dar, în ciuda talentului, nu s-au aplecat prea tare spre acest domeniu. Activitate la nivel internaţional Constantin Pavel colaborează cu celebrele ziare „Le Monde“ şi „The New York Times“, acesta din urmă constituindu-şi un sindicat al caricaturiştilor, care plăteşte autorul cu o sumă, dar îşi rezervă dreptul de a revinde lucrarea în lumea întreagă, pentru valori mult mai consistente. Marele său regret este că an de an este mult mai publicat de ziarele din Europa şi America, comparativ cu cele din România.
Printre premiile cele mai importante pe care le-a obţinut Constantin Pavel se numără premiul „Verceli“ din Italia, „Heist“ din Belgia, „Hidezo Kondo“ din Japonia şi premiul al treilea obţinut în urmă cu câteva luni în China, la un concurs organizat de ziarul „China Daily“. De asemenea, caricaturistul Constantin Pavel este co-editor al revistei americane „Witty World“ şi membru al trustului de presă londonez „Cartoonists and Writers Syndicate“, dar şi preşedinte pentru România al „Federaţiei Organizaţiilor Caricaturiştilor Europeni“. Sursa: ziarul Adevărul.
O parohie din Protopopiatul Dorohoi face pregătiri pentru colinde
Redacția Botoșăneanul
Nov 01, 2024
Declarația zilei 1 noiembrie 2024
Oana Sava
Nov 01, 2024
Oana Sava
Nov 01, 2024
Rapid și-a luat revanșa în Cupa României: FC Botoșani, învinsă pe teren propriu – VIDEO
Redacția Botoșăneanul
Oct 31, 2024