În Botoşani sunt relativ puţine lifturi în blocuri, însă şi acelea care există se află într-o stare avansată de degradare. Dacă unele sunt vechi de aproape trei decenii, la altele s-a pierdut numărătoarea anilor de funcţionare pentru că au fost achiziţionate la mâna a doua.
Conform datelor deţinute de Federaţia Asociaţiilor de Proprietari (FAP), în Botoşani ar funcţiona peste 20 de ascensoare şi de fiecare dintre ele trebuie să aibă grijă administratorii blocului sau preşedintele asociaţiilor de locatari. „
Verificările trebuie făcute periodic şi fiecare asociaţie trebuie să aibă contract cu service-uri autorizate. Deşi în Botoşani sunt foarte puţine lifturi, normele de exploatare sunt foarte drastice”, a afirmat
Petrică Butnariu, preşedintele FAP. Unele lifturi trebuie înlocuite complet. „
Am primit notificare de la ISCIR încă din acest an că ne prelungeşte funcţionarea lifturilor pentru 6 luni, un an de zile. După care avem obligaţia să contactăm anumite firme acreditate de ISCIR şi să ne gospodărim pentru înlocuirea totală a cabinei liftului, cablul şi inclusiv motorul şi partea electrică pentru că toate lifturile au durata de viaţă depăşită de două-trei ori şi nu prezintă siguranţă pentru transportul locatarilor”, a declarat
Ioan Balan, preşedintele Asociaţiei nr.7 A+B.
"Vom fi nevoiţi să urcăm pe scări"
Cei de la Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat (ISCIR) au considerat că pentru a se evita accidente, pe viitor, asociaţiile de locatari trebuie să schime în totalitate lifturile. „
Dacă nu reuşesc să înlocuiesc liftul în perioada pe care mi-au dat-o ei, d-lor îşi rezervă dreptul conform legislaţiei în vigoare să oprească funcţionarea lifturilor şi vom fi nevoiţi să urcăm pe scări”, a completat
Ioan Balan. Îngrijorarea asociaţiilor este însă mai mare atunci când vine vorba de strângerea fondurilor de la locatari. „
Vor fi probleme cu locatarii insolvabili, cei care nu au de unde să le iei. Şi cineva trebuie să le suporte cota parte”, a mai spus
preşedintele Asociaţiei nr. 7. Cei care stau la parter sau la primul etaj sunt scutiţi de plata cheltuielilor cu liftul printr-o hotărâre a Adunării Generale, însă preşedinţii asociaţiilor din Botoşani se confruntă cu probleme când vine vorba de plata reparaţiilor de pe casa scării la care trebuie să contribuie toţi proprietarii de apartamente indiferent dacă folosesc sau nu liftul.
Preţul unui lift nou variază de la minim 7.000 de euro până la 20.000 de euro, cu montaj inclus şi garanţie de 2-3 ani. Valabilitatea unui lift este între 6 şi 12 ani, iar dacă până anul trecut verificarea anuală din partea ISCIR costa 90 de lei, anul acesta taxa a crescut la peste 400 de lei.
Elsa ŞEICA