Un lucru banal, care costă zero lei şi zero bani, ar fi putut salva vieţile unor oameni. Cum trăim însă în Botoşani – România, nimeni nu s-a gândit să îl facă. Iar autorităţile în puterea cărora stă o astfel de intervenţie preferă să asiste nepăsătoare la valul de tragedii produse în intersecţia de la Orăşeni Deal.
Accidentele din acel loc au început să se producă imediat după modernizarea prin fonduri europene, prin Programul Operațional Regional, a DJ 207 N Botoşani – Curteşti – Cristeşti – DN 28 B. Drumul pietruit s-a transformat într-unul asfaltat şi, paradoxal, acest lucru a adus cu sine un şir uluitor de drame la intersecţia cu şoseaua Botoşani – Vorona. Dacă înainte de reabilitarea DJ 207 N era foarte clar că acesta este un drum secundar întrucât se intersecta cu unul asfaltat, după investiţie, ca aspect, nu se mai poate face o diferenţă între cele două şosele. Măsurile firave luate de Consiliul Judeţean prin Direcţia Judeţeană de Drumuri şi Poduri (DJDP) s-au dovedit a fi ineficiente întrucât accidentele au continuat să se producă, majoritatea având în rol principal conducători auto din afara judeţului, care nu cunosc traseul şi care sunt înşelaţi tocmai de aspectul drumului.
Amintitele intervenţii ale DJDP Botoşani au vizat fără excepţie drumul secundar, adică Botoşani – Cristeşti, drumul principal Botoşani – Vorona fiind ignorat. Ori tocmai acesta are în zona intersecţiei o problemă evidentă. Cum te deplasezi din municipiu spre comuna menţionată, indicatorul de ieşire din Orăşeni Deal este amplasat cu câteva zeci de metri înainte de intersecţie, deşi în realitate Orăşeni Deal nu se termină acolo. Şi după respectivul indicator sunt construite mai multe case, chiar şi o păstrăvărie şi abia apoi se iese din localitate. Cu toate acestea, respectivul tronson este scos prin indicatoare din sat. Altfel spus, intersecţia se află în realitate în localitate şi nu în afara acesteia. Cu o semnalizare care să ţină cont de realitate, automat şoferii care ar traversa intersecţia pe drumul cu prioritate ar face-o cu o viteză mult mai redusă, în timp ce pe actualul sistem de semnalizare conducătorii auto sunt practic îmbiaţi să accelereze tocmai înaintea intersecţiei fiindcă indicatorul le arată că se termină localitatea.
Mai exact, indicatorul DJDP-ului de intrare/ieşire din localitate este amplasat eronat, el semnalând terminarea localităţii cu peste o sută de metri înainte de limita reală.
Primarul comunei Curteşti crede că problema pleacă din 2008, atunci când a fost conceput proiectul pentru reabilitarea DJ 207 N. Atunci intravilanul din Orăşeni Deal avea o suprafaţă mai redusă. Între timp s-a mai extins, însă la finalizarea lucrărilor, în 2015, DJDP n-a mai ţinut cont de faptul că intravilanul s-a mărit şi între timp s-au construit mai multe case. În consecinţă, a montat indicatoarele pe fosta limită, scoţând astfel intersecţia în afara localităţii, deşi în realitate aceasta se află în interior.
„Semnalizarea localităţilor este făcută tot de către Drumurile Judeţene, tot prin acest proiect, când s-a modernizat, s-a pus şi presemnalizarea de localitate. Într-adevăr, intravilanul este extins acolo. Nu-i o problemă, eu pot să fac o adresă către ei fiindcă ei trebuia să facă lucrul acesta pentru că indicatoarele sunt puse de ei prin acest proiect. Nu-i o problemă, se poate schimba, dar nu văd rezolvarea în asta”,
Maricel Anton, primar Curteşti.
Acesta a promis să ceară oficial DJDP-ului să îşi amplaseze indicatoarele de localitate în acord cu noua suprafaţă a intravilanului, însă crede că accidentele s-ar diminua drastic printr-o presemnalizare electronică a intersecţiei plus construirea unui sens giratoriu. Amenajarea acestuia din urmă este însă vecină cu imposibilul fiindcă nu există spaţiul necesar, fiind case construite foarte aproape de intersecţie.
„Odată modernizat drumul, zona aferentă drumului este cu mult mai înaltă decât drumul şi nu are vizibilitate stânga-dreapta, şoferul merge ca într-un tunel. Vede până în capăt că este asfaltat şi e linie dreaptă, nu se mai uită la semnele de circulaţia. Bine, asta nu absolvă pe cineva de vină, că ai semne de circulaţie. Eu am făcut nenumărate adrese către Drumurile Judeţene, Poliţia Rutieră, chiar şi Consiliul Judeţean prin care solicitam dirijarea intersecţiei pentru evitarea accidentelor. Vă daţi seama că, fiind drum judeţean, nu vin eu cu soluţii. Drumurile Judeţene au ei soluţiile lor, este instituţie aparte, este subordonată Consiliului Judeţean”,
Maricel Anton, primar Curteşti.
Cătălin Gheorghian, directorul DJDP Botoşani, era plecat în concediu săptămâna trecută. Noul director adjunct, Paul Şmit, abia a susţinut concursul şi încă nu şi-a început efectiv treaba, iar alt reprezentant care să dea relaţii presei instituţia nu are. La CJ, Dorin Birta, vicepreşedintele care coordonează activitatea de drumuri, era şi el în concediu, iar omologul său, Liviu Toma, nu i-a preluat atribuţiile, aşa că în final am ajuns la preşedintele CJ Botoşani.
Costică Macaleţi a înţeles problema şi a făgăduit că va cere DJDP să mute indicatorul ţinând cont de limitele reale şi nu cele din urmă cu aproape un deceniu ale satului Orăşeni Deal.
„Trebuie mutat indicatorul. Ar fi un motiv că şoferul accelerează fiindcă iese din localitate, de acord, dar el merge totuşi pe drumul principal. Că depăşeşte viteza datorită indicatorului este riscul lui. De fapt, nici nu poate să-l amendeze fiindcă îi spune poliţistului: indicatorul este acolo, vezi că sunt în afara localităţii, deşi în realitate el nu este în afara localităţii. Da, trebuie mutat indicatorul partea cealaltă, observaţia este corectă”,
Costică Macaleţi, preşedintele CJ Botoşani.
Acesta nu agreează ideea construirii unui sens giratoriu şi pentru că presupune o cheltuială ridicată. În plus, asupra investiţiilor derulate prin fonduri europene, aşa cum este cazul DJ 207 N Botoşani – Curteşti – Cristeşti – DN 28 B, nu se poate interveni câţiva ani după finalizare.
au avut loc numai vara aceasta la intersecţia celor două drumuri judeţene. Ultimul, în care printre victime s-a aflat şi ambasadorul României în Vietnam, s-a produs după ce s-au montat şi limitatoare de viteză, acele „cocoaşe” în limbajul conducătorilor auto.
DESCARCĂ APLICAȚIA BOTOȘĂNEANUL PENTRU MOBIL
Un botoșănean declarat cea mai obedientă slugă a lui Ceaușescu, dormea la ușa dictatorului
Redacția Botoșăneanul
Nov 14, 2024
Apel de la o instituție de stat pentru botoșăneni: Atenție la produsele false „de post”
Redacția Botoșăneanul
Nov 14, 2024
Se pensionează o judecătoare de la Tribunalul Botoșani
Oana Sava
Nov 14, 2024