Inspectoratul Teritorial de Muncă Botoşani a desfăşurat,în perioada 10 -24 noiembrie 2020, Campania naţională pentru verificarea modului de aplicare a prevederilor legale privind munca la domiciliu, telemunca, decalarea programului de lucru, sănătatea şi securitatea la locul de muncă în vederea reduceri iriscurilor de contaminare cu virusul SARS-COV-2.
Obiectivele campaniei au presupus identificarea angajatorilor care au mai mult de 50 de salariaţi în vederea conştientizării şi determinării acestora de a organiza programul de lucru astfel încât personalul să fie împărţit în grupe care sa înceapă, respectiv să termine activitatea la diferenţă de cel puţin o oră şi de a implementa munca la domiciliu şi telemunca, în vederea reducerii riscului de contaminare cu Coronavirus la locul de muncă şi pe timpul deplasării la şi de la locul de muncă precum şi cu privire la asigurarea unui mediu de muncă sigur pentru securitatea şi sănătatea lucrătorilor.
Echipele mixte constituite din inspectori de muncă din cadrul compartimentelor Sănătate şi Securitate în Muncă şi Control Muncă Nedeclarată şi Control Relaţii de Muncă, au efectuat controale la angajatorii de pe raza judeţului Botoşani.
Astfel, în domeniul Securitate şi Sănătate în Muncă au fost verificaţi 32 angajatori, iar principalele neconformităţi constatate cu ocazia controalelor au fost:
- Lipsa deciziei de numire a lucrătorului desemnat;
- Neconsemnarea instruirii pentru prevenirea SARS COV 2 în fişele de instruire;
- Neîntocmirea listei interne de acordare a E.I.P.;
- Nu au fost reevaluate riscurile pentru prevenirea şi combaterea răspândirii SARS-COV 2;
- În fişele de post întocmite lucrătorilor nu erau stabilite atribuţiile acestora în domeniul SSM.
În domeniul Relaţiilor de Muncă, au fost verificaţi 38 angajatori cu un număr de 3.494 salariaţi dintre care 142 lucrau în regim de telemuncă, 8 salariaţi cu program individualizat şi 111 angajaţi cu program redus, conform art. 1 din OUG 132/2020. Au fost constatate 16 deficienţe pentru care au fost dispuse măsuri de remediere. Dintre deficienţele constatate enumerăm:
- Nedecalarea programului de muncă;
- Nu au fost analizate posibilităţile ca angajaţii să-şi desfăşoare activitatea în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu.
Reamintim, pe această cale, că, pe durata stării de alertă, angajatorii pot dispune munca la domiciliu sau în regim de telemuncă acolo unde specificul activităţii permite, cu respectarea prevederilor Codului Muncii-Legea 53/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare şi ale Legii 81/2018-privind reglementarea activităţii de telemuncă.
Pe durata stării de alertă, prin derogare de la prevederile art.118 alin.(1) din Legea 53/2003-Codul muncii, republicată cu modificările şi completările ulterioare, angajatorii din sistemul privat, autorităţile şi instituţiile publice centrale şi locale, indiferent de modul de finanţare şi subordonare, precum şi regiile autonome, societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile la care capitalul social este deţinut integral sau majoritar de stat sau de o unitate administrativ-teritorială, cu un număr mai mare de 50 de salariaţi, organizează programul de lucru, astfel încât personalul să fie împărţit în grupe care să înceapă, respectiv să termine activitatea la o diferenţă de cel puţin o oră.
DESCARCĂ APLICATIA BOTOSĂNEANUL PENTRU MOBIL:
O structură a statului solicită SUSPENDAREA TikTok-ului în România
Gabriela Erdic
Nov 27, 2024
Redacția Botoșăneanul
Nov 27, 2024
Gabriela Erdic
Nov 27, 2024